2022-01-14, 15:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Aegirbio låg och nosade på 400:- i högsommaren, tog inte många månader innan den va nere på 50:-. Jag va med i omvänd riktning ifrån 112:- till 321:- där jag sålde, många gjorde inte det. :/
Fast då är den inte borta.
Citera
2022-01-14, 16:25
Medlem
Bob-Dylans avatar
Vilken aktie handlar det om?

Lägger du allt på en aktie så kan det gå helt åt helvete. Det kan också gå jävligt bra.
Diversifiering är att föredra.
Citera
2022-01-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedster
Kallas läropengar! Trodde du att det bara kan gå upp?!
Trodde inte på 90% ner iaf
Citera
2022-01-14, 17:06
Medlem
hydrols avatar
Har ts sagt vilken aktie det rör sig om ännu?
Citera
2022-01-14, 17:07
Medlem
men de är ju inte borta. vänta tills kursen går upp igen för fan.
Citera
2022-01-14, 17:09
Medlem
Garanterat agerbio...
Citera
2022-01-14, 17:16
Medlem
Trådskaparen är en sån dryg jävel så han kan fan ta och skylla sig själv.

Till er andra nybörjare som läser tråden och blir rädda: Diversifiera mellan olika aktier. Ha olika tillgångslag (guld/räntor/LEGO i källaren/whatever, nåt som inte är aktier).

Håll på i några år men spara i fonder också ifall du upptäcker att du blir rövknullad. Då kan du jömföra mot dig själv (gratis indexfonder) och se att de gick bättre. Hoppsan, maybe I should stop doing stonks? Eller så har du evigt hungrig på ny kunskap och ser ALLA misstag som tillfälle att lära sig något nytt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trorjaefull
Garanterat agerbio...

Det nya Fingerprint!
Citera
2022-01-14, 17:24
Medlem
Jag vet precis vad ts går igenom. Har själv bränt mig rätt rejält i början. Jag förlorade på allt jag satte pengar på, det var magiskt. Har sedan dess endast kört indexfonder. Tråkigt men lönsamt.
Citera
2022-01-14, 17:39
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Trisst, i dagens tider känns det dumt att gambla på akteir. Framförallt nu när vi går mot dåliga tider.

Går vi verkligen mot dåliga tider just nu? Börsen kommer nog inte stiga 30% även detta år, vi kanske får se en smärre korrigering, men den reala ekonomin tuffar på. De allra flesta som har ett jobb har de inte alltför tokigt just nu.
Citera
2022-01-14, 17:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Går vi verkligen mot dåliga tider just nu? Börsen kommer nog inte stiga 30% även detta år, vi kanske får se en smärre korrigering, men den reala ekonomin tuffar på. De allra flesta som har ett jobb har de inte alltför tokigt just nu.
Fast räntorna är på väg upp, liksom inflationen. Och börsen har sjunkit både i dag och sedan årsskiftet.
Citera
2022-01-14, 17:46
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fast räntorna är på väg upp, liksom inflationen. Och börsen har sjunkit både i dag och sedan årsskiftet.

Inflationen kan bli ett riktigt stort problem. Jag tror, och det är enbart min gissning, att räntorna inte kommer höjas särskilt mycket. Globalt har stater, företag och hushåll har dragit på sig för mycket skulder så om räntan skulle höjas för mycket skulle allting falla samman. Det kommer man inte tillåta.
Citera
2022-01-14, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.

Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?

Det du skulle ha gjort, istället för att skylla på andra, är att läsa att det aldrig är säkert med aktier.

Skyll dig själv, helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in