Citat:
Ursprungligen postat av
Tommyguns
Aktien har gått ner 5-10% varje dag i sex månader. Jag är helt förstörd. Jag vägrar tro på vad jag ser. Jag har blivit lurad och det finns ingen väg ut. Allt som är kvar är nu 50,000kr vilket inte ens är värt att sälja.
Hälften av mina livs besparingar borta.
Frågeställning. Borde det finnas automatiskt stop loss som hindrar nya investerare från att förlora allt på kriminella lurendrejeri börsen?
Tråkigt att höra men misstaget att satsa på enskilda aktier (stockpicking) är tyvärr inte helt ovanligt.
Vill inte strö salt i dina sår men räknar du även in alternativkostaden (opportunity cost) så blir den totala förlusten för dig flera miljoner (beroende på tidshorisont). Att hela tiden tänka på alternativkostnaden gör att man kan fatta bättre ekonomiska beslut för sin framtid.
Med en 8 % årlig avkastning så hade den summa som du förlorade (400 lax) vuxit till 2,7 miljoner över en 25 års period.
Det du kan göra i fortsättningen är att läsa på mer och investera i fonder där du får en naturlig diversifiering över många bolag.
För många tar detta emot att höra, men sanningen är att ytterst få lyckas slå börssnittet på sikt (index) och för de som lyckas göra det kan man inte heller utesluta att det var tur.
De som påstår att de har slagit index har ett par saker gemensamt:
1. De kan inte belägga detta med starka, objektiva bevis.
2. De säljer dyra kurser för att sälja ''en dröm''.
3. De är oärliga.
Ingen ifrågasätter att Buffett har slagit index för bevisen är öppna och tillgängliga för vem som helst att se.
Sikta på ett par bra, breda, indexfonder och det kommer gå bra för dig.
Ska du trots detta sikta på enskilda aktier, så vill du nog välja ut riktiga blueship företag med stark fundamental data.
Uttrycket: ''Du förlorar bara när du säljer av'' är ett värdefullt uttryck om det appliceras på rätt sätt. Detta tankesätt ska man ha i åtanke under börskrascher, det är då många gör bort sig och säljer av.
Att hålla sig till sin plan och tänka långsiktigt är viktigt och uttrycket har enbart värde om man är riktigt väldiversifierad och har en långsiktig plan.
Investerar man allt på en farlig aktie så blir det ju helt plötsligt otroligt viktigt att kapa förluster i tid.
Köp inte nålen i en höstack, köp hela höstacken - indexfonder
Tips:
Börja med en bra ''bas'' i portföljen - En global indexfond med billiga avgifter -
SPP Aktiefond global A sek eller LF Global Indxnära
Komplettera med ett par bra investmentbolag och svenska fonder... sedan börjar du bygga portföljen efter eget tycke, smak och riskaptit.