2022-01-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Hur kommer det sig att FoHM både pratar om att covid 19 kanske inte är samhällsfarlig om några månader och att vi ska införa vaccinpass på fler ställen när puckeln går ner.

Det går inte ihop hur jag än försöker!

Om covid inte är samhällsfarlig och vi inte har pandemilagen kvar, vad fyller vaccinpass för funktion och hur kan det komma sig att man då får använda dem?

Någon som förstår mer än jag?

Det är för att vaccinpass aldrig handlade om någons hälsa.
Citera
2022-01-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
.
Aha. Du har rätt.

Vad för sorts monster gör tre veckor rullande medelvärde på totalen, men inte på åldersgrupperna.

Om man inte gjorde den utjämningen hade det framgått att vaccinerade redan gått om ovaccinerade.
Citera
2022-01-14, 15:40
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-VECKA 2 Smittade och döda- (FHM rapporterade 11-14 jan)

Totalt= 143713 smittade(+41847, +41%) & 136 döda(+69) = 1057 smittade/död(-464)
snitt= 20530 smittade/dag(+5978)
snitt= 19.43 döda/dag(+9.86)
dödlighet= 0.36% (mätt 20 dar mellan smitta/död)

...

-LÄGET JUST NU-
https://www.bildtagg.se/file/3x4jn76yvy9f0c2bieumu2p1

Idag rapporterades 31 nya dödsfall. Jag trodde att det skulle komma en lägre siffra, efter dom höga siffror som rapporterades tidigare i veckan. Tidigare i veckan tänkte jag att det handlade om dödsfall som hade samlats på hög, och rapporterades i klump. Men eftersom dom höga siffrorna fortsätter, så verkar det som att dödligheten har ökat kraftigt.

Hade en del av dom nuvarande dödsfallen kunnat undvikas ifall Sverige hade kommit längre i vaccineringen med 3:e dosen? Vaccinatörerna arbetade hårt månaden före jul, men vaccineringen med 3:d dosen hade behövt starta tidigare under hösten. Det är glädjande att vaccineringen håller på att fart igen efter helgerna.
Citera
2022-01-14, 15:42
Medlem
Jaha då fick jag skiten tillslut också.
är dubbelvaccinerad och har covid nu.
Hade rejäl feberfrossa inatt (första natten, fick symptom igår), men nu idag är det som en helt vanlig förkylning eller till och med mildare skulle jag säga. Lite ont i halsen och svag hosta samt trötthet. Men jag skulle lätt kunna jobba om jag hade kunnat/fått. Kommer i alla fall aldrig ta någon booster nu när Jag ända smittats.
Citera
2022-01-14, 15:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Hade rejäl feberfrossa inatt (första natten, fick symptom igår), men nu idag är det som en helt vanlig förkylning eller till och med mildare skulle jag säga. Lite ont i halsen och svag hosta samt trötthet. Men jag skulle lätt kunna jobba om jag hade kunnat/fått. Kommer i alla fall aldrig ta någon booster nu när Jag ända smittats.

Hoppas fler vaccinerade som smittas tänker som du så att vi kan få ett slut på den här skiten.
Citera
2022-01-14, 15:52
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Idag rapporterades 31 nya dödsfall. Jag trodde att det skulle komma en lägre siffra, efter dom höga siffror som rapporterades tidigare i veckan. Tidigare i veckan tänkte jag att det handlade om dödsfall som hade samlats på hög, och rapporterades i klump. Men eftersom dom höga siffrorna fortsätter, så verkar det som att dödligheten har ökat kraftigt.

Hade en del av dom nuvarande dödsfallen kunnat undvikas ifall Sverige hade kommit längre i vaccineringen med 3:e dosen? Vaccinatörerna arbetade hårt månaden före jul, men vaccineringen med 3:d dosen hade behövt starta tidigare under hösten. Det är glädjande att vaccineringen håller på att fart igen efter helgerna.

Om du kollar här, så ser du exakt från vilken dag de härstammar. Det är tydligt att dödsfallen ökar just nu, vilket tyder på att vi är nära peaken enligt mig. Samma mönster som Danmark och UK.
Fler lär inte dö per capita här med omikron nämligen, till skillnad från USA..
https://covidstatistik.se/
Citera
2022-01-14, 15:53
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Ja, kikar man på när smittspridningen eskalerade igen nu i december så började väl ändå Norge före oss, se länk, eller hur menar du?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =new_cases_smoothed_per_million&Metric=Confirmed+c ases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR

Det är en deltapeak du ser i norge, så nej, dom ligger inte före oss..
Citera
2022-01-14, 16:04
Medlem
Om man jämför förra året och nu är det samma restriktioner?

Det går ju att träffa varandra fysiskt och inga munskydd krävs i kollektivtrafik. Man får ha små events om man sitter i stolar

Vad mer har jag missat?
Citera
2022-01-14, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det är en deltapeak du ser i norge, så nej, dom ligger inte före oss..

Okej, men det jag skrev som svar till DrKrispo avsåg dennes inlägg huruvida vi kommer att ha mjölk på borden när smittan nu eskalerar i Sverige. Jag refererade då till UK, Danmark och Norge i avseende att då deras smittspridning steg före vår så har de vad jag vet fortfarande mjölk i sina livsmedelsaffärer. Det hade ingenting alltså ingenting att göra med om det var Delta eller Omikron som ökade smittan utan ett försök att hänvisa till att ökad smittspridning med högsta sannolikhet inte behöver betyda att hen behöver oroa sig för tillgången till mjölk till kaffet.
Citera
2022-01-14, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Innan du ens frågat klart om 3e dos hade hjälpt så har du redan bestämt att så är fallet?
Citera
2022-01-14, 16:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hoppas fler vaccinerade som smittas tänker som du så att vi kan få ett slut på den här skiten.

Att regeringen vill att de som är dubbelvaccinerade och som nu fått covid ändå ska ta en boosterdos efteråt för att kunna använda ett vaccinpass och få jobba inom regionerna måste vara ett av de största övergreppen i nutidshistorien.
Citera
2022-01-14, 16:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24

Har du testat dig?

Krya på dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in