Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
En bra beskrivning av dig tycker jag. Just det här med smittkedjor verkar många ha svårt för. Uttalanden som att den mesta av smittspridningen sker i hemmen. Eller att barn sällan blir svårt sjuka och att det därför inte behövs smittskydd i skolorna. Då undrar man ju hur smittan kommer in i hemmen och om barnen i alla lägen hålls åtskillda från andra som exempelvis personal och vårdnadshavare men så långt sträcker sig inte analysen. Inte undra på att det sett ut som det gjort i Sverige...
Jag vill tillägga att jag är expert på den här kategorin av matematisk fysik, och det är därför jag yttrar mig såhär tvärsäkert. Mer än så vill jag inte gå in på av integritetsskäl.
Du har rätt i att det sker
mycket smitta i hushåll och i skolor. Men det är dels väldigt svårt att undvika smitta mellan nära kontakter, och det är inte heller lika problematiskt. Skälet är att du väldigt snabbt uppnår
lokal flockimmunitet.
Om du får in smitta i ditt hushåll så når ni lokal flockimmunitet blixtsnabbt. Du smittar din make/maka och dina barn, men de har i sin tur inga familjemedlemmar att smitta eftersom du nyss haft det.
Samma sak på en skola. Det sprids mellan barnen. Men det är
samma barn som träffas varje dag i skolan. Barnen bor i närområdet och de umgås med samma barn på fritiden. Barn har otroligt lite kontakt med människor utanför sitt lokalområde. Dessutom är det väldigt lätt att smittspåra/isolera när alla känner alla, och du får veta när någon är sjuk. En skola uppnår därför snabbt flockimmunitet, och man kan väldigt snabbt kväva utbrottet genom att barnen får vara hemma hemma från skolan ett par veckor.
Spridning mellan barn är
bara ett indirekt problem, för att barnen flyttar smittan mellan hushåll där föräldrarna ingår i långa smittkedjor där de arbetar långt från hemmet och på så sätt binder samman olika geografiska områden (och skolor) när de smittar sina långväga arbetskamrater.