2022-01-14, 02:37
Medlem
neuron-drones avatar
Förr hade fler affär ostdisk och sådant. Nu måste man gå till en speciell affär för det. När jag växte upp hade vår pyttelilla Ica en ost- och köttdisk. Och det var även vanlig mat i den disken, inte bara dyra delikatesser.

Alla affärer suger.

Men Ica suger nog värst på att ha outbildad personal. De vet inget om returer eller kan bli sura om man inte vill köpa en vara som är felskyltad och kostar 30 kr mer. De tycker bara man ska betala, vare sig en vara var rutten eller kostade dubbelt mot skyltningen. Anställda för att vara söta.
Citera
2022-01-14, 02:40
Avslutad
Jag handlar ungefär 60% av allt jag behöver på Willys, 35% på Lidl och 5% på Ica. Så ser månaderna ut, stabilt över tid. Lidl är en livräddare när det gäller vanliga tråkiga saker som man måste ha men som man egentligen inte vill spendera pengar på. Toapapper, rengöringsmedel, frysvaror, mackesmör, pålägg etc. Det är tråkiga saker att köpa och då är det fördelaktigt att allting finns på samma ställe och är så billigt det bara går.
Citera
2022-01-18, 20:22
Medlem
GoranPongs avatar
Svårt att säga eftersom alla butiker har blivit sämre med åren. Ica och Coop har alldeles för mycket av sina egna märken och för mycket vegetariskt skräp som tar plats samt att maten är rätt dyr där. Dock är Ica Maxi bäst av alla Ica butiker och Stora Coop bäst av alla coop butiker. Har märkt att Coops matsortiment har blivit sämre efter att dom gjorde om butikerna. Oftast handlar jag på Willy's och Lidl eftersom det är billigare där men också för att Lidl har ett annorlunda sortiment. City Gross är en ok butik men tyvärr finns ingen nära där jag bor. Hemköp är också ok men lite dyra. Vad jag saknar är fler butiker som Lild med ett annat sortiment därför var det tråkigt att Netto försvann.
Citera
2022-01-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förr hade fler affär ostdisk och sådant. Nu måste man gå till en speciell affär för det. När jag växte upp hade vår pyttelilla Ica en ost- och köttdisk. Och det var även vanlig mat i den disken, inte bara dyra delikatesser.

Alla affärer suger.

Men Ica suger nog värst på att ha outbildad personal. De vet inget om returer eller kan bli sura om man inte vill köpa en vara som är felskyltad och kostar 30 kr mer. De tycker bara man ska betala, vare sig en vara var rutten eller kostade dubbelt mot skyltningen. Anställda för att vara söta.

Några särskilda ostar som du är ute efter? Jag vet några ICA-butiker som utöver standardostarna (inkl. riven och färdigskivad ost) har delikatessavdelning med fler typer av ostar. Vet inte hur det är med andra butiker som också har en deli, tex City Gross, men kan tänka mig att det finns en del ostar där också. Även om utbudet brukar vara större i särskilda ostbutiker och liknande. Charken kan vara okej eller bättre hos de butiker som erbjuder det också.

Jag har inte råkat ut för otrevlig personal. Visst har det någon gång kunnat bli fel pris, men det har bara varit att påpeka det så rättar de till det. Har även använt mig av ICA’s prisgaranti.
Citera
2022-01-26, 14:57
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Några särskilda ostar som du är ute efter? Jag vet några ICA-butiker som utöver standardostarna (inkl. riven och färdigskivad ost) har delikatessavdelning med fler typer av ostar. Vet inte hur det är med andra butiker som också har en deli, tex City Gross, men kan tänka mig att det finns en del ostar där också. Även om utbudet brukar vara större i särskilda ostbutiker och liknande. Charken kan vara okej eller bättre hos de butiker som erbjuder det också.

Ica när mig brukade ha bra ost och bra kött. Nu har de bara dyrt och tråkigt. Då köper jag hellre Willys lagrade ostar. Tyvärr måste man köpa en skitstor bit men den går oftast åt. Men blir mest variation mellan tre ostar.
Citera
2022-01-26, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ica när mig brukade ha bra ost och bra kött. Nu har de bara dyrt och tråkigt. Då köper jag hellre Willys lagrade ostar. Tyvärr måste man köpa en skitstor bit men den går oftast åt. Men blir mest variation mellan tre ostar.

Brukar vara dyrt i särskilda ostbutiker och liknande med. Kan även vara högre priser än matbutiker. Matbutiker kan ha extrapris ibland också. Vad innebär tråkigt utbud då?

Jag är hyfsat nöjd med utbudet i matbutiker i alla fall. Oavsett om det gäller ost i form av pålägg på smörgåsar, om det ska användas till matlagning eller om det ska bli ostbricka. Så jag varierar mer än vad du gör. Men det händer att jag går till specialbutiker ibland. Rätt sällan dock.

Känner samma sak om köttet. Däremot föredrar jag att köpa fisk och skaldjur i fiskbutik/bod. Dyrare, visst. Men bättre sortiment.

Vissa butiker tar gärna emot önskemål från kunder, och tar in nya varor regelbundet. Sedan påverkar väl framförallt försäljningen om varorna kommer stanna en längre period/permanent. Kan vara värt ett försök.
Citera
2022-01-26, 15:42
Medlem
Jag mixar helt klart eftersom jag på promenadavstånd (upp till 20 min) har hela 9 st stora mataffärer att välja på.

Jag kollar givetvis efter extrapriser och vet väl ett hundratal olika varor vilka som är tillgängliga och prisvärda i de olika affärerna. En grov gissning är att jag hela tiden tjänar ungefär 25% på att inte vara trogen en enda affär.

Men största drivkraften att variera mellan affärerna är givetvis att de har olika produkter som blivit mina favoriter.
Citera
2022-06-29, 19:17
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Har de stora aktörerna samma köttleverantör? Packas de på samma ställe med olika etiketter?
Citera
2022-06-30, 08:20
Medlem
Cindells avatar
Jag gillar City Gross i min lilla stad i nordvästra Skåne. De har en stor bemannad charkdisk där de förutom kött även har en avdelning med nyfångad fisk och en ostavdelning. De har ett eget "bageri" också, men antar att det är standard i alla större livsmedelsaffärer nuförtiden.

Utanför köttkylen sitter en telefon så man kan prata direkt med köttmästaren för att göra specialbeställningar. Jag har använt den några gånger för att få helt nymalen och dubbelmalen nötfärs till råbiff, men oftast ringer jag någon dag tidigare hemifrån för att matcha med när de får in nytt kött.

Dessutom envisas City Gross med att skicka hem kuponger med 10% rabatt på hela köpet stup i kvarten.
Senast redigerad av Cindell 2022-06-30 kl. 08:27.
Citera
2022-11-09, 18:42
Medlem
zebra121s avatar
Coop är en oerhört tråkig kedja. Inget liv eller glädje alls och i sann socialdemokratisk anda tuffar man på.

ICA blir man glad av att besöka. Liv och glädje och raka motsatsen till sosse-Coop. De har godare och roligare /bättre sortiment på i stort sett allt.

City Gross är en mycket trevlig kedja, synd att den är en bit bort bara (Sundsvall)
Citera
2022-11-10, 19:39
Medlem
Jag brukar skämta att ica håller på att bli IKEA - säljer bara egna märket...

Men det är allvarligt faktiskt, det är ett allvarligt hot mot oss kunder, dels ett konkurrenshot, och smaken är viktigare än baken...altså att tvinga folk att äta ngt genom att bara erbj ett val är äckligt, men vilken soffa man sitter i inte kan bli en lika stor kränkning..

Ivf
Först vill jag tacka modsen och alla inläggare för en jättefin och väldigt lärorik tråd
Modsen för att de inte skrotade tråden pga listtrådsförbudet..

Om man sammanfattar tråden tycker den genomsnittlige inläggaren att Coop suger, är mkt dyrt. Och
att lidl har ett för okomplett sortiment

De flesta gillar willys och ica bäst, förv många klagar på sur personal på ica
En del klagar på kundretsen i vissa kedjor, en del på att man kör för mkt " egna varor "
Förvånansvärt få hemköpskunder är medlemmar på flashback, bara två nämnde den kedjan. Fler nämnde city gross,
Vissa klagade på att man måste gå så jävla långt i de stora butikerna.
Och mkt annat

Som sagt, Man går och skrotar i sitt eget liv och har små tankar om vad som är bra och dåligt i matbutikerna men hör aldrig andras ätliga åsikter so man vet inte om man bara inbillar sej eller har rätt i sina observationer
Något som public relations agenter och företagsägare alltid uttnyttjat till sin fördel

Den här tråden tog udden av min och andras osäkerhet, tack för det

Jag tycker att willyS i snitt är bäst, det är lite skitigt och luktar lite eftersatt städning i vissa but,
men det är mkt billigare
Det går inte att motivera ica eller hemköp , lidl är lite strulig, fattar inte konceptet "lidl - för att du tjänar på ett ett onödigt extra ärende för att köpa jäst el brunsås!..."? Man har för mkt att göra ändå

Jag lägger inte mer på mat än nödvändigt, retar mej som fan på matpriserna och tycker folk är oändliga mesar som kräver hutlöst lite av handlarna.
man får så jävla mycket annat för vad det kostar att köpa två fulla kassar mat
T ex en 30 tums tv, ett par designerjeans eller en stor bärbar stereo, två nya vinterdäck, en enkel flygresa till spanien...

Några ord om skillnaderna i matbut i det "norrare" sverige än gävle. Det finns en hel del att säga om det, ska inte säga allt, inte nu...för trött och förkyld.

Jag tycker willys ska lägga butiker ända upp till kalix, det saknas VERKLIGEN.
jobbar ungef i sundsvalls höjdled nu just nu, här är all mat 30 proc dyrare i snitt
, jämf m t ex göteb, sthlm, malmö. fyfan säger jag. Det suger
och konsiga saker, som att linser säljs enb i halvkilosförp och kostar 80 sek kilot, och att bladsellerin kostar samma som i götet, men väger 25 proc av vad den väger i samtl but därnere. wtf.
Men i kalix var det ännu mycket dyrare stackars norrlänningar

Där jag bef nu, finns två halvstora matbutiker nära varandra, båda är dyra, men tack för att det finns två, annars skulle det vara 10 procent dyrare ändå

Närmaste 10k plus stad några mil bort har lidl och alla andra stora

Servicen här uppe är i regel betydl sämre i alla serviceorienterade butiker som cafe kiosk rest matbut etc,,man kan i snitt mkt lite om hur man är serviceminded på rätt sätt mot kunden och är aldeles för världsovan, ofta framstår folk som buttra och de kan ha kraftiga och plötsliga humörsvägningar fr dag eller timme till annan. det här skadar business, men företagsäg verkar inte fatta det alls.
Ett besök på cirkle k bevisar snabbt hur stor skillnaden är, dess anstälda framstår som under av servicemindedhet i jämf. Om alla kunde va som dom här,,,vilken lättnad

men man är ofta mer pratglad här uppe och verkar bry sej genuint om andra man inte känner mkt mer än i stortstaden.,

Har fått frågan vad kålrabbi och sharonfrukt heter av kassörskorna, och fått svaret att dom inte vet var vågen är i but eller var dom har plastpåsar vid kassan... man blir tokig. Men folks större förm t charm får en att smälta och i slutändan gör det mindre pga det.

I övr

det som stör mej mest med ica är att priserna kan variera så jävla mycket mellan olika but, genom att bara sälja märkesvaror kan vissa butiker verkligen råna en
Jag hatar som redan nämnts icas egna varor, de är trista och alltid sämre än de andra märkena
Det måste lagskyddas mot för mycket egna märken, det finns en skitstor fara för sundheten i konkurrensen om det fortsätter att bli mer och mer sånt.
Senast redigerad av DETONERADE.DROMMAR 2022-11-10 kl. 19:43.
Citera
2022-11-10, 19:52
Medlem
Jag växte upp med Konsum, det var vad som fanns i byhålan så man vart per automatik Coop-kund de första vuxenåren. Sen blev man ICA trogen när livet tog fart på ny ort, och de har mjölkat mig på massor av pengar, tro mig. Det som numera heter Willys blev nästa tillflyktsort när barn och familjeliv tog plats i plånboken, men med utflugen avkomma är jag numera konstant otrogen mot samtliga butikskedjor och handlar där jag hittar mina önskade varor billigast. Det innebär att "orientbutiker", Lidl och Matsmart ofta får en större del av mina matpengar än de tidigare nämnda aktörerna, i takt med att matpriserna går upp. Kommer nog aldrig mer samla mina inköp på ett ställe, om inte någondera kedja skärper sig rejält och hjälper mig spara till pensionen. Trohet och lojalitet mot dagligvarujättarna lönar sig INTE, det är min erfarenhet.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in