2022-01-13, 23:01
Avslutad
Är det inte lite underligt att IVA-fallen börjar minska i en period där både smittade och sjukhusfallen samtidigt ökar rätt mycket...? 🤔 Ingen jättekraftigt minskning men genom hela pandemin har IVA ändå ökat i samma veva som sjukhusfallen.

Samtidigt så ökar även dödsfallen något... Jag spekulerar givetvis: men KAN det ha ett samband? Det kanske redan börjar bli fullt på vissa platser?

Det kryllar ju inte direkt av platser enligt det här:

"Det finns totalt 499 disponibla intensivvårdsplatser med respirator. Av dessa är 375 platser belagda varav 90 patienter med covid-19. 24% av landets IVA-patienter är nu covid-19-patienter. Den nationella lediga IVA-kapaciteten är 25%."

https://platz.se/coronavirus/?

Nu är det nere på 90 IVA-patienter, för ett par veckor sedan var det 110.
Citera
2022-01-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Varför håller folk på att testa sig hela tiden? Vid symtom stanna hemma. Undra hur många som inte är smittade men smittas när de beger sig iväg för att se om de är smittade.

För att arbetsgivare tjatar om det. Det nästan hotas med att man måste testa sig för annars blablabla....folk väl väl ha kvar sina jobb....
Citera
2022-01-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kan själv välja startdatum här: Outworldindatas diagram over dödsfall i 4 av de nordiska länderna, per miljon invånare.
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-11-13..latest&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric =total_cases&hideControls=true&Metric=Confirmed+de aths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=SWE~NOR~DNK~F IN

Stort tack för den! Trodde inte Danmark låg högre än oss döda/capita.
Citera
2022-01-13, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Vad grinar du om egentligen? Sverige valde en pragmatisk och rationell väg. Vi har inte överreagerat som alla andra länder. Vi har hanterat detta bäst i världen. Det finns inget annat land jag skulle vilja leva i. Det har avlidit lite över 15k över 2+ år. Det är ingenting sett på 10 miljoner invånare. Ca hälften av dessa har enligt Socialstyrelsen varit åldringar på servicehem som legat där i väntan på döden. De var redan sköra och kunde inte ens få vård. Det låter hårt för alla som tror livet är som i sagorna, men vad är alternativet, att resten av befolkningen ska leva under hemska jävla lockdowns, masktvång och restriktioner. Att den unga generationen tvingas leva isolerade utan socialt liv. I helvete heller. Vi ska inte låta hypokondriska dårar diktera våra liv.

Att man fortfarande håller sig fast vid restriktioner är efterblivet. Det finns ingen som helst anledning. FHM sa själva i dag att majoriteten av alla covidfall på IVA (vilket är försvinnande få) är Delta-fall. Med andra ord är Omikron en livräddare och borde släppas lös så vi får det överstökat. Norge och alla andra skitländer är efterblivna, de slösar bara sin tid och drar ut på det som ändå komma ska.

Men vadå gnäller (eller grinar) , jag delade bara dödstal på 100 länder, sedan väljer du ut det som passar för att... Ja gnälla. Och jag svarar på ditt gnäll.

Vi har ju dessutom haft massa restriktioner i Sverige och vi har infört nya nyligen?? Du tycker alltså att vi är bäst i världen samtidigt som du beskriver hur dåligt det är med restriktioner...

Du kanske inte heller lever det där fantastiska landet du beskriver då.

Tillägg: Plus att jag inte sa ett jävla ord om att vi ska införa lockdowns eller att alla restriktioner är perfekta. Jag är snarare kritisk till våra restriktioner... Och du vill inte ha restriktioner. Så ingen fattar uppenbarligen vad den andra vill ha sagt.

Tillägg 2: Och när tusan ska det straffa sig i Norge? Det har ju inte hänt ett skit på två år nu. Menar du på allvar att pandemin kommer upphöra i Sverige medans det sedan kommer härja fritt i värt grannland ytterligare några år? Eller vad ska hända?
Senast redigerad av sjelvefan 2022-01-13 kl. 23:13.
Citera
2022-01-13, 23:08
Medlem
tram123s avatar
Har ett bonusbarn som inte är här och har corona.
Samtidigt har vi här hemma fått corona, bonus barnet har inte varit här på 2 veckor och fick det av sin andra förälder han e hos.
Hur funkar det med att han kommer till oss nu när han är smittad och även vi är det? Kan han ha nån annan variant covid än oss och vi smittar varandra så det blir nån dubbel smitta?

Min sambo är rätt dålig även fast hon är dubbelvaccinerad så skulle inte vilja att hon får nån dubbel covid smitta om det nu går att få det.
Citera
2022-01-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokker70
Stort tack för den! Trodde inte Danmark låg högre än oss döda/capita.

Edit; ej heller Finland. Märkligt. Trodde vår Corona hsntering var sämst i klassen (norden) Norge ej förvånad, mer glest land och mycket utomhusaktivitet f :-)
Citera
2022-01-13, 23:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Så ingen dör typ?

Nu var det snitt på antal dagar på sjukhus. Vi får se vad dödligheten hamnar på i Sverige men du måste troligen vara väldigt risig om du ska lyckas dö av omikron som primär dödsorsak.
Citera
2022-01-13, 23:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vad tycker du själv?

Budskapets framgång beror väl på mottagarens reaktion, vissa här inne tycker uppenbarligen det är bra att låsa in en miljonstad oavsätt metoder och konsekvenser.
Det är uppenbart att man vill visa upp en stark ledning och handlingskraft inför OS . Vad som händer i dom andra 160 st miljonstäderna har vi ingen aning om.
Jag blir inte imponerad a de kinesiska myndigheterbas agerande mof sin egen befolkning och det tror jag få länder/personer blir.
Citera
2022-01-13, 23:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Så regeringen vill dölja att de diskuterade o exekverade flockimmunitetsstrategin?

"Coronakommissionen anser sig nekas viktigt underlag: ”Vi är störda och pressade”
Regeringskansliet har nekat coronakommissionen att ta del av underlag som ingår i pandemihanteringen, däribland minnesanteckningar från möten, skriver Dagens Medicin.

Kommissionens huvudsekreterare Joakim Sunnegård säger till Ekot att det är anteckningar som man behöver för att se hur olika typer av beslut har fattats."
Vad är det regeringen inte vill ska komma fram tror du?
Citera
2022-01-13, 23:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vad grinar du om egentligen? Sverige valde en pragmatisk och rationell väg. Vi har inte överreagerat som alla andra länder. Vi har hanterat detta bäst i världen. Det finns inget annat land jag skulle vilja leva i. Det har avlidit lite över 15k över 2+ år. Det är ingenting sett på 10 miljoner invånare. Ca hälften av dessa har enligt Socialstyrelsen varit åldringar på servicehem som legat där i väntan på döden. De var redan sköra och kunde inte ens få vård. Det låter hårt för alla som tror livet är som i sagorna, men vad är alternativet, att resten av befolkningen ska leva under hemska jävla lockdowns, masktvång och restriktioner. Att den unga generationen tvingas leva isolerade utan socialt liv. I helvete heller. Vi ska inte låta hypokondriska dårar diktera våra liv.

Att man fortfarande håller sig fast vid restriktioner är efterblivet. Det finns ingen som helst anledning. FHM sa själva i dag att majoriteten av alla covidfall på IVA (vilket är försvinnande få) är Delta-fall. Med andra ord är Omikron en livräddare och borde släppas lös så vi får det överstökat. Norge och alla andra skitländer är efterblivna, de slösar bara sin tid och drar ut på det som ändå komma ska.
Jag är inte så säker på att jag håller med om att Sverige "valt" den väg vi trots allt hamnat på. Jag tror det handlar om betydligt mer än "val". Framför allt tror jag det handlar om en kombination av levnadsstandard, hälsostatus, befolkningstäthet, gener och socialt beteende.

Jag är inte förvånad över att Italien och Spanien drabbades hårt i inledningen; de pussas och kramas och är väldigt "nära" rent fysiskt hela tiden. Och så har de generationsboende i stora familjer. I princip tvärtemot hur det ser ut i norden. Nästa land som råkade illa ut blev Storbritannien; ett helt land bestående av småfeta alkoholister och miljoners miljoner människor i utanförskapsområden. Konstigt att folk dog...

Vi hade bättre förutsättningar än de flesta andra länder. Det enda vi gjort fel är att vi inte slopade restriktionerna redan i somras. DET gjorde Storbritannien rätt, men det berodde på att de satsade på att vaccinera riskgrupperna med boosters och antagligen ansåg sig ha råd att låta resten av befolkningen bli smittade utan att det skulle drabba sjukvården för hårt. Smart. De kommer komma ut ur pandemin först av alla. Det ser redan ut att ha vänt.

Redan i vår är den här pandemin förpassad till historieböckerna för att bli ett av de förkylningsvirus som snurrar runt jorden ett par varv varje år. Typ 5-600 kommer dö varje år i Sverige, mestadels gamla, men för de flesta blir SARS-CoV-2 ett förkylningsvirus som ingen bryr sig om.
Citera
2022-01-13, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Är det inte lite underligt att IVA-fallen börjar minska i en period där både smittade och sjukhusfallen samtidigt ökar rätt mycket...? 🤔 Ingen jättekraftigt minskning men genom hela pandemin har IVA ändå ökat i samma veva som sjukhusfallen.

Samtidigt så ökar även dödsfallen något... Jag spekulerar givetvis: men KAN det ha ett samband? Det kanske redan börjar bli fullt på vissa platser?

Det kryllar ju inte direkt av platser enligt det här:

"Det finns totalt 499 disponibla intensivvårdsplatser med respirator. Av dessa är 375 platser belagda varav 90 patienter med covid-19. 24% av landets IVA-patienter är nu covid-19-patienter. Den nationella lediga IVA-kapaciteten är 25%."

https://platz.se/coronavirus/?

Nu är det nere på 90 IVA-patienter, för ett par veckor sedan var det 110.

Tegnell förklarade det i dag på presskonferensen. Större delen av de som ligger på IVA just nu har delta. Få med omikron behöver IVA, vilket är positivt Det var t o m 121 på IVA för 10 dgr sedan, tydligt minskande. Hoppas det håller i sig.
Citera
2022-01-13, 23:27
Avslutad
Citat:
. Restriktionerna kommer i längden ha ställt till långt mer skada än Covid någonsin gjort eller kommer att göra. Sveriges inställning har varit klok, pragmatisk och rationell. Fram tills nu, då man infört restriktioner pga en jävla förkylning. Så, om det inte passar dig, flytta till Norge.

Jo jag har tänkt tanken... Eftersom Sverige dels kritiserats av Coronakommisionen för att ha haft tuffare restriktioner än våra grannländer för äldre som har fått negativa konsekvenser... (besöksförbuden etc.)

Sverige införde även liknande restriktioner som nu redan hösten 2020, och vissa var ännu striktare. Vet inte var du var då... Du verkar lite leva i en fantasibild av ett "fritt" Sverige som inte sysslar med restriktioner. Sveriges restriktioner kom knappast till "nu". Det var i min värld bara under våren 2020 man kunde beskriva det så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in