Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkwotz
Vad grinar du om egentligen? Sverige valde en pragmatisk och rationell väg. Vi har inte överreagerat som alla andra länder. Vi har hanterat detta bäst i världen. Det finns inget annat land jag skulle vilja leva i. Det har avlidit lite över 15k över 2+ år. Det är ingenting sett på 10 miljoner invånare. Ca hälften av dessa har enligt Socialstyrelsen varit åldringar på servicehem som legat där i väntan på döden. De var redan sköra och kunde inte ens få vård. Det låter hårt för alla som tror livet är som i sagorna, men vad är alternativet, att resten av befolkningen ska leva under hemska jävla lockdowns, masktvång och restriktioner. Att den unga generationen tvingas leva isolerade utan socialt liv. I helvete heller. Vi ska inte låta hypokondriska dårar diktera våra liv.
Att man fortfarande håller sig fast vid restriktioner är efterblivet. Det finns ingen som helst anledning. FHM sa själva i dag att majoriteten av alla covidfall på IVA (vilket är försvinnande få) är Delta-fall. Med andra ord är Omikron en livräddare och borde släppas lös så vi får det överstökat. Norge och alla andra skitländer är efterblivna, de slösar bara sin tid och drar ut på det som ändå komma ska.
Jag är inte så säker på att jag håller med om att Sverige "valt" den väg vi trots allt hamnat på. Jag tror det handlar om betydligt mer än "val". Framför allt tror jag det handlar om en kombination av levnadsstandard, hälsostatus, befolkningstäthet, gener och socialt beteende.
Jag är inte förvånad över att Italien och Spanien drabbades hårt i inledningen; de pussas och kramas och är väldigt "nära" rent fysiskt hela tiden. Och så har de generationsboende i stora familjer. I princip tvärtemot hur det ser ut i norden. Nästa land som råkade illa ut blev Storbritannien; ett helt land bestående av småfeta alkoholister och miljoners miljoner människor i utanförskapsområden. Konstigt att folk dog...
Vi hade bättre förutsättningar än de flesta andra länder. Det enda vi gjort fel är att vi inte slopade restriktionerna redan i somras. DET gjorde Storbritannien rätt, men det berodde på att de satsade på att vaccinera riskgrupperna med boosters och antagligen ansåg sig ha råd att låta resten av befolkningen bli smittade utan att det skulle drabba sjukvården för hårt. Smart. De kommer komma ut ur pandemin först av alla. Det ser redan ut att ha vänt.
Redan i vår är den här pandemin förpassad till historieböckerna för att bli ett av de förkylningsvirus som snurrar runt jorden ett par varv varje år. Typ 5-600 kommer dö varje år i Sverige, mestadels gamla, men för de flesta blir SARS-CoV-2 ett förkylningsvirus som ingen bryr sig om.