2022-01-13, 22:23
Medlem
Jag är så fascinerad över att media inte skriver om 700+ inlagda per dag i närtid. Skulle inte en sån nyhet kunna få folk att tänka efter lite?
Citera
2022-01-13, 22:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Jag är så fascinerad över att media inte skriver om 700+ inlagda per dag i närtid. Skulle inte en sån nyhet kunna få folk att tänka efter lite?

Med omikron ligger patienter bara ca 3 dagar på sjukhus enl Kalifornia data. Så 700*3 ger 2100 patienter vilket är mindre än 10 procent av vårdplatserna i Sverige.
Citera
2022-01-13, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressanta synpunkter och jag tror du har helt rätt. Jag tror i sin tur att fler dör när vårdbelastningen blivit för hög och Sverige passerade med säkerhet det taket under första vågen. Även om det officiellt aldrig hette det.

Ja och senaste veckan har dödstalen börjat öka något med i Sthlm, Västra Götaland och Skåne län... Ännu på låga nivåer men ändå en viss ökning. Men när du säger det så kan jag även tänka mig att väldigt lite ska till för att vården inte ska kunna hantera sjukhusfallen...

Kanske fler hade dött nu ändå och jag vet inte, men jag tror snarare att vi egentligen är ännu mindre redo idag än vi var våren 2020... Sjukpersonal måste vara rätt slitna vid det här laget och jag ser inget som tyder på att politiker har sett över resurserna eller förändrat något nämnvärt under pandemin.
Citera
2022-01-13, 22:34
Medlem
qwerty-66s avatar
Så regeringen vill dölja att de diskuterade o exekverade flockimmunitetsstrategin?

"Coronakommissionen anser sig nekas viktigt underlag: ”Vi är störda och pressade”
Regeringskansliet har nekat coronakommissionen att ta del av underlag som ingår i pandemihanteringen, däribland minnesanteckningar från möten, skriver Dagens Medicin.

Kommissionens huvudsekreterare Joakim Sunnegård säger till Ekot att det är anteckningar som man behöver för att se hur olika typer av beslut har fattats."
Citera
2022-01-13, 22:40
Medlem
Futuretraders avatar
Kan man smittas av covid ifall man har oskyddad samlag.

tex vaginal, oral, anal samlag?

Bara nyfiken..
Citera
2022-01-13, 22:42
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad tycker du att det Kina har gjort visar om diktaturen?
Du kallar det för deras sjuka värd, så budskapen som kablades ut var väl inte så smarta trots allt?
Ville de verkligen framstå som du tycker att de framstår?

Vad tycker du själv?

Budskapets framgång beror väl på mottagarens reaktion, vissa här inne tycker uppenbarligen det är bra att låsa in en miljonstad oavsätt metoder och konsekvenser.
Det är uppenbart att man vill visa upp en stark ledning och handlingskraft inför OS . Vad som händer i dom andra 160 st miljonstäderna har vi ingen aning om.
Citera
2022-01-13, 22:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är glädjande att den nya varianten är mindre dödlig än tidigare varianter. Men Covid handlar om mycket mer än enbart dödsfallen. Det är glädjande att en mindre andel sjuka individer behöver sjukhusvård. Men det läskiga med Kina-viruset är att det kan ge skador på lungor och nerver. Sådana skador kan uppstå även hos individer som genomgår milt sjukdomsförlopp.

Citat från artikeln i Daily Mail:
A host of studies suggest Omicron causes less severe illness than its predecessors because it replicates faster in the upper airways rather than in the lungs where it can do more damage. MailOnline analysis revealed the Covid case fatality rate — the proportion of confirmed infections resulting in death — is now 21 times lower than during the devastating second wave.
Det ser alltså ut som att den nya varianten innebär mindre risk för skador på lungorna, eftersom viruset angriper luftvägarna högre upp. Men då kommer ju viruset istället närmare hjärnan, eftersom näshålan befinner sig nära hjärnan. Vilka risker finns för skador på nerver med Omikron-varianten?
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Herregud, det här var nog det tramsigaste skräckpropaganda jag läst. Du greppar verkligen efter halmstrån. Du menar att vi ska gå runt och vara rädda resten av livet för att det finns en chans på miljonen att man kan få problem med hjärtat trots att det inte finns några källor överhuvudtaget som styrker detta om Omikron och trots att du bara hittar på?

Mitt inlägg handlade om skador på lungor och nerver, inte hjärtat. Jag vill inte att vi ska gå runt och vara rädda för resten av livet. Jag tror att vi äntligen börjar närma oss slutet på den här epidemin.

Beträffande källor, så kommer dom här:
Danderyds sjukhus
Brain imaging before and after COVID-19 in UK Biobank
Deutsche Welle

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Som om folk inte har ungefär 1000 problem som är större och allvarligare än Omikron. Herregud! Ge er för fan. Säg som det är istället, vilken är din agenda?

Jovisst finns många som har andra problem än Omikron. Men ifall du är intresserad av att diskutera alla dessa andra problem, så är den här tråden en mycket dålig plats för dig.
Citera
2022-01-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Min poäng kanske är att slippa ett nytt 2020 då? Men du väljer såklart att bortse från det...

Tillägg: Måste det för övrigt finnas en "poäng" med allt? Att dela hur dödstalen ser ut i olika länder är en naturlig och rätt relevant sak för mig som inte måste ha en "poäng", rätt aktuellt i en pandemi där alla redan diskuterar dödstalen. Vi ska bara diskutera det utan att ens veta hur det ser ut i olika länder? Slut tillägg.

Ska vi göra så när vi kollar på historiska pandemier med?

Spanska sjukan pågick under 1918-1919 i Sverige. Det var en överdödlighet i totalt endast cirka 5 av dessa 24 månader i Sverige...

Det var en underdödlighet både sommaren 1918, 1919 och 1920.

Vad säger det? Inte ett skit. Det är så pandemier brukar fungera, det går upp och ned och vissa månader är värre än andra. Och det finns saker man kan göra utan att sätta länder i total lockdown.

Och Sveriges så kallade "öppna och fria väg" är allt annat än fritt i min bok. Så nä, jag tycker inte att vi ska göra som varken Sverige eller italien framöver. Båda har fler dödsfall än Norge, Finland och Danmark.

Är det inte bättre att ha som mål att ligga runt snittet eller så få dödsfall som möjligt?

Men jag förstår att det blir svårt när de enda alternativen folk verkar kunna se är att vi antingen inför totalitära restriktioner och lockdowns som pågår i flera år eller att "göra ingenting"...

Vad grinar du om egentligen? Sverige valde en pragmatisk och rationell väg. Vi har inte överreagerat som alla andra länder. Vi har hanterat detta bäst i världen. Det finns inget annat land jag skulle vilja leva i. Det har avlidit lite över 15k över 2+ år. Det är ingenting sett på 10 miljoner invånare. Ca hälften av dessa har enligt Socialstyrelsen varit åldringar på servicehem som legat där i väntan på döden. De var redan sköra och kunde inte ens få vård. Det låter hårt för alla som tror livet är som i sagorna, men vad är alternativet, att resten av befolkningen ska leva under hemska jävla lockdowns, masktvång och restriktioner. Att den unga generationen tvingas leva isolerade utan socialt liv. I helvete heller. Vi ska inte låta hypokondriska dårar diktera våra liv.

Att man fortfarande håller sig fast vid restriktioner är efterblivet. Det finns ingen som helst anledning. FHM sa själva i dag att majoriteten av alla covidfall på IVA (vilket är försvinnande få) är Delta-fall. Med andra ord är Omikron en livräddare och borde släppas lös så vi får det överstökat. Norge och alla andra skitländer är efterblivna, de slösar bara sin tid och drar ut på det som ändå komma ska.
Senast redigerad av Pinkwotz 2022-01-13 kl. 22:52.
Citera
2022-01-13, 22:49
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vet bara hur det ser ut i USA. Här kollar de ett så kallat covid antikroppstest, ett vanligt blodprov. Svaret visar sedan om man har två antikroppar. Det ena (antikropp mot spikproteinet) får man av både vaccinet och av en tidigare infektion. Det andra (tror det kallas Capsid antikropp men kanske var N nukleotid antikropp eller något, minns inte helt då detta var från när min fru testades för ett år sen) får man bara av infektion.

Så åtminstone här kan man definitivt se om man även varit smittad och testerna borde ju vara samma i Sverige tycker man.
Tack för pedagogiskt förklarat svar!
Citera
2022-01-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jovisst finns många som har andra problem än Omikron. Men ifall du är intresserad av att diskutera alla dessa andra problem, så är den här tråden en mycket dålig plats för dig.

Synd för dig då att EU nu insett även dom att boosters är skit och att det bara sabbar immunförsvarets möjlighet att utveckla naturligt skydd mot förkylningar. Det blir inga fler sprutor för dig.

Citat:
European Union regulators warn that frequent Covid-19 booster shots could adversely affect the immune system and may not be feasible.

The European Union's drug regulator on Tuesday expressed doubts about the need for a fourth booster dose of COVID-19 vaccine and said there is currently no data to support this approach as it seeks more data on the fast-spreading Omicron variant.

Det är också komiskt att du tar upp något om hjärtproblem relaterat till Omikron vars risk måste vara mikroskopisk, men när "antivaxxarna" varnade om hjärtproblem pga vaxxinet, då var det minsann ingent att bry sig om och fallen var så få att de kunde ignoreras haha. Sånt hyckleri

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-drug-regulator-says-more-data-needed-impact-omicron-vaccines-2022-01-11/
Senast redigerad av Pinkwotz 2022-01-13 kl. 22:53.
Citera
2022-01-13, 22:53
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Med omikron ligger patienter bara ca 3 dagar på sjukhus enl Kalifornia data. Så 700*3 ger 2100 patienter vilket är mindre än 10 procent av vårdplatserna i Sverige.

Så ingen dör typ?
Citera
2022-01-13, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
Kan man smittas av covid ifall man har oskyddad samlag.

tex vaginal, oral, anal samlag?

Bara nyfiken..
Svar nej, bara folk som använder kondom får coronan. Eller hur tänkte du här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in