Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Min poäng kanske är att slippa ett nytt 2020 då? Men du väljer såklart att bortse från det...
Tillägg: Måste det för övrigt finnas en "poäng" med allt? Att dela hur dödstalen ser ut i olika länder är en naturlig och rätt relevant sak för mig som inte måste ha en "poäng", rätt aktuellt i en pandemi där alla redan diskuterar dödstalen. Vi ska bara diskutera det utan att ens veta hur det ser ut i olika länder? Slut tillägg.
Ska vi göra så när vi kollar på historiska pandemier med?
Spanska sjukan pågick under 1918-1919 i Sverige. Det var en överdödlighet i totalt endast cirka 5 av dessa 24 månader i Sverige...
Det var en underdödlighet både sommaren 1918, 1919 och 1920.
Vad säger det? Inte ett skit. Det är så pandemier brukar fungera, det går upp och ned och vissa månader är värre än andra. Och det finns saker man kan göra utan att sätta länder i total lockdown.
Och Sveriges så kallade "öppna och fria väg" är allt annat än fritt i min bok. Så nä, jag tycker inte att vi ska göra som varken Sverige eller italien framöver. Båda har fler dödsfall än Norge, Finland och Danmark.
Är det inte bättre att ha som mål att ligga runt snittet eller så få dödsfall som möjligt?
Men jag förstår att det blir svårt när de enda alternativen folk verkar kunna se är att vi antingen inför totalitära restriktioner och lockdowns som pågår i flera år eller att "göra ingenting"...
Vad grinar du om egentligen? Sverige valde en pragmatisk och rationell väg. Vi har inte överreagerat som alla andra länder. Vi har hanterat detta bäst i världen. Det finns inget annat land jag skulle vilja leva i. Det har avlidit lite över 15k över 2+ år. Det är ingenting sett på 10 miljoner invånare. Ca hälften av dessa har enligt Socialstyrelsen varit åldringar på servicehem som legat där i väntan på döden. De var redan sköra och kunde inte ens få vård. Det låter hårt för alla som tror livet är som i sagorna, men vad är alternativet, att resten av befolkningen ska leva under hemska jävla lockdowns, masktvång och restriktioner. Att den unga generationen tvingas leva isolerade utan socialt liv. I helvete heller. Vi ska inte låta hypokondriska dårar diktera våra liv.
Att man fortfarande håller sig fast vid restriktioner är efterblivet. Det finns ingen som helst anledning. FHM sa själva i dag att majoriteten av alla covidfall på IVA (vilket är försvinnande få) är Delta-fall. Med andra ord är Omikron en livräddare och borde släppas lös så vi får det överstökat. Norge och alla andra skitländer är efterblivna, de slösar bara sin tid och drar ut på det som ändå komma ska.