2022-01-13, 22:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Tuhkanen och c anklagar polis och åklagare för att ha låst sig vid att Johanna är skyldig och tar bara hänsyn till det som leder i den riktningen. Samtidigt är det rätt uppenbart att de själva låst sig vid att Johanna är oskyldig och de bortser från det som talar mot henne. De anklagar pojkvännen för att ha ljugit och haft 15 oliks versioner. Men Johanna har också haft många versioner om vad som hänt den kvällen och för varje gång hon blivit överbevisad har hon hittat på något nytt.

Lek med tanken att Johanna är oskyldig och helt ovetande. Pojkvännen skulle alltså själv få för sig att mörda Johannas föräldrar. Han kontaktar en polare som kör. De skulle då hämtat Touranen som tillhör flyktingboendet och kört mot Arboga. Av någon anledning ska de också ha en följebil som visar dem vägen. Pojkvännen kan uppenbart svärföräldrarnas rutiner. Han vet att de är vid sommarstugan och han vet när han ska gå in och var sovrummet ligger. Sedan åker pojkvännen och den mystiske föraren tillbaka med bilen till flyktingboendet. Johanna verkar dessutom väl medveten om hur det gått till när de avlyssnas av polisen i hennes privata bil.

Men visst är det bra om Tuhkanen med fler tror att Johanna är oskyldig. Det underlättar om de ska hjälpa henne med resning. Rent juridiskt är det ju vad som kan bevisas, inte vad man tror som är intressant. Just nu finns ingen teknisk bevisning som visar att Johanna varit på plats vid mordet. Det är väl åtalets svagaste punkt och det är annan stödbevisning som fällt Johanna. Chansen att få resning är nog minimal, men med ett gäng försvarare som tror på henne är nog en bra början.

Jag har bara sett två avsnitt hittills, så jag kan ha missat något.
Citera
2022-01-13, 22:22
Medlem
fidelios avatar
Näe dokumentären handlar inte om hon är skyldig eller ej utan om hon är korrekt dömd.

Bodström sammanfattar det bra i hans korta inslag.

Hon är såklart skyldig men nödvändigtvis inte på det vis åklagaren framställt.
Hon vet precis vem som gjort vad men gör bäst i att fortsätta ljuga, försöka få till en resning där saken kan bli prövad igen.
Citera
2022-01-13, 22:32
Medlem
Exakt! Bra sammanfattat…. Det är ju detta dokumentären handlar om. Givetvis är hon skyldig etc.
Citera
2022-01-13, 22:36
Medlem
Samtidigt upplever jag, att människor av hennes typ skall inte gå fria i samhället då de utgör fara för andra😒
Citera
2022-01-13, 22:36
Medlem
Sätt två avsnitt.

Det kanske stämmer att JM inte satt i bilen men helt klart att hon är delaktig i morden. Hon försöker göra allt nu att sänka sitt straff genom resning, manipulera dottern, prata med journalister och advokater.

När JM kommer ut så kommer hon göra allt för att synas rampljuset med böcker, tv, föreläsningar m.m.

Frågor:
Ända frågan är äldsta sonen inblandad JM skrev till han att komma hem innan mordet när han var hos en kusin.

Var 18 åringen inte ensam och hans två kompisar inblandade på något vis.?
Citera
2022-01-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Sätt två avsnitt.

Det kanske stämmer att JM inte satt i bilen men helt klart att hon är delaktig i morden. Hon försöker göra allt nu att sänka sitt straff genom resning, manipulera dottern, prata med journalister och advokater.

När JM kommer ut så kommer hon göra allt för att synas rampljuset med böcker, tv, föreläsningar m.m.

Frågor:
Ända frågan är äldsta sonen inblandad JM skrev till han att komma hem innan mordet när han var hos en kusin.

Var 18 åringen inte ensam och hans två kompisar inblandade på något vis.?
Ps. Obs! Hon ska Inte komma ut! Hon är en sjuk människa, som manipulerar alla i sin omgivning. Inklusive advokater😒
Citera
2022-01-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Je-Suis-C
Ps. Obs! Hon ska Inte komma ut! Hon är en sjuk människa, som manipulerar alla i sin omgivning. Inklusive advokater😒

Ps. Hon är ju en mördare 😒
Citera
2022-01-13, 23:36
Medlem
Det kanske redan tagits upp men verkar inte JM riktigt påtänd under den slutliga intervjun som görs på anstalten. Jag tycker man kan sig kunna läsa in att hon på några ställen liksom kommer på att hänga på sina egna lögner i samtalet. En sak slog mig, hon nämner sin egen v70 att vara på plats eller åtminstone också "lånad" då mordet skulle ha skett. Det var ett tag sedan jag läste FUP men jag minns inte att hon någonsin tidigare placerat två bilar på platsen?
Citera
2022-01-13, 23:38
Medlem
Boris.Shcherbinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Näe dokumentären handlar inte om hon är skyldig eller ej utan om hon är korrekt dömd.

Men hon är ju korrekt dömd. Hon försökte ta livet av sina föräldrar och nu är hon inlåst på vad jag hoppas är livstid. (Inte helt sant, jag antar att Borås tingsrätt kommer att släppa denna hemska människa fri efter 15-20 år som som dom brukar göra...)
Citera
2022-01-13, 23:57
Medlem
Solklart att JM är skyldig till anstiftan till mord,
Hurvida hon satt med i bilen eller inte är en bra fråga. Och att där i så fall finns fler personer som bör dömmas för mordet är en bra fråga, som bara MR & JM vet sanningen om, vilket dem valt att tiga om inprincip.

Men spelar ingen roll för JMs straff då straffet för anstiftan är samma som mordet i sig.
Visst MR fick bara 14 år, men antar att han fick en åldersrabatt som JM inte hade fått, vilket är anledningen till att hon fick livstid, dvs enda skillnaden i målet är rubriceringen, inte straffet i sig.

Den nya dokumentären är för övrigt rätt bissar, man kan inte undvika att starta den samtidigt som det är helt sjukt hur media kan fortsätta att mata JM med att synas.
Citera
2022-01-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Solklart att JM är skyldig till anstiftan till mord,
Hurvida hon satt med i bilen eller inte är en bra fråga. Och att där i så fall finns fler personer som bör dömmas för mordet är en bra fråga, som bara MR & JM vet sanningen om, vilket dem valt att tiga om inprincip.

Men spelar ingen roll för JMs straff då straffet för anstiftan är samma som mordet i sig.
Visst MR fick bara 14 år, men antar att han fick en åldersrabatt som JM inte hade fått, vilket är anledningen till att hon fick livstid, dvs enda skillnaden i målet är rubriceringen, inte straffet i sig.

Den nya dokumentären är för övrigt rätt bissar, man kan inte undvika att starta den samtidigt som det är helt sjukt hur media kan fortsätta att mata JM med att synas.

Hon skall inte synas, hon är gravt 😦. Det otäcka är ju att hon kommer ut så småningom och fortsätter…… Stackars hennes mamma 😒
Citera
2022-01-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Je-Suis-C
Hon skall inte synas, hon är gravt 😦. Det otäcka är ju att hon kommer ut så småningom och fortsätter…… Stackars hennes mamma 😒
Är inte så lite tragiskt att hon ännu en gång får uppmärksamhet! Tänker att hon sitter och njuter av detta! Får en hel del avsmak 🤢🤮 Mina tankar går till hennes ”överlevande”, samt familj! 🙏🏽
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in