2022-01-14, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzebra
Är inte så lite tragiskt att hon ännu en gång får uppmärksamhet! Tänker att hon sitter och njuter av detta! Får en hel del avsmak 🤢🤮 Mina tankar går till hennes ”överlevande”, samt familj! 🙏🏽

Handlar självklart om att det är en kvinna. Helge Fossmo fick inga gråtdokumentärer. Finns väl knappt några tvivel att hon även mördade sin exmake.
Citera
2022-01-14, 01:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Näe dokumentären handlar inte om hon är skyldig eller ej utan om hon är korrekt dömd.

Bodström sammanfattar det bra i hans korta inslag.

Hon är såklart skyldig men nödvändigtvis inte på det vis åklagaren framställt.
Hon vet precis vem som gjort vad men gör bäst i att fortsätta ljuga, försöka få till en resning där saken kan bli prövad igen.
Hon dömdes till mord och mordförsök (HovR) varav ÅK yrkade på anstiftan i andra hand i stämningsansökan.
Gällande detta råder ingen mening att jiddra, det är samma straffsats.

Det är dock detta som Tuhkanen försöker slå in en kil dvs om hon satt i bilen på plats.

Att de kallar det en frågeställning "om-hon är-korrekt-dömd" är enbart en löjlig omskrivning.

Den valsen drog kuttrasju-journalisterna på podden och Tuhkanen medverkade redan då

Om den resningskåta advokaten anser hon ska beviljas resning av HD, så anser han redan där och då att domen är fel och att hon bör ha ett läge straff eller frias.
Det ses samma skräp via producentens uttalande:

"Är hon verkligen korrekt dömd? När vi gick igenom förundersökningen reagerade vi på ett antal brister som vi inte kunde förklara på annat sätt än att man tidigt bestämt sig för att Johanna Möller var den skyldiga, säger Catarina Lundbäck"

Att ens vilja befatta sig med uppmärksamhetshoran Möller och resonera i dessa termer säger nästintill mer om dem än henne.

Hon har iaf papper på att hon är helt störd.

”Jag ville se hur det går att manipulera systemet”. Johanna Möller
Citera
2022-01-14, 01:41
Medlem
Var det bara jag som skratta åt johannas rättegångs intervju? Efter att lyssnat på primecrime rättegången så ljuger hon gång på gång! Vilken sjuk mytoman! Även om rättspsykiatriska proffessoren tar henne iförsvar för att hon försöker rädda sig själv och nästlar in sig så är det inte försvarsbart! Så duger inte det! Trots att hon sitter på livstid så ids hon fortsätta ljuga??? Skyddar hon sina barn? Skydda dem genom att ljuga? Nä, personligen tycker jag att denna dom trots avsaknad av tekniska bevis är den mest troliga, om inte johanna kan med fakta som hon hela tiden säger hitta tex övervaknings kameror på vart enda beneinmack eller affär hon besökt kan intyga detta!
Citera
2022-01-14, 02:12
Medlem
Kexet65s avatar
Dessa avsnitt finns väl bara på Viaplay eller?
Kommer dom visas på ”fri kanal” framöver?
(Har definitivt ingen lust att teckna abonnemang enbart för att se dessa avsnitt).
Citera
2022-01-14, 09:13
Medlem
trytolearn28s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boris.Shcherbina
Men hon är ju korrekt dömd. Hon försökte ta livet av sina föräldrar och nu är hon inlåst på vad jag hoppas är livstid. (Inte helt sant, jag antar att Borås tingsrätt kommer att släppa denna hemska människa fri efter 15-20 år som som dom brukar göra...)

Det är Örebro tingsrätt som omvandlar livstidsstraff till tidsbestämt.
Citera
2022-01-14, 09:31
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Var det bara jag som skratta åt johannas rättegångs intervju? Efter att lyssnat på primecrime rättegången så ljuger hon gång på gång! Vilken sjuk mytoman! Även om rättspsykiatriska proffessoren tar henne iförsvar för att hon försöker rädda sig själv och nästlar in sig så är det inte försvarsbart! Så duger inte det! Trots att hon sitter på livstid så ids hon fortsätta ljuga??? Skyddar hon sina barn? Skydda dem genom att ljuga? Nä, personligen tycker jag att denna dom trots avsaknad av tekniska bevis är den mest troliga, om inte johanna kan med fakta som hon hela tiden säger hitta tex övervaknings kameror på vart enda beneinmack eller affär hon besökt kan intyga detta!

Utan JM, spindeln i nätet, hade varken Aki eller fadern dött på det viset de dog.

Hon sjösatte det, och sedan kanske andra har blivit kåta på idén för att få pengar ur det som hon lovade dem och det har "spritt sig", men JM är ensam ansvarig för att man gav sig på både Aki och hennes far, två ur samma familj (men utan närmare kontakt med varandra) som ingen annan hade anledning att mörda.

Hon är sambandet mellan alla punkter och händelser. No Johanna, No party, om man säger så.

Hennes dotter berättade ju också att hon försökt förmå dem att ha ihjäl Aki på massa vis innan han faktiskt dog. Bland annat genom att överraska honom med ett basebollträ eller att en soffa skulle tappas på honom "av misstag" under en flytt.
Citera
2022-01-14, 10:44
Medlem
Min mor berättade om detta idag och får väl säga att vissa saker har man kanske missat i utredningen. Men att JM skulle vara oskyldig är bara önsketänkande av Marko T. (Ska tillägga att min morsa är glad för hans sätt att framföra saker och ting på)

Att JM snabbt köpte en fin bil när mamman fortfarande låg på sjukan är väl ytterligare något som talar för att hon, på ett eller annat vis; förmått MR att mörda och försöka att mörda.

Det jag ställt mig frågande till länge är vem som körde den andra bilen som skådats.
Här har man missat i utredningen.

Och på tal om Aki, det är väl bevisat att han inte drunknade i sjön iaf? Eller har jag fått fel för mig?
Och att JM är dömd för anstiftan i det fallet.

Marko m.fl kommer med all säkerhet komma fram till samma saker man kom fram till i utredningarna, kanske de lyckas få tag i ytterligare en som var med inne i huset när föräldrarna attackerades, men jag tvivlar på det.
Citera
2022-01-14, 11:46
Medlem
fidelios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon dömdes till mord och mordförsök (HovR) varav ÅK yrkade på anstiftan i andra hand i stämningsansökan.
Gällande detta råder ingen mening att jiddra, det är samma straffsats.

Det är dock detta som Tuhkanen försöker slå in en kil dvs om hon satt i bilen på plats.

Att de kallar det en frågeställning "om-hon är-korrekt-dömd" är enbart en löjlig omskrivning.

Den valsen drog kuttrasju-journalisterna på podden och Tuhkanen medverkade redan då

Om den resningskåta advokaten anser hon ska beviljas resning av HD, så anser han redan där och då att domen är fel och att hon bör ha ett läge straff eller frias.
Det ses samma skräp via producentens uttalande:

"Är hon verkligen korrekt dömd? När vi gick igenom förundersökningen reagerade vi på ett antal brister som vi inte kunde förklara på annat sätt än att man tidigt bestämt sig för att Johanna Möller var den skyldiga, säger Catarina Lundbäck"

Att ens vilja befatta sig med uppmärksamhetshoran Möller och resonera i dessa termer säger nästintill mer om dem än henne.

Hon har iaf papper på att hon är helt störd.

”Jag ville se hur det går att manipulera systemet”. Johanna Möller

Ja domen bygger på att hon satt i bilen, räcker över kniven.
Hennes skuld är inte så intressant i detta läge.

Att resultatet skulle blivit detsamma eftersom straffskalan är densamma mellan de båda är heller inte så intressant i detta läge.
Hon är inte dömd för anstiftan utan för mord och mordförsök.
Citera
2022-01-14, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Min mor berättade om detta idag och får väl säga att vissa saker har man kanske missat i utredningen. Men att JM skulle vara oskyldig är bara önsketänkande av Marko T. (Ska tillägga att min morsa är glad för hans sätt att framföra saker och ting på)

Att JM snabbt köpte en fin bil när mamman fortfarande låg på sjukan är väl ytterligare något som talar för att hon, på ett eller annat vis; förmått MR att mörda och försöka att mörda.

Det jag ställt mig frågande till länge är vem som körde den andra bilen som skådats.
Här har man missat i utredningen.

Och på tal om Aki, det är väl bevisat att han inte drunknade i sjön iaf? Eller har jag fått fel för mig?
Och att JM är dömd för anstiftan i det fallet.

Marko m.fl kommer med all säkerhet komma fram till samma saker man kom fram till i utredningarna, kanske de lyckas få tag i ytterligare en som var med inne i huset när föräldrarna attackerades, men jag tvivlar på det.
JM dömdes inte för anstiftan ang Aki som förhoppningen var, pga en urusel polisinsats då det begav sig.
Läs gärna internutredningen med skarp kritik.
Citera
2022-01-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tuhkanen och c anklagar polis och åklagare för att ha låst sig vid att Johanna är skyldig och tar bara hänsyn till det som leder i den riktningen. Samtidigt är det rätt uppenbart att de själva låst sig vid att Johanna är oskyldig och de bortser från det som talar mot henne. De anklagar pojkvännen för att ha ljugit och haft 15 oliks versioner. Men Johanna har också haft många versioner om vad som hänt den kvällen och för varje gång hon blivit överbevisad har hon hittat på något nytt.

Lek med tanken att Johanna är oskyldig och helt ovetande. Pojkvännen skulle alltså själv få för sig att mörda Johannas föräldrar. Han kontaktar en polare som kör. De skulle då hämtat Touranen som tillhör flyktingboendet och kört mot Arboga. Av någon anledning ska de också ha en följebil som visar dem vägen. Pojkvännen kan uppenbart svärföräldrarnas rutiner. Han vet att de är vid sommarstugan och han vet när han ska gå in och var sovrummet ligger. Sedan åker pojkvännen och den mystiske föraren tillbaka med bilen till flyktingboendet. Johanna verkar dessutom väl medveten om hur det gått till när de avlyssnas av polisen i hennes privata bil.

Men visst är det bra om Tuhkanen med fler tror att Johanna är oskyldig. Det underlättar om de ska hjälpa henne med resning. Rent juridiskt är det ju vad som kan bevisas, inte vad man tror som är intressant. Just nu finns ingen teknisk bevisning som visar att Johanna varit på plats vid mordet. Det är väl åtalets svagaste punkt och det är annan stödbevisning som fällt Johanna. Chansen att få resning är nog minimal, men med ett gäng försvarare som tror på henne är nog en bra början.

Jag har bara sett två avsnitt hittills, så jag kan ha missat något.

Han tar inte ställning till om hon är skyldig eller oskyldig utan om hon är korrekt dömd enligt de principer vi har när det gäller rättssäkerhet. Att beviskravet är uppfyllt och att det är ställt utom rimligt tvivel.

Alltså att det inte finns någon annan som kan vara skyldig till det här mordet och mordförsöket.
Finns det en öppning för annan gärningsman så är domen inte korrekt.
Citera
2022-01-14, 18:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Han tar inte ställning till om hon är skyldig eller oskyldig utan om hon är korrekt dömd enligt de principer vi har när det gäller rättssäkerhet. Att beviskravet är uppfyllt och att det är ställt utom rimligt tvivel.

Alltså att det inte finns någon annan som kan vara skyldig till det här mordet och mordförsöket.
Tror nog inte ens finnen tror att Möller inte är centralfigur som anstiftare.
Om man tar hela FUP i anspråk.

Det står liksom inte och faller med hennes tjat om att hon varit på gården eller inte.

Så vad är vitsen angående att öppna fallet igen annat än att sträva efter egen tid i strålkastarljuset?

Frågan är hur rättssäkert det är när vissa mediakåta advokater snudd på till vilket pris som helst ägnar sig åt nåt så ruttet som Möller och vill se henne prövad igen för att få mildare straff.
Senast redigerad av develi 2022-01-14 kl. 18:42.
Citera
2022-01-14, 19:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser

Jodå, han säger det några gånger och det går nog inte att missa. Som jag skrev, det finns ingen teknisk bevisning som binder Johanna till bilen vid mordtillfället vilket är åtalets svagaste punkt. Men du kan väl ändå inte bortse från att de anklagar polis och åklagare från att bara låsa sig vid det som talar för att Johanna skulle vara delaktig och ignorera allt annat, samtidigt som de själva bortser från det som tyder på att det är Johanna? Nu har jag sett tredje avsnittet också och Thomas Bodström är den som förklarar det bäst. Han låser sig inte på samma sätt vid hennes oskuld, men poängterar tydligt att man bara ska dömas för det som kan bevisas och inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in