Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkwotz
Sverige hade ingen överdödlighet 2021 överhuvudtaget. Totalt under 2021 avled 91 541 personer (SCB) vilket ligger inom normalintervallet för åren 2015-2019. Vilken är din poäng? Vi har fått leva som fria människor. Mina polare och släktingar runt om i Europa mår piss efter år av nedstängningar och hårda restriktioner. Flera av dom har kommit hit för att undkomma skiten. Restriktionerna kommer i längden ha ställt till långt mer skada än Covid någonsin gjort eller kommer att göra. Sveriges inställning har varit klok, pragmatisk och rationell. Fram tills nu, då man infört restriktioner pga en jävla förkylning. Så, om det inte passar dig, flytta till Norge.
Faktum är att alla som är rädda för förkylningar kan isolera sig hur mycket de vill. Vi andra ska leva som vanligt. Vi ska inte låta hypokondriker, lobbyister och fake news media diktera våra liv.
Min poäng kanske är att slippa ett nytt 2020 då? Men du väljer såklart att bortse från det...
Tillägg: Måste det för övrigt finnas en "poäng" med allt? Att dela hur dödstalen ser ut i olika länder är en naturlig och rätt relevant sak för mig som inte måste ha en "poäng", rätt aktuellt i en pandemi där alla redan diskuterar dödstalen. Vi ska bara diskutera det utan att ens veta hur det ser ut i olika länder? Slut tillägg.
Ska vi göra så när vi kollar på historiska pandemier med?
Spanska sjukan pågick under 1918-1919 i Sverige. Det var en överdödlighet i totalt endast cirka 5 av dessa 24 månader i Sverige...
Det var en underdödlighet både sommaren 1918, 1919 och 1920.
Vad säger det? Inte ett skit. Det är så pandemier brukar fungera, det går upp och ned och vissa månader är värre än andra. Och det finns saker man kan göra utan att sätta länder i total lockdown.
Och Sveriges så kallade "öppna och fria väg" är allt annat än fritt i min bok. Så nä, jag tycker inte att vi ska göra som varken Sverige eller italien framöver. Båda har fler dödsfall än Norge, Finland och Danmark.
Är det inte bättre att ha som mål att ligga runt snittet eller så få dödsfall som möjligt?
Men jag förstår att det blir svårt när de enda alternativen folk verkar kunna se är att vi antingen inför totalitära restriktioner och lockdowns som pågår i flera år eller att "göra ingenting"...