2021-12-29, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror London peakat inom en vecka

Omöjligt är det inte.
Citera
2021-12-29, 11:21
Medlem
arbetets avatar
Sydafrika återgår till kontaktspårning per omgående. Hoppas att man nu kan få tillförlitliga siffror därifrån. För de som inte känner till det så upphörde de med det den 25/12 och minskade då testningen med 75%:

Nicolas Berrod
@nicolasberrod
L'Afrique du Sud rétropédale sur la fin du contact tracing et du dépistage pour les cas contact asymptomatiques. "Inondé de questions et de commentaires", le ministère suspend ces mesures et présente des excuses "pour la confusion et le désagrément causé".
Översatt från franska:
Sydafrika trampar tillbaka för att avsluta kontaktspårning och screening för asymtomatiska kontaktfall. "Översköljda av frågor och kommentarer" avbröt ministeriet dessa åtgärder och bad om ursäkt "för förvirringen och besväret som orsakats".
https://twitter.com/nicolasberrod/status/1475941434834440195?s=20
Citera
2021-12-29, 11:22
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Man har? Vem har? Sverige? Finns väl inga krav på att man ska bo på karantänhotell när man varit ute och rest? Även om det säkert vore väldigt bra för att stoppa smittan.

NZ för i helvete!
Det var det vi diskuterade
Citera
2021-12-29, 11:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, som helhet är det positivt, även om vintern kommer innebära en del problem,, om en stor del av befolkningen är sjuka samtidigt, om än lindrigt. Men vägrar tro att det blir några som helst problem nästa vinter.

Instämmer! Nästa vinter kommer vi nog att kunna leva helt utan restriktioner. Endast äldre, övriga riskgrupper samt vård- och omsorg personal kanske bara behöver bli vaccinerade.

I världen som helhet så kommer det dock att kanske kunna dröja till sommaren 2023. Men, då, kommer man, förhoppningsvis, att kunna resa utomlands utan strul och oro för plötsliga restriktioner.
Citera
2021-12-29, 11:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
NZ för i helvete!
Det var det vi diskuterade

Och vad är problemet? Vi har levt med pandemin i snart 2 års tid. De NZ-ländare som finns världen över vet vad som gäller och på vilket sätt landets regering jobbar hårt med att hålla smittan utanför landets gränser för att kunna hålla samhället öppet.
Citera
2021-12-29, 11:36
Medlem
3024 på sjukhus i London 28 december jämfört med runt 5000 samma tid förra året.

Jag undrar jag när den kurvan ska vika ner.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare?areaType=nhsRegion&areaName=London
Citera
2021-12-29, 11:47
Medlem
Citat:
Det låter risky, dessutom finns ingen kapacitet inom vården.

Risky? Det chansas med nödgodkända vacciner med en aldrig tidigare prövad teknik. Det chansas med att rulla ut dessa i en mass-kampanj under pågående pandemi. Något som aldrig någonsin gjorts tidigare. Information ang riskerna med detta cencureras systematiskt. Samtidigt som tydliga data på t.ex betydelsen av D-vitamin tystas. Billiga, tillgängliga tillskott, svåra att överdosera. Billiga antivirala befintliga läkemedel med otroligt bra säkerhetsprofil utsätts för smutskastnings-kampanjer.

Vid det här laget måste man vara bra tom, för att inte inse att det nu handlar väldigt mycket om pengar och politik. Och väldigt lite om medicin och hälsa. Covid har skapat den största transfereringen av kapital uppåt, i världshistorien. En helt ny industri har skapats, där mångas inkomster bygger på att pandemin lever.

Omikron kanske blir vårat riktiga vaccin. Det är nästan så man undrar om det är någon som släppt ut den varianten. Ingen verkar bli allvarligt sjuk. Vad är det som är risky?

Covid är nu etablerat bland vilda djur. Därmed är alla hopp om att utrota viruset förbi. Inget virus som vi lyckats vaccinera bort har varit etablerat bland djuren. Dessutom har de vaccinen varit immuniserande.

Dags att släppa denna hysteri. Covid är nu mildare än Influenza, och vi kommer att få leva med det.
Citera
2021-12-29, 11:54
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
3024 på sjukhus i London 28 december jämfört med runt 5000 samma tid förra året.

https://coronavirus.data.gov.uk/details/healthcare?areaType=nhsRegion&areaName=London

Hur många av dessa är pga covid? 400?
Citera
2021-12-29, 11:55
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:

Det förs just nu diskussioner om huruvida man skall införa restriktioner i London regionalt eller nationellt. Antalet patienter ökar i en takt som gör att man kan tvingas införa lockdown.
Citera
2021-12-29, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Hur många av dessa är pga covid? 400?

Alla enligt länken
Citera
2021-12-29, 12:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Och vad är problemet? Vi har levt med pandemin i snart 2 års tid. De NZ-ländare som finns världen över vet vad som gäller och på vilket sätt landets regering jobbar hårt med att hålla smittan utanför landets gränser för att kunna hålla samhället öppet.

Vad problemet är?

Ja, tex att en person som kanske jobbar internationellt före pandemin inte kan komma hem igen..
Är det så man skall behandla sina medborgare tycker du?
Citera
2021-12-29, 12:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Ganska snart gissar jag.
Om var 8e hade covid förra veckan i London, så kan det inte dröja länge innan flockimmuniteten slår in på allvar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in