2022-01-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och det uppger testet för mig?
Åkte förresten förbi en mobil bussteststation för Covid idag. En jättelång kö, inga avstånd och många hostande. Om man inte hade smittan innan lär man ha fått den efter.

Vet bara hur det ser ut i USA. Här kollar de ett så kallat covid antikroppstest, ett vanligt blodprov. Svaret visar sedan om man har två antikroppar. Det ena (antikropp mot spikproteinet) får man av både vaccinet och av en tidigare infektion. Det andra (tror det kallas Capsid antikropp men kanske var N nukleotid antikropp eller något, minns inte helt då detta var från när min fru testades för ett år sen) får man bara av infektion.

Så åtminstone här kan man definitivt se om man även varit smittad och testerna borde ju vara samma i Sverige tycker man.
Citera
2022-01-13, 20:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Frågan är hur mycket av detta som beror på vaccinen och hur mycket som beror på det muterade viruset. Folk verkar ju dö av Omikron också. Bara inte lika vanligt.

Det verkar vara få som dör av omikron, i alla fall om man tittar på Sydafrika och Danmark, kanske U.K. också. Sydafrika har ju dålig vaccintäckning men kanske högre naturligt förvärvad immunitet.
Citera
2022-01-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Nej, förnuft är inte rätt ord för att beskriva de drivkrafter som är i spel. Att demokrati och friheter sålts ut i en nationell ryggdunkningsauktion utan motsvarighet i modern tid kommer att bli plågsamt tydligt de kommande åren.
Jag har en bekant som jobbar på en IVA i stockholm. Knappt några av de inlagda är där av covidskäl. Personalbristen beror på att personal med sjuka barn och familjemedlemmar inte får gå till jobbet. Det är en scam. Det kanske inte var det från början, men nu är det vad det är.

Fortsätt blunda om du inte vågar titta.

Uppskattningen säger att vi har 75 pers på IVA som ligger där pga COVID (80/20 regeln).

Det är 3.6 per region. Knappt FYRA stycken.

Sveriges IVA-vård verkar skörare än en gamling på 90+ med 4 riskfaktorer.
Citera
2022-01-13, 20:24
Medlem
Varför håller folk på att testa sig hela tiden? Vid symtom stanna hemma. Undra hur många som inte är smittade men smittas när de beger sig iväg för att se om de är smittade.
Citera
2022-01-13, 20:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Smittokurvan ser verkligen brutal ut just nu. Undrar hur mycket det kan öka innan det slår i taket. Skulle gissa att vi kommer ligga mycket högt en bra bit in i februari.
Citera
2022-01-13, 20:46
Medlem
Citat:
Smittokurvan ser verkligen brutal ut just nu. Undrar hur mycket det kan öka innan det slår i taket. Skulle gissa att vi kommer ligga mycket högt en bra bit in i februari.
Jo, enligt dig kommer smittspridningen peaka i månadsBRYTET feb/mars. Med nuvarande derivata kommer det innebära ganska många smittade per då . dags att bunkra Nezeril?
Citera
2022-01-13, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo, enligt dig kommer smittspridningen peaka i månadsBRYTET feb/mars. Med nuvarande derivata kommer det innebära ganska många smittade per då . dags att bunkra Nezeril?

Det är intressant, det finns inget som talar för att det kommer peaka så sent som i månadsskiftet februari/mars, ändå är HEN klart bestämd att det är så.
Citera
2022-01-13, 20:59
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
När kommer ditt dödskaos?
Citera
2022-01-13, 21:04
Medlem
Citat:

Enligt Fohm runt 69000 som peak, om du såg deras värsta scenarioprognos på dagens pk?
Citera
2022-01-13, 21:05
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Du säger emot dig själv.

Ja, smittkurvan är brutal. Nej, det kommer inte fortsätta in i februari.
Jag tror t.o.m. FoHM hade fel idag.

Jag tror peaken kommer nästa helg. Finns inte kroppar nog att infektera för att fortsätta öka mycket mer.
Fördubbling på 2 dagar innebär ca 75.000/dag på söndag. Då pratar vi positiva testade.
Verkligheten just nu är förmodligen redan 50.000-75.000.
När virket börjar ta slut falnar brasan. Men tro du att vi kan dubbla varannan dag en månad till..
Räkna gärna på hur många vi måste vara i Sverige för att det skall vara möjligt!
Citera
2022-01-13, 21:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det står i daglig press mellan raderna. Så utbredd omikron är nu så är det nästan svårt att inte vara smittad så givetvis har alla med svårare sjukdomar även omikron."Covid patienter" är ett skämt i dagsläget och enbart ett propagandaverktyg för alarm-kvällsblaskorna. Vi kan avskriva pandemin nu för gott, sanna mina ord.
Intressant att du får din informaton från dagspress och dessutom mellan raderna, dvs. sådant som inte skrivs men som man kan välja vad man tror/tycker det borde stå.

Du tror alltså att inte en jävel blir inlagd pga omikron och att de däremot kan testa positivt för omikron men grundorsaken är garanterat en annan såsom influensa, RS eller vinterkräksjukan.
Det ķan man alltså läsa mellan raderna.

Navigerar du på det viset ock?
Läser mellan raderna på en topografisk karta istället för att titta på det som verkligen syns på sjökortet?
Citera
2022-01-13, 21:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offermod
Frågan är om det över huvutaget är så smittsamt... jag vet helt älrligt inte vad jag ska tro längre.. träffade xet på "nära" håll i fredags, hon hade som mest symtom då... jag är ovaccinerad och har inte haft covid tidigare . Har inte fått tillstymmelse till symtom än iaf. Ingen utav barnen som är hos mamma är berörda samt är negativ enligt pcr.

Jag blir lite fundersam...
Är du säker på att du inte haft det tidigare? Inte alla som får symptom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in