2022-01-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Med tanke på att det är 140 tusen smittade på bara en vecka så är den nog det.
ja vet inte... men märkligt är det iaf, jag antog ganska omgående att jag skulle utveckla symtom!
är pcr testerma felaktiga?
Citera
2022-01-13, 19:19
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Fara för mänskligheten är sådan som du. Ni är på tvären mot den samlade majoriteten av vetenskapen.

Att få dör är inte skäl till att släppa alla restriktioner. Belastningen på vården ökar hela tiden och alla annan viktig vård får skjutas upp. Skulle hälften av alla samtidigt bli smittade upphör många samhällsfunktioner att fungera, typ att ambulanserna slutar rulla, sjukhusen avvisar hälften av alla bara med extremt svåra symptom släpps in.
Kommunikationer slutar rulla det finns inga förare. Kanske blir det som 2020 då alla toalettrullar tog slut i affärerna. Men allt annat stannar också matleveranser.

Du får använda din egen begränsade fantasi för att förstå scenariot. Men det är kanske detta tilkorta kommande som gör att ni antivaxxers inte ser några som helst problem. Nu har vi ledare som gör det och tar situationen på allvar.

Förnuftiga styr ännu landet antivaxxer comuityt sprattlar desperat på nätet men ni har ingen makt utan är ett gäng haverister som inte fattar att ni är det.

Nej, förnuft är inte rätt ord för att beskriva de drivkrafter som är i spel. Att demokrati och friheter sålts ut i en nationell ryggdunkningsauktion utan motsvarighet i modern tid kommer att bli plågsamt tydligt de kommande åren.
Jag har en bekant som jobbar på en IVA i stockholm. Knappt några av de inlagda är där av covidskäl. Personalbristen beror på att personal med sjuka barn och familjemedlemmar inte får gå till jobbet. Det är en scam. Det kanske inte var det från början, men nu är det vad det är.

Fortsätt blunda om du inte vågar titta.
Citera
2022-01-13, 19:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många har ju blivit duktigt sjuka vid reinfektion. Finns det några studier rörande att reinfektion ger mildare symtom?

T-celler ger skydd mot svår sjukdom o de varar länge

The cell-mediated aspect of adaptive immunity is known to be more durable. For instance, after the SARS outbreak in 2003, T-cell responses to the virus were detectable up to 17 years later.
Citera
2022-01-13, 19:23
Medlem
Vad det kämpat och spjärnat emot men nu är den här, mitt ibland oss, mutationen vi alla väntat på.

Vissa drömde om ett liv av evigt vaccinerande.
De har baktalat och varnat för de farliga mutationen som kan inträffa om vi inte får 100 % vaccinationstäckning.

Tänk att forskningseliten ännu en gång blev utklassat av moder natur. Fast de kryper närmre och snart kan det bli dyrt, fast tillsvidare har vi gratisvaccinet omikron.

Nu kankse de kan satsa på miljön istället men gissar moder natur får fixa det med
Citera
2022-01-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej, det har visat sig gång på gång att det fungerar. På sjukhus, i skolor, i frisörsalonger, i närliggande counties där man haft maskmandat i det ena men ej i det andra, osv. Både i retrospektiva och prospektiva studier. De påpekar det i artikeln i förbigående.

Att ifrågasätta masken, och framför allt andningsskydd, är som att ifrågasätta att jorden är rund. Antimaskers är nästan större plattjordare än antivaxare.

Om man skulle satsa 6 miljarder på att köpa in ffp2 masker för kollektivtrafiken (men även riksdagsdebatter) istället för att strössla ut dom på random villaägare med enorm elförbrukning kanske man skulle få tågen att gå och lärare till barnens gympa.
Citera
2022-01-13, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om man skulle satsa 6 miljarder på att köpa in ffp2 masker för kollektivtrafiken (men även riksdagsdebatter) istället för att strössla ut dom på random villaägare med enorm elförbrukning kanske man skulle få tågen att gå och lärare till barnens gympa.

Men uppenbarligen så blir det mindre röster köpta per skattekrona med den strategin kom man fram till.
Vilket dessutom förmodligen kommer visa sig vara en felkalkyl.
Citera
2022-01-13, 19:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag till skillnad från dig läser vetenskapliga artiklar. Läste precis att finländarna uppskattar att minst 20% av alla covidfall i landet är kroniska fall. Många studier visar dock på mer än 30%.
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vilket underlag har du till dom siffrorna?
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Gissningsvis de studier som jag redan länkat i tråden.

Nu har jag letat bland dina inlägg från dom senaste 2 månaderna efter länkar som handlar om långtidscovid. Det här var dom jag hittade:

University of California, Davis, 30:e mars 2021:
Studies show long-haul COVID-19 afflicts 1 in 4 COVID-19 patients, regardless of severity

A patient’s age, prior health or severity of their COVID-19 case does not seem to matter
...
Doctors have been estimating one-quarter to one-third of COVID-19 patients become long haulers, as many patients call themselves. Now, four studies published since February confirm that range. They show that 27% to nearly 33% of patients who had COVID-19 but did not need to be hospitalized later developed some form of long-haul COVID.
...
Another consistent finding is that it does not appear to matter whether non-hospitalized patients had more severe cases of COVID-19, mild cases or even cases that caused no symptoms at all.

Just as consistently, age or prior health – whether people were active and fit or had some previous health issues like diabetes or respiratory problems – made only a very small difference, if any, among non-hospitalized patients.

“Obesity and diabetes stand out as risk factors that can make COVID-19 very serious and require hospitalization. They also increase the risk for those hospitalized patients to develop post-COVID symptoms,” said Sandrock, who works with the UC Davis Health Post-COVID-19 Clinic. “But among outpatients, risk factors made very little difference in the study numbers. That’s also what we’re seeing. Anyone can get long-haul COVID.”

Even the mildest cases can cause long-haul COVID
...
“What’s so unusual is to see a large group of people who seemed to have less severe cases have such long-lasting symptoms,” Sandrock said. “This is not something we’ve seen with any other infectious disease.”
...
“Fatigue and shortness of breath is what we see the most,” Sandrock said. “But one of the things about Post-COVID is that everybody seems to react differently.”
...
“From the pattern we’ve seen so far, we can say some patients don’t get better but many do, although the pace is glacial,” he said. “We tell people not to look back day to day or even week to week, but they can see they’re improving month to month. Right now, that is at least something and we hope we will learn more soon.”
Vissa hävdar att med bra kost och motion, så är Covid ingenting man behöver bekymra sig om. Men det stämmer inte enligt professor Christian Sandrock.

University of Minnesota, 1:a december 2021:
Severe COVID tied to high risk of death, mostly by other causes, within year

Survivors of severe COVID-19—especially those younger than 65 years—may be at more than twice the risk of dying within the next year than those who had mild or moderate illness or were never infected, finds a study today in Frontiers in Medicine.
...
Patients younger than 65 at triple the risk
...
Relative to uninfected patients, those recovered from severe COVID-19 younger than 65 years had a 233% increased risk of dying in the next year. The increased risk was greater than that of survivors of severe COVID-19 who were 65 or older.

The authors noted that the deaths observed in the study often occurred long after the patients had recovered from their infection; thus, their families and physicians may never have linked the two events.
...
Patients' overall health likely declined
The finding that most deaths were not due to COVID-19 complications suggests that the health of these patients had declined since their initial diagnosis, leaving them susceptible to different medical conditions, the researchers wrote.

The results also underscore the importance of reducing the chances of severe disease through vaccination, said lead author Arch Mainous III, PhD, of the University of Florida, in a Frontiers news release.

"Taking your chances and hoping for successful treatment in the hospital doesn't convey the full picture of the impact of COVID-19," he said. "Our recommendation at this point is to use preventive measures, such as vaccination, to prevent severe episodes of COVID-19."
När dödsfallen inträffar långt efter infektionen, så kan vaccinmotståndarna utnyttja tillfället till att beskylla vaccinerna för att den totala mängden dödsfall i samhället har ökat.

Reuters, 29:e September 2021:
At least one long-term symptom seen in 37% of COVID-19 patients -study

Sept 29 (Reuters) - At least one long-term COVID-19 symptom was found in 37% of patients three to six months after they were infected by the virus, a large study from Oxford University and the National Institute for Health Research showed on Wednesday.
Ändå finns det vissa som envisas med att kalla sjukdomen för en förkylning.

Har jag missat någon viktig länk när jag letade igenom dina inlägg? Jag hittade ingen länk som handlade om långtidscovid i Finland.
Citera
2022-01-13, 19:59
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jodå, det syns. Som smittad får du även capsidantikroppar. Som vaxad får du bara spikproteinantikroppar.
Och det uppger testet för mig?
Åkte förresten förbi en mobil bussteststation för Covid idag. En jättelång kö, inga avstånd och många hostande. Om man inte hade smittan innan lär man ha fått den efter.
Citera
2022-01-13, 20:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Har jag missat någon viktig länk när jag letade igenom dina inlägg? Jag hittade ingen länk som handlade om långtidscovid i Finland.

Jag vet ingen finsk studie som jag kan referera till men finska motsvarigheten till FHM räknar med att minst 10% av alla covidfall kommer behöva vård för kroniska besvär i okänd tid framöver.
Citera
2022-01-13, 20:06
Medlem
Jag har tidigare i år skrivit att jag ger det 6 månader tills hela bluffen är helt avslöjad och bevisad till och med för den stora massan får. Men jag ändrar mig nu och sticker ut hakan, jag ger det max 6 veckor tills folket fattar vad som håller på att hända och det blir TOTALT kaos ned folk som har panik och hela samhällen kommer att ha fått den största chocken dom någonsin har fått!!!

6 VECKOR
Citera
2022-01-13, 20:09
Medlem
Scamps avatar
Felpost.
Citera
2022-01-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Och det uppger testet för mig?
Åkte förresten förbi en mobil bussteststation för Covid idag. En jättelång kö, inga avstånd och många hostande. Om man inte hade smittan innan lär man ha fått den efter.

Vet bara hur det ser ut i USA. Här kollar de ett så kallat covid antikroppstest, ett vanligt blodprov. Svaret visar sedan om man har två antikroppar. Det ena (antikropp mot spikproteinet) får man av både vaccinet och av en tidigare infektion. Det andra (tror det kallas Capsid antikropp men kanske var N nukleotid antikropp eller något, minns inte helt då detta var från när min fru testades för ett år sen) får man bara av infektion.

Så åtminstone här kan man definitivt se om man även varit smittad och testerna borde ju vara samma i Sverige tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in