2022-01-13, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är tveksam och egentligen funderade jag hela förra säsongen om varför han hade så hög status, och konstant fått så höga betyg. Anser han varit enormt överskattad, sett till leverans.
Ja, han ser ut att vara bra och gör många bra saker, men varför händer det så oerhört lite framåt runt honom? 29 matcher säs 2021 gav facit 1 spelmål och 0 spelassist. (hade 3+1, men 2+1 var frisparkar). Det där går inte enbart skylla på medspelarna.

Det som ofta kännetecknar lag som underpresterar är att dom har en högt ansedd innermittfältare som alla experter tycker är jättebra, men betyder inte bolltempo nånting i fotboll? Att alltid välja ett säkert alternativ att rulla sidled eller bakåt efter att ha tagit en mängd touch på bollen kanske kan se vackert ut, men när man har en spelare som aldrig slår en djupledspassning någonsin så drabbar det ofta lagets resultat. Även om det sitter en strut i krysset var tionde match och ser ut som en megastjärna på youtube-highlights.

I rätt miljö och med med rätt instruktioner så kan Al-Ammari absolut bli riktigt bra, för han har ju egentligen alla grundegenskaper för att bli stjärna i Allsvenskan. Bra både med boll och defensivt. Men fortsätter han med sitt lugna upp, trampa boll och rulla sidled så kan han vara en riktig nitlottsvärvning.

Jag har aldrig riktigt sett Al-Ammari som en spelare som främst bidrar till det offensiva spelet utan det jag sett utav honom har alltid slagit mig att han varit oerhört bolltrygg, bra när det kommer till återerövringar och intelligent nog att inte överarbeta situationer, där ser jag främst hans egenskaper. Egentligen så gillar jag inte att använda för mycket statistik men hans nyckelpassningsstatistik ser inte helt illa ut, 40 nyckelpassningar denna säsong, en mindre än Wålemark för att ta som ett exempel.

Men jag håller definitivt med i att han har definitivt en del att utveckla i sitt spel. Göteborg tror jag blir en bra miljö för honom, nu hade man inte värvat Al-Ammari om han hade varit kvar men synd att en spelare som Johansson fick avsluta karriären, annars hade han varit den perfekta mentorn för Al-Ammari.
2022-01-13, 16:43
Medlem
eternussermos avatar
Skönt att höra att Malmö tar vårt spill och vi vinner den tränare som det slåss om!

Uppgifter: Hammarby och Ålborg i konflikt

https://www.aftonbladet.se/a/x8X1BV

Bekräftar intresse från Malmö FF

Samtidigt bekräftar Cifuentes*för danska bold.dk*att han även förde en dialog med Malmö FF.

– Jag hade samtal med två klubbar, men i slutändan är jag riktigt glad att jag hamnade i Hammarby som har ett riktigt bra projekt.

2022-01-13, 16:45
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Skönt att höra att Malmö tar vårt spill och vi vinner den tränare som det slåss om!

Samtidigt bekräftar Cifuentes*för danska bold.dk*att han även förde en dialog med Malmö FF.

– Jag hade samtal med två klubbar, men i slutändan är jag riktigt glad att jag hamnade i Hammarby som har ett riktigt bra projekt.

Jag ser fram emot den gången man intervjuar någon som svarar "Jag förde en dialog med 2 klubbar men hamnade i andra valet, men jag är inte bitter."
2022-01-13, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Inte kollat Wyscout, men även om man alltid skall ta statistik på allvar så kan den ibland ljuga. Antar att jag hade fel när jag skrev att han aldrig slår djupledspassningar, men hävdar fortsatt att det var för lite "action" runt honom och att han är en speluppstannare. Att ta 5-6 touch och först därefter skicka en lång passning eller en passning utåt någon yttermittfältare är liksom inget bra för laget.

Hur många hotande passningar slog han? (om det finns stat på det?).
Och hur hög passningsprocent hade han? (jag misstänker att siffran är för hög - allt över ca 85% är att spela alltför safe, menar jag).

Men egentligen skit samma. Det är vad han presterar 2022 som betyder något nu. Ville mest slänga in en liten varning vad man kan få om han inte coachas till att bli en tempohöjare istället för temposänkare.

Man måste inte spela snabbt jämnt, ibland är det viktigt att kunna vila med bollen, lyfta upp laget osv... och ibland finns det ingen möjlighet att t ex anfalla snabbt, så vad man gör och vad som är bra beror på ju på vilken situation man är i... enligt mig.

En helt ok siffra med tanke på hur HBK spelade och med tanke på att HBK i princip spelade med två stycken tvåvägsmittfältare och då blir det enligt mig lite fel att jämföra honom med mer utpräglat offensiva mittfältare i t ex 4-3-3 etc, så hög var den inte.

Jag tycker väl inte riktigt att det var superviktigt att få in en central mittfältare till, det beror sig på hur man vill disponera spelarna vi har, jag förväntar mig att vi kommer spela 4-4-2 i de flesta matcherna och att Farnerud och Stahre ser typ Gurra, Thern och Ambroz som dom tre centrala mittfältarna, då är ju 3 st en gubbe för lite.

Med det sagt tycker jag Al Ammari hade en bra säsong och det verkar ju inte bli en dyr värvning så då känns det som en bra lösning.

Vi skulle behöva en mittback till, jag vill inte se Gurra spela där om det är kris för han är alldeles för bra på mitten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2022-01-13 kl. 17:00.
2022-01-13, 18:43
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:

Det finns naturligtvis ingen tränare vid sina sinnens fulla bruk som väljer Hammarby över Malmö FF om det ligger två identiska erbjudanden på bordet.
2022-01-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Det finns naturligtvis ingen tränare vid sina sinnens fulla bruk som väljer Hammarby över Malmö FF om det ligger två identiska erbjudanden på bordet.
Billborn?

Även om ni har bättre sportsliga förutsättningar att jobba med så är det många som lockas av ”sleeping giant”-liknelsen som vi fått i stort sett från varje tränare det senaste decenniet. Hos er känns utmaningen rätt tråkig tbh, att allt annat än att vinna Allsvenskan ses som ett stort misslyckande.

Sedan är det förstås otroligt mer attraktivt att bosätta sig i Stockholm än ghettot Malmö. Tränarna är ju människor även dem som behöver tänka på privatlivet.

Så nej, långt ifrån alla skulle välja Malmö över exempelvis Bajen är jag övertygad om.

Ser att Peking värvar Brito. Då ser jag glatt fram emot att möta östgötarna och anfalla på deras vänsterkant i 90 minuter.
2022-01-13, 19:17
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Billborn?

Även om ni har bättre sportsliga förutsättningar att jobba med så är det många som lockas av ”sleeping giant”-liknelsen som vi fått i stort sett från varje tränare det senaste decenniet. Hos er känns utmaningen rätt tråkig tbh, att allt annat än att vinna Allsvenskan ses som ett stort misslyckande.

Sedan är det förstås otroligt mer attraktivt att bosätta sig i Stockholm än ghettot Malmö. Tränarna är ju människor även dem som behöver tänka på privatlivet.

Så nej, långt ifrån alla skulle välja Malmö över exempelvis Bajen är jag övertygad om.

Ser att Peking värvar Brito. Då ser jag glatt fram emot att möta östgötarna och anfalla på deras vänsterkant i 90 minuter.
Måste man inte ha varit en giant en gång i tiden för att vara en sleeping giant?
2022-01-13, 19:21
Medlem
mishimas avatar
Om en tränare väljer bort MFF för annan svensk klubb är de bara rädda för pressen här nere.

Det viktiga för Hammarbysupportrar är väl att vinna publikligan och lajva "äkta".
2022-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Måste man inte ha varit en giant en gång i tiden för att vara en sleeping giant?
Det får du fråga de diverse ledarna som benämner oss som så.
2022-01-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Om en tränare väljer bort MFF för annan svensk klubb är de bara rädda för pressen här nere.

Det viktiga för Hammarbysupportrar är väl att vinna publikligan och lajva "äkta".
Eller för att det finns roligare uppdrag än att träna lag där allt annat än inhemsk serievinst är fiasko, en av Europas mest motbjudande städer och en supporterkultur som inte alls är i samma nivå som i andra städer i landet.

Men det passar väl inte in med er självinsikt att tänka så.
2022-01-13, 19:34
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:

Riktigt bra projekt när JJ ordbajsat sen irl visar de sig vara skit. Lex Milos och Lidberg.

2022-01-13, 19:38
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Billborn?

Även om ni har bättre sportsliga förutsättningar att jobba med så är det många som lockas av ”sleeping giant”-liknelsen som vi fått i stort sett från varje tränare det senaste decenniet.

När är det tänkt att ni ska vakna, då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in