2022-01-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldarn.
Ebenezer Ofori på lån till Vejle BK i Danmark. Lån fram till sommaren med köpoption.

https://www.aikfotboll.se/nyheter/ebenezer-ofori-lanas-ut-till-vejle-bk-2022-01-13

Henrik Jurelius med ett av de sjukaste jävla transferfönstrena jag varit med om som supporter till AIK. Det är helt vansinnigt hur han lyckas städa upp efter misären som Björn Wesström försatte klubben i. AIK är att räkna med denna säsong och kommande år.

Ska försöka att sätta mig ner senare idag och göra en stor överblick och summering över hur situationen i klubben såg ut när Jurelius tog över efter Wesström och hur det ser ut idag, med neutrala värderingar och åsikter. Bör nog bli en trevlig läsning, i alla fall för gnagare.

Kan hålla med. Jag var skeptisk till HJ i början men han verkar ha gjort det bra hittills.
Dock så kommer han till största del värderas för vad han lyckas få in till klubben inför säsongsstarten.
Senast redigerad av summerbursten 2022-01-13 kl. 13:05.
2022-01-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Amir Al-Ammari till Blåvitt.

Han gjorde en bra säsong så det kan nog vara bra så länge som vi inte spränger banken för att få honom.

Hade hellre sett en mittback dock.

Edit: Verkar inte som att vi behövde spränga banken iaf.

Blåvitt har aktiverat en klausul som gör att Al-Ammari kommer till Kamratgården för en i sammanhanget mycket låg summa.
2022-01-13, 14:05
Medlem
Eldarn.s avatar
Här min summering och text kring AIK i allmänhet och Henrik Jurelius i synnerhet. Det är en riktig långläsning så jag lägger den under spoilers, men läs gärna och kom med synpunkter. Alltid trevligt med diskussioner, och innan de få nötterna som finns här kommer så vill jag verkligen betona att jag inte skrev detta för att påpeka att Henrik Jurelius minsann är den bästa sportchefen som någonsin vandrat på denna jord, utan jag skriver detta för att verkligen pålysa om att det han gjort efter hans företrädare är starkt och visar på att det finns en jävla skarp idé om AIK inom organisationen.

Tack för visat intresse!

2022-01-13, 14:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av junkbord
Amir Al-Ammari till Blåvitt.

Kul värvning, tycker han är underskattad. Lär främst utmana Thern om platsen bredvid Svensson.
2022-01-13, 14:26
Medlem
MrSkargards avatar
https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/dansk-tidning-bajen-i-konflikt-med-alborg-och-sa-mycket-betalar-de-for-cifuen/

Amatörernas julafton.
2022-01-13, 14:28
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Här min summering och text kring AIK i allmänhet och Henrik Jurelius i synnerhet. Det är en riktig långläsning så jag lägger den under spoilers, men läs gärna och kom med synpunkter. Alltid trevligt med diskussioner, och innan de få nötterna som finns här kommer så vill jag verkligen betona att jag inte skrev detta för att påpeka att Henrik Jurelius minsann är den bästa sportchefen som någonsin vandrat på denna jord, utan jag skriver detta för att verkligen pålysa om att det han gjort efter hans företrädare är starkt och visar på att det finns en jävla skarp idé om AIK inom organisationen.

Tack för visat intresse!

Mycket bra å välskrivet inlägg.

Egentligen bara en sak jag anmärker på om man ska nit-picka å det är väl att Otieno knappt spela 2020? Kalasvärvning javisst men det var ifjol han fick visa vad går för. Sen tror jag vi sålde Mets för några miljoner.

Men som sagt ett mycket välskrivet inlägg.
2022-01-13, 14:44
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Mycket bra å välskrivet inlägg.

Egentligen bara en sak jag anmärker på om man ska nit-picka å det är väl att Otieno knappt spela 2020? Kalasvärvning javisst men det var ifjol han fick visa vad går för. Sen tror jag vi sålde Mets för några miljoner.

Men som sagt ett mycket välskrivet inlägg.
Absolut, men mycket kritik till Wesström och då ska han ha beröm för värvningen av Otieno då det var ”hans”. Sedan så låg den värvningen mitt framför ögonen på honom i och med Vasalund, men han värvade Otieno.

Mets började 2019 grymt men gick bara nedåt efter det. Kommer du ihåg 1-4 mot Peking när frustrationen leder till att han typ drar ner en Pekingspelare? Solklaraste straffen i Allsvenskans historia, fyfan...

Tack!
2022-01-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Han gjorde en bra säsong så det kan nog vara bra så länge som vi inte spränger banken för att få honom.

Hade hellre sett en mittback dock.

Edit: Verkar inte som att vi behövde spränga banken iaf.

Blåvitt har aktiverat en klausul som gör att Al-Ammari kommer till Kamratgården för en i sammanhanget mycket låg summa.

Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Kul värvning, tycker han är underskattad. Lär främst utmana Thern om platsen bredvid Svensson.

Är tveksam och egentligen funderade jag hela förra säsongen om varför han hade så hög status, och konstant fått så höga betyg. Anser han varit enormt överskattad, sett till leverans.
Ja, han ser ut att vara bra och gör många bra saker, men varför händer det så oerhört lite framåt runt honom? 29 matcher säs 2021 gav facit 1 spelmål och 0 spelassist. (hade 3+1, men 2+1 var frisparkar). Det där går inte enbart skylla på medspelarna.

Det som ofta kännetecknar lag som underpresterar är att dom har en högt ansedd innermittfältare som alla experter tycker är jättebra, men betyder inte bolltempo nånting i fotboll? Att alltid välja ett säkert alternativ att rulla sidled eller bakåt efter att ha tagit en mängd touch på bollen kanske kan se vackert ut, men när man har en spelare som aldrig slår en djupledspassning någonsin så drabbar det ofta lagets resultat. Även om det sitter en strut i krysset var tionde match och ser ut som en megastjärna på youtube-highlights.

I rätt miljö och med med rätt instruktioner så kan Al-Ammari absolut bli riktigt bra, för han har ju egentligen alla grundegenskaper för att bli stjärna i Allsvenskan. Bra både med boll och defensivt. Men fortsätter han med sitt lugna upp, trampa boll och rulla sidled så kan han vara en riktig nitlottsvärvning.
Senast redigerad av Burkgurka 2022-01-13 kl. 14:53.
2022-01-13, 14:51
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:

Det är alltid lika roligt att bli påmind om den så kallade CL-satsningen 2019. Maken till svaga värvningar får man leta efter. Jurelius har för övrigt gjort en del bra grejer men också en del dumma grejer.
2022-01-13, 14:53
Medlem
Eldarn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är alltid lika roligt att bli påmind om den så kallade CL-satsningen 2019. Maken till svaga värvningar får man leta efter. Jurelius har för övrigt gjort en del bra grejer men också en del dumma grejer.
Jotack, kan fortfarande vakna upp helt kallsvettig om nätterna och påminnas om 2019.

Utveckla dumma.
2022-01-13, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är tveksam och egentligen funderade jag hela förra säsongen om varför han hade så hög status, och konstant fått så höga betyg. Anser han varit enormt överskattad, sett till leverans.
Ja, han ser ut att vara bra och gör många bra saker, men varför händer det så oerhört lite framåt runt honom? 29 matcher säs 2021 gav facit 1 spelmål och 0 spelassist. (hade 3+1, men 2+1 var frisparkar). Det där går inte enbart skylla på medspelarna.

Det som ofta kännetecknar lag som underpresterar är att dom har en högt ansedd innermittfältare som alla experter tycker är jättebra, men betyder inte bolltempo nånting i fotboll? Att alltid välja ett säkert alternativ att rulla sidled eller bakåt efter att ha tagit en mängd touch på bollen kanske kan se vackert ut, men när man har en spelare som aldrig slår en djupledspassning någonsin så drabbar det ofta lagets resultat.

Han var topp 10 i AS på att slå passningar framåt i banan enligt wyscout, han var tvåa efter Mange Eriksson i Djurgården när det gäller att slå långa passningar.

Men med tanke på HBKs spel så är det främst i det defensiva han fått jobba och han var inblandad i mycket dueller, interceptions och ball recoveries.

Det skall troligtvis ses som en ersättare till Agge, vi har redan Thern, Sana och Paka som är kreatörer.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2022-01-13 kl. 15:48.
2022-01-13, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Han var topp 10 i AS på att slå passningar framåt i banan enligt wyscout, han var tvåa efter Mange Eriksson i Djurgården när det gäller att slå långa passningar.

Men med tanke på HBKs spel så är det främst i det defensiva han fått jobba och han var inblandad i mycket dueller, interceptions och ball recoveries.

Det skall troligtvis ses som en ersättare till Agge, vi har redan Thern, Sana och Paka som är kreatörer.

Inte kollat Wyscout, men även om man alltid skall ta statistik på allvar så kan den ibland ljuga. Antar att jag hade fel när jag skrev att han aldrig slår djupledspassningar, men hävdar fortsatt att det var för lite "action" runt honom och att han är en speluppstannare. Att ta 5-6 touch och först därefter skicka en lång passning eller en passning utåt någon yttermittfältare är liksom inget bra för laget.

Hur många hotande passningar slog han? (om det finns stat på det?).
Och hur hög passningsprocent hade han? (jag misstänker att siffran är för hög - allt över ca 85% är att spela alltför safe, menar jag).

Men egentligen skit samma. Det är vad han presterar 2022 som betyder något nu. Ville mest slänga in en liten varning vad man kan få om han inte coachas till att bli en tempohöjare istället för temposänkare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in