Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-13, 18:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Vilket vittnesmål pratar om att LP tittat på ett andra skyltfönster? Berätta vilket skyltfönster efter Sari och La carterie som är av intresse?

AB säger klart och tydligt att han ser ett sällskap på tre personer gå och ha trevligt. Om han kan se 3 personer framför sig så måste han också ha kunnat registrera om GM stod ensam vid Dekorima. Ni får det att låta som att AB är helt aspackad utan koll på sin omgivning. Det är dessutom lättare att registrera en stillastående person än någon gående i en stadsmiljö.

Distansen mellan LOP och Fauzzi är intressant. Kan bero på vad som helst. Kanske samtalade GM och LOP de sista 20 eller 10 meterna? Kanske gick Fauzzi snabbare och LOP långsammare? Kanske stannade GM samtidigt upp vid precis efter norra reklampelare och ökade takten när han insåg att LOP inte skulle stanna och att de faktiskt skulle gå rakt mot Tunnelgatan?

Det sistnämnda är mer rimligt än att GM ska gå förbi LOP och ställa sig vid entren. Det enklaste är att avvakta precis innan LOP når Tunnelgatan och sen snabba på sista meterna. Kanske gjorde GM detta för att kunna smyga sig förbi AB? Varför skulle en gärningsman blotta sig för AB? Det är ju helt orimligt.

Jag har svårt komma ihåg vem det var som sa det, så jag har svårt söka upp citatet om en andra skyltfönster. Finns det inte en resebutik vid banken?

Men han ser ju inte de tre passera honom...

Så det är rimligt med en GM som stannar nmågra sekunder om du får bestämma varför han stannar? Då är vi tillbaka på ruta ett när jag sa att GM kan ha stannat till... Bra
Citera
2022-01-13, 18:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du kan inte jämföra NF och AB. Här pratar vi alltså om en stillastående person vid ett upplyst skyltfönster bara 10-20 meter ifrån under en längre period. Hur menar du att AB ska kunna missa detta samtidigt som han tydligen kan uppfatta tre personer senare framför honom?

Går förbi kanske är förhastat ordval från min sida. Men AB ser ett gäng framför sig. Hur kan han då inte se en stillastående GM vid ett upplyst skyltfönster? Stillastående personer väcker större uppmärksamhet.

Nej jag har aldrig pratat om en GM som stannar en längre period vid dekorima. Sekunder har jag sagt. Precis som IM säger 1986.

Men LOP måste ha gått förbi AB, och han har inget minne av att de gått förbi honom vad det verkar. Så om AB kan ha ryggen till LOP eller vad som nu orsakar att han inte ser som, så kan han ha ryggen till när GM passerar och sen står några få sekunder....
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-13 kl. 18:23.
Citera
2022-01-13, 18:44
Medlem
Ibland är det bra att ha historik. Den som offentligt försäkrade att polisspår utretts noggrannt först var Ragnar Edelman.

IDAG vet vi att det inte är sant!

http://runeberg.org/img/palmenytt/1998/0096.1.jpg
Citera
2022-01-13, 19:02
Medlem
p.norths avatar
Den här Jan Värnhall lever han än idag?
Citera
2022-01-13, 19:33
Medlem
Citat:
Så jävla berusad var inte Björkman. Jag säger inte att saker måste vara på det ena eller andra sättet. Jag undrar bara vad som är sannolikheten eller rimligheten i att GM från att ha skuggat bakifrån helt plötsligt går förbi LOP och ställer sig vid dekorima. Jag förstår inte vitsen med detta, speciellt när allt tyder på att LOP gått utan uppehåll efter Sari. Fanns knappt några intressanta skyltfönster vid skandiahuset efter la carterie. Och han som jobbade på La carterie har inte vittnat om att LOP tittat in i skyltfönstret.

Jag ser det fortfarande som helt orimligt att AB från så nära håll inte lägger märke till en väntande GM vid Dekorima när han tittar söderut. Allt talar för at GM skuggar bakifrån och hinner ikapp de sista 5 meterna innan skotten.
Du kan inte tänka tanken att GM gömmer sig i gränden för att lägligt komma fram när paret närmar sig!
Börjar gå efter dom och då vänder sig AB om och ser det hela som ett sällskap.
Använd din kreativa sida och tänk utanför boxen, en sak är säker dig, blir det ingen utredare av ,du är för trångsynt!
Det finns ingen GM som följer efter för att avsluta sin fredagspromenad med att skjuta statsministern.
Det är inga eller få vittnen som stödjer en förföljare,dessutom tror jag Palme själv borde ha känt av det och sökt skydd.
Det finns vittnet Shaeffer som vittnar om att hon möter en men som kommer och går med bestämda steg MOT mordplatsen som har ungefär samma signalement som GM.
Alla skumma gubbar såg ut som GM ......
Citera
2022-01-13, 19:58
Medlem
p.norths avatar
Läste AB förhör då han var i hypnos.
Han säger själv att han borde ha lagt märke till om någon passerade isåfall. Och ang att personen höll om palme, kan tänkas att GM höll i pistolen i innanför rocken, hölster som han då hade i sin vänstra bröstkorg. Därmed såg det ut som han "höll om någon" högerarmbåge var utåt sett? Ren hypotes.
Citera
2022-01-13, 20:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Konstigt. Nu är det ju inte jag som är rättsläkare men att en kula av den här typen skulle garantera dödlig utgång vid en träffyta stor som en A4 vikt på bredden låter väldigt märkligt. Hon menar alltså att skottet var välplacerat men att det inte spelade någon roll. En träff strax ovanför svanken nån halvdecimeter vid sidan av ryggraden hade tagit livet av Palme ändå?

Yttrandet är måhända färgat av föreställningar om mordet.

Det stämmer givetvis att området är proppat med vitala strukturer, men att man på något sätt skulle kunna vara säker på utfallet vid träff där är enkelt att vederlägga. Det är uppenbart att det går att överleva skott som går i eller vid sidan av ryggraden. Mitt i innebär kanske störst chans, det blir dock ett liv i rullstol.

Man får också ha i åtanke att GM valt en ammunition utvecklad för att göra så lite skada som möjligt och istället behålla sin energi framåt. Förvisso grov kaliber och kraftig laddning.

Angående ”välplacerat”, så är väl alla dödande skott med det syftet i någon mening det. Kan leda till tankefel.
Citera
2022-01-13, 20:32
Medlem
Gothuss avatar
https://m.youtube.com/watch?v=CLxVoiIktwA

Bert Karlsson i en slags självintervju.
Jag har alltid förundrats över Berts engagemang med att försöka fälla Christer Pettersson som mördare.
Israeliska kontakter finns efter mordet.
Det är svårt att få fram några belopp från transaktionerna.
Citera
2022-01-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Han lägger märke till dem men kommer ihåg det för att en av dem blir ihjälskjuten nån sekund senare. Om vi leker med tanken att GM följer paret Palme hela vägen till Gamla stan och skjuter dem där. Hade AB kommit ihåg det här sällskapet då?
Vilken dum jämförelse. Satan vad korkad. Han ser GM och LOP. Punkt slut. Kan han se GM och LOP ett tag innan skotten så hade han också lagt märke till en stillastående GM som står vid dekorima och väntar.
Citera
2022-01-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Jo men han har inte uppfattat dem i mer än några ögonblick/steg. Han grundar sin uppfattning (att de är ett sällskap) på sin stora förvåning när en person verkar (vilja) hålla om en annan i sällskapet då istället två skott brinner av i snabb följd. GM kanske helt enkelt gled ikapp LOP framför AB under de stegen. Kanske kommer han in från vänster, kanske Dekorima hörnan, kanske var de ett sällskap... Det har AB ingen klar ide om.
Och? Om man lägger märke till ett sällskap som promenerar framför sig så borde man också ha lagt märke till en helt stillastående GM mitt framför ett upplyst skyltfönster. Det går inte ihop.
Citera
2022-01-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt Pia Engström, i Tingsrätten, som gick ut genom entrén "samtidigt" som sällskapet Palme och utanför frågade sina kamrater om hur mycket klockan var och fick svaret 23:10.

Sedan säger Lisbeth Palme att de gick ungefär 23:15 vilket bör vara efter samtalet på 2-3 minuter utanför bokhandeln.

Det fattas två minuter.
Det låter rimligt. Men om man klockar från bokhandeln ner till mordplatsen så borde man kunna räkna ut vilken tid LOP började promenera söderut. LOP och mårten gick ju trots allt till bokhandeln och det tar också en viss tid. Plus samtalet på 2-3 minuter så är ju klockan 23:15.
Citera
2022-01-13, 21:58
Medlem
Citat:
Vilken dum jämförelse. Satan vad korkad. Han ser GM och LOP. Punkt slut. Kan han se GM och LOP ett tag innan skotten så hade han också lagt märke till en stillastående GM som står vid dekorima och väntar.

Kanske du är för dum för att begripa. Ser han GM och LOP när de är på väg emot honom? Om inte, varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in