2022-01-13, 17:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det verkar som stormen är här. En bekant berättade precis att det var massor av covidsjuka i ungens klass och parallellklasserna, och då har skolan bara precis börjat. Har man inte vaccinerat sig nu så är det nog för sent för det.
De ungarna går hem och smittar föräldrarna.
De flesta föräldrar som har barn har troligen endast 2 doser och där verkar skyddet vara lika med noll för att bli sjuk.
Ska bli intressant att se hur det funkar. Jag har några på jobbet som hade covid hösten/vintern 2020 och sedan fullvaccinerade men inte 3:e. De har barn i skolåldern. Troligen blir de sjuka nu men förhoppningsvis lindrigt.

Att barnen är i skolan kommer göra att det kommer gå fort nu.
Citera
2022-01-13, 17:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi får väl se, vi kan ju inte hålla på så här mycket längre. Någonstans måste vi ta tjuren vid hornen och nu är väl det bästa läget vi har? Jag tror nog du får ett bra skydd mot omikron om du en gång blivit infekterad, även mot tidigare varianter. Sen vet jag inte om man får sina organ förstörda av omikron, folk verkar ju inte bli speciellt sjuka av den.

Men det vet vi ju redan att man inte får. Något långvarigt skydd alltså. Förstår inte vad vitsen är.
Citera
2022-01-13, 17:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Vi kan väl börja med att skita i sånt som INTE fungerar?

Vi har faktiskt många länder att ta lärdom av.
- Har hårdare restriktioner fungerat? NEJ
- Har vaccinpass fungerat? NEJ
- Har lockdown fungerat? NEJ

Jag är inte emot vaccin. Jag tycker det är rätt att vaccinera riskgrupper(och andra som är intresserade).
Vad jag är emot är att tvinga på hela jordens befolkning ett högst medioker vaccin.

Du verkar tro att sjukdom per automatik betyder att man kommer behöva vård.
Det är långt ifrån sanning.

Sjukdom har alltid varit en naturlig del av livet. Låt det fortsätta vara det.

Kort sagt. Du vill inte göra ett skit förutom att låta människor dö. Låter ju genombegåvat - verkligen...
Citera
2022-01-13, 17:29
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
På vilket sätt anser du att jag är ute och cyklar? Vad är fel?
Vad har du själv för förslag på åtgärder som FUNGERAR
Åtgärder som hindrar människor från att bli sjuka. Du verkar vara mot vaccin också? Så vad vill du göra?

Snälla du har fel precis hela tiden och blir tillrättavisad av 100 olika skribenter här men ändå fortsätter du mala på om domedagen.

Smittan skulle explodera när skolan startade i höstas, FEL

Smittan skulle sjunka under jullovet, FEL

vi var För sena med tredje dosen och dödsfallen skulle öka explosionsartat, FEL

Du hävdade att Omikron minnsan inte var mildare, FEL

Du har hävdat att världen skulle utrota sjukdomen med vaccin, FEL

Jag kan fortsätta hur läng som helst om du vill.
Citera
2022-01-13, 17:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Är aldrig positivt med en hög smittspridning av ett virus.

Du vill hålla på hela våren med ett virus som inte går att stoppa?
Citera
2022-01-13, 17:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngLittle
Funderade lite på Fohm:s värsta prognos, 69 000 smittade/dag. Känns det verkligen rimligt, även om jag fattar att det är en uppskattning? Jag menar om man tittar på länder, som jag antar ändå är bra på att testa, som exempelvis UK med en befolkning på 67 miljoner. De torde ju vara upp på en platå nu i antal smittade, eller kanske till och med har toppat, och deras högsta ligger väl runt 218 000 på en dag, att vi då på 10,5 miljoner skulle lyckas nå upp i 69 000, jag vet inte, känns verkligen som att sticka upp fingret i luften och sen dra ner en siffra i en Excelkalkyl 1 minut innan presskonferensen startar.

Danmark som väl kanske oxå ligger på en platå eller har vänt neråt har som mest haft runt 40 000 smittade, och det var efter julhelgen så jag antar att det inte var endast ett dygn, deras näst högsta dagsnivå är då runt 19 000. Och hur många är de i Danmark, snart 6 miljoner?

Visst, man ska inte jämföra länder, är väl åsikten hos många här inne, men ändå....
För fyra veckor sedan uppskattade brittiska vetenskapsmän att de skulle kunna nå mellan 600 000 och 2 miljoner smittade per dag innan månaden decembers slut. I och för sig om inga åtgärder sattes in, men de ligger nu, i mitten av januari på 1/10 av dåvarande worst case scenario, och 1/3 av deras best case scenario 600 000 per dag.

Så mycket värda är vetenskapsmännens framtidsgissningar. Norge befarade 300 000 per dag om jag minns rätt. Då är våra siffror rätt beskedliga.
18 december 2021

The scale of the threat posed by the Omicron variant was laid bare by government scientists last night as they warned that there are now hundreds of thousands of infections every day. That daily number could reach between 600,000 and 2 million by the end of the month if new restrictions are not brought in immediately.
https://www.theguardian.com/world/2021/dec/18/uk-scientists-curbs-covid-infections-omicron-deaths-restrictions-sage
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-13 kl. 17:49. Anledning: m
Citera
2022-01-13, 17:33
Medlem
Citat:
Kort sagt. Du vill inte göra ett skit förutom att låta människor dö. Låter ju genombegåvat - verkligen...

Ignorerar du helt meningen ” Du verkar tro att sjukdom per automatik betyder att man kommer behöva vård.”?

Förstår du hur FÅ det är som dör av covid nu?
Många har fått sin booster nu(även du) så vad är du RÄDD för?

På riktigt du behöver psykvård. Människor som dig är en fara för mänskligheten.
Citera
2022-01-13, 17:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
De ungarna går hem och smittar föräldrarna.
De flesta föräldrar som har barn har troligen endast 2 doser och där verkar skyddet vara lika med noll för att bli sjuk.
Ska bli intressant att se hur det funkar. Jag har några på jobbet som hade covid hösten/vintern 2020 och sedan fullvaccinerade men inte 3:e. De har barn i skolåldern. Troligen blir de sjuka nu men förhoppningsvis lindrigt.

Att barnen är i skolan kommer göra att det kommer gå fort nu.

Det är nog klokt att hålla sig ifrån gamlingar nu, även om de har bra skydd från spruta 3. Låt oss hoppas att det brinner igenom som en löpeld nu och snabbt är över. Jag är evinnerligt trött på skiten.
Citera
2022-01-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Rätt slutledning.
Har läst om att Omicron går förbi tidigare skydd för de med max 2 doser och även de som tidigare haft Alfa eller Delta eller ursprungliga.
Dock ska alla dessa ge bra skydd mot att bli allvarligt sjuk.
3 doser någorlunda skydd mot att bli sjuk men misstänker att det kommer minska rätt snabbt igen.
Jag har läst 50% och AT påstod 70% skydd idag. Tror han har fel.

Och Omicron skyddar mot samtliga äldre varianter. Optimala "naturliga vaccinet" är min syn på det.
Smittar rejält och ger en mildare sjukdom.
Endast ovaccinerade och de som inte haft covid som har ett osäkert läge. De flesta blir nog lindrigt sjuka men några får problem och några avlider.

Det blir nästan som ett riktigt vaccin. Eller som ett traditionellt vaccin, är kanske bäst att säga.
Citera
2022-01-13, 17:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Men det vet vi ju redan att man inte får. Något långvarigt skydd alltså. Förstår inte vad vitsen är.

Du får ett skydd som mot andra coronavirus. Vitsen är att kunna återgå till ett normalt samhälle.
Citera
2022-01-13, 17:36
Medlem
Citat:
Låter helt otroligt. Det skulle innebära att typ var fjärde person i Sverige bär på covid. Har svårt att tro på de siffrorna ärligt talat.

Alltså de som är registrerade som covidpatienter, vilket jag trodde att du förstod. 20 % av dessa har sökt vård av annan anledning
Citera
2022-01-13, 17:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Nya fall i UK brakar ihop fullständigt nu..

Dom är klart ur det värsta på de flesta platser. Några eftersläntrare som kommit undan skall bara få sin dos..

https://coronavirus.data.gov.uk/details/cases?areaType=overview&areaName=United%20Kingdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in