Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Vad var det jag sa...
Detta måste vara den mest parodiska presskonferens sedan pandemin startade.
Total diskrepans mellan vad fakta/grafer visar och det budskap som basuneras ut.
Och FHM:s scenarier, man blir så j-la trött....enda chansen för Tegnell att få dem att stämma är att göra dem i efterhand.
Funderade lite på Fohm:s värsta prognos, 69 000 smittade/dag. Känns det verkligen rimligt, även om jag fattar att det är en uppskattning? Jag menar om man tittar på länder, som jag antar ändå är bra på att testa, som exempelvis UK med en befolkning på 67 miljoner. De torde ju vara upp på en platå nu i antal smittade, eller kanske till och med har toppat, och deras högsta ligger väl runt 218 000 på en dag, att vi då på 10,5 miljoner skulle lyckas nå upp i 69 000, jag vet inte, känns verkligen som att sticka upp fingret i luften och sen dra ner en siffra i en Excelkalkyl 1 minut innan presskonferensen startar.
Danmark som väl kanske oxå ligger på en platå eller har vänt neråt har som mest haft runt 40 000 smittade, och det var efter julhelgen så jag antar att det inte var endast ett dygn, deras näst högsta dagsnivå är då runt 19 000. Och hur många är de i Danmark, snart 6 miljoner?
Visst, man ska inte jämföra länder, är väl åsikten hos många här inne, men ändå....