Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-13, 13:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Väldigt märkligt om Ormstad menar att en träffyta på 70x10 cm innebär dödlig utgång. Är det verkligen så hon ska förstås?

Jag vet inte riktigt. 10 cm på bredden, höjden lite mer oklar. Såhär uttrycker hon sig till kommissionen:

Skott i huvudet kan vara förenliga med livets fortbestånd om man får optimal behandling. De kan också vara dödande förstås. Men det är alltid en risk då, att den skadade skall överleva och berätta och kanske till och med att sett något. Det är ganska riskfyllt att skjuta folk i huvudet. Men att skjuta på något som är en halvmeter brett och 70 cm högt är lättare. Man uppnår lättast sin avsikt att döda om man siktar nära mitten. Det spelar ingen roll om man träffar ganska högt eller ganska lågt. Även vad bredden angår så har man mer än 10 cm att gå på. Om man träffar 3, 4 till höger eller 3, 4 till vänster spelar inte så stor roll.
Visserligen kan man då missa ryggmärgen, men det gör ju inte så mycket om man i alla fall sliter av antingen kroppspulsådern som ligger lite åt vänster, stora hålvenen som ligger lite åt höger eller stora lungpulsådrorna som grenar sig väldigt tidigt. Så något av detta prickar man om man håller sig 5 cm på var sin sida av kotpelaren. Om man träffar 10, 15, 20 eller 30 cm ovanför midjan, det spelar ingen roll. Så det är ett välplacerat skott. Skytten prickade alla strukturer som borde utsläckas för att omedelbart försätta Palme i medvetslöst, orörligt och ej reparerbart skick.
Citera
2022-01-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte riktigt. 10 cm på bredden, höjden lite mer oklar. Såhär uttrycker hon sig till kommissionen:

Skott i huvudet kan vara förenliga med livets fortbestånd om man får optimal behandling. De kan också vara dödande förstås. Men det är alltid en risk då, att den skadade skall överleva och berätta och kanske till och med att sett något. Det är ganska riskfyllt att skjuta folk i huvudet. Men att skjuta på något som är en halvmeter brett och 70 cm högt är lättare. Man uppnår lättast sin avsikt att döda om man siktar nära mitten. Det spelar ingen roll om man träffar ganska högt eller ganska lågt. Även vad bredden angår så har man mer än 10 cm att gå på. Om man träffar 3, 4 till höger eller 3, 4 till vänster spelar inte så stor roll.
Visserligen kan man då missa ryggmärgen, men det gör ju inte så mycket om man i alla fall sliter av antingen kroppspulsådern som ligger lite åt vänster, stora hålvenen som ligger lite åt höger eller stora lungpulsådrorna som grenar sig väldigt tidigt. Så något av detta prickar man om man håller sig 5 cm på var sin sida av kotpelaren. Om man träffar 10, 15, 20 eller 30 cm ovanför midjan, det spelar ingen roll. Så det är ett välplacerat skott. Skytten prickade alla strukturer som borde utsläckas för att omedelbart försätta Palme i medvetslöst, orörligt och ej reparerbart skick.

Anmärkningsvärt. Nu är inte jag läkare, men av allt jag läst och förstått tidigare är överlevnadschansen klart minst med träff i huvudet (om man talar om större kroppsdelar). Särskilt bakifrån in i hjärnan eller genom munnen. Och av de som överlever tappar många talet eller minnet. Ett skott i torson kräver ju att man träffar något vitalt, det är många som överlevt med flera skott i torson. Gamle skurken Dalton (minns inte vem av bröderna) hade ju flera kulor i kroppen men överlevde många år.

Jag tror, som någon skrev för ett par sidor sedan, att Ormstad tar resultatet av skottet som bevis på att den som sköt var skicklig och då blir det fel (men självklart kan en anatomiskt kunnig se till att träffa rätt ställe, men inte ens det utesluter en tur-träff). Som det gamla talesättet säger: "Även en blind höna hittar ett korn ibland". Eller: "Även en trasig klocka visar rätt tid 2 gånger per dygn".
Senast redigerad av Auric 2022-01-13 kl. 13:35.
Citera
2022-01-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hypnosförhöret med Anders Björkman.

https://drive.google.com/file/d/1XK81UzLmVR7rBwSJ8nnq_yY8m4v4diSV/view
Pol--E13-I 19880127 Anders Björkman

Intressant.

GM: spänstig, något längre än AB/OP (båda 173 cm).
GM: grova lågskor med tjock sula (låter inte som halkiga finskor..)
Skotten kom i tät följd pang pang varpå OP föll ihop och rökmolnen går ihop med varandra..
GM bar upprullad blåaktig stickad luva, typ upprullad rånarluva.
GM står 2-3 dm bakom OP. Det låter osäkert om GM ens la upp handen PÅ OPs skuldra. Var det bara vapnet som kom upp? - högra handen kommer upp precis som om han skulle hålla om eller lägga handen på skuldran.
AB ser inte GM gå förbi utan verkar titta upp och se en grupp på 3 pers, en lägger upp handen/håller om ngn. pang pang. GM går kyligt bakåt och avviker lugnt utan hast (så långt AB kunde se, högt ett par meter tror jag).
Citera
2022-01-13, 14:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tittar du på denna videon så stämmer det fint med tillvägagångssättet. https://www.youtube.com/watch?v=lVjU_5BRAO0

Skillnaden är att i videon har han ett vapen som är ändamålsenligt för att skjuta flera skott i snabb följd. Jag tror att en S&W är vald för att det var vad man fick tag på just då som var ospårbart och detsamma gäller ammunitionen. Som vi vet så dog OP på fläcken och hans ben blev som kokt spaghetti redan tiondelar efter att första skottet träffat. GM hade helt enkelt inte tid att skjuta fler skott med en revolver. Kanske det andra skottet brinner av mot LP av misstag för att han tappar kontroll över situationen när OP faller fortare än vad han trott? Han tar ett steg tillbaka precis som mannen i videon. Han stoppar ner vapnet och lunkar ifrån platsen. Notera att han i videon precis som AB nämner använder sig av den lediga armen för att ta kontakt med offret, och hur han skjuter snett neråt för att han tar stöd med sin skotthand mot sina revben. Precis på det sättet som ingångshålet på OP är beskrivet i obduktionsrapport.

Vi söker då en person med militär bakgrund som inte initialt har begett sig till Sveavägen för att vara med i en mordkomplott, då hade nog planering och vapenval blivit annorlunda. Omständigheter gör att läget öppnar sig och därför blir vapenvalet som det blir. Det var säkert ingen stor sak då personen visste vad han gjorde och kunde hantera flera vapentyper.
Det fetade stämmer inte. GM skulle bara kunnat ha skjutit som i videon om han var 2 m lång. Skottet i OP går in högt mellan skulderbladen och snett neråt. Dessutom var vapnet längre och avfyrades med flera dm avstånd från mynningen. Glöm handen på axeln; det stämmer inte med kända tekniska fakta.
Citera
2022-01-13, 14:02
Medlem
Citat:

Vi vet i och för sig inte om skytten nödvändigtvis ville döda OP. Han var verkar det vara lugn och behärskad. Sätter ett piller mitt i ryggen under nacken, men han kanske var likgiltig inför om han dog. Bara en tanke.
Citera
2022-01-13, 14:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hypnosförhöret med Anders Björkman.

https://drive.google.com/file/d/1XK81UzLmVR7rBwSJ8nnq_yY8m4v4diSV/view
Pol--E13-I 19880127 Anders Björkman

Är väl tveksam till att det skulle ge så mycket, men att man inte kunde göra lite mer för att fylla ut några av alla (ohörbart)....
Citera
2022-01-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Om AB kunde registrera GM och LOP gå jämsides så borde rimligen AB ha registrerat GM gå och ställa sig vid dekorima. Det var i stort sett folktomt där samtidigt som AB från nära håll tittade söderut

Fast vad hade AB kunnat säga om det här sällskapet på tre personer nån halvminut senare om det inte vore för att en av dem blir skjuten?
Citera
2022-01-13, 14:40
Medlem
Citat:

Konstigt. Nu är det ju inte jag som är rättsläkare men att en kula av den här typen skulle garantera dödlig utgång vid en träffyta stor som en A4 vikt på bredden låter väldigt märkligt. Hon menar alltså att skottet var välplacerat men att det inte spelade någon roll. En träff strax ovanför svanken nån halvdecimeter vid sidan av ryggraden hade tagit livet av Palme ändå?
Citera
2022-01-13, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddDDddDDddDD
Vi vet i och för sig inte om skytten nödvändigtvis ville döda OP. Han var verkar det vara lugn och behärskad. Sätter ett piller mitt i ryggen under nacken, men han kanske var likgiltig inför om han dog. Bara en tanke.

GM är rimligtvis inställd på att döda Palme men jag tror inte heller att det var något "måste". Tror på en GM som nånstans anser sig ha gjort det han föresatt sig att göra när han skjutit Olof och Lisbeth. Utgången i övrigt mindre relevant. Var han utsänd av någon hade det mesta troligtvis sett annorlunda ut.
Citera
2022-01-13, 15:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Inget tyder på att LOP stannat upp.

Kruxet är fortfarande att AB måste ha sett GM gå förbi och ställa sig vid dekorima
Förutom nåt vittnesmål som sa att LP pratat om ett andra skyltfönster.

Sen menar ju vissa att distansdiffen mellan NF och LOP antyder att de stannat. Så det är magstarkt säga inget tyder på att de stannat upp.

Fast GM och LOP måste ha gått förbi AB i ditt scenario också. Och det säger han inget om.
Citera
2022-01-13, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Eftersom vi ju nu talar om teorier, inte hårda fakta, så kan du inte bara fastslå att det.

Vad säger att GM, om vi håller fast vid antagandet att GM följt efter Palme från Grand, inte kan ha passerat dem nånstans ändå? Han kanske gick snabbare eller behövde öka takten.

Jag, om jag försöker tänka mig in i mördarens situation, tror faktiskt att jag skulle ha varit på östra sidan av Sveavägen redan från början och tänkt mig att skugga Palme från motsatta sidan av vägen. Det skulle minska risken för upptäckt väsentligt. Och sedan satsa på att korsa Sveavägen när det var dags att skrida till handling. I så fall kan mördaren ha legat framför Palme redan när de överraskande korsade Sveavägen och kom över på östra sidan. Eller kommit framför dem just då de korsade vägen och tappade tid samtidigt som mördaren insåg det olämpliga i att stanna upp precis när han antagligen var i Palmes synfält. Finns många möjligheter när man laborerar med teorier.

Och att Björkman måste ha sett? Nej, han var helt klart inte jätteobservant. Och det som händer vid berusning är ju främst att man tappar uppmärksamhet på omgivningen, medan man fortfarande kan vara ganska uppmärksam på det man fokuserar på. Nu vet jag inte hur berusad han var, men normalt så är det just de mindre viktiga (för individen i nuet) delarna av omvärlden som försvinner vid berusning, inte koncentrationen på det man har ögonen på.
Så jävla berusad var inte Björkman. Jag säger inte att saker måste vara på det ena eller andra sättet. Jag undrar bara vad som är sannolikheten eller rimligheten i att GM från att ha skuggat bakifrån helt plötsligt går förbi LOP och ställer sig vid dekorima. Jag förstår inte vitsen med detta, speciellt när allt tyder på att LOP gått utan uppehåll efter Sari. Fanns knappt några intressanta skyltfönster vid skandiahuset efter la carterie. Och han som jobbade på La carterie har inte vittnat om att LOP tittat in i skyltfönstret.

Jag ser det fortfarande som helt orimligt att AB från så nära håll inte lägger märke till en väntande GM vid Dekorima när han tittar söderut. Allt talar för at GM skuggar bakifrån och hinner ikapp de sista 5 meterna innan skotten.
Citera
2022-01-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Fast vad hade AB kunnat säga om det här sällskapet på tre personer nån halvminut senare om det inte vore för att en av dem blir skjuten?
AB berättar tydligt i förhör att han redan innan skotten lägger märke till ett sällskap på tre personer som har det trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in