2022-01-13, 08:44
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jag kan. Men jag vet att inte du kan. Du vill alltså ha ett teleskop med en spegel på 10000 meter eller mer, och för detta ska det delas ut ett pris på en miljon dollar.

Som jag sade, du begriper inte vad du själv skriver. Ska jag förklara igen? Du ville ha ett pris på en miljon dollar för den som tar ett foto från jorden. Jag förklarar att dessa pengar då kommer att gå åt till att bygga ett teleskop. Du behöver ett teleskop för att vinna. Ett teleskop som kommer kosta fantastiskt mycket mer än vad prispengarna är värda.

Du är med andra ord blind och dum.

Så när argumenten tar slut, då tar du till känsloargument. Var har jag skrivit att jag vill ha ett teleskop med en spegel på 10000 meter eller mer? Du får gärna citera det inlägget.

Citat:
Nej, det är eftersom jag har ett förstånd som går bortom foton...
Detta därför att du är en idiot. Ingen kan bevisa att dina nya foton inte är fejk och att du inte ser denna dubbla standard är bara tragiskt. Slänger dig med siffror gör du också, trots att du inte har några.
Nä, något lika dyrt, fast mycket, mycket dummare. Ja, det är givetvis för mycket begärt. För stolligt begärt, för idiotiskt begärt. Och ingen går på det. Här spenderar du tid åt att misskreditera bilder, men försöker låtsas som att en ny bild som strider mot verklighet och fysik, skulle göra dig övertygad. Förlåt, men då skulle du ändå vara precis lika dum, fast åt andra hållet. Det spelar ingen roll på vilket jävla sätt du accepterar något som inte är ett bevis, som ett bevis, när du inte förstår bevis eller bevisbörda.

Det är du som ska bevisa att det finns något som helst här att vara misstänksam över. Men, jag vet ju samtidigt att konspirationsidioter som du alltid och konsekvent, fundamentalt och totalt, inte förstår det här med bevisbörda.

Har du mens eller? Varför all den här upprördhet och känsloargument? Så när blev du en expert inom fotografi och fysik?

Citat:
Nejdu, det räcker nu. Jag vet att du inte förstår bevis och bevisbörda, jag får helt enkelt tala till publiken när jag säger att bevisbördan är din och endast din. Du ska redogöra för teori och visa belägg. Om du tror att det går att ta bilder från jorden, ska du visa på vilket sätt det ska göras. Beräkningar. Hur ska du annars kunna validera ditt "bevis"?

För övrigt är det ju lite kul att du ser hjulspår... Ok, vi kanske inte var på månen med Apollo 11, 12, 14, 15, 16 och 17, för du ser inte bilen från 17 (men decentsteget och massa annan aktivitet). Men någon har, ehh, lämnat hjulspår efter sig...

Man hoppas ju liksom någonstans, att du själv ska förstå att du försöker skapa kriterier som inte SKA gå att uppfylla. Vi ser massor av ting, men tydligen inte en bil. Alltså är det bilen som är beviset! Vattentätt!

Nej, bevisbördan är din. Hur kan du garantera till 100% att vi har landat på Månen? Jag är endast 50% säker på att vi har landat på Månen. Du är däremot 100% säker.

Citat:
...ja för bröderna Wright och deras konkurrenter i Frankrike är ju så kända för att de bröt mot fysik. Inte alls är de kända för att de systematiskt undersökte aerodynamik, byggde t.o.m. egna vindtunnlar, testade vingprofiler och gjorde massor av beräkningar med dåtidens fysik.

Hahaha! Du kan verkligen i-n-g-e-n-t-i-n-g. Vågar vi hoppas på Galileoargumentet härnäst? Eller, detta var nog Galileoargumentet, bara i extra mongofierad version.

Jag har aldrig påstått att jag kan allting. Du försöker däremot att vara en besserwisser. Fast sättet du skriver på tyder på låg intelligens. Tyvärr. Att skriva att man är smartare än andra är inte ett tecken på hög intelligens.

Citat:
Varför ljuger du så mycket? Börjar detta bli för svårt för dig? Dum fråga, det var ju för svårt för dig från första början.

Jag vet att vi varit på månen utan att ha själv varit där av samma anledning som jag vet att andra världskriget har ägt rum, utan att ha deltagit, och jag vet att Australien existerar utan att ha varit där. Att det också skulle krävas ett alldeles löjligt stort teleskop för att ta bilder av denna månbil från jorden vet jag ju också, eftersom jag räknat ut det för dig.

Det ankommer alltså på dig att bevisa motsatsen och därmed falsifiera några hundra år av fysik och vågutbredningsteori. Men ja, vi vet att du inte förstår bevisbörda.

Exakt, så hur kan du vara 100% säker på det?

Citat:
Suck. Som sagt, visa då vad som behövs för att ta dessa nya foton.

Och jo, du ljuger. Du har inte en susning om vad som skulle ta död på "den här konspirationsteorin". Eftersom du inte har en susning om vad den består i. Du kan ju inte ens redogöra vad som skulle vara fel, fejk, osv.

Ny fotografier från landingszonen är vad som behövs. Vi behöver se månlandaren och månbilen igen.
Vi behöver se hjulspåren, så att månbilen verkligen har körts. Ditt enda bevis är fotografier från 60-talet, som hade kunnat vara tagna var som helst. Kanske på Månen, kanske i en studio. Vem vet egentligen? Inte du i alla fall. Du var inte där. Och jag tvekar att nya fotografier av landningszonen skulle vara så extremt dyrt. Det är fortfarande inte en ny månlandning vi pratar om här.
Citera
2022-01-13, 08:46
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tja, man skulle ju rent teoretiskt kunna skicka dit en raket med en kamera för att göra det. Men det skulle vara rätt poänglöst eftersom de som inte tror på månlandningen skulle hävda att bilderna är fejk. Och det finns inte någon riktig anledning att lägga ner de pengarna som skulle krävas bara för att övertyga en liten del dumpuckon. I synnerhet inte eftersom de ändå inte skulle bli övertygade.

Du har fel där, nya fotografier hade bekräftat månlandningen istället.

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Anledningen att du inte förstår det resonemanget är att du är obildad. För det första, vilka var det som sa att vi aldrig skulle kunna flyga? Var det forskare, eller är det här saker "du har hört"? För det andra så fanns det inga fysikaliska lagar som var kända vid den tiden som förhindrade att man skulle kunna flyga. Det var enbart praktiska problem man såg.

När det gäller att fotografera månen med centimeterupplösning från jorden så ÄR det möjligt, men de fysikaliska lagarna kräver monstruösa speglar. Det går inte att göra med de teleskop vi har idag.

Läs inlägget igen. Tills polletten trillar ner.
Citera
2022-01-13, 08:47
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jo, problemet är tydligt - du förstår inte grundläggande fysiska lagar, inte att det rent tekniskt inte går att uppfylla dina önskningar. :-)

Förklara gärna problemet om det är ett annat än ovan!

Har någon försökt att fotografera Månen? Och experimenterat med detta?
Citera
2022-01-13, 08:53
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Här är ett TV program som tar upp detta med att se detaljer på månen från Jorden:
https://www.youtube.com/watch?v=NSY5qe34nnQ

Måste även länka in en kul klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=P6MOnehCOUw

Vill även lägga in ett tungt bevis för månlandningen:
De bilder som togs på månen visar en bakgrund av berg.
Dessa berg (månens topologi) har nu kartlagts i modern tid (LRO) och bekräftar att månen ser ut precis som det gjorde i filmerna.
Om filmerna gjordes i en studio så måste de haft grym tur som lyckades skapa en bakgrund som nu visar sig matcha verkligheten...

Finns det nya fotografier, som inte är från 60-talet? Om svaret är nej på den frågan. Då behövs det nya fotografier.
Citera
2022-01-13, 08:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
[…]

Nej, bevisbördan är din. Hur kan du garantera till 100% att vi har landat på Månen? Jag är endast 50% säkerb på att vi har landat på Månen. Du är däremot 100% säker.
[…]

Nej, bevisen finns ju. Vittnesmål, filmer och foton, lämnade spår - som syns på senare tagna foton, medtaget material mm.

Det är väl din uppgift att berätta varför dessa bevis inte funkar.
Citera
2022-01-13, 09:05
Medlem
Citat:
Det verkar som om att jag ställde en jobbig fråga till dig. Så när argumenten tar slut, då tar känsloargumenten över istället. Du glömde att kalla mig för en idiot också.

Du får ett sista svar av mig.

Du fattar att det var en kapplöpning mellan USA och Sovjet, och att båda sidor ville vinna?

Så om USA fejkade alltsammans, och bara visade en "Hollywood-landning" på TV, medan ingenting alls hände på månen, varför protesterade inte Sovjetunionen och sa att det var fejk?

Det beror på att ryssarna visste att det inte var fejk. De visste att amerikanerna hade landat på månen. Och USA visste att ryssarna visste det. Därför protesterade aldrig ryssarna.

Holy moley!!! Tänk dig en annan tävling, till exempel ett maratonlopp. Amerikaner tävlar mot ryssar. En amerikan vinner.

Och sen börjar en massa foliehattar från väst säga att, nej han vann inte, det kom en taxi och körde honom till mållinjen, hur vet vi att han sprang det där loppet?

Men ryssarna protesterar inte, för de vet att amerikanen vann. Men i väst larmar de och skriker: Han vann inte, han åkte taxi.... Holy moley!!!

Du säger att jag inte har några argument? Okej, bemöt de här argumenten från mitt första inlägg då:

Citat:
Den som INTE tror på månlandningarna visar att:

1) Han vet väldigt lite om astronomi

2) Han vet väldigt lite om vårt solsystem

3) Han fattar inte hur nära jorden månen ligger, jämfört med allt annat i universum

4) Han har noll koll på hur fruktansvärt mycket pengar USA satsade på att komma först till månen

5) Han vet inte att kampen om månen var en del av det kalla kriget mellan USA och Sovjet på 1960-talet

6) Han hängde inte med på vad som hände under rymdkapplöpningen på 1960-talet och märkte inte att både USA och Sovjet utvecklade sina raketer och kom längre och längre ut i rymden

7) Han har noll koll på att USA och Sovjet spionerade på varandras raketer

8) Han har noll koll på att Sovjet, och senare Ryssland, aldrig har ifrågasatt att USA landade på månen. Sovjet visste att USA lyckades med det

9) Han vet inte att man inte kan exponera stjärnor på himlen och en skarpt belyst månyta på samma bild - eller med andra ord, om man fotograferar en astronaut på månen med skarpt solljus i bakgrunden, så kan man inte samtidigt fotografera stjärnhimlen

10) Han fattar inte att rymdkapplöpningen upphörde på 1970-talet därför att USA hade vunnit, månen var ointressant och månlandningar var så himla dyra.

Bemöt de här argumenten allesammans!
Citera
2022-01-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Vad fyller månbilen för syfte mer än att göra en cool film? Varför har månbilen något som ser ut som en parabol-antenn på en pinne?

Det är svårt att gå långa sträckor med en otymplig rymddräkt. Månbilen gjorde att de kunde färdas längre bort från månlandaren för att ta stenprover. De började bilturen med att åka så långt bort som de tordes med tanke på att de skulle hinna gå tillbaka till månlandaren om bilen gick sönder. Därefter gjordes några stopp på vägen tillbaka för att fotografera och ta månprover.

Parabolen var för att kunna prata med centralen i Huston och skicka video från videokameran som sitter på bilen. Videokameran kunde styras från centralen.
Citera
2022-01-13, 09:37
Medlem
Okej, en till.

Hur visste ryssarna att amerikanerna hade landat på månen?

Jo, de visste det bland annat därför att astronauterna på månen pratade med Houston på jorden. Astronauterna pratade med jorden genom radiosändare. Det gick alltså radiovågor från månen till jorden när astronauterna pratade med rymdkontrollen i Houston.

Ryssarna kunde också lyssna på de där radiosändningarna. Och de kunde spåra astronauternas radiosändningar till månen.

Alltså: Ryssarna kunde se att radiosändningarna kom från månen, när astronauterna pratade med jorden.

Ifall månlandningen var en bluff, ifall alltsammans var en Hollywoodproduktion, hur fan kom i så fall radiosändarna till månen?

Menar du att amerikanerna FÖRST landade på månen och planterade ut en radiosändare där (med inspelade meddelanden), och SEN reste man hem till jorden och byggde upp en jäkla Hollywoodstudio som visade en fejkad månlandning???

Kolla in den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=zhp-FTYSGe8

Sen kan vi snacka!
Citera
2022-01-13, 10:09
Bannlyst
Ärligt talat, OM det skulle avslöjas att månlandningarna var fejk, finns det någon poäng/fördel med det?
Jag brukade försöka förklara varför dom (enligt mig) var fejk för kollegor och vänner, men till vilken nytta?
Så jag lade ner det.

Men i dessa märkliga tider kan jag ändå förstå poängen.
Så att jag belyser dom fejkade månlandningarna här beror helt enkelt på att när STV använder Matti Sellberg som "expert" på covid och låter honom snacka skit om ivermectin helt oemotsagd......... då förstår jag poängen med upplysning.
Citera
2022-01-13, 10:15
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Okej, en till.

Hur visste ryssarna att amerikanerna hade landat på månen?

Jo, de visste det bland annat därför att astronauterna på månen pratade med Houston på jorden. Astronauterna pratade med jorden genom radiosändare. Det gick alltså radiovågor från månen till jorden när astronauterna pratade med rymdkontrollen i Houston.

Ryssarna kunde också lyssna på de där radiosändningarna. Och de kunde spåra astronauternas radiosändningar till månen.

Alltså: Ryssarna kunde se att radiosändningarna kom från månen, när astronauterna pratade med jorden.

Ifall månlandningen var en bluff, ifall alltsammans var en Hollywoodproduktion, hur fan kom i så fall radiosändarna till månen?

Menar du att amerikanerna FÖRST landade på månen och planterade ut en radiosändare där (med inspelade meddelanden), och SEN reste man hem till jorden och byggde upp en jäkla Hollywoodstudio som visade en fejkad månlandning???

Kolla in den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=zhp-FTYSGe8

Sen kan vi snacka!

Var inte bara tal.
All data som skickades från raketen och kapseln skickades via radiovågor som vi nog alla kan förstå även Soviet plockade upp.
Med all denna Data har Soviet givetvis återskapat hela förloppet. De vet att det är äkta givetvis. De vet exakt lika mycket om månlandningen som NASA.

Älskar konspirationsteoretikerna som fokuserar på Apollo 13 när det gjordes många månlandningar även efter det.

Nä, kan nog vara bättre för folk att spendera tiden på att studera och förstå den teknik dom använde (som är ruggigt frän!) istället för att sitta med foliehattarna på och läsa vad arbetslösa och inkompetenta människor skriver på forum för konspirationsteorier.
Citera
2022-01-13, 10:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Har någon försökt att fotografera Månen? Och experimenterat med detta?
Nej, ingen har någonsin försökt fotografera månen. Ingen har experimenterat med detta. Optik är en totalt okänd vetenskap, ända sedan Galilei inte tittade på Jupiters fyra stora månar med en kikare. Alltså har Armstrong och Aldrin o grabbarna aldrig varit på månen med Hasselbladskameror.

Varför experimenterar du inte själv med zoom på din smartfåne? Vinka till mångubbarna från mig.

Citera
2022-01-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det vore ju enkelt att motbevisa för t ex Kina om det vore så att bilderna var manipulerade.

Varför skulle Kina eller t ex Ryssland avslöja det för? Det skulle ju slå tillbaka på dom själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in