2022-01-12, 23:57
Medlem
Kan vi spekulera.. Vad gör vi om ryssen anfaller?

Vi har ett försvarssamarbete med Finland. Det är värdelöst.

Eu har ingen armé. MACRON har ju dock prata om att starta en men det är ju en bit bort.

Nato kommer inte hjälpa oss enligt artikel 5. Vi är lika körda som Ukraina men det är ju lite fel då Sverige hjälper nato mer än nato hjälper Sverige. Ukraina blir mer hjälpt av nato än tvärt om.

Hade vi ett samarbete med Storbritannien? Hur är det då? Vad gör dom då?
2022-01-13, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Då vet jag inte varför Ryssland hetsar.
Jag hörde något på nyheterna om att dom är nära ekonomisk kollaps. Kanske är därför då?

Det är ju kollaps för länge sen där.

Suck.. jag orkar inte. Slår av tvn och allt. Vad i helvete gör dom i Östersjön nu. Haha ska bli intressant och se paniken i statsministerns och försvarsministerns ögon då dom vaknar imorgon.

"Okeokejokej vi klipper alla band med nato!!!""
2022-01-13, 00:01
Medlem
Lettland har sin ”LV Warship P-05” ute och glider längs deras kust just nu, span?

https://www.vesselfinder.com/vessels/LV-WARSHIP-P-05-IMO-0-MMSI-275404000
2022-01-13, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -gudN
Lettland har sin ”LV Warship P-05” ute och glider längs deras kust just nu, span?

https://www.vesselfinder.com/vessels/LV-WARSHIP-P-05-IMO-0-MMSI-275404000

Vad menar du? (Lettland är med i Nato.)
2022-01-13, 00:03
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.

Ja Ryssland har för evigt varit en slagpåse från vårat etablissemang.

Ryssland agerar såhär på grund av NATOs idiotiska handlingar. Så om någon ska skyllas på så är det NATO och väst, media kan spinna det hur som helst men insatta vet att NATOs idé om att försöka expandera öst är orsaken till att Ryssland agerar. Tänk er själva, hade inte ni velat det om ni var ryss?

Ta exemplet om att Ryssland hade fått positionera vapen i Mexiko och där Mexiko ingick i deras allians, hur hade USA agerat då?

Stirra er inte blint på det eviga rysshatet. Sen är Ryssland inga änglar precis eller av den ”goda” sidan heller, precis som vi i väst inte heller är i deras perspektiv. Om jag måste välja så väljer jag dock att värna om en bättre allians med Ryssland och på så vis spela dessa emot det större hotet nämligen Kina än att vara aggressiv mot Ryssland och förlora landet till en allians med Kina..

https://youtu.be/RByqWAVcQK8

https://youtu.be/lk4DA2eCr2A

Kan rekommendera denna kanal om ni vill bli mer insatta.
Senast redigerad av Haddock93 2022-01-13 kl. 00:05.
2022-01-13, 00:07
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Sverige hade kunnat ha en högre andel infanterister som under Kalla Krigets dagar, då kunde vi mobilisera 800.000 man. Tillräckligt stor styrka för att avskräcka Ryssland från ett angrepp. Idag kan vi ställa upp med 50.000 enligt Wikipedia?

Lilla Sverige har klättrat till plats 25 i världen gällande total militär förmåga. Det är inget att rycka axlarna åt.

https://www.globalfirepower.com/country-military-strength-detail.php?country_id=sweden

Sverige är dessutom nr1 på vapenexport per capita och top 10 (tror jag) i världen totalt sätt till export. Detta visar så klart att det finns ett enormt krigsmaskineri om det skulle krävas.

Det enda som begränsar Sverige är antalet soldater redo för krig. Endast 38 tusen aktiva militärer (inkl paramilitära styrkor).
Inte mycket att sätta emot på den punkten men vid krig skulle man kunna ta in många fler på kort sikt.
2022-01-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja Ryssland har för evigt varit en slagpåse från vårat etablissemang.

Ryssland agerar såhär på grund av NATOs idiotiska handlingar. Så om någon ska skyllas på så är det NATO och väst, media kan spinna det hur som helst men insatta vet att NATOs idé om att försöka expandera öst är orsaken till att Ryssland agerar. Tänk er själva, hade inte ni velat det om ni var ryss?

Ta exemplet om att Ryssland hade fått positionera vapen i Mexiko och där Mexiko ingick i deras allians, hur hade USA agerat då?

Stirra er inte blint på det eviga rysshatet. Sen är Ryssland inga änglar precis eller av den ”goda” sidan heller, precis som vi i väst inte heller är i deras perspektiv.

https://youtu.be/RByqWAVcQK8

https://youtu.be/lk4DA2eCr2A

Kan rekommendera denna kanal om ni vill bli mer insatta.

Det där är bara ryss propaganda.

Nato är en försvars allians. Inte en offensiv allians. Det är länder som ansöker om att gå med i Nato, Nato expanderar inte, det är länderna själva som drar till sig Nato.

Usa är inget hot mot Mexico. Lettland Estland Finland Sverige Norge Litauen Ukraina är inget hot mot Ryssland. De som är ev hot mot Ryssland är Kina och Nordkorea samt tajikistan osv om rebeller tar över.
Senast redigerad av FitnessAndWorkout 2022-01-13 kl. 00:11.
2022-01-13, 00:09
Medlem
En intressant iakttagelse att det just nu är soprent mellan Baltikum och Gotland på marinetraffic etc, kan ju såklart bero på de hårda vindar som ska blåsa inatt och imorgon men ändå ovanligt tomt.
2022-01-13, 00:09
Medlem
415brushans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Det är ju kollaps för länge sen där.

Suck.. jag orkar inte. Slår av tvn och allt. Vad i helvete gör dom i Östersjön nu. Haha ska bli intressant och se paniken i statsministerns och försvarsministerns ögon då dom vaknar imorgon.

"Okeokejokej vi klipper alla band med nato!!!""

Snarare så att de skrivet på en ansökan för ett nato medlemskap i all hast.
2022-01-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Snarare så att de skrivet på en ansökan för ett nato medlemskap i all hast.

Hehe jo men det blir det nog inte. Då backar Nato ur ska du se.
2022-01-13, 00:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Det där är bara ryss propaganda.

Nato är en försvars allians. Inte en offensiv allians. Det är länder som ansöker om att gå med i Nato, Nato expanderar inte, det är länderna själva som drar till sig Nato.

Usa är inget hot mot Mexico. Lettland Estland Finland Sverige Norge Litauen Ukraina är inget hot mot Ryssland. De som är ev hot mot Ryssland är USA, Storbritannien, Kina och Nordkorea.

Vad snackar du om Mexiko? Det jag pratar om är att försöka få Ukraina in i NATO är en aggressiv handling från väst och därmed mot Ryssland. Om USA skulle få vapen till Ukraina skulle det vara som att Ryssland skulle få sätta vapen i Mexiko (gränsen till USA).

Det är idiotiskt enligt mig och jag kan förstå att Ryssland agerar utifrån det.

Kina är inget hot mot Ryssland, de har aldrig haft bättre relation än nu. Vi i väst har drivit Ryssland i händerna på kineserna, väldigt olämpligt i min syn. Vi bör komma på bättre fot med Ryssland för att ha detta som en buffert mot ett imperialistiskt Kina.

Ryssland har en syn, väst har sin. Jag tycker väst gör fel i att försöka expandera öst då det är en aggressiv handling. Är ingen ryssvän eller NATO-vän heller för den delen, är neutral i detta.
2022-01-13, 00:16
Medlem
Putin bygger väll en bro från kaliningrad för fan precis som han byggde en bro till krim från Ryssland! Heja heja!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in