2022-01-12, 22:47
Medlem
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon
2022-01-12, 22:50
Medlem
Ganonitos avatar
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon

Det är en markering att ingen ska lägga sig i när dom går in i Ukraina.
Avslutad
Citat:

Sverige skiter de i, men Gotland tar de gärna.
2022-01-12, 22:52
Medlem
revodnebs avatar
Ja vi borde vara oroliga, nej, Ryssland har inte invaderat Sverige! Men var på din vakt!
2022-01-12, 22:53
Medlem
over9ks avatar
Uppvisning
2022-01-12, 22:53
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:

Ryssarna kan ta Stockholm det är ok för mig.
2022-01-12, 22:57
Medlem
Citat:

Varför skulle dom inte göra det?

Dom har 1 miljon soldater och ännu fler reserv soldater. Utan Nato är vi körda. Vi kan inte använda oss av artikel nr.5 som nato medlemmar kan.

Tror någon att det är ett jävla skämt då Vladimir (Rysslands president) säger att Sverige och Finland måste ta avstånd från nato annars kommer han bli fett lack? Sen meddelar Sverige och Finland Ryssland att vi inte kommer ta avstånd från nato och fortsätta alla samarbeten. Alltså HERREGUD DET ÄR INTE FÖRSTA APRIL.
2022-01-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Varför skulle dom inte göra det?

Dom har 1 miljon soldater och ännu fler reserv soldater. Utan Nato är vi körda. Vi kan inte använda oss av artikel nr.5 som nato medlemmar kan.

Tror någon att det är ett jävla skämt då Vladimir (Rysslands president) säger att Sverige och Finland måste ta avstånd från nato annars kommer han bli fett lack? Sen meddelar Sverige Ryssland att vi inte kommer ta avstånd från nato. Alltså HERREGUD DET ÄR INTE FÖRSTA APRIL.

Sverige hade kunnat ha en högre andel infanterister som under Kalla Krigets dagar, då kunde vi mobilisera 800.000 man. Tillräckligt stor styrka för att avskräcka Ryssland från ett angrepp. Idag kan vi ställa upp med 50.000 enligt Wikipedia?
2022-01-12, 23:01
Medlem
Är det någon som har plus artikeln som vet mer?

Tror mest att det är för att provocera och visa upp att dom får göra som dom vill utan några större konsekvenser. Vi har sett Ryssland provocera i Östersjön tidigare och kommer förmodligen de mer utav dom.
2022-01-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Vilket förräderi prat. Heter du månne Stig?

Gotland ett strategiskt mål i Östersjön och att Sverige inte mobiliserar eller ökar sin närvaro på ön är för mig helt ofattbart.

Ja Gotland är det ju första dom tar. Vad jag hört har ryssarna runka länge till tanken på annektera Gotland.

Citat:
Sverige hade kunnat ha en högre andel infanterister som under Kala Krigets dagar, då kunde vi mobilisera 800.000 man. Tillräckligt stor styrka för att avskräcka Ryssland från ett angrepp. Idag kan vi ställa upp med 50.000 enligt Wikipedia?

Ja jag tror det är 30.000 soldater i Sverige och inte fullt så många reservsoldater så 50.000 låter rimligt.

Jag tror Ukrainas 255.000 soldater avskräcker ryssland då Nato skickar vapen dit. Det tar 3 anfallare för att döda 1 försvarare brukar man säga så jag förstår inte på fullaste allvar hur någon tror de ska anfalla ukriana då Biden skicka dit vapen för flera miljarder senaste veckorna. Samt drönare från Turkiet.
2022-01-12, 23:05
Medlem
Citat:
Vilket förräderi prat. Heter du månne Stig?

Gotland ett strategiskt mål i Östersjön och att Sverige inte mobiliserar eller ökar sin närvaro på ön är för mig helt ofattbart.

Det är precis såhär jag tänker också! Gotland är väl hur lätt som helst att ta och vad har Sverige för försvar bara mot dessa fartyg?

Tror vi kan ryka snabbt ifall ryssarna bestämmer sig för att de vill ha Östersjön också..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in