2022-01-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Skitsnack, du kan inte se en månbil på det fotografiet.
Varför ljuger du? Citera mitt inlägg där jag skrev att man behöver bygga ett teleskop för en miljon dollar.
Jag kan. Men jag vet att inte du kan. Du vill alltså ha ett teleskop med en spegel på 10000 meter eller mer, och för detta ska det delas ut ett pris på en miljon dollar.

Som jag sade, du begriper inte vad du själv skriver. Ska jag förklara igen? Du ville ha ett pris på en miljon dollar för den som tar ett foto från jorden. Jag förklarar att dessa pengar då kommer att gå åt till att bygga ett teleskop. Du behöver ett teleskop för att vinna. Ett teleskop som kommer kosta fantastiskt mycket mer än vad prispengarna är värda.

Du är med andra ord blind och dum.
Citera
2022-01-12, 18:22
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Lol! Du tror att "radioteleskop = hade inte varit konstigt". Optiskt teleskop (Hubble) = konstigt???

Oj. Du saknar inte bara all form av kunskaper här, du saknar helt uppenbart varje förutsättning för att ens kunna lära dig detta!

Radioteleskop har lägre, mycket lägre upplösning än optiska teleskop. Att vi kan få vackra false color-bilder från radioteleskop, eller fina bilder som de från Hubble, beror på att objekten är våldsamt mycket större än månbilen. De är större än vad de är långt bort, s.a.s Och Hubble kan kosta på sig en lång exponeringstid. Riktigt lång, dessutom.

Jag har gett dig formeln, det är bara att räkna. Sluta "tycka" saker, när du har en formel som du kan använda för att korrelera vinkelstorlek med våglängd och avstånd. Du har liksom inga ursäkter här. Du har det fundamentala verktyget, jag gav dig det. Vi behöver inte gå in på refraktion, relativistiska effekter, dopplerskift eller spektra, osv. Det huvudsakliga verktyget är formeln jag gav dig. Den duger för både radio- och optiska teleskop. Den duger för röntgenteleskop, och för UV-teleskop, samt infraröda teleskop. Det är samma fenomen, fotoner. Elektromagnetiska vågor. Förvisso antar fotonen mer partikelegenskaper ju kortare våglängden är, så egentligen behöver man pilla med andra former för t.ex. radioteleskop, men det är onödig överkurs just nu.

Sluta "tyck" och räkna i stället. Du har väl en miniräknare med tangens? I datorn, om inte annat?

Det är du som är du som är besserwissern. Varför ska jag behöva räkna när du redan sitter på svaret.
Och du vet med 100% säkerhet, och kan garantera till 100% att vi har landat på Månen. Eftersom du själv har varit på Månen och har sett månlandaren och månbilen med dina egna ögon.

Jag är däremot endast 50% säker på att vi har landat på Månen, och kan endast garantera till 50% att vi har landat på månen. Varför endast 50%? Därför att jag inte är en besserwisser som inte har varit på Månen för att kunna bekräfta detta. Däremot hade jag varit 100% säker om jag hade fått se nya fotografier av månlandaren och månbilen. Vi har endast fotografier från 60-talet. Ingen här kan bevisa att dessa inte är fejk. Nya fotografier hade däremot bekräftat att månbilen och månlandaren verkligen är där.

Så då återstår frågan, är nya fotografier för mycket begärt? Det är inte en ny månlandning vi pratar om här.
Citera
2022-01-12, 18:29
Medlem
Citat:
Det är du som är du som är besserwissern. Varför ska jag behöva räkna när du redan sitter på svaret.
Och du vet med 100% säkerhet, och kan garantera till 100% att vi har landat på Månen. Eftersom du själv har varit på Månen och har sett månlandaren och månbilen med dina egna ögon.
Nej, det är eftersom jag har ett förstånd som går bortom foton...
Citat:
Jag är däremot endast 50% säker på att vi har landat på Månen, och kan endast garantera till 50% att vi har landat på månen. Varför endast 50%? Därför att jag inte är en besserwisser som inte har varit på Månen för att kunna bekräfta detta. Däremot hade jag varit 100% säker om jag hade fått se nya fotografier av månlandaren och månbilen. Vi har endast fotografier från 60-talet. Ingen här kan bevisa att dessa inte är fejk. Nya fotografier hade däremot bekräftat att månbilen och månlandaren verkligen är där.
Detta därför att du är en idiot. Ingen kan bevisa att dina nya foton inte är fejk och att du inte ser denna dubbla standard är bara tragiskt. Slänger dig med siffror gör du också, trots att du inte har några.
Citat:
Så då återstår frågan, är nya fotografier för mycket begärt? Det är inte en ny månlandning vi pratar om här.
Nä, något lika dyrt, fast mycket, mycket dummare. Ja, det är givetvis för mycket begärt. För stolligt begärt, för idiotiskt begärt. Och ingen går på det. Här spenderar du tid åt att misskreditera bilder, men försöker låtsas som att en ny bild som strider mot verklighet och fysik, skulle göra dig övertygad. Förlåt, men då skulle du ändå vara precis lika dum, fast åt andra hållet. Det spelar ingen roll på vilket jävla sätt du accepterar något som inte är ett bevis, som ett bevis, när du inte förstår bevis eller bevisbörda.

Det är du som ska bevisa att det finns något som helst här att vara misstänksam över. Men, jag vet ju samtidigt att konspirationsidioter som du alltid och konsekvent, fundamentalt och totalt, inte förstår det här med bevisbörda.
Citera
2022-01-12, 18:29
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Korrekt. I ordets bokstavliga bemärkelse. Jag vet bättre än dig.

Du har fått formeln, du har fått principen förklarad för dig. LRO har tagit bilder ovanifrån. Vi andra ser månbilen. 20 pixlar, plus spår, plus decentsteg, plus andra spår och apparater.

Att ta detta från jorden skulle som sagt kräva en spegel på 2300 meter och eftersom du inte godtar bilderna som det är, så skulle det väl krävas 10000 meter minst. Ingen kommer sända upp en sond eller rover för att ta en bild på något som alla redan vet är där. Därför att ingen förnekare skulle godta det, och förnekare är inte värda att ödsla tid på.

Vetenskapen är inte till för att mata pärlor till svin som inte begriper utan ändå fundamentalt förnekar den.

Vad man kan göra för sak på jorden har jag redan förklarat. Det är mycket billigare, mycket mer tillgängligt och ett mycket bättre belägg, än din fantasifysik. Men du är ju inte intresserad, för du tror att foton är höjden av historisk och vetenskaplig dokumentation¹, trots att du inte godtar det du får...

1) Som jag nämnde tidigare var det alltså inte självklart att man skulle ha med sig TV-kameror och annat PR-lullull till månen, just eftersom det hade så lite av vetenskapligt och tekniskt värde. Det historiska och sentimentala värdet var större.

Månbilen syns inte på den bilden: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Xn8wD9coLm6xkwxaFRDhTc-1280-80.jpg

Oavsett hur mycket du än inbillar dig det. Du får gärna ta samma bild och markera hjulen på bilen.
Länka sedan till fotografiet där du har markerat hjulen.

Den enda man kan se, är hjulspår. Ett nytt fotografi (helst närmare) från samma eller liknande vinkel hade verifierat månlandningen till 100%. Det finns inte några nya fotografier, och där har vi problemet.
Citera
2022-01-12, 18:32
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Jag har aldrig riktigt förstått hur man tänker när man tror att man kan avslöja en konspiration som hållits hemlig i över 50 år av hundratusentals personer genom att öppna level-verktyget i Photoshop! Ni verkar tro att verkligheten är som deckargåtan i Fantomen där mördaren gör misstaget att säga att han gömde brevet mellan sida 99 och 100 i en bok.

Ni skulle ju ändå inte tro på ett foto, oavsett vad det föreställer. Att låtsas något annat är bara löjligt.

Ja dom beter sig så ja. El så trodde dom inte det skulle komma nåt Photoshop 50 år senare.
Hur som helst har dom använt gammla Hollywood trick för att få saker se ut på ett sätt. Sen öppnar Olle 7 år Photoshop och kan avslöja just den lögnen. Tekniken hinner ifatt lögnen helt enkelt.

Sen skulle jag vilja veta hur många du tror det krävs för en sån här bluff?
Rent tekniskt skulle det väl kunna vara 1 person som har det övergripande rympdprojektet på sitt bord. Och sprider ut produktion av raketer o dylikt över hela världen, som dom gör.

Sen ett crew som monterar ihop allt, och åker hem.

Och eftersom vi vet det finns simpla lögnare hamnar väl astronauterna i den kategorin.

Sen har du några personer som framställer läroböcker de säljer till skolor, till underpris av vad de kostade att framställa(?) Som dom gör. Rockefeller.

Lyckas dessa lura 100 Pers som inte lurar, men berättar vidare och de vidare osv, är du på god väg

Men att du jobbar på NASA betyder ju ingenting. Eller har läst lite astrofysik.
Det är lite irriterande eftersom ni kommer med en total mytomanberättelse och ber oss visa varför du inte är kung i hemlighet.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-01-12 kl. 19:02.
Citera
2022-01-12, 18:34
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Vilket otroligt efterblivet resonemang. Det är två helt olika saker.

Men menar du från jorden alltså? Eller möjligtvis från omloppsbana kring jorden som Hubble? Eller skulle du även godkänna bilder från satelliter i omloppsbana runt månen?

Det spelar ingen roll. Från jorden, eller satelliter i omloppsbana. Så länge man kan se nya fotografier av landingszonen (månlandaren och månbilen med hjulspår). Nya fotografier är det enda som behövs, för att ta död på den här konspirationsteorin.

Jag förstår dock ej resonemanget att det är tekniskt omöjligt. Det känns lite som om att jag diskuterar med folk under tidigt 1800-tal i den här tråden:

"Vilket otroligt efterblivet resonemang, att människor ska kunna flyga. Det är tekniskt omöjligt".
Citera
2022-01-12, 18:35
Medlem
Citat:
Månbilen syns inte på den bilden: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Xn8wD9coLm6xkwxaFRDhTc-1280-80.jpg

Oavsett hur mycket du än inbillar dig det. Du får gärna ta samma bild och markera hjulen på bilen.
Länka sedan till fotografiet där du har markerat hjulen.

Den enda man kan se, är hjulspår. Ett nytt fotografi (helst närmare) från samma eller liknande vinkel hade verifierat månlandningen till 100%. Det finns inte några nya fotografier, och där har vi problemet.
Nejdu, det räcker nu. Jag vet att du inte förstår bevis och bevisbörda, jag får helt enkelt tala till publiken när jag säger att bevisbördan är din och endast din. Du ska redogöra för teori och visa belägg. Om du tror att det går att ta bilder från jorden, ska du visa på vilket sätt det ska göras. Beräkningar. Hur ska du annars kunna validera ditt "bevis"?

För övrigt är det ju lite kul att du ser hjulspår... Ok, vi kanske inte var på månen med Apollo 11, 12, 14, 15, 16 och 17, för du ser inte bilen från 17 (men decentsteget och massa annan aktivitet). Men någon har, ehh, lämnat hjulspår efter sig...

Man hoppas ju liksom någonstans, att du själv ska förstå att du försöker skapa kriterier som inte SKA gå att uppfylla. Vi ser massor av ting, men tydligen inte en bil. Alltså är det bilen som är beviset! Vattentätt!
Citera
2022-01-12, 18:39
Medlem
Citat:
"Vilket otroligt efterblivet resonemang, att människor ska kunna flyga. Det är tekniskt omöjligt".
...ja för bröderna Wright och deras konkurrenter i Frankrike är ju så kända för att de bröt mot fysik. Inte alls är de kända för att de systematiskt undersökte aerodynamik, byggde t.o.m. egna vindtunnlar, testade vingprofiler och gjorde massor av beräkningar med dåtidens fysik.

Hahaha! Du kan verkligen i-n-g-e-n-t-i-n-g. Vågar vi hoppas på Galileoargumentet härnäst? Eller, detta var nog Galileoargumentet, bara i extra mongofierad version.
Citera
2022-01-12, 18:41
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Nej, som sagt. Du har fundamentalt fel igen. Du ljuger och skulle inte acceptera ett foto. Framförallt skulle ingen annan förnekare acceptera det. Ni skulle bara ställa nya krav och hitta på fler bortförklaringar.

Och som vanligt har du inga kunskaper om hur saker ter sig på månen. Nej, hjulspåren o.dyl eroderar faktiskt och det flera skäl till det. Partikelbombardemanget är ett skäl (t.ex. räknar man med, även om man inte är säker, på att flaggorna är vita idag, att USAs färger har blekts i det starka UV-ljuset). Ett annat är det statiska fenomen som uppstår i terminatorn, också drivet av solvind och strålning. Eftersom månen är så torr, kommer damm som är elektrostatiskt laddat "flyga" av repellering, vilket ger ett slags "väder". Vädret är givetvis skitsvagt och tunt, men mikroskopiska partiklar svävar över månens yta i ett slags elektrostatisk "vind". Detta bryter sakta ner spåren i regoliten. Partiklarna bryter sakta ner prylarna.

Saker kommer finnas kvar i många miljoner år, men vissa saker antas redan vara borta, men det är inte alls säkert att saker kommer bestå i miljarder år.

Jag ljuger inte. Och jag har rätt. Nya fotografier skulle ta död på den här konspirationsteorin.
Nya fotografier skulle också bekräfta fotografierna från 60-talet. Svårare än så är det inte.
Citera
2022-01-12, 18:44
Medlem
Citat:
Ja, du är en besserwisser. Du vet allt och har varit på Månen dessutom. Det är också tekniskt omöjligt att ta nya fotografier av månbilen och månlandaren, enligt dig.
Varför ljuger du så mycket? Börjar detta bli för svårt för dig? Dum fråga, det var ju för svårt för dig från första början.

Jag vet att vi varit på månen utan att ha själv varit där av samma anledning som jag vet att andra världskriget har ägt rum, utan att ha deltagit, och jag vet att Australien existerar utan att ha varit där. Att det också skulle krävas ett alldeles löjligt stort teleskop för att ta bilder av denna månbil från jorden vet jag ju också, eftersom jag räknat ut det för dig.

Det ankommer alltså på dig att bevisa motsatsen och därmed falsifiera några hundra år av fysik och vågutbredningsteori. Men ja, vi vet att du inte förstår bevisbörda.
Citera
2022-01-12, 18:46
Medlem
Citat:
Jag ljuger inte. Och jag har rätt. Nya fotografier skulle ta död på den här konspirationsteorin.
Nya fotografier skulle också bekräfta fotografierna från 60-talet. Svårare än så är det inte.
Suck. Som sagt, visa då vad som behövs för att ta dessa nya foton.

Och jo, du ljuger. Du har inte en susning om vad som skulle ta död på "den här konspirationsteorin". Eftersom du inte har en susning om vad den består i. Du kan ju inte ens redogöra vad som skulle vara fel, fejk, osv.
Citera
2022-01-12, 18:49
Avslutad
Citat:
Det spelar ingen roll. Från jorden, eller satelliter i omloppsbana. Så länge man kan se nya fotografier av landingszonen (månlandaren och månbilen med hjulspår). Nya fotografier är det enda som behövs, för att ta död på den här konspirationsteorin.
Tja, man skulle ju rent teoretiskt kunna skicka dit en raket med en kamera för att göra det. Men det skulle vara rätt poänglöst eftersom de som inte tror på månlandningen skulle hävda att bilderna är fejk. Och det finns inte någon riktig anledning att lägga ner de pengarna som skulle krävas bara för att övertyga en liten del dumpuckon. I synnerhet inte eftersom de ändå inte skulle bli övertygade.

Citat:
Jag förstår dock ej resonemanget att det är tekniskt omöjligt. Det känns lite som om att jag diskuterar med folk under tidigt 1800-tal i den här tråden:

Anledningen att du inte förstår det resonemanget är att du är obildad. För det första, vilka var det som sa att vi aldrig skulle kunna flyga? Var det forskare, eller är det här saker "du har hört"? För det andra så fanns det inga fysikaliska lagar som var kända vid den tiden som förhindrade att man skulle kunna flyga. Det var enbart praktiska problem man såg.

När det gäller att fotografera månen med centimeterupplösning från jorden så ÄR det möjligt, men de fysikaliska lagarna kräver monstruösa speglar. Det går inte att göra med de teleskop vi har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in