2022-01-12, 18:01
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
För att börja resan kan du ju ta valfri bild av den och leka med nivåerna i PS.
Hittar du inga dolda lager som påvisar en illusion kan du nog va lugn om den kinesiska muren.

Jag har aldrig riktigt förstått hur man tänker när man tror att man kan avslöja en konspiration som hållits hemlig i över 50 år av hundratusentals personer genom att öppna level-verktyget i Photoshop! Ni verkar tro att verkligheten är som deckargåtan i Fantomen där mördaren gör misstaget att säga att han gömde brevet mellan sida 99 och 100 i en bok.

Ni skulle ju ändå inte tro på ett foto, oavsett vad det föreställer. Att låtsas något annat är bara löjligt.
Citera
2022-01-12, 18:02
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Försöker du flytta målstolparna? Du har glömt att vi (du) har begärt att bilden ska tas från jorden?

Jag tror inte att kineserna är sugna på att routa om rovern ett par tusen kilometer för att ta en bild när ingen sådan behövs. Vi som vet att USA landade på månen vet redan detta, i alla meningsfulla betydelser av "veta" och de som förnekar saken, kommer fortsätta förneka saken. Så enkelt är det.
Då är du så vänlig att berätta exakt hur det ska gå till, eller hålla käften om saken. Är du på plats, är det ingen som helst "teknisk utmaning" och bilder och filmer finns en masse, tagen av astronauterna själva. Är du på jorden, kan du icke ta en sådan bild idag eller inom överskådlig tid. Med Hubble kan du inte ta en sådan bild och med James Webb-teleskopet kan du inte ta en sådan bild. Det råkar vara alldeles extra omöjligt att ta en bild från James Webb faktiskt, eftersom det teleskopet då skulle behöva vara kanske 1000 ggr större, ha en helt annan optik för de rätta våglängderna och antingen magiskt se igenom månen, eller när månen är i opposition...

Du är rolig du. Du kallar mig "besserwisser" när jag faktiskt, objektivt och utstuderat, vet bättre än dig och tror därtill att jag inte ser att du försöker flytta målsnöret!

Fortsätt du och fråga om det "inte borde gå", kanske länka till en video av en inzoomning med digitalkamera och försöka blanda bort korten. Det kommer säääkert ändra på verklighetens fundamenta! LRO ser som sagt spåren och landningsplatserna, men det duger inte. I stället vill du ta foton från omöjliga platser, eller dirigera om rovers på omöjliga uppdrag och hela tiden så inbillar du dig att detta skulle övertyga någon...

Nej. Det är tydligt att du ljuger när du säger att du skulle bli övertygad. Du är nöjd med att ha satt upp ett omöjligt kriterium. Nu försöker du låtsas om att du inte sagt "från jorden" längre, när du och alla andra som läser tråden ser gång på gång att ditt kriterium är gjort för att misslyckas.

Igen: Det finns inget sådant teleskop som kan på jorden och det finns inget sådant teleskop planerat. Det nästa kommande teleskopet får en spegel om drygt 30 meter om/när det blir klart, i Chile tror jag och inga större teleskop är planerade. Teleskop byggs heller inte för att förse pajaser med nonsensbevis, eftersom teleskoptid är i sig extremt värdefull, alltid finns för lite av, och används till seriös forskning. Du begär att man ska torrlägga Atlanten för att bevisa att Titanic ligger där. Ungefär så dumt är det.

Nej, jag försöker inte att flytta målstolparna. Jag skrev att Yutu 2 alternativt skulle kunna ta ny fotografier av USA's landingszon och bekräfta att månbilen och månlandaren är där. Fast jag inser att det inte kommer att hända, eftersom Yutu 2 är på andra sidan Månen (vilket jag har skrivit i tidigare inlägg). Poängen är att det enda vi har att utgå ifrån idag är fotografier tagna under 60-talet. Nya fotografier särskilt ovanifrån hade verifierat månlandningen, utan några som helst rimliga tvivel. Yutu 2 hade varit ett annat alternativ också, (Yutu 2 fotografier) av månlandaren och månbilen hade varit guld värda.

Och jag kallar dig inte för en besserwisser. Du är en besserwisser. Särskilt med tanke på det sista jag fetmarkerade i ditt inlägg.
Citera
2022-01-12, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det behövs nya fotografier helt enkelt, det är det enda som hade kunnat avsluta den här debatten en gång för alla.
Ljug inte. Vi som har förstånd och faktiska kunskaper, vet redan att människor varit på månen. Du som är mongo, kan inte ens förstå högstadietrigonometri och kommer inte sluta tjafsa någonsin, eftersom du satt upp ett kriterium som är omöjligt, men kan bara inte förstå att det är omöjligt.

"Allt jag begär är något som är fysikaliskt omöjligt och ett totalt enfaldigt bevis. Förresten förstår jag inte vad bevis är, eller vem som har bevisbördan". Det är ditt centraldogma.
Citera
2022-01-12, 18:05
Avslutad
Citat:
Om vi kan landa på månen under 60-talet. Då borde det finnas någon teknisk lösning idag där man kan fotografera månbilen på månen.
Vilket otroligt efterblivet resonemang. Det är två helt olika saker.

Men menar du från jorden alltså? Eller möjligtvis från omloppsbana kring jorden som Hubble? Eller skulle du även godkänna bilder från satelliter i omloppsbana runt månen?
Citera
2022-01-12, 18:09
Medlem
Citat:
Och jag kallar dig inte för en besserwisser. Du är en besserwisser. Särskilt med tanke på det sista jag fetmarkerade i ditt inlägg.
Korrekt. I ordets bokstavliga bemärkelse. Jag vet bättre än dig.

Du har fått formeln, du har fått principen förklarad för dig. LRO har tagit bilder ovanifrån. Vi andra ser månbilen. 20 pixlar, plus spår, plus decentsteg, plus andra spår och apparater.

Att ta detta från jorden skulle som sagt kräva en spegel på 2300 meter och eftersom du inte godtar bilderna som det är, så skulle det väl krävas 10000 meter minst. Ingen kommer sända upp en sond eller rover för att ta en bild på något som alla redan vet är där. Därför att ingen förnekare skulle godta det, och förnekare är inte värda att ödsla tid på.

Vetenskapen är inte till för att mata pärlor till svin som inte begriper utan ändå fundamentalt förnekar den.

Vad man kan göra för sak på jorden har jag redan förklarat. Det är mycket billigare, mycket mer tillgängligt och ett mycket bättre belägg, än din fantasifysik. Men du är ju inte intresserad, för du tror att foton är höjden av historisk och vetenskaplig dokumentation¹, trots att du inte godtar det du får...

1) Som jag nämnde tidigare var det alltså inte självklart att man skulle ha med sig TV-kameror och annat PR-lullull till månen, just eftersom det hade så lite av vetenskapligt och tekniskt värde. Det historiska och sentimentala värdet var större.
Senast redigerad av DjILY 2022-01-12 kl. 18:12.
Citera
2022-01-12, 18:09
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Och varför skulle vi lägga ner tid och energi på att ta fram ett foto som ändå kommer att förklaras vara fejkat av foliehattsbridagen?

Därför att ett nya fotografier av månbilen och månlandaren hade bekräftat att det verkligen har inträffat.
Man skulle exempelvis kunna jämföra hjulspåren och se att de ser exakt likadana ut som för decennier sedan.

Om nya fotografier visar samma sak at månbilen och månlandaren är där (som bilderna tagna under 60-talet), då finns det inget att förneka längre. Månen har ingen atmosfär, hjulspåren som månbilen lämnade efter sig kommer att finnas kvar i nästan all oändlighet. (Eller tills solen slukar jorden och månen, eller tills något krockar med månen som sprider damm och täcker alla spår).
Citera
2022-01-12, 18:12
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Blind är du också. LRV = Lunar Rover Vehicle.

Bilen är ungefär 20 pixlar, vilket ger en pixel per 10 cm, give or take. Det skulle behövas ett teleskop med en spegel på 2300 meter på jorden, för att ta en sådan bild!

Och det duger inte. Så glöm mina snälla förslag om 300 meter. Det teleskop du begär, skulle alltså behöva en spegel på långt mer än 2 km i diameter, kanske i trakterna kring 10 km! Dvs jag var nära med mina första estimat.

Jupp, det gjorde jag. Det är du som inte förstår vad du själv skriver. Du skrev att man skulle ha ett pris på en miljon dollar. Eftersom en sådan bild vore omöjlig utan ett nytt teleskop, måste alltså pengarna användas för att bygga ett sådant. Gör du dig dummare än vad du är? Eller är du bara ohederlig?

Skitsnack, du kan inte se en månbil på det fotografiet.
Varför ljuger du? Citera mitt inlägg där jag skrev att man behöver bygga ett teleskop för en miljon dollar.
Citera
2022-01-12, 18:14
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Varför tror du att vinkelupplösningen är bättre i de bilderna?

Jag vet inte, upplys mig. Hur kan vi ta så fantastiska och detaljerade fotografier 7500 ljusår bort?
Fast har ej förmågan att ta detaljerade bilder av Månen.
Citera
2022-01-12, 18:15
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Därför att ett nya fotografier av månbilen och månlandaren hade bekräftat att det verkligen har inträffat.

Jag tror inte för en sekund att du skulle acceptera nya foton. Varför skulle de bevisa det mer än de foton som redan finns?
Citera
2022-01-12, 18:15
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Men hur svårt ska det vara att förstå enkla saker som att vi har många kilometer gas mellan oss och månen och att månbilen är pytteliten jämfört med med de objekt du länkar som är ofantligt mycket större (från ljusår till tiotusentals ljusår) och som fotografera utan störningar från ett teleskop i rymden.

Driver du med mig, eller fattar du inte?

Det verkar som om att du inte ser problemet här.
Citera
2022-01-12, 18:18
Avslutad
Citat:
Jag vet inte, upplys mig. Hur kan vi ta så fantastiska och detaljerade fotografier 7500 ljusår bort?
Fast har ej förmågan att ta detaljerade bilder av Månen.
Tror du på fullaste allvar att de bilderna på nebulosorna som du länkade är den råa bilddatan och att de inte har behandlats i efterhand? I så fall tror du fel.
Citera
2022-01-12, 18:19
Medlem
Citat:
Man skulle exempelvis kunna jämföra hjulspåren och se att de ser exakt likadana ut som för decennier sedan.

Om nya fotografier visar samma sak at månbilen och månlandaren är där (som bilderna tagna under 60-talet), då finns det inget att förneka längre. Månen har ingen atmosfär, hjulspåren som månbilen lämnade efter sig kommer att finnas kvar i nästan all oändlighet. (Eller tills solen slukar jorden och månen, eller tills något krockar med månen som sprider damm och täcker alla spår).
Nej, som sagt. Du har fundamentalt fel igen. Du ljuger och skulle inte acceptera ett foto. Framförallt skulle ingen annan förnekare acceptera det. Ni skulle bara ställa nya krav och hitta på fler bortförklaringar.

Och som vanligt har du inga kunskaper om hur saker ter sig på månen. Nej, hjulspåren o.dyl eroderar faktiskt och det flera skäl till det. Partikelbombardemanget är ett skäl (t.ex. räknar man med, även om man inte är säker, på att flaggorna är vita idag, att USAs färger har blekts i det starka UV-ljuset). Ett annat är det statiska fenomen som uppstår i terminatorn, också drivet av solvind och strålning. Eftersom månen är så torr, kommer damm som är elektrostatiskt laddat "flyga" av repellering, vilket ger ett slags "väder". Vädret är givetvis skitsvagt och tunt, men mikroskopiska partiklar svävar över månens yta i ett slags elektrostatisk "vind". Detta bryter sakta ner spåren i regoliten. Partiklarna bryter sakta ner prylarna.

Saker kommer finnas kvar i många miljoner år, men vissa saker antas redan vara borta, men det är inte alls säkert att saker kommer bestå i miljarder år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in