2022-01-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jupp, känner igen det där. Definitivt. Det är därför som jag sällan eller aldrig bryr mig om denna forumdel.

Konspirationer handlar inte om "sanning" utan det är en livsstil där man prenumererar på strunt och försöker hitta egna kriterier på vad som utgör "bevis". Helt utan hänsyn till verkligheten. Mina favoritexempel kommer som sagt från evolution, där kreationister och evolutionsförnekare "kräver" saker som att bevittna en art ge födsel åt en annan, en omöjlig mellanform, t.ex. "crockoduck" eller begär "felande länkar" (och när man hittar ett fossil som uppfyller kriteriet att vara en mellanform mellan två temporalt separerade arter, ja då har man två "luckor" som kräver två "felande länkar", osv).

Denna vetenskapliga analfabetism är alltså en livsstil, något man tyr sig till därför att man anser sig förfördelad och "känner" att allting är fel i världen. Tendensen att vända uppochner finns ju också, t.ex. som denna TS som hävdar att vi som accepterar månlandningarna (pga kunskap och förstånd) i själva verket ägnar oss åt "blind tro". Något annat man hör är "tro inte allt du ser på TV", osv. Det finns aldrig i deras begreppsvärld, att de själva är de som blint tror på TV-skit, och den de försöker "övertyga" inte alls får sin information från slaskdokumentärer och bloggar utan faktiskt råkar ha riktig utbildning från riktiga källor med riktig kunskap. Och att vi kanske, möjligtvis, inte bar har massa "teoretisk kunskap" utan kan göra experiment själva och har en utomordentligt skeptiskt attityd till det vi läser, därför att vi tillämpar vetenskaplig metod, inte för att vi är obstinata. De spelar dart i gummibåt mot någon som sitter tryggt ombord en slagkryssare...

Jo, men sen ska man inte avfärda alla ”konspirationsteorier”. Nwo har ju sagts vara en konspirationsteori länge, men för var dag som går, verkar det vara mer verklighet än konspiration.
Citera
2022-01-12, 17:45
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkunskap
Svara på frågan istället för att /som en kvinna/ svara med en fråga.

Jag ser inte hur en månlandnings vara eller ickevara är relevant för mig att leva mitt liv.

Ungefär samma princip om huruvida jorden är platt eller sfärisk. Jag kommer troligen ändå inte åka ut i rymden.

Känns som att det mest är en besatthet hos den lilla obetydliga människan (individen) att allt ska bevisas, Gud, Månlandning, Jordens form,

Alla dessa större frågor är helt och hållet utanför det som påverkar mitt liv.

Ja det gör det verkligen. Som gudspartikeln.
Blandat med storhetsvansinne genom att tro man som liten människa kan lista ut hur universum fungerar.. Men vi är ju äventyrliga som människor. Synd bara att vi är lite väl naiva.
Citera
2022-01-12, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Och varför skulle vi lägga ner tid och energi på att ta fram ett foto som ändå kommer att förklaras vara fejkat av foliehattsbridagen?

Det får ju genomgå tester. Höjer å sänker man vissa parametrar och hittar en mystisk rektangel som verkar hålla i jorden bör man ju undra. Eller börja forska om den bur jorden uppenbarligen sitter fast i.
Citera
2022-01-12, 17:49
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det får ju genomgå tester. Höjer å sänker man vissa parametrar och hittar en mystisk rektangel som verkar hålla i jorden bör man ju undra. Eller börja forska om den bur jorden uppenbarligen sitter fast i.

Är det andra saker vi bör testa på samma sätt? Kan du fixa ett foto på kinesiska muren som övertygar mig om att den finns på riktigt?
Citera
2022-01-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jaha, då så. Vilken skillnad.
Vilken fakta har du presenterat åt dessa?
Ja, han kan ju kontakta mig om han vill något. 🙄

Har presenterat jävligt mycket fakta genom åren. Jag minns inte allt, men de grejorna jag minns är ju t.ex:

* Hur en kamera fungerar, när det tjatas om att stjärnor ej syns.
* Att månlandaren INTE var byggd för att återinträda i atmosfären, vilket han trodde.
* Att månlandarens folie inte skulle slitas bort vid landning på månen pga icke existerande luftmotstånd/atmosfär.
* Fakta om hur månlandaren var uppbyggd.
* Fakta om hur månbilen var uppbyggd och dittransporterad.
* Fakta om hur måndammet lägger sig annorlunda när det sprätts upp av månbilen.
* Fakta om triangulering.
* Fakta om radar.
* Fakta om riktantenner.
* Fakta om radioteleskopet (eller vad det nu är) i austraulien.
* Fakta om telemetri.
* Fakta om månens avstånd till jorden.
* Fakta om gravitation och vikter.
* Fakta om hur raketer och rcs fungerar i rymden.
Citera
2022-01-12, 17:50
Avslutad
Citat:
Så det här fotografiet är också framställt genom radioteleskop? 7500 ljusår bort, taget av Hubble.

https://scitechdaily.com/images/Mystic-Mountain-Carina-Nebula.jpg

https://scitechdaily.com/stellar-nurseries-of-distant-galaxies-are-dramatically-different-than-nearby-galaxies/

Om detta är ett riktigt fotografi, ser du problemet här? Månen är många ljusår närmare.
Trots det, så har vi inte den tekniska förmågan att fotografera den i detalj. Jag tycker att det är väldigt märkligt.
Varför tror du att vinkelupplösningen är bättre i de bilderna?
Citera
2022-01-12, 17:51
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Så det här fotografiet är också framställt genom radioteleskop? 7500 ljusår bort, taget av Hubble.

https://scitechdaily.com/stellar-nurseries-of-distant-galaxies-are-dramatically-different-than-nearby-galaxies/

Om detta är ett riktigt fotografi, ser du problemet här? Månen är många ljusår närmare.
Trots det, så har vi inte den tekniska förmågan att fotografera den i detalj. Jag tycker att det är väldigt märkligt.
Men hur svårt ska det vara att förstå enkla saker som att vi har många kilometer gas mellan oss och månen och att månbilen är pytteliten jämfört med med de objekt du länkar som är ofantligt mycket större (från ljusår till tiotusentals ljusår) och som fotografera utan störningar från ett teleskop i rymden.

Driver du med mig, eller fattar du inte?
Citera
2022-01-12, 17:51
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Det finns två grundläggande sätt att göra det. Från en en kamera som vi skickar till månen med en raket, eller från jorden.

Att skicka en raket till månen för att göra det är någorlunda tekniskt enkelt. Väldigt dyrt, men tekniskt lätt. Men det finns inte en enda jävel som inte tror på månlandningen som skulle bli övertygad av ett sådant foto.

Rent teoretiskt skulle man kunna konstruera ett helt jävla vansinnigt stort teleskop som fungerar på samma sätt som klassiska teleskop man har hemma, dvs att ljuset går direkt från teleskopet till ditt öga utan att passera en massa datorer först. Problemet här är att teleskopet skulle behöva vara helt sinnessjukt stort och kosta astronomiska belopp. Vi har dessutom inte ens tekniken idag för att tillverka så stora speglar. Det största teleskopet vi har idag har en upplösning på ca 100m när vi tittar på månen, och det har en spegel på 11.9m i diameter.

Sen kan man ju göra det på ett annat sätt, genom att man samkör en massa data från flera olika teleskop i en dator och producerar en bild. Det är tekniskt möjligt idag. Men återigen är det ingen månlandningsskeptiker som skulle tro på de bilderna.

EDIT:

Märkte att jag hade räknat aningens fel, men slutsatsen stämmer ändå. Jag kollade upp hur bra Hubbleteleskopet kan se på månen, och det har en diameter på 2,4m och kan se detaljer ner till 85m på månen. Hur smått måste man kunna se för att se månbilen? Tja, åtminstone 8,5cm skulle jag säga. Och då skulle vi alltså behöva en spegel med en diameter på 240m.

Så länge det är ett nytt fotografi där man kan se biljälveln ovanifrån samt däckspåren, så är det fortfarande bättre än uteslutande fotografier från 60-talet. Det viktigaste är att man kan se några detaljer.

Det behövs nya fotografier helt enkelt, det är det enda som hade kunnat avsluta den här debatten en gång för alla.
Citera
2022-01-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om de har landat där och lämnat kvar föremål som underdelen till månlandaren så borde man se dessa saker bara man ha ett tillräckligt stort teleskop.

Du kanske kan svara på denna fråga: Det finns filmer när astronauterna skjuts iväg från månens yta för att rejoina den modulen som cirkulerar runt månen. Hur har filmen kommit från månens yta till resten av mänskligheten?

Kolla på denna film: https://www.youtube.com/watch?v=9HQfauGJaTs

Ok de hade kanske en obemannad kamera positionerad på månen men hade de trådlös överföring av film från denna kamera fungerade på tusentals kilometers avstånd? Denna obemmannade kamera zoomar och förflyttar fokus i realtid för att följa modulen som skjuts upp. Finns det någon kvar på månen som filmar?

Det ser ut som en kass science-fiction B-film. Filmer på bigfoot framstår som mer övertygande än att ovanstående film är på riktigt. Om du tror att ovanstående är på riktigt förklara vad det är för utrustning som har används som möjliggör styrning av en kamera på månen i realtid och skickande av filmen till jorden.
Innan du ställer fler frågor så kan du ju läsa på om telemetri.

Vad jag läst så finns det inget teleskop kraftfullt nog att se så ”små” saker på månen. Däremot finns det orbiters som har fotat landningsplatserna.

För jag antar att du vet hur google fungerar?
Citera
2022-01-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Är det andra saker vi bör testa på samma sätt? Kan du fixa ett foto på kinesiska muren som övertygar mig om att den finns på riktigt?

För att börja resan kan du ju ta valfri bild av den och leka med nivåerna i PS.
Hittar du inga dolda lager som påvisar en illusion kan du nog va lugn om den kinesiska muren.
Citera
2022-01-12, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det behövs in fejkas, radar är inte på riktigt det heller, sörru...

Bara sådant man ta på med sina egna händer existerar. Är det inte så man resonerar?

"Jo, Ghostery FANNS, träffade honom idag, men nu... Nä, jag varken ser eller kan känna honom, så det är nog FEJK!"
Du existerar inte heller. Hela du är fejk.
Citera
2022-01-12, 17:58
Medlem
Citat:

Lol! Du tror att "radioteleskop = hade inte varit konstigt". Optiskt teleskop (Hubble) = konstigt???

Oj. Du saknar inte bara all form av kunskaper här, du saknar helt uppenbart varje förutsättning för att ens kunna lära dig detta!

Radioteleskop har lägre, mycket lägre upplösning än optiska teleskop. Att vi kan få vackra false color-bilder från radioteleskop, eller fina bilder som de från Hubble, beror på att objekten är våldsamt mycket större än månbilen. De är större än vad de är långt bort, s.a.s Och Hubble kan kosta på sig en lång exponeringstid. Riktigt lång, dessutom.

Jag har gett dig formeln, det är bara att räkna. Sluta "tycka" saker, när du har en formel som du kan använda för att korrelera vinkelstorlek med våglängd och avstånd. Du har liksom inga ursäkter här. Du har det fundamentala verktyget, jag gav dig det. Vi behöver inte gå in på refraktion, relativistiska effekter, dopplerskift eller spektra, osv. Det huvudsakliga verktyget är formeln jag gav dig. Den duger för både radio- och optiska teleskop. Den duger för röntgenteleskop, och för UV-teleskop, samt infraröda teleskop. Det är samma fenomen, fotoner. Elektromagnetiska vågor. Förvisso antar fotonen mer partikelegenskaper ju kortare våglängden är, så egentligen behöver man pilla med andra former för t.ex. radioteleskop, men det är onödig överkurs just nu.

Sluta "tyck" och räkna i stället. Du har väl en miniräknare med tangens? I datorn, om inte annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in