2022-01-12, 14:54
Medlem
Får dom som har frånluftvärmepump och vattenburen golvvärme tillbaka pengar? Låg på 2800kwh på 105kvm i december.
Citera
2022-01-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är bara att konstatera att detta är uselt skött. Jävla sopor.

Jag tycker bidraget ska vara inkomstbaserat. Har du ett hushåll med en årsinkomst på över en mille ska du fan inte få tillbaka pengar för att din badtunna står på hela vintern.

Du vill alltså bara gynna den som är fattig och att dom som skött sig och sin ekonomi så att dom har lite marginaler ska straffas?
Citera
2022-01-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja det är bara att konstatera att detta är uselt skött. Jävla sopor.

Jag tycker bidraget ska vara inkomstbaserat. Har du ett hushåll med en årsinkomst på över en mille ska du fan inte få tillbaka pengar för att din badtunna står på hela vintern.

Tycker tvärtom att det var rätt välskött av (S). De stod inför risken att dagens riksdagsdebatt skulle domineras av elpriserna och nu förekom de med ett förslag som är tillräckligt krångligt för att ingen skall förstå det; vilket leder till förenklade, och missvisande, tidningsrubriker om hur mycket folk kommer att tjäna på det. De dödade debatten effektivt.

Att det sedan blir krånligt att hantera för myndigheterna skiter givetvis Sossarna fullständigt i.
Citera
2022-01-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Ja men jag tror inte att detta är vad som menas. Jag tror det kommer bli en trappa där maxtaket ligger vid 2000 kWh och Maxtaket är alltså 6000 sek.

Allt annat är ju helt ohållbart. Det är tafflig kommunikation från regeringen och taffliga följdfrågor från journalister.

Också något om att bara de med direktverkande el ska få bidrag står det i viss media. Det låter ju också helt bisarrt. Samt hur skulle man kontrollera detta.

Eller bara tafflig läsförståelse bland ärkenötter på FB. Hur var det ens otydligt? Vad skulle regeringen ha gjort, översatt det till äpplen?
Citera
2022-01-12, 14:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du vill alltså bara gynna den som är fattig och att dom som skött sig och sin ekonomi så att dom har lite marginaler ska straffas?

Jag tycker inte att staten ska ge ut något el-bidrag alls eftersom jag anser att folk som inte klarar av en extrakostnad på några tusen inte ska bo i hus.

MEN ges det ut stålar så ser jag hellre att de går till ensamstående morsor i småhus än grevar och baroner i Danderyd.
Citera
Medlem
JdeKoofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Jag tycker att alla med rörligt elpris är korkade. Vem har tvingat er till detta? Ni vet jag att rörligt är billigare över tid och sluta gnäll när marknadskrafterna tar över. Jag betalade mitt fasta pris även i somras när ni med rörligt fick eran el gratis. När jag berättade för vänner och bekanta om mitt fasta pris blev jag hånad. Jag behöver inte säga något idag.

Fast elpris är inte alltid ett valbart alternativ. Så var det för mig i höstas när jag skulle välja nytt avtal för 12 månader (Eon).
Citera
Medlem
Jag har kollat på elräkningarna nu
För en kWh betalar jag 38öre i fast elpris, tillkommer gör 60öre i elöverföringsavgift totalt 98 öre
Sen tillkommer lite fasta månadsavgifter på det.

Jag kommer alltså få betalt 2 öre per kWh jag förbrukar upp till 2000kWhper månad.

Har eluppvärmt hus som drar 1500 kWh normalt per månad under vintermånaderna. Mer under december som var en kall månad.Då brukar jag ha kallt inne och gå och frysa för att spara pengar men det är det slut på nu.

Ah.spg nu att det tillkommer moms på skatten så betalt får jag inte men det blir inte dyrt.
Senast redigerad av Bushbuck 2022-01-12 kl. 15:25.
Citera
2022-01-12, 15:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker tvärtom att det var rätt välskött av (S). De stod inför risken att dagens riksdagsdebatt skulle domineras av elpriserna och nu förekom de med ett förslag som är tillräckligt krångligt för att ingen skall förstå det; vilket leder till förenklade, och missvisande, tidningsrubriker om hur mycket folk kommer att tjäna på det. De dödade debatten effektivt.

Att det sedan blir krånligt att hantera för myndigheterna skiter givetvis Sossarna fullständigt i.

Du har förstås rätt i sak. Bra ur ett sosse-perspektiv kanske man kan säga.
Citera
2022-01-12, 15:02
Medlem
Någon med klara fakta?
Är det upp till 2000 kwh och över man får bidrag upp till 2000kr jan-mars?

Eller får alla något upp till förbrukning upp till 2000 kwh , där 2000 kr är maxtak vid passerade 2000 kwh?

Så skriver sossarna.

Kompensationen sker i flera steg, i olika intervall av elförbrukning, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kwh per månad. Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kr.

https://www.socialdemokraterna.se/ny...-hoga-elpriser

Borde innebära att de som förbrukar lägre än 2000 kwh borde få mindre kronor i olika steg beroende på förbrukning 🤔
Citera
2022-01-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Varför skulle du inte få tillbaka? Det ska baseras utifrån din förbrukning där 2000 kWh och över ger maxbeloppet, och förbrukning ger en ersättning utifrån förbrukningen men inte klart än vad beloppen blir.

För att det är 2000 kWh i månaden som gäller, jag har 1300 PER ÅR.
Citera
2022-01-12, 15:03
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KongKeyDon
Detta är så dumt.
Det är ju allmänt känt att rörligt elpris går upp över vintern och ner på sommaren.

Dessa tibberjägare som optimerar sin elförbrukning över dygnet och har blivit drabbade med höga elpriser får fasikens skylla sig själva. Det är ju en av riskerna.

Att nu regeringen skall gå in och skjuta till pengar till dessa tomtar som inte kunnat planera sin ekonomi och inte har råd med en oförutsedd kostnad på säg 10.000 kr. De ska fan inte ha hus.

Vad är nästa grej, staten går in och subventionerar stora aktieförluster?

Som det låter nu kommer även vi få denna kompensation och det tackar jag för.
Band elpriset på 35 öre i augusti 2020. Ligger på drygt en krona totalt per kw och i december brände vi 3012 kwh. Elräkningen hamnade på 3500 kr.
Får vi 2000 tillbaka så är vi nere på 1500 vilket är ca halva priset.

Tack till sossarna, men ni kommer inte sitter kvar med min hjälp.

Ingen sund person ifrågasätter väl att man ska betala mer om man använder mer el, men nu handlar det om prisökningar som även den bäste analytiker kunde missa att förutse.
Jag vet inte vad du har, men säg att du har en hyresrätt och din hyresvärd höjer hyran femdubbelt, ska du också skylla dig själv och du ska ”fan inte ha lägenhet”.
Citera
2022-01-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du får rösta Vänster nästa val. Dom deklarerade nyss i dagens riksdagsdebatt att dom vänder sig helt mot högern och deras tro att elen blir billigare av att vi kopplas ihop med övriga Europa.

Vänstern menar att vår el ska stanna i Sverige och att våra förhållandevis låga elpriser ska gynna svenska medborgare och våra företag.

Dom tror inte som högern att elpriserna bli lägre utan menar att vår el kommer gå på export och att vi också kommer få lika höga elpriser som i många länder i övriga Europa.

Problemet är att vänstern inkluderar MP /C som
Ser till att all kärnkraft lägga ner och tror att lösningen i kalla Sverige är att vi ska minska vår elförbrukning. De förstår sig inte på fysik och tror att uppvärmning på något magiskt sätt ska kunna dra mindre kWh. Hade de varit verklighetsförankrade hade de i så fall beviljat stora bidrag till folk med äldre hus för att dessa ska kunna tilläggsisolera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in