2022-01-12, 14:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Hade varit skönt om regeringen tagit sitt förnuft till fånga o klassat om omikron

Regeringen har under hela pandemin klassat covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom, men kan snart behöva revidera den beskrivningen. Det säger Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar, till DN.

– Ser vi ingen ökning av behov av intensivvård inom den närmaste tiden, kan man fundera på om det är en samhällsfarlig sjukdom, tycker jag. Vi får vänja oss vid att denna infektion finns men vi blir inte svårt sjuka – om vi är vaccinerade.

Han säger vidare att Sverige ”snart bör komma till ett läge där vi hanterar covid-19 som andra infektioner”.
Citera
2022-01-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Absolut, så länge sjukvården är så underdimensionerad som den är. Det normala ska inte vara att sjukhus är i stabsläge.

Ja. Sjukvården är underdimensionerad, och det kommer den säkert försätta vara ett bra tag framöver. På kort sikt ska vi alltså ha restriktioner varje vintersäsong? Tycker du att vaccinationsbeviset även bör gälla influensavaccinet?
Citera
2022-01-12, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vem har sagt att man inte kan fortsätta med restriktioner i framtiden?

Du vill alltså införa restriktioner på heltid och för alltid för att förhindra spridning av influensa, förkylningar, RS-virus, vinterkräksjuka osv?
Citera
2022-01-12, 14:20
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Har du källa på att fler barn med covid 19 söker vård akut FÖR COVID 19? Eller menar du att fler barn blivit smittade men söker akut vård för annat än covid 19?

0-14 högst dödlighet någonsin i UK och självklart ska du få dra slutsatsen direkt att det är pga omikron och så kan du förkasta någon annan som dum i huvudet för att den drar slutsatsen att det har med vaccinering av barn att göra. Men varför du skriver till mig om dina känslor har jag ingen aning om, det intresserar mig inte...
Högst dödlighet för åldersgruppen 0-14 någonsin i UK? Nu tar du väl i. Hänvisningen var från euromomo och deras år går bara tillbaka så långt som 2016. Så högre dödlighet en de haft sedan 2016. Jag säger inte att det är omikron men mer barn en normalt dör av någon anledning i UK. RS-virus, vaccin, vem vet.

Intressant att följa upp i alla fall och se om en ökad dödlighet finns i andra länder också när de når sina omikrontoppar. Just nu finns ju enbart en ökad dödlighet för barn i UK. Man kan ju inte frångå att det kommit en del information att omikron kan vara mer skadlig för barn en tidigare varianter.
Citera
2022-01-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hade varit skönt om regeringen tagit sitt förnuft till fånga o klassat om omikron

Regeringen har under hela pandemin klassat covid-19 som en samhällsfarlig sjukdom, men kan snart behöva revidera den beskrivningen. Det säger Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar, till DN.

– Ser vi ingen ökning av behov av intensivvård inom den närmaste tiden, kan man fundera på om det är en samhällsfarlig sjukdom, tycker jag. Vi får vänja oss vid att denna infektion finns men vi blir inte svårt sjuka – om vi är vaccinerade.

Han säger vidare att Sverige ”snart bör komma till ett läge där vi hanterar covid-19 som andra infektioner”.

Skönt att fler och fler förnuftiga människor vågar ta bladet från munnen och ifrågasätta den här cirkusen av faktaförvrängning, skräckpropaganda och meningslösa restriktioner.

Viruset är nu endemiskt. Punkt.
Citera
2022-01-12, 14:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Tyvärr riktar sig inte samhällsfarlig sjukdom enbart mot hälsa utan även konsekvenser för viktiga samhällsfunktioner. Så de kan mycket väl hålla fast vid det på grunden att sjukvården inte klarar av belastningen, trots att det inte är sjukdomen i sig som orsakar belastningen.
Citera
2022-01-12, 14:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Precis som jag skrev var det ingenting som pekade på någon överdödlighet och det blev det inte heller.
De var du som fick för dig att jag hade någon slags agenda när jag bara räknade efter tillgänglig statistik som såklart är ofullständig.

Ganska vanligt med dig att du missuppfattar saker och ting.

Du är för gullig!

Normal dödlighet för 2021 skulle väl vara 92 000 ungefär och troligtvis där vi landar om inte några hundra extra?

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen

Poängen med mitt inlägg var bara att visa om inget extraordinärt händer så landar vi runt 90 000 i år.
Jag ska uppdatera dig om vad det landade på för siffror om några veckor.

90 000 kan vi väl redan nu säga är i underkant så vad för extraordinär händelse tror du har hänt?
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-12 kl. 14:49.
Citera
2022-01-12, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Covid-19 kan tydligen medföra helt oförutsägbara konsekvenser...

https://www.thesun.co.uk/health/mens-health-and-fitness/17297608/mans-penis-shrinks-covid-permanent/

Tänk på detta om du är ovaccinerad!
Hahaha The Sun. Tror du seriöst att någon öppnar en länk till det dasspappret?
Citera
2022-01-12, 14:51
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Hahaha The Sun. Tror du seriöst att någon öppnar en länk till det dasspappret?
De rapporter som gäller micropenis efter vaccination, hur ställer du dig till dem? Kan vi direkt förpassa den typen av rapporter också till papperskorgen?
Citera
2022-01-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
De rapporter som gäller micropenis efter vaccination, hur ställer du dig till dem? Kan vi direkt förpassa den typen av rapporter också till papperskorgen?
Min hypotes är att de som "vaccinerat" sig inte fått micropenis efter detta. De hade troligtvis micropenis redan tidigare. Riktig småkuksaura att ta detta "vaccin". Äkta betahanar.
Citera
2022-01-12, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja
Citera
2022-01-12, 14:58
Medlem
Citat:

Skulle höja ett varningens finger för att fortfarande kan bli ganska mycket värre innan det faktiskt vänder. Vi har precis fått upp smittspridningen till en bra nivå, här var Danmark redan för 3 veckor sedan. Och först efter att smittspridningen stabiliserats kommer antalet inläggningar börja stabiliseras, sedan dröjer det ytterligare lite innan antalet inlagda stabiliseras.

Gissléns uttalande är nog lite för optimistiskt och stämmer just nu bättre på Danmark eller England, därför kan det ge syre till de som tvunget vill förlänga pandemin ett år till.... Krävs lite mer krass realism för att hålla pandemikulten i schack, kom ihåg:
Restriktioner föder Restriktioner.
Senast redigerad av Stockholmslivet 2022-01-12 kl. 15:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in