Citat:
Det tror jag inte på att du vill veta! Jag tror du bara försöker trolla på något märkligt sätt.Men om du ska räkna, så är det laserns uteffekt samt koherenslängd och spridning som är intressant. Det följer inte riktigt kvadratlagen linjärt, iaf inte i början. Sedan blir det en dämpning i reflektorn, den reflekterar ju inte 100% av fotonerna. Sedan är det scattering i atmosfären, båda resorna och sedan ska man ha någon form av binning eller kvantifiering i detektorn. Det går att detektera en enda foton, men hur veta att den kom från lasern? I praktiken behöver man antingen flera fotoner, eller kan anordna interferens. I en vanlig icke-modifierad avståndsdel från en totalstation har man en kalibrerad fiberoptisk loop som används i detektorn som får en signal både direkt från lasern, och returstrålen. Med hjälp av både time-of-fligt och fasen, kan man räkna ut avståndet med mycket god precision. Time of flight ger den grova sträckan, och fasförskjutningen ger precisionen.
Beräkningen här är svårare än den beräkning jag föreslår att mongot ska göra angående sitt jätteteleskop som denne verkar tro växer på träd. Framförallt behöver man känna till egenskaperna i lasern rätt noga. Även lasrar har olika kvalitéer, spridningar och koherenslängder och kan vara kolliminerade på olika vis.
Fast, du behöver knappast räkna på det så noga för att testa hos någon som ju redan har utrustningen. Vill du bygga själv, ja då får du sätta dig in i en hel del optik och kvantmekanik, detektorer och elektronik. Det går som hobbyist, visst, men att börja med att vara total vetenskapsförnekare en dag och hemtam i finliret kring laserrangeri nästa kanske blir lite uppförsbacke...