Citat:
Du skämtar med mig, eller hur? Du vet att i rymden och på månen råder i det närmaste absolut vakuum, eller hur? Eller tror du att det är atmosfär hela vägen dit? :-) För mig ser det ut som en väldigt stabil konstruktion som skyddas av folie mot den intensiva solstrålningen och den höga värmen. Eftersom ingen atmosfär finns så behöver man inte konstruera något som liknar en flygfarkost på Jorden, det är helt onödigt och man bygger det som man behöver ha det för att utföra uppgiften då inget luftmotstånd finns. Jag upprepar - det finns ingen atmosfär, det finns ingen behov av att bygga som vi gör här.
Citat:
Har du förstått att det är väldigt svårt att bedöma avstånd när det finns väldigt få referenspunkter? Tror du månen är platt (som Jorden säkert är i din föreställningsvärld också)? Annars förstår jag inte vilken kant du pratar om :-).
Sen vart är dom? På kanten av månen? Är månen så liten så den kurvar efter 50 meter? Vart är stjärnor? Allt med hela bilden ser fake ut om man tänker efter litegrann och inte bara är inställd på att det är på riktigt.
Stjärnorna är där. :-) Har du tagit en bild i ett rum, på natten med öppet fönster och upp mot en himmel fylld med stjärnor någon gång? Hur många stjärnor ser du på bilden då? Inte ens med den bästa kameran får du med några stjärnor då. Det beror på att det är väldigt ljust på månen om solens strålar når dit där du befinner dig (vilket den gjorde vid alla månlandningar då man annars hade haft svårt att navigera och se något). Det är precis som man kan förvänta sig. Du ser inga stjärnor på dagen, eller hur? Slutartiderna på kamerorna som användes är kort och därmed kan inte extremt ljussvaga objekt som stjärnor synas... Trodde detta var allmänbildning, men tydligen inte.
Att du tycker det ser fejk ut beror på att du inte satt dig in i hur förhållandena är på en himlakropp i extremt solljus utan atmosfär (och sannolikt tycker du månlandaren ser ut som ett plockepinn och inte som något av dina leksaksrymdskepp från favoritserien på TV eller bio).
Du kan studera 15 000 foton i hyfsat hög upplösning här om du vill försöka dig på att argumentera emot fler bilder:
https://www.flickr.com/photos/projectapolloarchive/albums