2022-01-12, 12:10
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Först så ser månlandaren ut som den är gjord av skräp och folie. Att den ens kan göra nåt annat än o falla ihop set jag inte som 1% möjlighet för.
Du skämtar med mig, eller hur? Du vet att i rymden och på månen råder i det närmaste absolut vakuum, eller hur? Eller tror du att det är atmosfär hela vägen dit? :-)

För mig ser det ut som en väldigt stabil konstruktion som skyddas av folie mot den intensiva solstrålningen och den höga värmen. Eftersom ingen atmosfär finns så behöver man inte konstruera något som liknar en flygfarkost på Jorden, det är helt onödigt och man bygger det som man behöver ha det för att utföra uppgiften då inget luftmotstånd finns. Jag upprepar - det finns ingen atmosfär, det finns ingen behov av att bygga som vi gör här.

Citat:
Sen vart är dom? På kanten av månen? Är månen så liten så den kurvar efter 50 meter? Vart är stjärnor? Allt med hela bilden ser fake ut om man tänker efter litegrann och inte bara är inställd på att det är på riktigt.
Har du förstått att det är väldigt svårt att bedöma avstånd när det finns väldigt få referenspunkter? Tror du månen är platt (som Jorden säkert är i din föreställningsvärld också)? Annars förstår jag inte vilken kant du pratar om :-).

Stjärnorna är där. :-) Har du tagit en bild i ett rum, på natten med öppet fönster och upp mot en himmel fylld med stjärnor någon gång? Hur många stjärnor ser du på bilden då? Inte ens med den bästa kameran får du med några stjärnor då. Det beror på att det är väldigt ljust på månen om solens strålar når dit där du befinner dig (vilket den gjorde vid alla månlandningar då man annars hade haft svårt att navigera och se något). Det är precis som man kan förvänta sig. Du ser inga stjärnor på dagen, eller hur? Slutartiderna på kamerorna som användes är kort och därmed kan inte extremt ljussvaga objekt som stjärnor synas... Trodde detta var allmänbildning, men tydligen inte.

Att du tycker det ser fejk ut beror på att du inte satt dig in i hur förhållandena är på en himlakropp i extremt solljus utan atmosfär (och sannolikt tycker du månlandaren ser ut som ett plockepinn och inte som något av dina leksaksrymdskepp från favoritserien på TV eller bio).

Du kan studera 15 000 foton i hyfsat hög upplösning här om du vill försöka dig på att argumentera emot fler bilder:
https://www.flickr.com/photos/projectapolloarchive/albums
Citera
2022-01-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Så kan det mycket väl vara.
Det har jag inga invändningar mot.
Det är bemannade landningar som jag inte tror det minsta på.

Så… du medger att vi har, eller i vart fall haft, teknologin för att genomföra kontrollerade landningar på månen. Samt för att frakta materiell till månen.

Utifrån detta perspektiv är det enda som krävs för att få en bemannad resa att hitta någon som var villig att åka. Och det är ju knappast något större problem. Så jag förstår inte riktigt din invändning. Varför tror du inte på bemannade resor om du tror på obemannade resor?
Citera
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?

Ja jag tror på det hela då jag har redan kollat upp det om det stämmer, ifall man har lite innanför pannbenet samt intresse i det hela är det rätt enkelt.

T ex så sitter det speglar på månen, så rikta in en laser och lasern kommer att studsa tillbaka.
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Astronomi och rymdfart —> Konspirationer och Alternativa Teorier

/Moderator
Citera
2022-01-12, 12:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Kolla den här bilden också. Jorden är inklippt. Jorden ska inte vara så liten sedd från månen

https://images.app.goo.gl/AuRXUo4ikSNrnS6r6
Hahaha, jo, det är precis så liten den ser ut från månen. 384 000 kilometer. Sug på det.

Liten video från en satellit som cirklar runt månen:

https://www.youtube.com/watch?v=Z6DpPQ8QdLg

Här förklarar man det (visserligen på engelska) men på en nivå som kanske passar dig (Wonder Kids, Youtubekanal/pod för barn):

https://www.youtube.com/watch?v=bL9V-wpzTlU

Du kan även titta på denna där man förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=CwEcEumoeuc

Räcker antalet videoklipp för dig, eller vill du ha fler, eller vill du ha en länk till en mer vetenskaplig förklaring?
Citera
2022-01-12, 12:20
Medlem
Kill-9s avatar
Om månlandningen inte har skett, hur kom då speglarna (dvs laserreflektorerna) dit?

Att de finns där går att verifiera genom att de har en helt annan reflektans än omgivande material, och de används regelmässigt för att mäta det exakta avståndet jord/måne. Om du kontaktar ett universitet kan du nog få deltaga i en mätningslabb så att du slipper lita på tredjehandsuppgifter
Citera
2022-01-12, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Om månlandningen inte har skett, hur kom då speglarna (dvs laserreflektorerna) dit?

Att de finns där går att verifiera genom att de har en helt annan reflektans än omgivande material, och de används regelmässigt för att mäta det exakta avståndet jord/måne. Om du kontaktar ett universitet kan du nog få deltaga i en mätningslabb så att du slipper lita på tredjehandsuppgifter
Hur kom ryssarnas speglar dit?
Citera
2022-01-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Ja, varför egentligen? Jag kan slå vad om at 100% av människorna här inte skulle kunna bevisa att den ägt rum. Du har ingen månsten eller bevis på att det verkligen ägde rum. För de flesta av oss finns det inget sätt att bevisa dom. Det kokar ner till ren tro, precis som en person kan tro på gud eller spaghettimonstret.

Så av vilken anledning ska vi tro på detta, om ingen av oss ens kan verifiera det på något sätt?

Därtill verkar det ju närmaste omöjligt att göra om det, så hur troligt är det att det för 50 år sedan var uförbart utan problem?

Tror ni verkligen på det? Om ja, vad skiljer det från att tro på tomtar och troll, när du ändå inte kan bevisa det?

Hela ditt sysätt är skevt så frågeställningen är helt meningslös. Du har ju inte själv på egen hand verifierat att de du kallar dina föräldrars DNA överensstämmer med ditt eget varför tror du att de är dina föräldrar?

Eller att du ens är man eller kvinna?
Citera
2022-01-12, 12:28
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeautifulName
Bättre förr när de på några år kunde bestämma sig att åka till månen och åka bil och spela golf.

Inga datorer i princip. Inga problem. Tekniken på Tunnans nivå. Nu gnäller man på Van Allen belt, raderar originalfilmer och inte minst tekniken som används. Ingen har varit där på 50 år, och istället ägnar man dessa 50är till att gnälla på konspirationsteoretiker.

van Allens Belt ja. Det var Apollo 14 som fick den största dosen på 1,4 RAD. Det krävs 70 RAD för strålskador och en bit över 100 RAD (kommer inte ihåg exakt siffra) För en dödlig dos.

Jo vi har varit där, inte med människor men med rovrar och sonder. Just nu knatar den Kinesiska Rovern Yuto 2 omkring på månens baksida.

Här en färsk video där Joe Scott förklara Van Allen Belt. https://youtu.be/E-Tt_AEq_sM
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Hur kom ryssarnas speglar dit?

Spelar det någon roll? Faktumet att det finns reflektorer på månen är bevis på att människan har landat kontrollerat med farkoster på månen. Huruvida dessa farkoster även innehållit människor får du naturligtvis tvivla på men då måste du även konkretisera vad som omöjliggör det. Då det finns reflektorer på månen har vi bevisligen haft tekniken för att ta oss dit kontrollerat, vilka hinder ser du då för att även människor varit där?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hahaha, jo, det är precis så liten den ser ut från månen. 384 000 kilometer. Sug på det.

Liten video från en satellit som cirklar runt månen:

https://www.youtube.com/watch?v=Z6DpPQ8QdLg

Här förklarar man det (visserligen på engelska) men på en nivå som kanske passar dig (Wonder Kids, Youtubekanal/pod för barn):

https://www.youtube.com/watch?v=bL9V-wpzTlU

Du kan även titta på denna där man förklarar:

https://www.youtube.com/watch?v=CwEcEumoeuc

Räcker antalet videoklipp för dig, eller vill du ha fler, eller vill du ha en länk till en mer vetenskaplig förklaring?

Det där är ju också scifi
Citera
2022-01-12, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Så… du medger att vi har, eller i vart fall haft, teknologin för att genomföra kontrollerade landningar på månen. Samt för att frakta materiell till månen.

Utifrån detta perspektiv är det enda som krävs för att få en bemannad resa att hitta någon som var villig att åka. Och det är ju knappast något större problem. Så jag förstår inte riktigt din invändning. Varför tror du inte på bemannade resor om du tror på obemannade resor?
Det finns tusentals anledningar.
Men allt detta har redan diskuterats till leda.
Vill du förstå mig så titta tex på Aron Ranens Did We Go? eller Bart Sibrels intervjuer med astronauterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in