Citat:
Ursprungligen postat av
Wobot
Enkla Vardagen höjs från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). Tycker detta är orimligt eftersom banken bara blir sämre och sämre för oss privatkunder trots att man gör miljardvinster varje år. Väntetiden hos telefonbanken är minst ett par timmar och för att få svar på skickat meddelande så får man räkna med en arbetsvecka. Vill man besöka ett bankkontor måste man först boka tid.
Man kan ju fråga sig vad dessa "vassa lösningar" och "smarta digitala betaltjänster" är när man inte ens erbjuder Google Pay eller låter kunden hantera Swish i bankappen.
Jag byter nu till Länsförsäkringar. Deras motsvarighet till Enkla Vardagen kostar 275 kr/år plus att man sparar ännu mer genom att bli guldkund.
Vad anser ni om SEB och deras prishöjningar?
Hade tidigare Enkla vardagen men sade upp det eftersom jag aldrig använde mitt kort. Skaffade istället betalservice för att kunna betala fakturor och sparade därmed 300 kr.
Skaffade sen Skandiabanken för att betala räkningar, vilket är gratis om man inte har kort. Sade då upp betalservice hos SEB så nu har jag bara ett konto där som inte kostar något. Funkar att göra överföringar, ha Swish och BankId dock.
SEB skriver att de inte höjt priset sedan 2017 men då blev det tydligen ramaskri i SvD:
"Prisökning på 40 procent – för att ha pengar på banken
Carolina Neurath
Nu blir det dyrare att använda sina banktjänster. I dagarna informerade SEB kryptiskt om sin höjning av den avgift som du måste betala för att få äran att vara kund – ungefär som om Ica tog en inträdesavgift. Avgiften höjs med 40 procent."
https://www.svd.se/prisokning-pa-40-...ngar-pa-banken
Innan höjningen 2017 kostade alltså Enkla vardagen 25 kr per månad och efter årets höjning kostar det 50 kr.
Det är en höjning med 100% på 5 år.
Säg något annat som har fördubblats i pris under dessa 5 år? Lönerna har definitivt inte höjts 100% kan jag säga.