2022-01-12, 11:56
Medlem
Jag kan starkt rekommendera Ålandsbanken. De är inte alls likadana som traditionella svenska banker. De skiter i om du tar ut 20,000 i kontanter eller ska sätta in 30,000 i kontanter (inte för att jag har behov av det, men det är fan positivt de inte bryr sig!). De bryr sig inte. Sen så är deras ränta helt ok (men vem sparar på sparkonto idag?). Och de har en rimlig kostnad tycker jag, för den frihet de ger.

De gillar också att hjälpa till med att skatta så lite som möjligt. De har t.ex. en ambassadör nere i Malta som kan hjälpa dig även privat - men även för företagare såklart - med att flytta ner dit ifall man vill & skatta så lite som 0-4%. De ger tips och råd till företag och privatpersoner här i Sverige också. De är väldigt hjälpsamma i det området.

De är för den fria handeln och de bryr sig inte vad du gör med dina pengar.
Det är skumt att nästan ingen skriver om de här, men de är fanimej den enda bra banken kvar i detta kontrollbehov-drivna landet. Antar de är som en dold skatt för de flesta. Nu blir väl nån rik jävel arg att jag nämner dom här. Men sharing is caring.

De bryr sig heller inte om du köpt/sålt cryptovalutor. Har du kvitto, that's it.

Nackdel: väldigt få kontor, så bor du inte i de större städerna är det långt dit.
Fördel: de bryr sig inte om vad du gör med dina pengar - precis som det ska vara.

Haft Ålandsbanken i över 12 år nu och det var ett av de bästa valen jag gjort.
Har även haft Swedbank och SEB i mååånga år. De är katastrofala. Skulle rekommendera er alla att byta därifrån illa kvickt.

Varför är de så fria? Kan nog bero på att de går under den finska finansinspektionens lagar. Sen så har väl Åland några egra lagar kanske? Ingen aning. Men det finns inte på kartan att t.ex. Swedbank och SEB skulle tillåta dig sälja/köpa cryptovalutor eller hjälpa dig med skatteplanering. Ägarna av Ålandsbanken förstår vad frihet är.
Senast redigerad av Cellfort 2022-01-12 kl. 12:11.
Citera
2022-01-12, 12:13
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
köp bankaktier så får ni tillbaka höjningen?

Låsa 10 000 i ett papper som gått sämre än index för att kanske få 300-400 kr?

Det kan jag ju dessutom få utan att betala överpris för bankkonto.
Citera
2022-01-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Har för mig Cirkle K har också gratis kort?
Dom har inte 0,5% cashback. Bli inte lurad av deras rabatt på drivmedel på endast bemannade mackar.
Citera
2022-01-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobot
Enkla Vardagen höjs från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). Tycker detta är orimligt eftersom banken bara blir sämre och sämre för oss privatkunder trots att man gör miljardvinster varje år. Väntetiden hos telefonbanken är minst ett par timmar och för att få svar på skickat meddelande så får man räkna med en arbetsvecka. Vill man besöka ett bankkontor måste man först boka tid.

Man kan ju fråga sig vad dessa "vassa lösningar" och "smarta digitala betaltjänster" är när man inte ens erbjuder Google Pay eller låter kunden hantera Swish i bankappen.

Jag byter nu till Länsförsäkringar. Deras motsvarighet till Enkla Vardagen kostar 275 kr/år plus att man sparar ännu mer genom att bli guldkund.

Vad anser ni om SEB och deras prishöjningar?

Kanske går dom med förlust och/eller behöver pengar?

Klart man ska pressa citronen ytterligare.

Byter själv till Länsförsäkringar!
Citera
2022-01-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Lösningen är lika enkel som självklar.

Säg upp kort från banken och behåll bara internetbanken för 180 kr / år.

Skaffa sedan något debitkort som är gratis och/eller något gratis kreditkort. År 2022 finns ingen anledning att hålla kvar vid ett dyrt och oförmånligt kort från någon av storbankerna. (Som dessutom bara blir dyrare.) Det finns hur många som helst som är gratis. Bara ta ett, eller alla, av Revolut, Rocker, PFC, o.s.v.

Då hamnar totalkostnaden på 180 kr / år.

Vad innebär internetbanken?

Jag har gått i tankarna om att bytta bank, mest p.g.a. att dom inte ens har erbjudit google pay/apple pay än.

REvolut?
Citera
2022-01-12, 13:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Vad innebär internetbanken?

Jag har gått i tankarna om att bytta bank, mest p.g.a. att dom inte ens har erbjudit google pay/apple pay än.

REvolut?
Internetbanken ger dig möjlighet att betala räkningar och andra tjänster utan kortet t.ex Swish, BankID m.m. ...Hade S|E|B utan internetbanken och då kunde jag bara logga in för att se saldo och göra överföring till sparkonto.

Du kan inte bara ha Revolut eftersom kontot är utländskt så kan inte betala de flesta räkningar via appen, få in pengar utan ett annat kort eller utlandsöverföring m.m.
Citera
2022-01-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Internetbanken ger dig möjlighet att betala räkningar och andra tjänster utan kortet t.ex Swish, BankID m.m. ...Hade S|E|B utan internetbanken och då kunde jag bara logga in för att se saldo och göra överföring till sparkonto.

Du kan inte bara ha Revolut eftersom kontot är utländskt så kan inte betala de flesta räkningar via appen, få in pengar utan ett annat kort eller utlandsöverföring m.m.

Aha. Så alla.. tjänster som sker mobilt/via webben är kvar men det fysiska kortet försvinner?

Okej, så man behöver alltså ha ett svenskt konto också? Men enkla vardagen det gäller väl bara fysiska kortet?
Citera
2022-01-12, 13:53
Medlem
Byt bank imorgon bara. Det är svinenkelt behöver bara en signatur från dig.
Citera
2022-01-12, 14:11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Aha. Så alla.. tjänster som sker mobilt/via webben är kvar men det fysiska kortet försvinner?

Okej, så man behöver alltså ha ett svenskt konto också? Men enkla vardagen det gäller väl bara fysiska kortet?
Ja precis.

Enkla vardagen är ett kundpaket med kort så man får ändra till bara internetbanken för att avsluta kortet, visst går det att betala hos kiosker med kassagirot och få utbetalningsavi istället för inkomst till ett konto men då får du mer avgifter än vad du sparar in ...själv kör jag med Skandia idag som har tipsats om.
Citera
2022-01-12, 15:08
Medlem
Helvetes jävla kukhora!

Jag har ett Bundet bolån i 2år till på denna fittbank.

Dom är totalt omöjliga också när det kommer att fixa mobilt bankid till ens barn. Båda föräldrarna + barn måste ta sig till ett satans kontor för att lösa skiten. Och man måste boka tid oftast minst 1vecka i förtid på helt värdelösa tider. Blir så satans lack. FAAAN
Citera
2022-01-12, 15:20
Medlem
zerokei64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobot
Enkla Vardagen höjs från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). Tycker detta är orimligt eftersom banken bara blir sämre och sämre för oss privatkunder trots att man gör miljardvinster varje år. Väntetiden hos telefonbanken är minst ett par timmar och för att få svar på skickat meddelande så får man räkna med en arbetsvecka. Vill man besöka ett bankkontor måste man först boka tid.

Man kan ju fråga sig vad dessa "vassa lösningar" och "smarta digitala betaltjänster" är när man inte ens erbjuder Google Pay eller låter kunden hantera Swish i bankappen.

Jag byter nu till Länsförsäkringar. Deras motsvarighet till Enkla Vardagen kostar 275 kr/år plus att man sparar ännu mer genom att bli guldkund.

Vad anser ni om SEB och deras prishöjningar?

Hade tidigare Enkla vardagen men sade upp det eftersom jag aldrig använde mitt kort. Skaffade istället betalservice för att kunna betala fakturor och sparade därmed 300 kr.

Skaffade sen Skandiabanken för att betala räkningar, vilket är gratis om man inte har kort. Sade då upp betalservice hos SEB så nu har jag bara ett konto där som inte kostar något. Funkar att göra överföringar, ha Swish och BankId dock.

SEB skriver att de inte höjt priset sedan 2017 men då blev det tydligen ramaskri i SvD:

"Prisökning på 40 procent – för att ha pengar på banken
Carolina Neurath
Nu blir det dyrare att använda sina banktjänster. I dagarna informerade SEB kryptiskt om sin höjning av den avgift som du måste betala för att få äran att vara kund – ungefär som om Ica tog en inträdesavgift. Avgiften höjs med 40 procent."

https://www.svd.se/prisokning-pa-40-...ngar-pa-banken

Innan höjningen 2017 kostade alltså Enkla vardagen 25 kr per månad och efter årets höjning kostar det 50 kr. Det är en höjning med 100% på 5 år.

Säg något annat som har fördubblats i pris under dessa 5 år? Lönerna har definitivt inte höjts 100% kan jag säga.
Citera
2022-01-12, 16:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
Jag har ett Bundet bolån i 2år till på denna fittbank.
Hur dras amorteringen? Om det är autogiro så kanske du kan säga upp tjänsterna som kostar och flytta över till den nya banken eller bara säga upp kortet så blir det billigare, finns många fria kort som tagits upp i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in