• 1
  • 2
2022-01-11, 10:56
Medlem
Wobots avatar
Citat:

Från och med den 1 april 2022 höjer vi våra priser för att kunna fortsätta att förnya och investera i nya, vassa lösningar som till exempel smarta digitala betaltjänster. Senaste gången vi höjde våra priser var 2017.

Priset för vårt paket Enkla vardagen höjs från 35 kr/månad till 50 kr/månad
Årspriset för SEB Debit höjs från 300 kr/år till 420 kr/år
Årspriset för Betalservice via internet höjs från 120 kr/år till 180 kr/år

Läs mer på https://seb.se/villkorbetala.

Enkla Vardagen höjs från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). Tycker detta är orimligt eftersom banken bara blir sämre och sämre för oss privatkunder trots att man gör miljardvinster varje år. Väntetiden hos telefonbanken är minst ett par timmar och för att få svar på skickat meddelande så får man räkna med en arbetsvecka. Vill man besöka ett bankkontor måste man först boka tid.

Man kan ju fråga sig vad dessa "vassa lösningar" och "smarta digitala betaltjänster" är när man inte ens erbjuder Google Pay eller låter kunden hantera Swish i bankappen.

Jag byter nu till Länsförsäkringar. Deras motsvarighet till Enkla Vardagen kostar 275 kr/år plus att man sparar ännu mer genom att bli guldkund.

Vad anser ni om SEB och deras prishöjningar?
Citera
2022-01-11, 11:09
Medlem
Bra att du bytte.

Seb ägs väl av Wallenberg? De är ju duktiga på att bli rikare de där....

Varför blev det just Länsförsäkringar?
Citera
2022-01-11, 11:14
Medlem
Epimaness avatar
Skall nog få tummen ur och faktiskt byta från SEB. Jag och många svenskar med mig som egentligen tycker de är skräp men inte gjort slag i saken och bytt. Ren bekvämlighet.
Citera
2022-01-11, 11:17
Medlem
Wobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Bra att du bytte.

Seb ägs väl av Wallenberg? De är ju duktiga på att bli rikare de där....

Varför blev det just Länsförsäkringar?

Att det blir billigare, inte bara årsavgiften utan även 20% billigare sakförsäkringar, och att man kan använda Google Pay. Har också hört av många att banken är riktigt bra.
Citera
2022-01-11, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobot
Enkla Vardagen höjs från 35 kr/mån (420 kr/år) till 50 kr/mån (600 kr/år). Tycker detta är orimligt eftersom banken bara blir sämre och sämre för oss privatkunder trots att man gör miljardvinster varje år. Väntetiden hos telefonbanken är minst ett par timmar och för att få svar på skickat meddelande så får man räkna med en arbetsvecka. Vill man besöka ett bankkontor måste man först boka tid.

Man kan ju fråga sig vad dessa "vassa lösningar" och "smarta digitala betaltjänster" är när man inte ens erbjuder Google Pay eller låter kunden hantera Swish i bankappen.

Jag byter nu till Länsförsäkringar. Deras motsvarighet till Enkla Vardagen kostar 275 kr/år plus att man sparar ännu mer genom att bli guldkund.

Vem använder telefonbank?
Citera
2022-01-11, 13:53
Medlem
Wobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vem använder telefonbank?

När man behöver personlig service.
Citera
2022-01-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobot

25 kr mer per månad alltså. Eller 300 kr mer per år.
Inte en katastrof direkt men att försöka hålla nere kostnader är alltid klokt.

Börjar kanske bli värt att titta på andra lösningar..
Senast redigerad av raskelpoo 2022-01-11 kl. 14:30.
Citera
2022-01-11, 14:39
Medlem
JaredLetos avatar
Jag har SEB men påverkas inte särskilt mycket av några höjda priser. Rätt dumt att ha såna här mainstream-banker tycker jag.
Citera
2022-01-11, 15:05
Medlem
eromasters avatar
Tror Skandia banken fortfarande har så man kan ha all service swish betalservice osv
förutom debit visa kort gratis, men de kanske man klarar sig utan när det finns massvis med olika cashback kreditkort som är helt gratis. refunder VISA är väl bäst för stunden.

läs mer om olika banker i liknande undran som ts har
(FB) Nordea inför obligatorisk 39:- avgift för kunder
Citera
2022-01-11, 15:39
Medlem
Mr1931s avatar
Lämnade SEB för gott för drygt tio år sedan för att aldrig mer föda fröken Falkengren med en krona till. Inte ångrat det en sekund. Kvar är bara två gamla pensionsspar som av olika anledningar inte går att flytta.

Byta bank är det enda maktmedel man har som kund och bör användas flitigt.
Citera
2022-01-11, 16:04
Medlem
HarryManbacks avatar
Dom traditionella bankerna har fått konkurrens från nya fintechbolag.

Att dom höjer priserna är väl lite av ett tecken i tiden.

Tror att vara storbank idag är rätt klurigt mot vad det brukade vara. Än så länge behövs dom vad det verkar som.

Gissar att om 10-20 år kan dom vara borta. I alla fall någon eller några.
Citera
2022-01-11, 16:29
Medlem
För de flesta av oss handlar det ju inte om kostnaderna i sig utan om principer. Varför ska vi som kunder behöva betala för att utföra bankens jobb och varför får vi ökade kostnader när de själva samtidigt bara ger oss sämre och sämre service?

Tack och lov är dagens ungdomar betydligt mera lättfotade och mindre lojala än tidigare generationer, som fortfarande inbillar sig att det är jättekrångligt att byta bank.

När väl fintech- och nischbankerna blir fullfjädrade banker som kan erbjuda bolån och riktiga banktjänster så hoppas jag att gammelbankerna får panik.

Marginalen Bank erbjuder t.ex. redan kostnadsfritt bankkonto med ränta och insättningsgaranti, Swish samt gratis Internetbank och debit-Mastercard. Däremot inte mobilt bankid tror jag men det kan man också skaffa gratis via Skandiabanken.
Senast redigerad av godmannen 2022-01-11 kl. 16:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in