Jeg følger denne saken ganske nøye siden jeg bor på samme tettsted. Syns teoriene som kommer frem er ganske interessant lesning, men noen er også litt far-fetched etter min mening.
Beklager på forhånd for et langt første innlegg
Fakta:
- Politiet gir ut så lite informasjon og detaljer som praktisk mulig, og man skal ikke se bort i fra at de gir ut informasjon som vil være av stor interesse for GM eller berolige den/de. Hvis man forventer at alle detaljer rundt etterforskningen blir offentliggjort så har man sett for mye CSI.
- Politiet har gitt ut videoovervåkning fra Futurum, så de vet med 100 % sikkerhet når TH kom på jobb den dagen. De har helt garantert gjennomgått alle overvåkningsbildene derfra. Jeg har ikke fulgt pressekonferansene helt fra starten av så det er mulig det ble sagt der at han dro på jobb i 7-tiden, men jeg har forstått det sånn at politiet ikke har offentlig bekreftet noe tidspunkt før de kom med at siste livstegn fra henne var 09:14 den 31. oktober. Da sa de også at TH dro på jobb i 9-tiden.
- TH har knapt gitt et eneste intervju til noen siden han ble "storkar", eller før. Veldig få tilfeller hvor han i det hele tatt har kommet med en kommentar når artikler har blitt skrevet om han og noen av foretakene hans. Vis meg gjerne de artiklene som eksisterer hvis jeg kan ha oversett noen. Han beskrives også privat som "reservert". Det at en person som er mediesky (og folkesky) i den graden han er, setter i gang et så stort kaos av noen som helst grunn finner jeg lite troverdig. Da må han ha blitt gal.
- Hvis AEH har medisinske problemer så tviler jeg veldig på at politiet hadde ventet så lenge med å gå ut med saken. Spesielt hvis hun er avhengig av medisiner og lignende. Det sier seg selv at sjansen for at hun hadde dødd uansett ville vært så stor, at det ikke ville vært noe poeng i å holde det skjult.
- AEH er derimot en aktiv dame. Hun ble ofte observert ute med hunden(e), det er stort sett der hun ble observert. Samt at hun er en sosial dame som møter "vennegjengen" et par ganger i uka. Hun har heller ikke hatt et yrkesaktivt liv på flere år. Det virker på meg som at hun har hatt det som plommen i egget som Fru Hagen. Jeg tror dermed ikke at hun på noen som helst måte ble mishandlet eller dårlig behandlet. Da hadde noen visst noe og dråper av informasjon hadde kommet ut et sted.
- AEH var den som intervjuet firmaene som potensielt skulle ta seg av renoveringen av huset. Hun var også den som avtalte videre kontakt med mannen fra alarmselskapet. Det er tydelig at hun har hatt en delaktig rolle i ekteskapet og livet deres. De som ikke ble ansatt til jobben har i alle fall ingen grunn til å påstå noe annet enn hva de opplevde. Hvis TH var kontrollerende, ville han aldri latt henne ta kontrollen over hva som skjer med deres hus.
Det hele tyder etter min mening på et ganske tradisjonelt ekteskap hvor han tjente penger og hun tok seg av barn og hjem.
Bakgrunnen for min teori:
TH har i årenes løp tjent seg opp til å bli milliardær. Man blir ikke milliardær uten at man skaffer seg noen fiender. Man blir heller ikke milliardær ved å være en sympatisk og jovial leder. Har noen kilder på at han ikke er den mest sympatiske mannen som eksisterer, noe som jeg tror på. Samt at han er resevert, som også kan bidra til inntrykket.
At mange i Norge og verden ikke vet hvem han er er ikke så rart. Han er som sagt mediesky. Men jeg tror at de fleste i nabolaget hans visste godt om han og pengene hans lenge før januar 2019. De har tross alt bodd her i snart 40 år, og har oppdratt 3 barn så at de er helt ukjente på Fjellhamar stemmer nok ganske dårlig. Står også om penga hans i lokalavisa hvert år.
Jeg ser for meg at de er/var et helt ordinært, normalt, vanlig ektepar, som endte opp som milliardærer. Det jeg mener er at man går fort i fella at "det skjer ikke noe med oss", "vi er jo stille, normale mennesker", "det skjer med alle andre". Det er jo mange som kan kjenne seg igjen i det, samt at man tenker at man skal gjøre noe (i dette tilfellet oppgradere sikkerheten, flytte, bygge osv), men det er noe mange skyver foran seg.
Min teori:
Noen med en agenda mot TH står bak. De gjør undersøkelsene de trenger i forhold til bostedet, arbeidsplassen, livet, familien og legger de planene de trenger i ro og fred. Det kan ikke utelukkes at noen som kjenner både TH, AEH og naboene er involverte, i og med at hun forsvant på lyse formiddagen. En annen variant kan være at de har oversikt over barn og barnebarn, og truet henne med å skade de hvis hun ikke ble med dem i ro og fred.
De har valgt seg ut Monero som er en vanskelig tilgjengelig valuta, de legger igjen trusselbrev for å kjøpe seg tid, men samtidig så vet de at TH umulig kan oppfylle kravene som står der. Han vil ende i politiets søkelys hvis han kjøper Monero og han får ikke oppfylt kravene på noen som helst annen måte. Så uansett må han kontakte politiet hvis han vil se kona igjen. Han taper uansett og han kan sitte der med milliardene sine som han ikke får brukt.
Jeg tror hovedmotivet var hevn. Nå tror jeg hun ikke lever lengre. Hvis hun lever nå er det noen helt spesielle og spesifikke folk som står bak. Er hun i live nå har politiet åpenbart en indikasjon om hvem GM kan være, for da stikker hevnen svært dypt.
Hvis TH hadde vært kapabel til å sette i gang en operasjon av denne størrelsen, er han minst like kapabel til å få et dødsfall til å se ut som en ulykke.