2019-01-28, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Hagen har fortalt at han leter etter Anne Elisabeth før han kontaktet politiet.

Kan denne letingen vært en tur for å kvitte seg med gjenstander? Bare spekulasjoner, så klart.
jeg ville ikke kvittet meg med gjenstander av betydning så nærme åstedet for forsvinningen, men nå er jo ikke jeg TH
Citera
2019-01-28, 15:12
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Vet inte om det är ovanligt att man kör fram till porten vid hyreshusen för att lasta in eller ut från bilen.
Vill inte tro att det är ovanligt. Att någon ska komma ihåg efter så långtid om det stod en bil där just den dagen den 31 okt. Är nog väldigt liten. Om de då är vanlig att folk kör fram och tillbaka till porten, då är det svårare att komma ihåg hur bilen ser ut.
Jag vill tro det är möjligt att GM har stått med bilen en stund, sett TH lämnat huset. Väntat en liten stund, så kört in. Möjligt att dom lämnade platsen på samma ställe som dom kom in.

Alt er mulig, men det å møte opp på tunet medfører mange flere datapunkter enn det bakveien gjør.

Tror ikke "hide in plain sight" stod øverst på listen over potensielle planer hos en liga som forøvrig åpenbart har valgt "stealth-mode", men hvem vet
Citera
2019-01-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Anser det som svært lite sannsynlig at noen liga har møtt opp utenfor i Sloraveien 4 i det tidsrommet som er angitt.

Selv på vinteren gir gran/furutrær brukbar dekning om de går inn og ut fra "fiskeplassen"

Det å kjøre bil på ordinært vis til Sloraveien 4 vil gi altfor mange ukjente faktorer.

Edit:

Hvis AEH ringer TH kl 09:14 og er bekymret for noe f.eks, så er det rart at TH ikke finner det nødvendig å dra hjem før kl 13:30

https://minfil.com/v9Q3W9r4bb/Langvann1_jpg
https://minfil.com/K1QfW0rcbf/sloraveien_4_jpg

Den er ikke så dum den snarveien forbi blokka heller, innerst i blindveien hvor de bor er det villastrøk, og her har folk mer oversikt over hvem som eier hvilken bil og hvem som bor hvor osv. I en blokk med mer folk, mer inn / ut flytting, mer leietakere enn huseiere osv er man mer anonym.
Citera
2019-01-28, 15:23
Medlem
drsniffers avatar
Kjenner ikke til hvilke bil(er) TH og AEH disponerte i tidsrommet 30.10 til 31.10, men dersom noen av disse har vært i bruk, utover at en bil kjører strekningen Sloraveien 4 - Nordliveien 21 tur/retur + strekningen Sloraveien 4 til en ukjent bensinstasjon, så finnes det mange spor som kan slå hull på alibiet.

Det er mange ting som lar seg analysere utover det åpenbare som GPS om kjøretøyene har det.

Selv data fra et kjøretøys ECU hentet via OBD-II porten vil være av stor interesse.

Er det noen som kjenner til hva slags kjøretøy ekteparet disponerte i perioden?

En avhandling om de ulike mulighetene kan studeres her;

https://ir.library.dc-uoit.ca/bitstream/10155/821/1/Lacroix_Jesse.pdf
Citera
2019-01-28, 15:34
Medlem
Citat:
Kjenner ikke til hvilke bil(er) TH og AEH disponerte i tidsrommet 30.10 til 31.10, men dersom noen av disse har vært i bruk, utover at en bil kjører strekningen Sloraveien 4 - Nordliveien 21 tur/retur + strekningen Sloraveien 4 til en ukjent bensinstasjon, så finnes det mange spor som kan slå hull på alibiet.

Det er mange ting som lar seg analysere utover det åpenbare som GPS om kjøretøyene har det.

Selv data fra et kjøretøys ECU hentet via OBD-II porten vil være av stor interesse.

Er det noen som kjenner til hva slags kjøretøy ekteparet disponerte i perioden?

En avhandling om de ulike mulighetene kan studeres her;

https://ir.library.dc-uoit.ca/bitstream/10155/821/1/Lacroix_Jesse.pdf
Politiet har vel ikke lov til å hente ut data fra kjøretøyet da dataene er bilprodusentens eiendom.
Citera
2019-01-28, 15:44
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Politiet har vel ikke lov til å hente ut data fra kjøretøyet da dataene er bilprodusentens eiendom.

#LOL
Citera
2019-01-28, 15:45
Medlem
Citat:
#LOL
Det er som jeg sa, nå er ikke jeg jurist men politiet har ikke lov til å hente ut data da det er produsentens eiendom.
Citera
2019-01-28, 15:47
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Vet inte om det är ovanligt att man kör fram till porten vid hyreshusen för att lasta in eller ut från bilen.
Vill inte tro att det är ovanligt. Att någon ska komma ihåg efter så långtid om det stod en bil där just den dagen den 31 okt. Är nog väldigt liten. Om de då är vanlig att folk kör fram och tillbaka till porten, då är det svårare att komma ihåg hur bilen ser ut.
Jag vill tro det är möjligt att GM har stått med bilen en stund, sett TH lämnat huset. Väntat en liten stund, så kört in. Möjligt att dom lämnade platsen på samma ställe som dom kom in.

Jeg bor rett i nærheten, så skal kjøre bortom der senere for å undersøke om det er mulig å observere porten direkte fra plassen utenfor leilighetene.
Citera
2019-01-28, 17:43
Medlem
drsniffers avatar
Er det en Citröen C4 Picasso 2007ish modell jeg ser på bildet her?

https://minfil.com/hbX4X3rdb5/huset_jpg

https://goo.gl/images/4baEjd
Citera
2019-01-28, 18:00
Medlem
Jeg følger denne saken ganske nøye siden jeg bor på samme tettsted. Syns teoriene som kommer frem er ganske interessant lesning, men noen er også litt far-fetched etter min mening.

Beklager på forhånd for et langt første innlegg

Fakta:
- Politiet gir ut så lite informasjon og detaljer som praktisk mulig, og man skal ikke se bort i fra at de gir ut informasjon som vil være av stor interesse for GM eller berolige den/de. Hvis man forventer at alle detaljer rundt etterforskningen blir offentliggjort så har man sett for mye CSI.

- Politiet har gitt ut videoovervåkning fra Futurum, så de vet med 100 % sikkerhet når TH kom på jobb den dagen. De har helt garantert gjennomgått alle overvåkningsbildene derfra. Jeg har ikke fulgt pressekonferansene helt fra starten av så det er mulig det ble sagt der at han dro på jobb i 7-tiden, men jeg har forstått det sånn at politiet ikke har offentlig bekreftet noe tidspunkt før de kom med at siste livstegn fra henne var 09:14 den 31. oktober. Da sa de også at TH dro på jobb i 9-tiden.

- TH har knapt gitt et eneste intervju til noen siden han ble "storkar", eller før. Veldig få tilfeller hvor han i det hele tatt har kommet med en kommentar når artikler har blitt skrevet om han og noen av foretakene hans. Vis meg gjerne de artiklene som eksisterer hvis jeg kan ha oversett noen. Han beskrives også privat som "reservert". Det at en person som er mediesky (og folkesky) i den graden han er, setter i gang et så stort kaos av noen som helst grunn finner jeg lite troverdig. Da må han ha blitt gal.

- Hvis AEH har medisinske problemer så tviler jeg veldig på at politiet hadde ventet så lenge med å gå ut med saken. Spesielt hvis hun er avhengig av medisiner og lignende. Det sier seg selv at sjansen for at hun hadde dødd uansett ville vært så stor, at det ikke ville vært noe poeng i å holde det skjult.

- AEH er derimot en aktiv dame. Hun ble ofte observert ute med hunden(e), det er stort sett der hun ble observert. Samt at hun er en sosial dame som møter "vennegjengen" et par ganger i uka. Hun har heller ikke hatt et yrkesaktivt liv på flere år. Det virker på meg som at hun har hatt det som plommen i egget som Fru Hagen. Jeg tror dermed ikke at hun på noen som helst måte ble mishandlet eller dårlig behandlet. Da hadde noen visst noe og dråper av informasjon hadde kommet ut et sted.

- AEH var den som intervjuet firmaene som potensielt skulle ta seg av renoveringen av huset. Hun var også den som avtalte videre kontakt med mannen fra alarmselskapet. Det er tydelig at hun har hatt en delaktig rolle i ekteskapet og livet deres. De som ikke ble ansatt til jobben har i alle fall ingen grunn til å påstå noe annet enn hva de opplevde. Hvis TH var kontrollerende, ville han aldri latt henne ta kontrollen over hva som skjer med deres hus.

Det hele tyder etter min mening på et ganske tradisjonelt ekteskap hvor han tjente penger og hun tok seg av barn og hjem.

Bakgrunnen for min teori:
TH har i årenes løp tjent seg opp til å bli milliardær. Man blir ikke milliardær uten at man skaffer seg noen fiender. Man blir heller ikke milliardær ved å være en sympatisk og jovial leder. Har noen kilder på at han ikke er den mest sympatiske mannen som eksisterer, noe som jeg tror på. Samt at han er resevert, som også kan bidra til inntrykket.

At mange i Norge og verden ikke vet hvem han er er ikke så rart. Han er som sagt mediesky. Men jeg tror at de fleste i nabolaget hans visste godt om han og pengene hans lenge før januar 2019. De har tross alt bodd her i snart 40 år, og har oppdratt 3 barn så at de er helt ukjente på Fjellhamar stemmer nok ganske dårlig. Står også om penga hans i lokalavisa hvert år.

Jeg ser for meg at de er/var et helt ordinært, normalt, vanlig ektepar, som endte opp som milliardærer. Det jeg mener er at man går fort i fella at "det skjer ikke noe med oss", "vi er jo stille, normale mennesker", "det skjer med alle andre". Det er jo mange som kan kjenne seg igjen i det, samt at man tenker at man skal gjøre noe (i dette tilfellet oppgradere sikkerheten, flytte, bygge osv), men det er noe mange skyver foran seg.

Min teori:
Noen med en agenda mot TH står bak. De gjør undersøkelsene de trenger i forhold til bostedet, arbeidsplassen, livet, familien og legger de planene de trenger i ro og fred. Det kan ikke utelukkes at noen som kjenner både TH, AEH og naboene er involverte, i og med at hun forsvant på lyse formiddagen. En annen variant kan være at de har oversikt over barn og barnebarn, og truet henne med å skade de hvis hun ikke ble med dem i ro og fred.

De har valgt seg ut Monero som er en vanskelig tilgjengelig valuta, de legger igjen trusselbrev for å kjøpe seg tid, men samtidig så vet de at TH umulig kan oppfylle kravene som står der. Han vil ende i politiets søkelys hvis han kjøper Monero og han får ikke oppfylt kravene på noen som helst annen måte. Så uansett må han kontakte politiet hvis han vil se kona igjen. Han taper uansett og han kan sitte der med milliardene sine som han ikke får brukt.

Jeg tror hovedmotivet var hevn. Nå tror jeg hun ikke lever lengre. Hvis hun lever nå er det noen helt spesielle og spesifikke folk som står bak. Er hun i live nå har politiet åpenbart en indikasjon om hvem GM kan være, for da stikker hevnen svært dypt.

Hvis TH hadde vært kapabel til å sette i gang en operasjon av denne størrelsen, er han minst like kapabel til å få et dødsfall til å se ut som en ulykke.
Citera
2019-01-28, 18:18
Medlem
drsniffers avatar
Ny artikkel i RB.no bak betalingsmur.

- Hva slags funn er det som ikke lar seg analysere ferdig, hvis innhenting av tekniske bevis innendørs ble avsluttet før jul?

DNA tar ikke mer enn 72 timer nå til dags og i hvert fall ikke hvis analysene har topp prioritet.

- Politiet viser til bistandsadvokat når det kommer til spørsmål om kommunikasjon med ligaen.

Hvorfor skulle politiet holde en avstand til noe så sentralt, med mindre deres råd om å IKKE betale allerede er blitt brutt?

https://www.rb.no/nyheter/kidnappingssaken/kidnapping/politiet-bekrefter-har-fatt-svar-pa-krimtekniske-undersokelser/s/5-43-976198

""

Helt innledningsvis i etterforskningen startet sivilt kledde krimteknikere fra politiet å gjennomføre undersøkelser i huset til ekteparet Hagen. I flere uker skal politi ha saumfart eneboligen for spor som kunne lede dem til de antatte gjerningspersonene.

Da nyheten om bortføringssaken ble gjort kjent for offentligheten, ble det også mulig for politiet å gjennomføre åstedsundersøkelser på og rundt eiendommen til ekteparet Hagen.

Nå bekrefter politiet at analysene av flere funn, som er gjort i løpet av den snart 13 uker lange etterforskningen, er ferdigstilt.

– Jeg kan bekrefte at vi har fått svar på enkelte av undersøkelsene som ble gjort tidlig i etterforskningen, men jeg kan ikke gå nærmere inn på svar og detaljene rundt dette nå, opplyser politiinspektør Tommy Brøske i Øst politidistrikt.

Ferdig analysert
Politiet har i løpet av de siste ukene opplyst om flere etterforskningsskritt og spor som vil kunne være sentrale jakten på Anne-Elisabeth Hagen og de antatte bakmennene, blant annet:

Trusselbrevet som ble funnet i ekteparet Hagens enebolig er gjenstand for omfattende undersøkelser.
Store mengder digital informasjon, blant annet teledata, er hentet inn.
Politiet har saumfart området for videoovervåkningsbilder, blant annet fra flere næringseiendommer langs riksvei 159.
Den digitale plattformen som de antatte bakmennene har valgt som kommunikasjonsplattform, blir grundig etterforsket.
Konkrete adresser, personer og miljøer er oppsøkt som et ledd i etterforskningen.
Politiet ønsker ikke å kommentere om undersøkelser knyttet til de nevnte punktene er ferdigstilt.

– Er det kommet opplysninger som er interessante for politiet å følge videre?

– Ja, det er jo enkelte av disse svarene vi har fått som vi følger videre, men det er også enkelte av sporene som er funnet i Sloraveien som fortsatt ikke er ferdig analysert, svarer politiinspektøren som ikke ønsker å gå inn på nærmere detaljer rundt hva slags spor dette er.

I tillegg bekreftet politiet mandag at det er hentet opp gjenstander fra Langvannet som skal undersøkes nærmere.

– Et budskap
Torsdag i forrige uke innkalte bistandsadvokat Svein Holden til pressekonferanse der han opplyste at de antatte bakmennene hadde tatt kontakt med familien 16. januar.

Det ble da gjort klart at familien ønsket et livstegn fra bakmennene og en mulighet til å kommunisere på en annen kanal enn den som hittil var blitt brukt.

Mandag ønsker ikke politiinspektør Brøske å kommentere om det har vært noe videre kontakt, og henviser til Holden på dette spørsmålet.

Heller ikke bistandsadvokaten ønsker mandag å kommentere dette spørsmålet.

– Vi kommer ikke til å ha en løpende dekning på dette, sier han til RB.
Citera
2019-01-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shelvin
TH har i årenes løp tjent seg opp til å bli milliardær. Man blir ikke milliardær uten at man skaffer seg noen fiender.
Formuen kommer fra hans satsing på å vidreselge strøm til bedriftskunder (met stor fortjeneste altså). Det er garantert ikke derfra han eventuelt har fiender, tvert imot. Eiendomsforvaltning kom senere i bildet.

Citat:
Noen med en agenda mot TH står bak.
Det er flere her ganske enig i at det virker det mest sannsynlige; jeg også.

Citat:
De har valgt seg ut Monero som er en vanskelig tilgjengelig valuta, ... men samtidig så vet de at TH umulig kan oppfylle kravene som står der. ... Jeg tror hovedmotivet var hevn.
Hevn, ja det var blant det første jeg skrev, og med den monero greie har det på en måte blitt til nesten tortur! Hadde hun bare blitt borte, ok så var saken enkelt. Dermed kan det være drap og 'bortføring' med det samme: de som står bak kan ikke spores gjennom monero og ettersom kommunikasjonen er nokså tungvint har de et sterk kort. De kan late liksom hun er i live mens og forsette å hevne seg.

Men vi kan ikke helt utelukke, i tråd med det drsniffer skrev, at det står en eller annen hestemafia bak det hele som har fått med seg at her er det virkelig penger å hente på en ikke for vanskelig måte, og i brevet har TH fått instruks å overføre 15,000 Moneroj i faste perioder. Det er ikke umulig det heller. Med mindre man har gode indikasjoner hva en slags hevn av denne type kan ha grobunn i, er det forløpig mer sannsynlig med bortføring, selv om det ser lite sannsynlig ut etter en sålang periode.

Som flere har påpekt er det merkelig at TH plus eldstedatter sitter på alle verdier mens kona og de andre to sitter på ingenting. Det er sikkert flere som er drittsur på gamlingen (TH) og deres del av formuen som de kan bare glemme. Hevn stikker nok litt dypere enn det, men vi har jo sett svært betennte skilsmissekranglingen om milliarder før, så ingenting er helt umulig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in