2022-01-08, 10:36
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffe98
Vilken är den godaste mjölkfria glassen man kan köpa i butik alternativt göra hemma själv?

Jag tål inte mjölk och har inte hittat någon jag gillar. Testat exempelvis oatlys varianter och Gb's Choice varianter och de har en riktigt konstgjord smak som inte gillas. /fluffe

3 vänner har flera riktigt goda, mjölkfria glassar. Coop brukar ha deras glassar.
Citera
2022-01-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
3 vänner har flera riktigt goda, mjölkfria glassar. Coop brukar ha deras glassar.

inte ens hört om de märket, skall definitivt testa! tack /fluffe
Citera
2022-01-10, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
tycker du kan pröva att göra själv hemma.

titta i butikerna på den mjölkalternativa hyllan. den hyllan är ju större än mjölkhyllan idag.

finns ju flera "barista-sorter" att ha i kaffet och då är de lite fettigare, och kommer alltså smaka godare och mer mjölklikt och som äkta glass. allt från cashew-dryck till den jag provade senast, en barista-variant gjord på potatis! själv har jag inga probem med mjölk utan det är helt enkelt inte gott i kaffet!

och gör du glassen själv så får du den smak du vill...jag kör bara allt i en blender ordentligt och skjuts in i frysen, så svårt var det. och fluffigt med mycket luftbubblor blir det.

När jag testar göra egen glass med hjälp av havremjölk för att sedan frysa ner den, så blir den alltid så jädra isig, finns de något trix för att få den krämig med bättre konsistens ? /fluffe
Citera
2022-01-11, 00:08
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Vilken är den godaste mjölkfria glassen man kan köpa i butik alternativt göra hemma själv?

Jag tål inte mjölk och har inte hittat någon jag gillar. Testat exempelvis oatlys varianter och Gb's Choice varianter och de har en riktigt konstgjord smak som inte gillas. /fluffe

Moccaglassen på Picard
Citera
2022-01-11, 08:32
Medlem
snivlems avatar
Citat:
När jag testar göra egen glass med hjälp av havremjölk för att sedan frysa ner den, så blir den alltid så jädra isig, finns de något trix för att få den krämig med bättre konsistens ? /fluffe

Prova en med högre fetthalt, de för matlagning tex eller för kaffe.
Alt koka ner en vanlig och kyl den, så den får lägre vattenhalt
Citera
2022-01-11, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Prova en med högre fetthalt, de för matlagning tex eller för kaffe.
Alt koka ner en vanlig och kyl den, så den får lägre vattenhalt

Tack, använde vanlig havremjölk, skall testa med en barasita variant
Citera
2022-01-11, 11:01
Medlem
Negersmurfens avatar
Veganglass från Engelholmsglass är riktigt god. Säljs i södra Sverige.
Citera
2022-01-11, 22:18
Medlem
Aspires avatar
Citat:

Godaste mjölkfria glassen enligt mig är Ben &Jerrys:
Cookies on Cookie Dough.
Mjölkfri kolaglass med virvlar av cookies, kakdegsbitar med chokladbitar och bitar med chokladsmak.
Citera
2022-01-12, 18:08
Medlem
Citat:

Lily's & Hanna's?
Ej smakat själv men väldigt dyr enligt mig, har för mig den kostar 60-70kr för en bägare i närmsta ICA butik.
Senast redigerad av Waffles 2022-01-12 kl. 18:11.
Citera
2022-01-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waffles
Lily's & Hanna's?
Ej smakat själv men väldigt dyr enligt mig, har för mig den kostar 60-70kr för en bägare i närmsta ICA butik.

Stort tack! Bra ingredienser i dem så man förstår att det kostar lite mer. Skall helt klart testa nån av dessa
Citera
2022-01-15, 18:22
Medlem
Choice Smooth Vanilla från GB är också ok. GB har ett hyfsat laktosfri sortiment.
Citera
2022-01-21, 04:48
Medlem
chiaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspire
Godaste mjölkfria glassen enligt mig är Ben &Jerrys:
Cookies on Cookie Dough.
Mjölkfri kolaglass med virvlar av cookies, kakdegsbitar med chokladbitar och bitar med chokladsmak.

Jag är själv mjölkproteinallergiker och provade just denna häromdagen och håller helt med. Enormt god! Kunde inte sluta äta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in