2022-01-11, 06:26
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Djur brukar få avkomma (i arken). Problem solved.
Tänk så enkelt det kan vara.
Men visst måste det ha varit besvärligt också. Jag har ju varit på Kolmården och sett vad som krävs.
Ä djuren där representerar väl bara en procent av Jordens alla djurarter kan jag tro.
Speciellt besvärlig var väl inackorderingen av flodhästar i arken kan jag tänka vilka ju dels tillbringar större delen av sin tid stående i vatten, dels sprider sin avföring med svansen i vattnet.
Citera
2022-01-11, 06:31
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Men visst måste det ha varit besvärligt också. Jag har ju varit på Kolmården och sett vad som krävs.
Ä djuren där representerar väl bara en procent av Jordens alla djurarter kan jag tro.
Speciellt besvärlig var väl inackorderingen av flodhästar i arken kan jag tänka vilka ju dels tillbringar större delen av sin tid stående i vatten, dels sprider sin avföring med svansen i vattnet.
Visst är det så.

Berättelsen om Noas ark har massor av tolkningar. Tack gode Gud att frälsningen är mindre komplicerad än så!
Citera
2022-01-11, 06:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer efter tiden på arken – vad skulle djuren då äta?

Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt och vilka bin, humlor, fjärilar och liknande djur ska pollinera blommorna? Det blir ju svårt med pollineringen över hela planeten under ganska lång tid.

Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.

Och att påstå att de alla var vegetarianer till en början fungerar ju inte heller eftersom det, som jag skrev, inte kunde finnas tillräckligt med frukt och grönt heller.

Men det är bekvämt att inte tänka på sådana frågor för dem som tror att alla berättelser är sanna. Bättre is så fall att t.ex. se det som en sedelärande berättelse och inte ordagrant helt sann.
Citera
2022-01-11, 06:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är inte alls kört för honom. Den bördan har skrifterna lagt på dig för att själva syftet med dem är att fånga själar och konvertera dem till nya själafångare. Det är så det fungerar med kulter, sekter och religioner.

Din Kristus lägger bördor på dig istället för att ta bort dem. Ytterligare ett tecken på att Bibeln inte är sann.

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Din Kristus är hemmagjord, jag talar om Bibelns Kristus.
Att Jesus uppstod från döden är Guds bevis på att Jesus är Messias (den riktiga).

Men i slutändan handlar det ändå om att tro (lita) på Gud. Vi kan alltid hitta på allt möjligt om vi människor vill, och dessutom ska folk vid Armageddon medvetet gå i strid med Jesus och Hans heliga.
Citera
2022-01-11, 07:17
Medlem
Citat:
Bibelns Kristus är den historiske. Din är hemmagjord efter ditt eget huvud.
Han är den han är oavsett vad någon sagt om honom.
Citera
2022-01-11, 07:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Vad många helt bortser från är det omöjliga som kommer efter tiden på arken – vad skulle djuren då äta?

Efter att ha varit täckt av vatten under ett par hundra dagar så är det ju bara lera kvar på marken när vattnet runnit undan. Vad ska gräsätare då äta? Och värre blir det för de djur som lever på trädens frukter. Det tar flera år innan ett nytt träd ger frukt och vilka bin, humlor, fjärilar och liknande djur ska pollinera blommorna? Det blir ju svårt med pollineringen över hela planeten under ganska lång tid.

Och om det bara finns två djur av varje art, då skulle ju flera arter snabbt bli utrotade när köttätande djur blev hungriga, eller hur? Det skulle kräva flera generationer av bytesdjur innan det skulle kunna gå att hålla ett enda par lejon vid liv, för att inte tala om geparder och hyenor.

Och att påstå att de alla var vegetarianer till en början fungerar ju inte heller eftersom det, som jag skrev, inte kunde finnas tillräckligt med frukt och grönt heller.

Men det är bekvämt att inte tänka på sådana frågor för dem som tror att alla berättelser är sanna. Bättre is så fall att t.ex. se det som en sedelärande berättelse och inte ordagrant helt sann.
En möjlighet är att vi idag tappat bort själva språket för att kunna förstå författaren.

Olika kulturer har alla olika uttryck och bildspråk, vilka behöver förstås för en fullständig bild. Berättelsen om Noas ark sticker inte ut här vid, för hela Genesis är full av "konstigheter" för oss i den moderna världen.
Citera
2022-01-11, 07:37
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Han är den han är oavsett vad någon sagt om honom.
Och du hittar på saker om honom och sprider det här.
Citera
2022-01-11, 07:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
En möjlighet är att vi idag tappat bort själva språket för att kunna förstå författaren.

Olika kulturer har alla olika uttryck och bildspråk, vilka behöver förstås för en fullständig bild. Berättelsen om Noas ark sticker inte ut här vid, för hela Genesis är full av "konstigheter" för oss i den moderna världen.
Kreationistiska sajter behandlar sådant här, Bible Basher vet det men låtsas som om ingen kan besvara hans invändningar.
Citera
2022-01-11, 07:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Kreationistiska sajter behandlar sådant här, Bible Basher vet det men låtsas som om ingen kan besvara hans invändningar.
Det gör de.

Personligen vet jag inte hur jag bör förstå Genesis. Jag brukar göra så att jag avvaktar och väntar på klarhet när det är någonting som inte står solklart för mig.

Tids nog (eller om man ska säga "efter tidens slut?) får vi veta allt, för Jesus vet allt.
Citera
2022-01-11, 07:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det gör de.

Personligen vet jag inte hur jag bör förstå Genesis. Jag brukar göra så att jag avvaktar och väntar på klarhet när det är någonting som inte står solklart för mig.

Tids nog (eller om man ska säga "efter tidens slut?) får vi veta allt, för Jesus vet allt.
Det ska förstås som det står och det nu. Gud leker inte blindbock med människorna. Jesus talar själv om sitt ord GT som historia, liksom hans apostlar och lärjungar. Det är djävulen som sår ut frön tvivel genom luriga idéer som att Gen 1-3 skulle vara poesi (när alla hebraister kan se att det är prosa). Men du har inte lärt känna Kristus på riktigt. Det skulle hjälpa.
Senast redigerad av Calovius 2022-01-11 kl. 07:58.
Citera
2022-01-11, 08:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det ska förstås som det står och det nu. Gud leker inte blindbock med människorna. Jesus talar själv om sitt ord GT som historia, liksom hans apostlar och lärjungar. Det är djävulen som sår ut sitt tvivel genom luriga idéer som att Gen 1-3 skulle vara poesi (när alla hebraister kan se att det är prosa).
Jag förstår det inte. Det oroar mig inte, utan jag litar på Herren. Även en korkskalle som jag har Han lovat att rädda.
Citera
2022-01-11, 08:10
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag förstår det inte. Det oroar mig inte, utan jag litar på Herren. Även en korkskalle som jag har Han lovat att rädda.
Du borde oroa dig. Gen lägger grunden för vad som skall komma i frälsningshistorien.
Men du tror inte att Herren Jesus är HERREN JHWH. Han för dem till evig salighet som känner honom sådan han är. Och nej, ras har ingen betydelse där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in