Nästan allt vad utsikterinsikter skriver om i bloggen dec. 2021 stämmer med vad jag själv tror på och skrivit om tidigare här på Flashback.
https://utsikterinsikter.blogg.se/2021/december/mordarens-unika-signalement.html
1. Betydelsen av att värdera vittnen olika.
2. Att mannen vid Grand sannolikt är mannen som följde efter och sköt OP.
3. Att vittnena vid Grand hade bättre förutsättningar och lämna signalement på mannen.
4. Att flertalet vittnen vid mordplatsen hade dåliga förutsättning och lämna ett bra signalement.
5. Att jackan är en viktig del av signalementet. Den blå 3/4" långa jackan i nylonmaterial och
av äldre typ. Ej bullig, snedställda fickor i brösthöjd , kapuschong och sydd med stora rutor.
6. Att mannen går lite framåtlutad med händerna instuckna i de snedställda fickorna.
7. Att mannen hade en ljusbrun/beige huvudbonad med skärm och öronlappar
(enligt mig mycket p.g.a. den som gav mannen ett lätt fånigt och "bonnigt" intryck)
8. Att det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen är en viktig del av signalementet.
9. Att Hubert F och Margareta S var de vittnen vid Grand som hade bäst förutsättningar att studera mannen.
10. Att vittnet Stark är ett viktigt vittne , dels för att så mycket överensstämmer med vad Mårten P berättar, dels för att hon var ett av vittnena som la märke till det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen.
11. Att vittnet Arlevind-Borssén sannolikt såg samma man en stund innan 21-föreställning slutade.
12. Att Anders B stod ute vid trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sin grupp när LOP med GM strax efter efter passerade honom längre in på trottoaren.
En del håller jag inte helt med om:
1. Vilken typ av GM det skulle varit.
2. Att vittnena LE-E och LN skulle sett den man som följde efter och sköt OP. Det skiljer lite för mycket i deras signalement tycker jag.
Sen har de inte tagit med några vittnen som jag tror är mycket betydelsefulla även om två av dessa vittnesmål kom in sent:
1. Thunström med fästmö på 19-föreställningen av bröderna Mozart.
2. Vittnet som Basfakta hittade. Ett vittnet som från passerande bil som ser en man gå med händerna instuckna i bröstfickorna , han går efter ett par som måste vara LOP kort innan mordplatsen vid Dekorima. Vittnet hör även ett av skotten längre fram.
3. Vittnet på Sturegatan som ser en springande man.