Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 22:03
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Mehr dog 1979…

Och Dahlsten jobbade direkt för honom 1969-1974.
Citera
2022-01-10, 22:06
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Och Dahlsten jobbade direkt för honom 1969-1974.
Jag begriper inte vitsen med namedropping av folk som avlidit 5-10 före mordet.
Citera
2022-01-10, 22:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag har haft kontakt med Remstam rikligt genom åren och tyvärr är det så att fantasin skenar ibland i hans teorier.

Det finns inga tvivel kring att Palme sköts i ryggen. Kulan passerade genom honom och drog med sig någon benbit.

Missförståndet skjuten i bröstet är lätt att förstå i villervalla. Palme lades på rygg och hjärtkompression förskötes så bröstet var insmort i blod.
Jo, jag förstod att det var min länk till Remstams blogg du reagerade på. Länken var alltså till Palmes obduktionsprotokoll som finns publicerat på hans blogg, inte bloggen med innehåll i sig.

Missförstånd.
Senast redigerad av onopono 2022-01-10 kl. 23:32.
Citera
2022-01-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det enda som talar emot är placeringen på NF när han hör skotten. Men flyttar man honom ett kvarter så finns ingen konstigheter med LOP:s tider.

Sen är det väl också Schaefer med döttrar som går om och förbi LOP på väg från bion. De säger att LOP gick ganska långsamt.
Citera
2022-01-10, 23:12
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Som du nog vet är det en mycket stark ömsesidigt förakt mellan Holmer på ena sidan och Tore Forsberg och Näss på den andra. Tore ville avveckla "gubbar i slokhatt" som t ex DF. Under Näss togs det in välutbildade analytiker

Kegö, Barrling, Holmer och Ebbbe med sitt entourage som Granqvist mfl är alltså i praktiken fiender.

Då kan man undra varför han skulle informera Tore och varför Tore agerade som han gjorde. Allt jag fick ur honom var att han insåg att utredningen under Holmer inte skulle bli framgångsrik just på grund av de entourage han hade. Jag tolkar att orsaken är t ex Grankvist.

Allt jag fick ut av honom var att en grupp inom Säpo uppvaktat Ryssbyrån att utreda Palme men att Näss viftar bort det med att de inte var uppvakarnavsom bestämde.

Det stämmer väl med deras sätt att resonera att då vända sina misstankar mot Näss och Tore.

Vart vänder man sig då? HOLMER?

Så länge Holmer hade makten var man tvungna att gå i ledband även om Näss gjorde så mycket motstånd han kunde ock gick högre upp utan framgång.

När Holmer förlorade kontrollen drog Ebbecirkusen igång. Det verkliga målet var kanske att Näss skulle få leta på bakgården.

När jag hör storyn om hur Tore och Rose fick budet kan jag förstå hans bryderi givet att det var fienden som meddelade budskapet.

Jag vet inte men jag hade hela tiden känslan att Tore visste mer än han ville eller kunde berätta. Kanske anade han direkt vad/vem som låg bakom och insåg att det var ett minfält han ville undvika.

Som jag ser det är två saker möjliga.

Tore visste eller anade vem eller vilka som låg bakom och att det var utsiktslöst att gräva där.

Händelseutvecklingen tycker jag stödjer det men det motsatta får jag inte ihop.

I praktiken var Tore utfryst av den falang som stod i givakt för t ex Teutenberg och uppgraderat PKK till rysspprår med samma entourage som Kegö Barrling händelsevis med goda kontakter inom Knarkspan.

Apropå olika teorier kan det vara värt att återigen läsa vad Jallai skriver 2016-02-28

"Det här är min teori som jag tänkte låta er fundera på under helgen: I underrättelseoperationer kan det finnas flera olika aktörer närvarande från flera olika organisationer t o m nationer. Säg exempelvis att Olof Palme eller någon annan svensk politiker hade kontraspionage på sig samtidigt som ”Svenska” Stay Behind-operatörer (Arla Gryning/IB-03) var ute och spanade på statsfientlig verksamhet. Med det menar jag att spioner exempelvis Wennerström och Bergling berättat att vid viktiga möten med kontaktmän så fick de beskydd av sovjetiska GRU-operatörer från den Sovjetiska ambassaden i Stockholm. En så kallad kontraövervakning vilket är till för att helt enkelt skydda deras egen spion från Säpo eller militära Säk; eller som i det här fallet svenska Stay Behind. Det är ett scenario som måste tas i beaktande även om det låter komplicerat och obehagligt. Det är så det går till i den här världen och det finns många dokumenterade fall från utlandet under kalla kriget. Även Olof Frånstedt har vid sidan av Stig Bergling och Wennerström berättat för mig hur de här operationerna gick till.

Intressant är också f d Säpo-poliserna Jan Barrling och Walter Kegös uttalande i veckan om att det fortfarande finns hemligstämplad information på Säpo som rör avlyssning av sovjetiska GRU- eller KGB-officerare i Stockholm för tiden då Palme blev mördad. Avlyssning som kan tyda på att GRU/KGB visste om att något skulle ske med Palme den här kvällen. Även den informationen passar in i min tes om en underrättelseoperation i Stockholms City den 28:e februari 1986. Nu gäller det bara att reda ut trådarna, vilket jag hoppas att Dag Andersson och Palmeutredningen gör så småningom, och låt oss verkligen hoppas att de får gå till botten med det här uppslaget. Som tips till er som själva har Palmemordet som hobby eller intresse så är det precis det här spåret som Ebbe Carlsson började undersöka i hemlighet under överinseende av justitieminister Anna-Greta Leijon och några höga polischefer 1988, upprinnelsen till den så kallade Ebbe Carlsson-affären.

'
Skall vi se det här som försök till desinfo med tanke på dennes tidigare position?. Notera också att AJ senare pekar ut Sovjet som anstiftare till MOP

https://www.jallai.se/2016/02/mitt-i-palmemords-stormen/

Mycket schematiskt får vi olika fall beroende på svaret på följande frågor:

Motivbild: Säkerhetspolitik /Vapenhandel/ Personliga motiv?

Anstiftare :Sovjet eller ngn från Väst?. Andra alternativet sönderfaller i sin tur huvudsakligen i enbart inhemsk gruppering eller inblandning av främmande västlig makt/underrättelsetjänst

OP: Landsförrädare/Illegal vapenkrängare?

Sovjetisk mullvad eller infiltrerad gruppering inom Säpo eller annan del av svensk statsapparat?-Kopplingar till Berglingfallet?

Mordet planerat?

Frågan är vad det är som kan uteslutas bland de olika kombinationerna respektive vad talar för/emot de olika fallen. Om exempelvis mordet inte var planerat då faller det mesta av det andra bort , eller hur?
Citera
2022-01-11, 00:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har ett antal namn på samma adress.

Klädseln och hans hans beteende vid Grand gör att jag tror det är sannolikt att det var en missbrukare.

Högst troligt var han på väg mot en adress i området som begränsas av Valhallavägen , Östermalmsgatan Sturegatan, Villagatan.

Adressen som jag tror han vara på väg mot (Östermalmsgatan 48/Lönnen) efter mordet är bara en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg honom försvinna.

Jag gjorde sökning på Sveriges befolkning 1985 i detta området.

1. män skrivna på adresser i detta området år 1985
2. födelsedatum mellan 1940-1955
3. ogifta eller frånskilda män (tycker det är rimligt och anta att GM var ogift)

vad jag får ut efter sökning är.

fullständigt namn
födelsedatum
födelseort ( för finska män bara Finland)
adress 1985
gift, ogift eller frånskild

Då fick jag efter en del möda och besvär ut en lista på ca 75män som stämde in på pkt 1,2 och 3.

Ca 30 av dessa var skrivna på Östermalmsgatan 48. Ungefär hälften kom från Finland.

Detta ihop med att det är en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg mannen springa in
och en av få platser i området där jag tror mannen passar in gör det intressant.

Jag skulle inte bli alls förvånad om det var en av dessa männen som sköt OP.

Jag tycker du ska fortsätta gräva i detta spår. Du är helt klart inne på något intressant. Släpp det inte. Lägg snarare på en extra växel!

Kan det vara så att mannen inte själv bodde här? Många menade ju på att han var ”lantligt/bonnigt” klädd, så han kanske inte var från stan själv? Men bodde inneboende hos en landsman?
Senast redigerad av OPK123 2022-01-11 kl. 00:11.
Citera
2022-01-11, 08:17
Medlem
Någon ringer och tipsar om "Skellefteåmannen."

https://www.youtube.com/watch?v=rEyaMouwwp4
Citera
2022-01-11, 09:58
Medlem
Citat:
Fel. MELANDER DREV DET SPÅRET. Han är den verkligen spindeln i nätet.

Ok. Har nu läst på lite och lyssnat på diverse intervjuer med Melander. Det verkar som du har rätt. Melander tycks ha drivit spåret Engström stenhårt.

Men då kan man ju undra vad Petersson är för en vek människa som lät det gå så långt helt utan bevisning…
Citera
2022-01-11, 10:25
Medlem
HAARPs avatar
Nästan allt vad utsikterinsikter skriver om i bloggen dec. 2021 stämmer med vad jag själv tror på och skrivit om tidigare här på Flashback.

https://utsikterinsikter.blogg.se/2021/december/mordarens-unika-signalement.html

1. Betydelsen av att värdera vittnen olika.
2. Att mannen vid Grand sannolikt är mannen som följde efter och sköt OP.
3. Att vittnena vid Grand hade bättre förutsättningar och lämna signalement på mannen.
4. Att flertalet vittnen vid mordplatsen hade dåliga förutsättning och lämna ett bra signalement.
5. Att jackan är en viktig del av signalementet. Den blå 3/4" långa jackan i nylonmaterial och
av äldre typ. Ej bullig, snedställda fickor i brösthöjd , kapuschong och sydd med stora rutor.
6. Att mannen går lite framåtlutad med händerna instuckna i de snedställda fickorna.
7. Att mannen hade en ljusbrun/beige huvudbonad med skärm och öronlappar
(enligt mig mycket p.g.a. den som gav mannen ett lätt fånigt och "bonnigt" intryck)
8. Att det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen är en viktig del av signalementet.
9. Att Hubert F och Margareta S var de vittnen vid Grand som hade bäst förutsättningar att studera mannen.
10. Att vittnet Stark är ett viktigt vittne , dels för att så mycket överensstämmer med vad Mårten P berättar, dels för att hon var ett av vittnena som la märke till det fåniga, "bonniga" intrycket av mannen.
11. Att vittnet Arlevind-Borssén sannolikt såg samma man en stund innan 21-föreställning slutade.
12. Att Anders B stod ute vid trottoarkanten och spanade efter eftersläntarna i sin grupp när LOP med GM strax efter efter passerade honom längre in på trottoaren.

En del håller jag inte helt med om:

1. Vilken typ av GM det skulle varit.
2. Att vittnena LE-E och LN skulle sett den man som följde efter och sköt OP. Det skiljer lite för mycket i deras signalement tycker jag.

Sen har de inte tagit med några vittnen som jag tror är mycket betydelsefulla även om två av dessa vittnesmål kom in sent:

1. Thunström med fästmö på 19-föreställningen av bröderna Mozart.
2. Vittnet som Basfakta hittade. Ett vittnet som från passerande bil som ser en man gå med händerna instuckna i bröstfickorna , han går efter ett par som måste vara LOP kort innan mordplatsen vid Dekorima. Vittnet hör även ett av skotten längre fram.
3. Vittnet på Sturegatan som ser en springande man.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-11 kl. 10:33.
Citera
2022-01-11, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Men då kan man ju undra vad Petersson är för en vek människa som lät det gå så långt helt utan bevisning…

Tror inte alls det handlar om vekhet. Det fanns ett politiskt tryck att någon gång komma till ett avslut med evighetsutredningen kring mordet. Och vem kan säga annat än att det var ett smidigt sätt att avsluta utredningen? Man lanserar en fullt möjlig (ja, jag känner till invändningarna) lösning och finner att den misstänkte är avliden. Klart, slut. Till arkivet.

Sedan att alla inte godtar lösningen och att ingen vet om det stämmer är en annan sak. Men med detta kunde man ge ett skäl till att avsluta.
Citera
2022-01-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Nej, så lättpåverkad låter osannolikt att Petersson varit. Detta är enkom Peterssons egna slutsatser och åtgärder. Det är han som var chefsåklagare och det är också han som ska bära ansvaret.

Melander säger till och med på pressträffen att han blivit instruerad av Petersson att fokusera utredningsarbetet mot Engström.

Vad han säger och sanningen är inte samma sak. Melande spred uppgifterna om att det var Engström man skulle peka ut i kustjägarkretsar trots sekretessen.

Melander har pressat vittnen att ändra sig och peka ut Engström med mycket grova metoder och när de vägrat har han kastat ut påståenden om att vittnet ljuger.

PETERSON var inte alls insatt i utredningen när han började. Melander har hela tiden emot att gräva kring wt där man fann substans. Dag lät andra ta hand om det men när dag försvann fick dessa bara kort presentera det för Peterson. Därefter försvann de ur utredningen.

Nya krafter togs in och Melander satte in Peterson och dem i delar av materialet. Fokuset hamnade där snart istället på Skandiamannen. Ett egentligen debilt spår som helt och hållet hänger i luften men som också drevs publikt. Vapensamlaren mm. Melander rapporterade till Pererson att man hade goda förhoppningar om påtagliga bevis (vapensamlarems vapen) men när det kom till den utsatta dagen fanns ingenting. Inga vapen.. Inga vittnesmål och Inga heliga kopplingar till sb.

PETERSON satt i saxen?

Det syns i avslutet.

Melander gjorde länge motstånd mot de inom PU som ville utreda wt. När Dag kommit så långt att han krävde extraordinära resurser att leda det spåret åkte han bort Melander var kvar och de som investerat i wt spår som leder mot ett väldigt tydligt håll var nu i hans våld.

Med dem borta fanns en spindel i nätet kvar. Den som tror att den helt opåläste Peterson kontrollerade Melander är mer än lovligt naiv.

Melander styrde fokus bort från wt och konspiration ich grep ett halmstrå. Melander har varit spindeln i nätet hela tiden. Ni skulle bara veta.
Citera
2022-01-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Apropå olika teorier kan det vara värt att återigen läsa vad Jallai skriver 2016-02-28

"Det här är min teori som jag tänkte låta er fundera på under helgen: I underrättelseoperationer kan det finnas flera olika aktörer närvarande från flera olika organisationer t o m nationer. Säg exempelvis att Olof Palme eller någon annan svensk politiker hade kontraspionage på sig samtidigt som ”Svenska” Stay Behind-operatörer (Arla Gryning/IB-03) var ute och spanade på statsfientlig verksamhet. Med det menar jag att spioner exempelvis Wennerström och Bergling berättat att vid viktiga möten med kontaktmän så fick de beskydd av sovjetiska GRU-operatörer från den Sovjetiska ambassaden i Stockholm. En så kallad kontraövervakning vilket är till för att helt enkelt skydda deras egen spion från Säpo eller militära Säk; eller som i det här fallet svenska Stay Behind. Det är ett scenario som måste tas i beaktande även om det låter komplicerat och obehagligt. Det är så det går till i den här världen och det finns många dokumenterade fall från utlandet under kalla kriget. Även Olof Frånstedt har vid sidan av Stig Bergling och Wennerström berättat för mig hur de här operationerna gick till.

Intressant är också f d Säpo-poliserna Jan Barrling och Walter Kegös uttalande i veckan om att det fortfarande finns hemligstämplad information på Säpo som rör avlyssning av sovjetiska GRU- eller KGB-officerare i Stockholm för tiden då Palme blev mördad. Avlyssning som kan tyda på att GRU/KGB visste om att något skulle ske med Palme den här kvällen. Även den informationen passar in i min tes om en underrättelseoperation i Stockholms City den 28:e februari 1986. Nu gäller det bara att reda ut trådarna, vilket jag hoppas att Dag Andersson och Palmeutredningen gör så småningom, och låt oss verkligen hoppas att de får gå till botten med det här uppslaget. Som tips till er som själva har Palmemordet som hobby eller intresse så är det precis det här spåret som Ebbe Carlsson började undersöka i hemlighet under överinseende av justitieminister Anna-Greta Leijon och några höga polischefer 1988, upprinnelsen till den så kallade Ebbe Carlsson-affären.

'
Skall vi se det här som försök till desinfo med tanke på dennes tidigare position?. Notera också att AJ senare pekar ut Sovjet som anstiftare till MOP

https://www.jallai.se/2016/02/mitt-i-palmemords-stormen/

Mycket schematiskt får vi olika fall beroende på svaret på följande frågor:

Motivbild: Säkerhetspolitik /Vapenhandel/ Personliga motiv?

Anstiftare :Sovjet eller ngn från Väst?. Andra alternativet sönderfaller i sin tur huvudsakligen i enbart inhemsk gruppering eller inblandning av främmande västlig makt/underrättelsetjänst

OP: Landsförrädare/Illegal vapenkrängare?

Sovjetisk mullvad eller infiltrerad gruppering inom Säpo eller annan del av svensk statsapparat?-Kopplingar till Berglingfallet?

Mordet planerat?

Frågan är vad det är som kan uteslutas bland de olika kombinationerna respektive vad talar för/emot de olika fallen. Om exempelvis mordet inte var planerat då faller det mesta av det andra bort , eller hur?

De flesta förstår nog att dessa svamliga och osammnahängande teorier kommer från det håll som vevat in Anders med input till hans lukrativa böcker.

Samma kretsar som är kända både som misstänkta och som upprepat desinformationsspridare.med olika spår.

Frånstedt, DF och Säpos Kling och Klang har mycket låg trovärdighet t ex då de svajar hit och dit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in