Citat:
Det är inga hemligheter vilka som drev skitkastningnen mot PG Näss. Ebbe Carlsson spred rykten om SÄPOs operative chefs kopplingar till KGB. Som tack för detta fick han av Ingvar Carlsson möjlighet att bedriva en hemlig PU, eller vad det nu var?
Christer Granqvist påstås var den som ger Tore Forsberg bud om MOP på Embassy Club. Han dyker senare upp som ECs evige kumpan Hans Holmers högra hand i PU och utnämnda dyrk in i SÄPO. I PU plockar HH in den utpekade KGB-tillgången Sverker Åström att härja bland SÄPOs akter.
I fallet Cosi fan Tutte-operationen återstår frågan om CG var överrock eller budbärare att utröna. Likaså måste en förklaring fram till varför TF inte beger sig till SÄPOs SBC när landets regeringschef mördas. Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling behöver få sin munkavle avlägsnad för att vi ska få möjlighet att veta vad det var dom spanade på. Då kan vi också få veta vilken landsskadlig verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige mordkvällen .
Christer Granqvist påstås var den som ger Tore Forsberg bud om MOP på Embassy Club. Han dyker senare upp som ECs evige kumpan Hans Holmers högra hand i PU och utnämnda dyrk in i SÄPO. I PU plockar HH in den utpekade KGB-tillgången Sverker Åström att härja bland SÄPOs akter.
I fallet Cosi fan Tutte-operationen återstår frågan om CG var överrock eller budbärare att utröna. Likaså måste en förklaring fram till varför TF inte beger sig till SÄPOs SBC när landets regeringschef mördas. Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling behöver få sin munkavle avlägsnad för att vi ska få möjlighet att veta vad det var dom spanade på. Då kan vi också få veta vilken landsskadlig verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige mordkvällen .
Som du nog vet är det en mycket stark ömsesidigt förakt mellan Holmer på ena sidan och Tore Forsberg och Näss på den andra. Tore ville avveckla "gubbar i slokhatt" som t ex DF. Under Näss togs det in välutbildade analytiker
Kegö, Barrling, Holmer och Ebbbe med sitt entourage som Granqvist mfl är alltså i praktiken fiender.
Då kan man undra varför han skulle informera Tore och varför Tore agerade som han gjorde. Allt jag fick ur honom var att han insåg att utredningen under Holmer inte skulle bli framgångsrik just på grund av de entourage han hade. Jag tolkar att orsaken är t ex Grankvist.
Allt jag fick ut av honom var att en grupp inom Säpo uppvaktat Ryssbyrån att utreda Palme men att Näss viftar bort det med att de inte var uppvakarnavsom bestämde.
Det stämmer väl med deras sätt att resonera att då vända sina misstankar mot Näss och Tore.
Vart vänder man sig då? HOLMER?
Så länge Holmer hade makten var man tvungna att gå i ledband även om Näss gjorde så mycket motstånd han kunde ock gick högre upp utan framgång.
När Holmer förlorade kontrollen drog Ebbecirkusen igång. Det verkliga målet var kanske att Näss skulle få leta på bakgården.
När jag hör storyn om hur Tore och Rose fick budet kan jag förstå hans bryderi givet att det var fienden som meddelade budskapet.
Jag vet inte men jag hade hela tiden känslan att Tore visste mer än han ville eller kunde berätta. Kanske anade han direkt vad/vem som låg bakom och insåg att det var ett minfält han ville undvika.
Som jag ser det är två saker möjliga.
Tore visste eller anade vem eller vilka som låg bakom och att det var utsiktslöst att gräva där.
Händelseutvecklingen tycker jag stödjer det men det motsatta får jag inte ihop.
I praktiken var Tore utfryst av den falang som stod i givakt för t ex Teutenberg och uppgraderat PKK till rysspprår med samma entourage som Kegö Barrling händelsevis med goda kontakter inom Knarkspan.