Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det är inga hemligheter vilka som drev skitkastningnen mot PG Näss. Ebbe Carlsson spred rykten om SÄPOs operative chefs kopplingar till KGB. Som tack för detta fick han av Ingvar Carlsson möjlighet att bedriva en hemlig PU, eller vad det nu var?

Christer Granqvist påstås var den som ger Tore Forsberg bud om MOP på Embassy Club. Han dyker senare upp som ECs evige kumpan Hans Holmers högra hand i PU och utnämnda dyrk in i SÄPO. I PU plockar HH in den utpekade KGB-tillgången Sverker Åström att härja bland SÄPOs akter.

I fallet Cosi fan Tutte-operationen återstår frågan om CG var överrock eller budbärare att utröna. Likaså måste en förklaring fram till varför TF inte beger sig till SÄPOs SBC när landets regeringschef mördas. Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling behöver få sin munkavle avlägsnad för att vi ska få möjlighet att veta vad det var dom spanade på. Då kan vi också få veta vilken landsskadlig verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige mordkvällen .

Som du nog vet är det en mycket stark ömsesidigt förakt mellan Holmer på ena sidan och Tore Forsberg och Näss på den andra. Tore ville avveckla "gubbar i slokhatt" som t ex DF. Under Näss togs det in välutbildade analytiker

Kegö, Barrling, Holmer och Ebbbe med sitt entourage som Granqvist mfl är alltså i praktiken fiender.

Då kan man undra varför han skulle informera Tore och varför Tore agerade som han gjorde. Allt jag fick ur honom var att han insåg att utredningen under Holmer inte skulle bli framgångsrik just på grund av de entourage han hade. Jag tolkar att orsaken är t ex Grankvist.

Allt jag fick ut av honom var att en grupp inom Säpo uppvaktat Ryssbyrån att utreda Palme men att Näss viftar bort det med att de inte var uppvakarnavsom bestämde.

Det stämmer väl med deras sätt att resonera att då vända sina misstankar mot Näss och Tore.

Vart vänder man sig då? HOLMER?

Så länge Holmer hade makten var man tvungna att gå i ledband även om Näss gjorde så mycket motstånd han kunde ock gick högre upp utan framgång.

När Holmer förlorade kontrollen drog Ebbecirkusen igång. Det verkliga målet var kanske att Näss skulle få leta på bakgården.

När jag hör storyn om hur Tore och Rose fick budet kan jag förstå hans bryderi givet att det var fienden som meddelade budskapet.

Jag vet inte men jag hade hela tiden känslan att Tore visste mer än han ville eller kunde berätta. Kanske anade han direkt vad/vem som låg bakom och insåg att det var ett minfält han ville undvika.

Som jag ser det är två saker möjliga.

Tore visste eller anade vem eller vilka som låg bakom och att det var utsiktslöst att gräva där.

Händelseutvecklingen tycker jag stödjer det men det motsatta får jag inte ihop.

I praktiken var Tore utfryst av den falang som stod i givakt för t ex Teutenberg och uppgraderat PKK till rysspprår med samma entourage som Kegö Barrling händelsevis med goda kontakter inom Knarkspan.
Citera
2022-01-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Källa? Annars vet du lika bra som vi andra att det lätt kan anses vara fria fantasier.
Det är bara att googla.

Vi som är erfarna i tråden vet vilka trollen i tråden är och skiter i dem.

Det är faktiskt bland annat Melander själv som berättat hur han satte in de "nya" i spåren han ansåg vara relevanta eftersom all andra var borta. Han selekterade vad som var relevant. Sedan är det bara att lägga pusslet med öppna ögon.
Citera
2022-01-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Pettersson blev informerad av Melander och de som gjort analysen men när de försvann var det Melander ensam som satte in de nya i materialet och som drev spåret som svenska underrättelsekretsar kring de som dök upp i WT analyserna planterade via journalister.

Som du såg på presskonferensen sköt Melander Peterson framför sig. Det var han som ställt i utsikt för åklagaren att konkreta bevis fanns men några hade ryggrad nog att inte låta sig påverkas så det blev ett totalt fiasko när allt som Melander lovat var till grus.

Melander var också ute och påverkade vittnen off the rekord helt utan framgång. Ingen böjde sig ens när han väste att det att ni kommer att få se vi har bevis.

Nej, så lättpåverkad låter osannolikt att Petersson varit. Detta är enkom Peterssons egna slutsatser och åtgärder. Det är han som var chefsåklagare och det är också han som ska bära ansvaret.

Melander säger till och med på pressträffen att han blivit instruerad av Petersson att fokusera utredningsarbetet mot Engström.
Citera
2022-01-10, 19:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Såg det (google). Menar du att en missbrukare begick mordet? Namn? Bevisning?

Jag har ett antal namn på samma adress.

Klädseln och hans hans beteende vid Grand gör att jag tror det är sannolikt att det var en missbrukare.

Högst troligt var han på väg mot en adress i området som begränsas av Valhallavägen , Östermalmsgatan Sturegatan, Villagatan.

Adressen som jag tror han vara på väg mot (Östermalmsgatan 48/Lönnen) efter mordet är bara en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg honom försvinna.

Jag gjorde sökning på Sveriges befolkning 1985 i detta området.

1. män skrivna på adresser i detta området år 1985
2. födelsedatum mellan 1940-1955
3. ogifta eller frånskilda män (tycker det är rimligt och anta att GM var ogift)

vad jag får ut efter sökning är.

fullständigt namn
födelsedatum
födelseort ( för finska män bara Finland)
adress 1985
gift, ogift eller frånskild

Då fick jag efter en del möda och besvär ut en lista på ca 75män som stämde in på pkt 1,2 och 3.

Ca 30 av dessa var skrivna på Östermalmsgatan 48. Ungefär hälften kom från Finland.

Detta ihop med att det är en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg mannen springa in
och en av få platser i området där jag tror mannen passar in gör det intressant.

Jag skulle inte bli alls förvånad om det var en av dessa männen som sköt OP.
Citera
2022-01-10, 20:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag har ett antal namn på samma adress.

Klädseln och hans hans beteende vid Grand gör att jag tror det är sannolikt att det var en missbrukare.

Högst troligt var han på väg mot en adress i området som begränsas av Valhallavägen , Östermalmsgatan Sturegatan, Villagatan.

Adressen som jag tror han vara på väg mot (Östermalmsgatan 48/Lönnen) efter mordet är bara en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg honom försvinna.

Jag gjorde sökning på Sveriges befolkning 1985 i detta området.

1. män skrivna på adresser i detta området år 1985
2. födelsedatum mellan 1940-1955
3. ogifta eller frånskilda män (tycker det är rimligt och anta att GM var ogift)

vad jag får ut efter sökning är.

fullständigt namn
födelsedatum
födelseort ( för finska män bara Finland)
adress 1985
gift, ogift eller frånskild

Då fick jag efter en del möda och besvär ut en lista på ca 75män som stämde in på pkt 1,2 och 3.

Ca 30 av dessa var skrivna på Östermalmsgatan 48. Ungefär hälften kom från Finland.

Detta ihop med att det är en kort sträcka från där vittnet på Sturegatan såg mannen springa in
och en av få platser i området där jag tror mannen passar in gör det intressant.

Jag skulle inte bli alls förvånad om det var en av dessa männen som sköt OP.
Hade de verkligen tillgång till WT's och insiders som styrde utredning på sätt som ledde bort från dem?

Är det inte lite lågt att rikta misstankar mot redan utsatta människor med så lite på fötterna som du har här ovan? En ny Christer Pettersson med ännu mindre på fötterna?

Går det?

1. Det är bara du och LP som tycker att vittneskollaget bakom länken = typisk missbrukare.

2. Du kan omöjligt nåla fast ett slutmål för gärningsmannen med det underlag som är känt.

Men visst, du får tro vad du vill...
Citera
2022-01-10, 20:07
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Vittnet på Sturegatan kommer in med sitt vittnesmål sex år efter MOP. För att ett sådant vittnesmål ska bli spännande krävs extra ordinära uppgifter, som jag gått bet på att hitta. Mannens beteende att springa mot en polisbil är väl inte heller det vanligaste beteendet på en flyende mördare. Ljubisa Najic säger sig sett fetlagd och grov karl gå tio meter bakom paret palme . Vittnet säger angående mannen på Sturegatan att han var lång och smal.

Angånde Ljubisa Najic så är jag inte alls säker på att mannen han såg var GM. Det finns en del som talar för att GM förföljde ute vid trottoarkanten. I så fall har LOP passerat kiosken inne på trottoaren där LN har kunnat se dem (då kioskens framsida var vänd ditåt). Om GM då går ute vid trottoarkanten har han passerat kiosken på baksidan och utom synhåll för LN.

Angående vittnet på Sturegatan och den springande mannen (som jag tror var GM) så tror jag inte han var en helt rationellt tänkande person. När polisbilen svängde in på Sturegatan med tjutande sirener så antar jag det var ganska lönlöst och vända om och försöka springa från polisbilen. Så långt har mannen tänkt rationellt.

Jag tror han försökte fortsätta gå lugnt mot bilen men blev mer stressad ju närmare polisbilen kom honom. Till sist kunde han inte hålla sig längre utan började springa strax innan bilen passerade honom. Om han då var på väg mot Östermalmsgatan 48 så hade han bara en kort sträcka innan han kom in i säkerhet och bort från gatan. Även om polisbilen skulle försökt vända och följa efter honom hade han kanske kunnat komma undan.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-10 kl. 20:10.
Citera
2022-01-10, 20:25
Medlem
Någon som har koll på om Kerstin Skarp uttalat sig om Krister Peterssons beslut att lägga ned utredningen?
Citera
2022-01-10, 20:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Det mesta tyder väl på att mördaren inte var något proffs och nog mer av impuls/tillfällighet sköt Palme, så ologiska handlingar är nog tänkbara.

Fanns mördaren hela tiden i eller i närheten/hörnet av Decorima?
Det förutsätter antingen ett mötesscenario eller alternativa "hitmen" utplacerade.
Att de går hem och dessutom korsar Sveavägen är rätt otippat...

Citat:
Har läst att CP brukade hänga där området i väntan på langare.
Jaha, ok. Just denna kväll så var det nog Sigge som skulle ordna med leveransen. Därav besöket på Oxen. Sigge var ingen som stod i något gathörn och langade droger...

Citat:
Följde mördaren efter LOP på Sveavägen?
Ja, det är nog den enklare förklaringen.

Citat:

Om varför är det bara ett vittne som såg någon gå efter LOP på den sidan Sveavägen? (FN)
Du menar NF?
Nej, vi har även Ljubisa N i kiosken, men det är ju inte heller så att en efterföljande GM vill ha uppmärksamhet.
Anders B. uppfattar ju inte ens när Palme och ev. GM går förbi honom där vid Götabanken...
Pia E. borta vid Grand tror jag inte heller uppfattat någon efterföljare etc.

Citat:
Kom mördaren ut från restaurangen i närheten? (SE)
SE? Blir omöjligt i hans fall p.g.a. hans utstämplingstid.
Känns som att du skulle behöva läsa förhören innan fantasierna skenar iväg.
Citera
2022-01-10, 20:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Pia Engström är en av denna ödesdigra aftons mest trovärdiga vittnen. Hon prickar klockrent in den knivdragande man hon träffar på vid busshållsplatserna som Roger Östlund. Hon har som nykter och uppmärksam bra koll på tidpunkter och skeenden. Hon lämnar ett intressant vittnesmål och signalement på mannen i lyxbilen som kör söderut på Sveavägen i samma veva som Olof Palme börjar sitt livs sista promenad. Som du själv säger , hon ser ingen som går efter OP.

Nicola Fauzzi kan ange fel avstånd till Anders Björkman, men det är inte den avgörande poängen . Han känner igen AB dels på klädseln men också på beteendet med att gömma sig och kika ut ur porten och det kan han tre dagar efter MOP bara veta genom att ha varit på Sveavägen. NF säger att han ser en person jobba i ett skyltfönster på Skandiahuset . Idag vet vi också att Lennart på La Carterie med sina medarbetare arbetade omskyltning denna kväll . NF beter sig märkligt och förhören med honom lämnar mycket i övrigt att önska. Men på de väsentliga punkterna visar han sig ha kunskaper som han bara kan fått om han varit på Sveavägen vid tiden för MOP.

Att Pia Engström inte ser någon livvakt inom 2 meter bakom eller 10meter bakom eller 10meter runtomkring betyder ju inte att LOP promenerade helt ensamma på västra trottoaren.

Det betyder bara att hon inte la märke till någon /livvakt/person inom de avstånd som hon nämnde.

Att Nicola F på långt avstånd sett AB:s blå jacka när han kikade fram i porten betvivlar jag inte. Det står också så i förhöret. AB hade en blå jacka precis som mannen med den Tenson-liknande jackan som räckte halvvägs ner på låren som NF också noterade.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-10 kl. 20:51.
Citera
2022-01-10, 20:48
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ska man tro statssekreteraren i Statsrådsberedningen verkar torsdagen den 27 februari varit en arbetsam dag inom de svenska hemliga tjänsterna. Ulf Dahlsten och Olof Palme informeras av FRA-chefen Per Kettis. Samma dag stryper OP reglerna för vidareexport av datateknik till Sovjet.

Samtidigt briefas Roine Carlsson av militärens hemliga tjänster tillsammans med bland annat ÖB Lennart Ljung och Bengt Wallroth . RC finner uppgifterna så spännande att han stannar kvar även sedan ÖB givit sig av till en diplomatisk mottagning.

Hjalmar Mehr , han ägnade sig åt horor med frugan förlustade sig med Ilja Ehrenburg. Ändå verkar han haft ett bra förhållande till sin buksvåger. HM hade också kontakter med Bulgarien som väckte intresse inom våra hemliga tjänster.

Om Dahlsten minns rätt, så är det intressant. Särskilt med dataexportförbudet.

Om det som du påstår om Mehrs kontakter stämmer, så borde det också suttit en lupp på UD?
Citera
2022-01-10, 21:02
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Om Dahlsten minns rätt, så är det intressant. Särskilt med dataexportförbudet.

Om det som du påstår om Mehrs kontakter stämmer, så borde det också suttit en lupp på UD?
Mehr dog 1979…
Citera
2022-01-10, 21:13
Medlem
Förhör med Stefan Svensson

https://drive.google.com/file/d/1mI6gQaOMQ3m7--SlW6M2E0hNSlm2JLeT/view
19860324 M 2690

https://drive.google.com/file/d/1YUFngd99rGQaFBfLEzBuEbHiY_eH5HR4/view
Tips Stefan Svensson D 7742
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera