Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Varför får jag inte köra 200 km/h när jag - som jag skrev - är ensam på motorvägen?
Jag förstår om det är olämpligt och förbjudet när det finns andra "mottrafikanter" på vägen, men ensam, då borde det väl vara okej.
Corona/covid drabbar ju också andra på liknande vis som tex. drogmissbruk.
För att skydda nära och kära borde det vara tvång att vaccinera sig, eller hur!?
Du kan ju inte garantera att motorvägen är tom. Det kan komma plötsliga hinder, djur, någon som försöker korsa vägen. Du kan förstöra allmän egendom eller annans egendom. Det är aldrig helt säkert. Det måste vara inhägnat, även om det är privat mark, för att du ska få köra 200 km/h.
Lagstiftning för droger är som sagt en komplicerad fråga. Alkoholmissbruk och spelmissbruk är lagligt, även om du har barn. Jag ser inte att det krävs krav på vaccination för att skydda personer i samma hushåll. Det måste vara otroligt ovanligt att en person i riskgrupp ofrivilligt lever med en antivaxxer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Du bör nog skriva att just nu klassas varken pest, mjältbrand, HIV, eller rabies som samhällsfarliga sjukdomar.
Det är ju inte sjukdomens direkta farlighet som gör den samhällsfarlig utan själva smittspridningen och därmed dess påverkan på samhället.
Jag vet att du vet detta, men det du skrev kan missuppfattas.
Du har rätt, men när någon skriver att det är en samhällsfarlig sjukdom så insinuerar det ofta att sjukdomen skulle vara särskilt farlig och förtjänar att betraktas som en särskilt farlig sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Så en operaton som inte hjälper patienten är okej enligt dig.
Innebär det att du tycker vem som helst ska kunna få vilka läkemedel som helst också oavsett pris?
En gastric bypass kan ju hjälpa även om man har ett osunt förhållande till mat. Om det finns en möjlighet att en operation förbättrar en människas livskvalitet eller hälsa så tycker jag inte att personliga tillkortakommanden ska vara ett hinder för operation.