2022-01-09, 21:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Just nu ser det ut som om Forsberg själv inte gjorde den kopplingen på natten.

Sovjetunionen kan mycket väl vara en anstiftare av mordet. Gömd bakom lager av agenter och ”nyttiga idioter” som tror att de agerar i nationens (Sveriges) intresse.

Sovjets motiv skulle kunna vara att OP identifierat/var på väg att identifiera en agent i sin närhet. Eller hans relation med och reformhjälp till Gorbatjov. Det blev så småningom två kuppförsök. Eller möjligen Sveriges vapenaffärer som drabbade vasallen Irak på ett negativt sätt, även nekanden av export.

Någon kraft har ju gått in och plockat bort Rimborn, Ulla och andra vittnesmål, tappat bort band, gett ok till att de civila poliserna inte vet vilka fordon/radioapparater de haft, dolt sin närvaro i olika sammanhang, ljugit om övervakningen.

Tänk vad dessa misstänkta ensamma gärningsmän kunnat åstadkomma. I stafett.

Ulf Dahlsten är den som sent om sider talar om WT-män under mordnatten och 2013 kom han med ett påstående som verkar gått under radarn för MOP - intresserade. Då skrev han i kungliga krigsvetenskapsakademins tidskrift en artikel med rubriken "Finlands sak var vår". Dahlsten påstår där att Olof Palme hade inofficiella kontakter med USAs regering som inte ens ÖB ska ha känt till.

Om anledningen till att OP var så försiktig med dessa kontakter skriver Dahlsten "Olof Palme uttryckte till mig oro för att det kunde finnas en mullvad högt uppe i systemet", alltså en sovjetagent .

Gunnar Wall nämner detta i "Huvudet på en påle". Men är inte nämnvärt intresserad av vem denne mullvad skulle vara. Måhända stämde den uppgiften inte in på författarens världsbild..

Tanken på att OP likviderades pga sin kunskap om en sovjetagent i svenska samhällstoppen är långt ifrån ny . Den lanserades 1988 av pseudonymen Sven Andersson i boken "En spion i regeringen"
Inte utan att jag börjar fundera på om Dahlsten på något sätt var inblandad i dess tillkomst eller hade kontakter med författaren eller dennes tillskyndare .
Citera
2022-01-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vem Evas "kran" var det vet jag inte än.
Men Ghislane på Kinnerton Street och Eva på Cadogan Place är lite spännande. Jag har inte några husnummer ännu men det kan vara så att det inte är imer än 100 meter mellan adresserna.
Det är jättesvårt att få fram mer info.
Vilka som frotterade?
Vilka ingick i Eva Rausings bekantskap?
cadogan place 62, tog 10 sekunder. skal leta fram den andra
Citera
2022-01-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmesPojkar
cadogan place 62, tog 10 sekunder. skal leta fram den andra
Kinnerton street 44 troligen
Citera
2022-01-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vem Evas "kran" var det vet jag inte än.
Men Ghislane på Kinnerton Street och Eva på Cadogan Place är lite spännande. Jag har inte några husnummer ännu men det kan vara så att det inte är imer än 100 meter mellan adresserna.
Det är jättesvårt att få fram mer info.
Vilka som frotterade?
Vilka ingick i Eva Rausings bekantskap?

Nja, jag tror inte att ER led brist på pengar för att finansiera sitt missbruk snarare att missbruket förstörde hennes omdöme så att hon lämnade relevanta uppgifter om familjen Maxwells inblandning i MOP och andra operationer utan att ha en egen duglig personsäkerhet.

I sina samtal med Hans Holmér nämner Lisbeth Palme specifikt Amerikanen som en misstänkt anstiftare och ER själv amerikanska kan ha fått information från både UK och USA och lagt ihop 1+1 och fått två vilket blev hennes död. Den svenske affärsmannen bör vara en vapenhandlare i kompanjonskap med amerikaner och MÖ-aktörer.
Senast redigerad av Utredaren 2022-01-09 kl. 22:04.
Citera
2022-01-09, 22:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Pia Engström fick en fråga i tingsrätten om vad hon såg när makarna Palme promenerade iväg.

Ungefär så här:

...när du tyckte det var märkligt att du inte såg några livvakter eftersom du inte såg några personer i makarna Palmes närhet , vad är det för närhet du menar då?...

... ja det är ju ett par meter bakom eller 10meter bakom eller runtomkring , det brukar ju synas om det är livvakter med och det noterade inte jag....

Nicola Fauzzi skulle befunnit sig i höjd med Sveavägen 56 enligt förhörsprotokollet när han hörde skotten och efter en stund vänder sig om. Det är då ungefär 200-250 meter från mordplatsen.

... när Fauzzi vänder sig om är det 4-5 personer som står i en grupp.... efter ca 10 sekunder lägger Fauzzi märke till mannen då denne är halvvägs in i en port....mannen är sedan försvunnen en stund, för att ånyo upptäckas av Fauzzi då han lutar sig ut. Det är bara jackan Fauzzi ser. Det är på jackans färg Fauzzi igenkänner mannen. Mannen försvinner därefter ånyo in i porten-prånget.

Efter att ha tittat i 30-40 sekunder vänder sig Fauzzi om fortsätter Sveavägen norrut mot mot Odenplan...

alltså :

Pia Engström - inga andra personer inom 10 meters avstånd till LOP

Nicola Fauzzi - identifierar en blå jacka på 250meters avstånd

Pia Engström är en av denna ödesdigra aftons mest trovärdiga vittnen. Hon prickar klockrent in den knivdragande man hon träffar på vid busshållsplatserna som Roger Östlund. Hon har som nykter och uppmärksam bra koll på tidpunkter och skeenden. Hon lämnar ett intressant vittnesmål och signalement på mannen i lyxbilen som kör söderut på Sveavägen i samma veva som Olof Palme börjar sitt livs sista promenad. Som du själv säger , hon ser ingen som går efter OP.

Nicola Fauzzi kan ange fel avstånd till Anders Björkman, men det är inte den avgörande poängen . Han känner igen AB dels på klädseln men också på beteendet med att gömma sig och kika ut ur porten och det kan han tre dagar efter MOP bara veta genom att ha varit på Sveavägen. NF säger att han ser en person jobba i ett skyltfönster på Skandiahuset . Idag vet vi också att Lennart på La Carterie med sina medarbetare arbetade omskyltning denna kväll . NF beter sig märkligt och förhören med honom lämnar mycket i övrigt att önska. Men på de väsentliga punkterna visar han sig ha kunskaper som han bara kan fått om han varit på Sveavägen vid tiden för MOP.

Kerstin Nordström och hennes osäkra tidsangivelser väljer du att bortse ifrån . Förståeligt då hennes vittnesmål inte bevisar någonting. Vilket fastslogs redan vid rättegångarna mot Christer Pettersson.

Vittnet på Sturegatan kommer in med sitt vittnesmål sex år efter MOP. För att ett sådant vittnesmål ska bli spännande krävs extra ordinära uppgifter, som jag gått bet på att hitta. Mannens beteende att springa mot en polisbil är väl inte heller det vanligaste beteendet på en flyende mördare. Ljubisa Najic säger sig sett fetlagd och grov karl gå tio meter bakom paret palme . Vittnet säger angående mannen på Sturegatan att han var lång och smal.
Citera
2022-01-09, 22:24
Medlem
Olof Frånstedt sa sig ha fått information om att OP kunde stå under inflytande från dåvarande Sovjetunionen medans Ulf Dahlsten beskriver OP så här.

" Den socialdemokratiske regeringen diskuterade sällan säkerhetsfrågor i plenum.
För de diskussionerna fanns en mindre grupp grupp bestående av statsministern, utrikesministern, försvarsministern och deras respektive statssekreterare.
Därutöver fanns det extremt känslig information förvärvad
i samarbete med andra, främst USA, som enbart rapporterades till statsministern
själv.” (sid 175)"

Här får man känslan av att OP höll en del information i en snäv krets och en del information kände bara OP till personligen.
Det är mycket möjligt att OP kände att det fanns risk för att en mullvad kunde läcka saker till Warszawapakten
Det finns möjligheter att en del viktig information som OP hade följde med honom i graven.

"I min bok skrev jag: ”Olof Palme såg
USA som något av sitt andra hemland.
Det var som om det gav honom en extra rätt att bli upprörd när något var fel.
Amerikanarna uppfattade det som en dubbelhet från Palmes sida.
Å ena sidan visste de att han ända sedan fyrtiotalet var en
glödande antikommunist, att han engagerat sig hårt för att förhindra ett sovjetiskt
maktövertagande i Sverige, och att han varit med om att bygga upp IB for att förhindra kommunistisk infiltration och att han var positiv till säkerhetssamarbete på olika nivåer.
Å andra sidan hade han varit
deras värsta kritiker under Vietnamkriget
och han hade gått emot Ronald Reagan i
nedrustningsfrågor. För Olof Palme gick det ihop.
Han slogs för det han ansåg rätt.
Men det gick inte ihop för alla i den amerikanska administrationen.“ (sid 177)

https://kkrva.se/hot/2013:1/dahlsten_finlands_sak_var_var.pdf
Citera
2022-01-09, 22:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Oj, det var bland det intressantaste jag läst idag. Vem är ”censur” i detta sammanhang?
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vet inte om det är intressant eller inte och vet ej heller vem man syftar på, men det ligger i ett avsnitt om kroater och Baresic.
Anđelko Brajković verkar väl troligt att Lisbet ville friska upp sitt fotografiska minne med.
Citera
2022-01-10, 02:39
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Oj, det var bland det intressantaste jag läst idag. Vem är ”censur” i detta sammanhang?
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vet inte om det är intressant eller inte och vet ej heller vem man syftar på, men det ligger i ett avsnitt om kroater och Baresic.
Tja, är det ett mord i Sverige där Baresic deltagit i (hur skulle annars Lisbet kunna känna till dådet?) så är det enda alternativet att det handlar om just mordet på den Jugoslaviska ambassadören Rolović 1971.

Här har du bilderna på Baresic och dennes vän Andjelko Brajowic när de grips av svensk polis kort efter mordet:
https://rs.n1info.com/vesti/a181755-foto-miro-baresic-hapsenje/
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdl6YBCjtMfGvI
https://alchetron.com/Miro-Bare%C5%A1i%C4%87

Fler bilder av Brajowic:
https://varldenshistoria.se/kriminalitet/terrorism/kroater-kapade-flyg-i-sverige
https://www.pressreader.com/croatia/vecernji-list-hrvatska/20160911/281741268872724

Lisbet tyckte alltså mördaren liknade Brajowic?
Senast redigerad av kato85 2022-01-10 kl. 02:55.
Citera
2022-01-10, 04:34
Medlem
Hellbastards avatar
Längden på de två första censurstrykningarna matchar namnen "Anđelko Brajković" och "Barešić" (med genitiv-s) bra. Om man låter dem byta roller (och därmed plats) funkar det inte.

Tredje svarta rutan passar "Rolović" bra (medan "ambassadmordet" eller "ambassadörsmordet" inte funkar).

Den fjärde rutan är lite märklig, dock. Den borde vara "Miro Barešić" eller bara "Barešić", med eller utan genitiv-s, men de alternativen är antingen för korta eller för långa. "Mördarens" funkar dock bättre, möjligen också "terroristens".

Längdmåttet kan väl anses ge visst stöd åt Katos förslag, och att det alltså var Anđelko Brajković som Lisbet eventuellt tyckte liknade mördaren.
Citera
2022-01-10, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Tja, är det ett mord i Sverige där Baresic deltagit i (hur skulle annars Lisbet kunna känna till dådet?) så är det enda alternativet att det handlar om just mordet på den Jugoslaviska ambassadören Rolović 1971.

Här har du bilderna på Baresic och dennes vän Andjelko Brajowic när de grips av svensk polis kort efter mordet:
https://rs.n1info.com/vesti/a181755-foto-miro-baresic-hapsenje/
https://app.tt.se/bildobjekt/image/sdl6YBCjtMfGvI
https://alchetron.com/Miro-Bare%C5%A1i%C4%87

Fler bilder av Brajowic:
https://varldenshistoria.se/kriminalitet/terrorism/kroater-kapade-flyg-i-sverige
https://www.pressreader.com/croatia/vecernji-list-hrvatska/20160911/281741268872724

Lisbet tyckte alltså mördaren liknade Brajowic?

Ja, det tyckte hon säkert för mördaren Svartenbrandt såg ut som honom.
Citera
2022-01-10, 08:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Håller med. Med all respekt för hans kunskaper inom audio. Men han verkar köra för mycket cherrypicking gällande vittnesmål. Dessutom låter det inte ens i närheten av det han försöker göra gällande.

Citat:
Trams håller jag inte med om att det är. Jag skulle säga att det är ambitiösa försök att åstadkomma mer än de flesta privatsparare gör. Spännande med ett nytt grepp på palmemordet.

Däremot håller jag inte med om hans slutsatser som känns lite för sensationssökande för min smak.

Att det är kreativt och ambitiöst är en sak, men det förblir trams och oseriöst när han inte ens har bemödat sig att läsa igenom vittnesförhören från mordplatsen. Obduktionsrapport, brottsplatsanalys.. etc.

Komma dragandes med "ljudbevis" för ett tredje skott.

En parentes:
När man läst turerna om LAC-banden så framkommer en bild av att dessa var rätt kostsamma och att man därför återanvände dom och ville så göra även med de aktuella.
Frågan är hur väl föregående inspelning skrivs över/raderas eller om det finns ljud kvar från dessa.
Citera
2022-01-10, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Ja, det tyckte hon säkert för mördaren Svartenbrandt såg ut som honom.

Det finns absolut ingen bevisning mot Svartenbrandt. Men om du nu anser att det gör det tycker jag du ska skriva ett välformulerat och tydligt inlägg där du punktar upp bevisningen. För just nu kommer du bara med tomma anklagelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in