2022-01-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ja det tar bara två minuter gå runt. Men att inte går runt tar halva tiden... Om han går efter LOP över gatan måste han springa för att hinna runt.

Och framförallt:varför skulle man göra så? Och vad har du för stöd i materialet? ETT vittne som hela 1986 säger att han såg en man vänta några få sekunder vid Dekorima...
Det är ju bara en teori, bland alla andra.
Inget vittne har väl kunnat pekat ut från vilket håll mördaren kom?
I princip dök mördaren ju bara upp och sköt OP.
Detta kan placera den mannen som gick bakom LOP från Grand på mordplatsen som flera vittnen såg.
Min teori är att mördaren kan ha följt efter LOP från Grand och när dom korsade Sveavägen tog mördaren då istället vägen runt Skandiahuset via Adolf Fredriks Kyrkogata, Luntmakaregatan och in på Tunnelgatan.
Det enda som är säkert är att mördaren fanns på plats ca: 23:21.
LOP gick sakta och tittade i skyltfönster enligt vittnen, så mördaren behövde inte springa, även om LOP skulle passerat Tunnelgatan innan mördaren han dit, så fanns tid för mördaren att hinna upp dom på nytt.
Även om LJ gick ungefär samtidigt på Luntmakargatan måste han komma lång fram passera utbuktning/varuintaget på Skandiahuset för att se om någon gick framför honom på gatan.
Det är bara ca: 30-35 m mördaren skulle gått synlig på Luntmakaregatan innan han doldes av varuintaget/utbuktningen.
Dessutom gick LJ enligt honom själv på högersida så hans sikt skymdes än mer.
Intressant om min teori skulle hålla är att området runt Sveavägen/Tunnelgatan är välbekanta miljöer för CP.
Senast redigerad av Kompostnord 2022-01-10 kl. 18:04. Anledning: Rättat
Citera
2022-01-10, 18:03
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det intressanta är väl vilka interna överrockar de har. Näss påpekar ju även att den senare Ebbehistorien bland annat handlat om att övervaka honom själv.

Så vilka var dessa då. Enligt Rose har vi ju namnet på en av dessa eller?

Det är inga hemligheter vilka som drev skitkastningnen mot PG Näss. Ebbe Carlsson spred rykten om SÄPOs operative chefs kopplingar till KGB. Som tack för detta fick han av Ingvar Carlsson möjlighet att bedriva en hemlig PU, eller vad det nu var?

Christer Granqvist påstås var den som ger Tore Forsberg bud om MOP på Embassy Club. Han dyker senare upp som ECs evige kumpan Hans Holmers högra hand i PU och utnämnda dyrk in i SÄPO. I PU plockar HH in den utpekade KGB-tillgången Sverker Åström att härja bland SÄPOs akter.

I fallet Cosi fan Tutte-operationen återstår frågan om CG var överrock eller budbärare att utröna. Likaså måste en förklaring fram till varför TF inte beger sig till SÄPOs SBC när landets regeringschef mördas. Walter Kegö och Jan-Henrik Barrling behöver få sin munkavle avlägsnad för att vi ska få möjlighet att veta vad det var dom spanade på. Då kan vi också få veta vilken landsskadlig verksamhet som Sovjet bedrev i Sverige mordkvällen .
Citera
2022-01-10, 18:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Detta kan placera den mannen som gick bakom LOP från Grand på mordplatsen som flera vittnen såg.
Min teori är att mördaren kan ha följt efter LOP från Grand och när dom korsade Sveavägen tog mördaren då istället vägen runt Skandiahuset via Adolf Fredriks Kyrkogata, Luntmakaregatan och in på Tunnelgatan.
LOP gick sakta och tittade i skyltfönster enligt vittnen, så mördaren behövde inte springa, även om LOP skulle passerat Tunnelgatan innan mördaren han dit, så fanns tid för mördaren att hinna upp dom på nytt.
Även om LJ gick ungefär samtidigt på Luntmakargatan måste han komma lång fram passera utbuktning/varuintaget på Skandiahuset för att se om någon gick framför honom på gatan.
Intressant om min teori skulle hålla är att området runt Sveavägen/Tunnelgatan är välbekanta miljöer för CP.

Men varför skulle mördaren ta den vägen? Finns ingen anledning. Du säger det själv med att han kan hinna ikapp igen om han inte hinner runt...

LOP kollar i skyltfönster några enstaka sekunder. Att de skulle gå långsamt har jag aldrig sett vittmesmål om. Normal gånghastighet. Då skulle GM i stort sett behöva springa runt.

Jag förstår inte varför man ska göra det så komplicerat för sig när man ska teorisera. Finns inget som tyder på att GM tog den vägen. Däremot finns ju vittnesmål om en man bakom dom utanför La carterie.
Citera
2022-01-10, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Är inte det här obduktionsrapporten?

Förklara.
Det är Lennarts analyser.

Obduktionsrapporten är solklar. ETT SKOTT I RYGGEN!
Citera
2022-01-10, 18:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Det är bara ca: 30-35 m mördaren skulle gått synlig på Luntmakaregatan innan han doldes av varuintaget/utbuktningen.

Citat:
Men varför skulle mördaren ta den vägen? Finns ingen anledning. Du säger det själv med att han kan hinna ikapp igen om han inte hinner runt...

LOP kollar i skyltfönster några enstaka sekunder. Att de skulle gå långsamt har jag aldrig sett vittmesmål om. Normal gånghastighet. Då skulle GM i stort sett behöva springa runt.

Jag förstår inte varför man ska göra det så komplicerat för sig när man ska teorisera. Finns inget som tyder på att GM tog den vägen. Däremot finns ju vittnesmål om en man bakom dom utanför La carterie.

Ja att släppa sitt objekt ur sikte på ett sådant sätt är en ren chansning och dum.

Det är lite som SE och Grand-scenariot... där han ska tillbaka för att stämpla ut och kanske hämta vapen, för att av någon märkligt slump ljuga om tunnelbana till väktarna och sedan springa rakt i knät på paret Palme som inte bara hade gått i lagom takt så SE kunde hinna med utstämpling och väktarsamtal utan även korsat Sveavägen så att de kunde möta honom lite närmare....
Citera
2022-01-10, 18:32
Medlem
Citat:
/.../Att de skulle gå långsamt har jag aldrig sett vittmesmål om. Normal gånghastighet. Då skulle GM i stort sett behöva springa runt./.../
Enligt LP:s vittnesmål gick de t.o.m. "ganska fort", förmodligen för att det var rätt oskönt väder. "... det finns inga vittnesmål som strider mot [detta]..." skriver Gunnar Wall i Mordgåtan... (s. 114). Man kan tycka vad man vill om GW:s tankar kring mordet, men han är noggrann med källor. (Dessa finns ju per definition tillgå för alla som vill leta upp primärkällan.)
Citera
2022-01-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Ok. Det kände jag inte till. Jag trodde att det var chefsåklagaren Krister Peterson som givit instruktion om att man skulle fokusera utredningen till Engström och att Melander var mer nyfiken på Sydafrika.

Hur vet du att det var Melander som drev Engström?
Pettersson blev informerad av Melander och de som gjort analysen men när de försvann var det Melander ensam som satte in de nya i materialet och som drev spåret som svenska underrättelsekretsar kring de som dök upp i WT analyserna planterade via journalister.

Som du såg på presskonferensen sköt Melander Peterson framför sig. Det var han som ställt i utsikt för åklagaren att konkreta bevis fanns men några hade ryggrad nog att inte låta sig påverkas så det blev ett totalt fiasko när allt som Melander lovat var till grus.

Melander var också ute och påverkade vittnen off the rekord helt utan framgång. Ingen böjde sig ens när han väste att det att ni kommer att få se vi har bevis.
Citera
2022-01-10, 18:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Enligt LP:s vittnesmål gick de t.o.m. "ganska fort", förmodligen för att det var rätt oskönt väder. "... det finns inga vittnesmål som strider mot [detta]..." skriver Gunnar Wall i Mordgåtan... (s. 114). Man kan tycka vad man vill om GW:s tankar kring mordet, men han är noggrann med källor. (Dessa finns ju per definition tillgå för alla som vill leta upp primärkällan.)

Det enda som talar emot är placeringen på NF när han hör skotten. Men flyttar man honom ett kvarter så finns ingen konstigheter med LOP:s tider.
Citera
2022-01-10, 18:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Pettersson blev informerad av Melander och de som gjort analysen men när de försvann var det Melander ensam som satte in de nya i materialet och som drev spåret som svenska underrättelsekretsar kring de som dök upp i WT analyserna planterade via journalister.

Som du såg på presskonferensen sköt Melander Peterson framför sig. Det var han som ställt i utsikt för åklagaren att konkreta bevis fanns men några hade ryggrad nog att inte låta sig påverkas så det blev ett totalt fiasko när allt som Melander lovat var till grus.

Melander var också ute och påverkade vittnen off the rekord helt utan framgång. Ingen böjde sig ens när han väste att det att ni kommer att få se vi har bevis.

Källa? Annars vet du lika bra som vi andra att det lätt kan anses vara fria fantasier.
Citera
2022-01-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jo, jag svarade på det här påståendet (bortaget) från signaturen "hatavaccinpass":
Enligt obduktionsprotokollet var ingångshålet i brösten och utgångshålet ryggen.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
...och länkade till det här obduktionsprotokollet: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/06/protokoll-over-rattsmedicinsk-obduktion.html

Varpå signaturen "boboslacke" kryptiskt svarar:
Nej!

Det är även min fråga.

Precis. Åtminstone enligt det utlåtande som finns publicerat på Lennart Renstams blog.

Vilka är "AD och ACH"?

Det väger i så fall mycket lätt mot en säkerställd obduktionsrapport. Men då måste den också vara just, säkerställd.

Är den inte det, enligt "boboslacke" och "hatavaccinpass"?

Som sagt:
1. Är inte det obduktionsprotokoll som finns publicerat på Renstams blog det autentiska protokollet?

2. Sköts Palme i bröstet, inte i ryggen?
Boboslacke?

Någon annan?

Jag har haft kontakt med Remstam rikligt genom åren och tyvärr är det så att fantasin skenar ibland i hans teorier.

Det finns inga tvivel kring att Palme sköts i ryggen. Kulan passerade genom honom och drog med sig någon benbit.

Missförståndet skjuten i bröstet är lätt att förstå i villervalla. Palme lades på rygg och hjärtkompression förskötes så bröstet var insmort i blod.
Citera
2022-01-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja att släppa sitt objekt ur sikte på ett sådant sätt är en ren chansning och dum.

Det är lite som SE och Grand-scenariot... där han ska tillbaka för att stämpla ut och kanske hämta vapen, för att av någon märkligt slump ljuga om tunnelbana till väktarna och sedan springa rakt i knät på paret Palme som inte bara hade gått i lagom takt så SE kunde hinna med utstämpling och väktarsamtal utan även korsat Sveavägen så att de kunde möta honom lite närmare....
Det mesta tyder väl på att mördaren inte var något proffs och nog mer av impuls/tillfällighet sköt Palme, så ologiska handlingar är nog tänkbara.
Fanns mördaren hela tiden i eller i närheten/hörnet av Decorima?
Har läst att CP brukade hänga där området i väntan på langare.
Följde mördaren efter LOP på Sveavägen?
Om varför är det bara ett vittne som såg någon gå efter LOP på den sidan Sveavägen? (FN)
Kom mördaren ut från restaurangen i närheten? (SE)
Citera
2022-01-10, 19:24
Avstängd
Citat:
Det är Lennarts analyser.
Ah, ok. Håller med. De verkar lite väl kreativa.

Citat:
Obduktionsrapporten är solklar. ETT SKOTT I RYGGEN!
Tack. Då vet jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in