Citat:
Ursprungligen postat av
Patch1
Björn Söder är fortfarande en tongivande person, även om han är "maktlös" inom partiet, och att en sådan som han får husera fritt på riksnivå säger också en hel del om SD, medan de slänger ut folk för riktiga skitsaker, som att folk länkat till "fel" sajter. Dock så är Expo Karlsson mycket värre än Söder, och han är verkligen inte maktlös.
Om det är något man bör ha lärt sig vid det här laget, så är det att se hur partier och politiker agerar, inte vad de skriver eller säger. Om M blir ett regeringsparti och SD får chans att få igenom sakfrågor så kommer de knappast kräva något i vaccinfrågan, hur kan någon på fullaste allvar tro det? De kommer ställa krav på minskad invandring och kanske hårdare kriminalpolitik, och eventuellt något mer som pensioner. Expo Karlsson försäkrade rätt nyligen till Expo att han tog avstånd från en person som kritiserade vaccinpass:
https://www.friatider.se/sd-toppen-tar-avstand-fran-egna-profilen
Dessvärre är fria tiders artiklar oftast kryddade.
Jag läser motionerna till den stundande pandemilagens omröstning där SD kritiserar vaccinpass. Det räcker för mig. Partiet har dessutom röstat nej till pandemilagen, inte bara en gång, men även nu en andra gång.
Jag diskuterade med Jomshof på facebook och länkade honom en artikel från aftonbladet där 18 läkare och forskare skriver att vaccinpasset för oss mot kontrollsamhället. Han instämde och tycker att detta har fått alldeles för stora proportioner samt att det är ett övergående problem då fler och fler inser att vaccinpasset inte fungerar. Sen vet jag inte var Björn Söder har krävt vaccinpass. Det enda han gjort är att visa hur duktig han är som vaccinerat sig och att han förespråkar att andra ska göra likadant. Sen har han visserligen överdrivit med att visa en bild på två lungor där den enda föreställer en ovaccinerads som är "sjuk" och en vaccinerad som är helt frisk. Han har helt enkelt en övertro på vaccinen och hade likt många andra fårskallar en extrem övertro när vaccinen var i full gång i somras och då man visste lite om vaccinernas effekt. Flera andra i partiet har sagt att de är emot vaccinpass, så det finns stora krafter i partiet som är emot.
Jomshof, Åkesson, Vinge och den socialpolitiska talespersonen är de som har makt. Jomshof tycker att detta med vaccinpass mer liknar en cirkus och motionen underskrivet av deras socialpolitiska talesperson skriver att de tänker rösta nej till pandemilagen och att vaccinpassen strider mot grundläggande fri och rättigheter. Det räcker så. Sen kan man tycka att det är olyckligt att SD inte går all in och förmedlar ute på medierna. Problemet med det är att man då riskerar att skrämma bort en stor del av deras väljare samt potentiella väljare. Det är trots allt valår så det gäller att vara taktisk. Jag vet dock var SD står i frågan och jag är övertygad om att de inte kommer låta en M-ledd regering gå all in med vaccinpass.