2022-01-10, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du har rätt. Det är jag som räknat fel, SCV 183 mandat, och KDMSD 161. Därtill är MP närmare att klara gränsen än L. Ser inte bra ut för högerblocket. Men lockar man över C till sin sida, blir det klar borglig majoritet. Därför är det märkligt att Kristersson inte försöker förhandla med centern.
Han har ju redan sagt att han kan ge centern precis vad dom vill ha. Men pedofilernas SD-skräck sätter stopp för allt, så pass att de hellre röstar fram en S-regering för en struntreform om strandskyddet som inte ens har en majoritet i riksdagen bakom sig.
Citera
2022-01-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Tror många SD-väljare som gick tillbaka till M skrämdes av deras snack om vaccinpass och lockdowns. Så dessa har kommit tillbaka till SD. Dessutom är SD inte lika vaccinpassinvrande som M. SD är också mer försiktiga med att kräva restriktioner och lockdowns.

Sorry men man måste vara duktigt naiv eller rent utav trög om man tror att SD skulle vara emot restriktionerna, eller att de skulle sätta sig på tvären om vaccintvång blev realitet, när partiet har puckon som Björn Söder och Expo Karlsson i partiet på riksnivå. SD är som sagt låst till M, och vi vet alla var M står i vaccinfrågan och restriktioner.
Citera
2022-01-10, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Sorry men man måste vara duktigt naiv eller rent utav trög om man tror att SD skulle vara emot restriktionerna, eller att de skulle sätta sig på tvären om vaccintvång blev realitet, när partiet har puckon som Björn Söder och Expo Karlsson i partiet på riksnivå. SD är som sagt låst till M, och vi vet alla var M står i vaccinfrågan och restriktioner.
Björn Söder har ingen makt i partiet.

Läs deras motion om pandemilagen från december där de menar att vaccinpasset inskränker på de fria medborgerliga rättigheterna. De röstade nej till pandemilagen 2021 och kommer rösta nej till pandemilagen nu också. Det enda partiet som röstat och kommer rösta nej.
Citera
2022-01-10, 18:41
Medlem
Citat:
Björn Söder har ingen makt i partiet.

Läs deras motion om pandemilagen från december där de menar att vaccinpasset inskränker på de fria medborgerliga rättigheterna. De röstade nej till pandemilagen 2021 och kommer rösta nej till pandemilagen nu också. Det enda partiet som röstat och kommer rösta nej.

Björn Söder är fortfarande en tongivande person, även om han är "maktlös" inom partiet, och att en sådan som han får husera fritt på riksnivå säger också en hel del om SD, medan de slänger ut folk för riktiga skitsaker, som att folk länkat till "fel" sajter. Dock så är Expo Karlsson mycket värre än Söder, och han är verkligen inte maktlös.

Om det är något man bör ha lärt sig vid det här laget, så är det att se hur partier och politiker agerar, inte vad de skriver eller säger. Om M blir ett regeringsparti och SD får chans att få igenom sakfrågor så kommer de knappast kräva något i vaccinfrågan, hur kan någon på fullaste allvar tro det? De kommer ställa krav på minskad invandring och kanske hårdare kriminalpolitik, och eventuellt något mer som pensionsfrågan. Expo Karlsson försäkrade rätt nyligen till Expo att han tog avstånd från en person som kritiserade vaccinpass:

https://www.friatider.se/sd-toppen-tar-avstand-fran-egna-profilen
Citera
2022-01-10, 18:50
Medlem
Citat:
Björn Söder är fortfarande en tongivande person, även om han är "maktlös" inom partiet, och att en sådan som han får husera fritt på riksnivå säger också en hel del om SD, medan de slänger ut folk för riktiga skitsaker, som att folk länkat till "fel" sajter. Dock så är Expo Karlsson mycket värre än Söder, och han är verkligen inte maktlös.

Om det är något man bör ha lärt sig vid det här laget, så är det att se hur partier och politiker agerar, inte vad de skriver eller säger. Om M blir ett regeringsparti och SD får chans att få igenom sakfrågor så kommer de knappast kräva något i vaccinfrågan, hur kan någon på fullaste allvar tro det? De kommer ställa krav på minskad invandring och kanske hårdare kriminalpolitik, och eventuellt något mer som pensioner. Expo Karlsson försäkrade rätt nyligen till Expo att han tog avstånd från en person som kritiserade vaccinpass:

https://www.friatider.se/sd-toppen-tar-avstand-fran-egna-profilen
Dessvärre är fria tiders artiklar oftast kryddade.

Jag läser motionerna till den stundande pandemilagens omröstning där SD kritiserar vaccinpass. Det räcker för mig. Partiet har dessutom röstat nej till pandemilagen, inte bara en gång, men även nu en andra gång.

Jag diskuterade med Jomshof på facebook och länkade honom en artikel från aftonbladet där 18 läkare och forskare skriver att vaccinpasset för oss mot kontrollsamhället. Han instämde och tycker att detta har fått alldeles för stora proportioner samt att det är ett övergående problem då fler och fler inser att vaccinpasset inte fungerar. Sen vet jag inte var Björn Söder har krävt vaccinpass. Det enda han gjort är att visa hur duktig han är som vaccinerat sig och att han förespråkar att andra ska göra likadant. Sen har han visserligen överdrivit med att visa en bild på två lungor där den enda föreställer en ovaccinerads som är "sjuk" och en vaccinerad som är helt frisk. Han har helt enkelt en övertro på vaccinen och hade likt många andra fårskallar en extrem övertro när vaccinen var i full gång i somras och då man visste lite om vaccinernas effekt. Flera andra i partiet har sagt att de är emot vaccinpass, så det finns stora krafter i partiet som är emot.

Jomshof, Åkesson, Vinge och den socialpolitiska talespersonen är de som har makt. Jomshof tycker att detta med vaccinpass mer liknar en cirkus och motionen underskrivet av deras socialpolitiska talesperson skriver att de tänker rösta nej till pandemilagen och att vaccinpassen strider mot grundläggande fri och rättigheter. Det räcker så. Sen kan man tycka att det är olyckligt att SD inte går all in och förmedlar ute på medierna. Problemet med det är att man då riskerar att skrämma bort en stor del av deras väljare samt potentiella väljare. Det är trots allt valår så det gäller att vara taktisk. Jag vet dock var SD står i frågan och jag är övertygad om att de inte kommer låta en M-ledd regering gå all in med vaccinpass.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-10 kl. 18:52.
Citera
2022-01-10, 19:13
Medlem
Citat:
Dessvärre är fria tiders artiklar oftast kryddade.

Jag läser motionerna till den stundande pandemilagens omröstning där SD kritiserar vaccinpass. Det räcker för mig. Partiet har dessutom röstat nej till pandemilagen, inte bara en gång, men även nu en andra gång.

Jag diskuterade med Jomshof på facebook och länkade honom en artikel från aftonbladet där 18 läkare och forskare skriver att vaccinpasset för oss mot kontrollsamhället. Han instämde och tycker att detta har fått alldeles för stora proportioner samt att det är ett övergående problem då fler och fler inser att vaccinpasset inte fungerar. Sen vet jag inte var Björn Söder har krävt vaccinpass. Det enda han gjort är att visa hur duktig han är som vaccinerat sig och att han förespråkar att andra ska göra likadant. Sen har han visserligen överdrivit med att visa en bild på två lungor där den enda föreställer en ovaccinerads som är "sjuk" och en vaccinerad som är helt frisk. Han har helt enkelt en övertro på vaccinen och hade likt många andra fårskallar en extrem övertro när vaccinen var i full gång i somras och då man visste lite om vaccinernas effekt. Flera andra i partiet har sagt att de är emot vaccinpass, så det finns stora krafter i partiet som är emot.

Jomshof, Åkesson, Vinge och den socialpolitiska talespersonen är de som har makt. Jomshof tycker att detta med vaccinpass mer liknar en cirkus och motionen underskrivet av deras socialpolitiska talesperson skriver att de tänker rösta nej till pandemilagen och att vaccinpassen strider mot grundläggande fri och rättigheter. Det räcker så. Sen kan man tycka att det är olyckligt att SD inte går all in och förmedlar ute på medierna. Problemet med det är att man då riskerar att skrämma bort en stor del av deras väljare samt potentiella väljare. Det är trots allt valår så det gäller att vara taktisk. Jag vet dock var SD står i frågan och jag är övertygad om att de inte kommer låta en M-ledd regering gå all in med vaccinpass.

Förnekar du att Expo-Karlsson svansar efter Expo? Ja eller nej?

Och som sagt, jag skiter faktiskt i vad de säger. Sossarna ville utvisa många tiotusentals invandrare, hände inte ett skit. SD hävdar kanske att de är emot vaccinpass, samtidigt som Expo-Karlsson tar avstånd från en kritiker till vaccinpass, och partiet krävde vaccinpass för att komma in på ett SD-möte. Ser du problemet? Särskilt ett parti som SD som tycker en sak en dag, och ändrar sig nästa dag. Uppenbara exempel är EU-frågan, men även invandringsfrågan då ibland är de emot ökad kvotflyktinginvandring, ibland vill de öka den. Varför ska jag tro på vad de säger, när de agerar åt det motsatta hållet i vaccinfrågan?
Senast redigerad av Patch1 2022-01-10 kl. 19:47.
Citera
2022-01-10, 19:27
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men varför skall svenskar i Sverige betala din globala pension? Ansök om pension från det globala samhället för från oss får du inget! När den nationalistiska regeringen i ditt nya hemland utvisar dig för att du propagerar för att deras nationalstat skall upplösas så kommer vi inte släppa in dig i Sverige; du får sluta som en statslös paria. Ingen litar på en svikare.

Sinestro påstår att han var nationalist på 80-talet men sedan blivit globalist.

Själv önskar jag att SD protesterade mot vaccinpass mer, om de inte gör det blir det Afs för mig.
Citera
2022-01-10, 20:29
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nja, sanningen är att S har bra många såna väljare. Som gapar och sväljer allt. Gissningsvis mer än SD-väljare. M har de mest kritiska och pålästa väljarna, därför går M oftast dåligt i opinionen.

S har haft sin sämsta regeringsperiod sedan partiet bildades för mer än 100 år sedan. Men just nu ligger de över valresultatet, en magnifik uppvisning i hur man lyckas behålla väljare trots usel politik och usla politiker.

Hade S gjort en bra regeringsperiod hade jag kunnat köpa att de har 30% även om jag själv inte röstar på dem. Men nu, nej någonting är fel på någonting. Man vill ju ogärna kritisera folket och demokratin men jag vet själv hur S-väljare kan vara

Och Moderaterna med sitt vaccinpass-tyranni då? Sverige är mindre galet än t.ex. Tyskland och Australien, men M skulle kunna ändra på det. Jag tycker SD bör ryta till mot M om M's vaccingalenskap.
Citera
2022-01-10, 20:53
Medlem
Citat:
Förnekar du att Expo-Karlsson svansar efter Expo? Ja eller nej?

Och som sagt, jag skiter faktiskt i vad de säger. Sossarna ville utvisa många tiotusentals invandrare, hände inte ett skit. SD hävdar kanske att de är emot vaccinpass, samtidigt som Expo-Karlsson tar avstånd från en kritiker till vaccinpass, och partiet krävde vaccinpass för att komma in på ett SD-möte. Ser du problemet? Särskilt ett parti som SD som tycker en sak en dag, och ändrar sig nästa dag. Uppenbara exempel är EU-frågan, men även invandringsfrågan då ibland är de emot ökad kvotflyktinginvandring, ibland vill de öka den. Varför ska jag tro på vad de säger, när de agerar åt det motsatta hållet i vaccinfrågan?
Nej. Jag tycker Expo-Karlsson skämmer ut sig. Och jag tycker SD har varit alldeles för extrema i sina uteslutningar. De borde inte behandlat sitt ungdomsförbund på det sättet.

Men man måste väga saker. SD är uppenbarligen emot pandemilagen och flera tunga företrädare tycker vaccinpasset är ett jippo. Deras motion kritiserar vaccinpasset. Ska vi få ett maktskifte så kan vi inte rösta på små partier som AfS eftersom förändringen måste komma nu.

Att de hade vaccinpass-krav till deras landsmöte var under en tid då vaccinpass var poppis. Dessutom kom man in om man testade sig. Man behövde inte ha vaccinet. Men ju längre tiden går så inser fler och fler världen över att vaccinpasset inte fungerar.
Citera
2022-01-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sinestro påstår att han var nationalist på 80-talet men sedan blivit globalist.

Själv önskar jag att SD protesterade mot vaccinpass mer, om de inte gör det blir det Afs för mig.
Deras senaste motion när de kritiserar pandemilagens förlängning kritiserar vaccinpass kraftigt samt att de tänker rösta nej till en förlängning av pandemilagen. Sammantaget tycker jag det återigen är mer värt att rösta SD. Vi måste samla rösterna hos SD och inte hos småpartier som ändå inte kommer in.
Citera
2022-01-10, 21:39
Medlem
Citat:
Deras senaste motion när de kritiserar pandemilagens förlängning kritiserar vaccinpass kraftigt samt att de tänker rösta nej till en förlängning av pandemilagen. Sammantaget tycker jag det återigen är mer värt att rösta SD. Vi måste samla rösterna hos SD och inte hos småpartier som ändå inte kommer in.

Vi måste ingenting. SD ska göra sig förtjänta av sina röster, och kan inte förvänta sig att de kommer få alla röster från "högerhållet" bara för att de är minst dåliga i riksdagen. De har gång på gång på gång svikit i fråga efter fråga. Nej SD kan fara åt helvete. Denna övertro på parlamentarism är även paradoxalt nog ett demokratiskt problem eftersom man kväver röster som inte finns i rikspolitiken, samt att demokratiska val inte är den enda vägen. Och ja revolution, kupp, motstånd, kalla det vad du vill är helt legitimt om majoriteten kör över minoriteters grundläggande rättigheter, då är våld försvarbart. De som säger annat är antingen lögnare eller riktiga puckon.

Citat:
Att de hade vaccinpass-krav till deras landsmöte var under en tid då vaccinpass var poppis. Dessutom kom man in om man testade sig. Man behövde inte ha vaccinet. Men ju längre tiden går så inser fler och fler världen över att vaccinpasset inte fungerar.

Om SD gör sjuka saker som detta för att det är "poppis" så kan vi ju lugnt räkna med att de kommer vika sig för M i denna fråga när allt är sagt och gjort.
Senast redigerad av Patch1 2022-01-10 kl. 21:45.
Citera
2022-01-10, 21:59
Medlem
Citat:
Vi måste ingenting. SD ska göra sig förtjänta av sina röster, och kan inte förvänta sig att de kommer få alla röster från "högerhållet" bara för att de är minst dåliga i riksdagen. De har gång på gång på gång svikit i fråga efter fråga. Nej SD kan fara åt helvete. Denna övertro på parlamentarism är även paradoxalt nog ett demokratiskt problem eftersom man kväver röster som inte finns i rikspolitiken, samt att demokratiska val inte är den enda vägen. Och ja revolution, kupp, motstånd, kalla det vad du vill är helt legitimt om majoriteten kör över minoriteters grundläggande rättigheter, då är våld försvarbart. De som säger annat är antingen lögnare eller riktiga puckon.

Om SD gör sjuka saker som detta för att det är "poppis" så kan vi ju lugnt räkna med att de kommer vika sig för M i denna fråga när allt är sagt och gjort.
Jag hade själv inte röstat SD om de hade varit för vaccinpass. Men de rör sig mot rätt riktning. De har röstat nej till pandemilagen tidigare och kommer göra det nu också. Bara det är skäl nog att rösta på partiet. De kritiserar vaccinpass och menar att det mycket väl kan bryta mot grundlagen.

Men rösta du på ditt promilleparti som ändå aldrig kommer komma in. Tror du inte på parlamentarismen så kan du ju lika gärna avhålla dig från att ens rösta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in