2022-01-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Men rösta du på ditt promilleparti som ändå aldrig kommer komma in. Tror du inte på parlamentarismen så kan du ju lika gärna avhålla dig från att ens rösta.

Jag röstar helt enkelt inte "på det minst dåliga", så enkelt är det, särskilt inte när jag inte ens litar på partiet i fråga. Och jag röstar för att jag kan, och jag har aldrig skrivit att jag är emot demokratin. Säger bara att det inte är den enda vägen om det skulle gå riktigt illa, som det gjort i t.ex. Österrike.
Citera
2022-01-10, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag röstar helt enkelt inte "på det minst dåliga", så enkelt är det, särskilt inte när jag inte ens litar på partiet i fråga. Och jag röstar för att jag kan, och jag har aldrig skrivit att jag är emot demokratin. Säger bara att det inte är den enda vägen om det skulle gå riktigt illa, som det gjort i t.ex. Österrike.
Ja men ha de så kul med en S-regering igen som vinner på 1 mandat på grund av att idioter som du kastar bort rösten på afs. Så får du ha kul med fortsatt höga elpriser och drivmedelspriser som sen driver upp inflationen.
Citera
2022-01-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ja men ha de så kul med en S-regering igen som vinner på 1 mandat på grund av att idioter som du kastar bort rösten på afs. Så får du ha kul med fortsatt höga elpriser och drivmedelspriser som sen driver upp inflationen.

Haha och där kom den, standardsvaret från en SDare. Och vet du vad? Jag VILL att sossarna vinner igen, för vet du varför? För de är betydligt mildare än idioterna i M i vaccinfrågan vilket alla bör veta vid det hrä laget, och du måste vara riktigt dumnaiv om du tror att SD kommer eller ens kan påverka M i denna fråga. SD ska vara glada om M ens kollar åt deras håll, vilket SD naturligtvis hoppas på och då finns det inte utrymme för massa krav som inte ens är deras kärnfrågor. Inse att SD kommer bli ett dörrmatteparti till M, och därför är det bättre att S vinner valet 2022 och bildar ny regering. Och jag hoppas SD sjunker lite också i samma veva. SD har blivit skit och skit ska skit ha.
Citera
2022-01-10, 23:37
Medlem
Citat:
Haha och där kom den, standardsvaret från en SDare. Och vet du vad? Jag VILL att sossarna vinner igen, för vet du varför? För de är betydligt mildare än idioterna i M i vaccinfrågan vilket alla bör veta vid det hrä laget, och du måste vara riktigt dumnaiv om du tror att SD kommer eller ens kan påverka M i denna fråga. SD ska vara glada om M ens kollar åt deras håll, vilket SD naturligtvis hoppas på och då finns det inte utrymme för massa krav som inte ens är deras kärnfrågor. Inse att SD kommer bli ett dörrmatteparti till M, och därför är det bättre att S vinner valet 2022 och bildar ny regering. Och jag hoppas SD sjunker lite också i samma veva. SD har blivit skit och skit ska skit ha.
Vaccinpass är ett övergående problem ditt jävla pucko. Tror du vi kommer stå där vintern 2023 med krav på vaccinpass med minimum dos 5? Folk protesterar redan. Flera experter dömer ut vaccinpass i kritiska insändare på våra största tidningar, till och med krönikörerna Cantwell och Kroon undrar hur länge vansinnet ska pågå. Politiker i riksdagen gör det. Till och med folkhälsomyndigheten gör det. Färre och färre kommer ta en dos 3 eller dos 4. Det kommer vara alldeles för liten vaccinationstäckning för att man ska kunna hålla igång samhället med vaccinpass. Tänk lite långsiktigt och strategiskt din tröga åsna. Tyskland och Österrike har skjutit upp kravet på obligatoriskt pass eftersom politikerna vet att folket går man ur huse.

Om du tror att det blir mindre vaccinpass i närtid med denna S-regering så är du själv extremt jävla naiv. Hallengren sa själv i dagens pressträff att när smittspridningen börjar gå ner till våren så ska vaccinpass användas mer brett. Då är det hejdå till krogen, restauranger och gym.

Gå och rösta på ditt jävla promilleparti. Klaga inte sen när hälften av de röstberättigade till valet 2030 är invandrare från MENA. För då är det verkligen försent att vända riktning.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-10 kl. 23:39.
Citera
2022-01-10, 23:57
Medlem
Citat:
Vaccinpass är ett övergående problem ditt jävla pucko.

Jo de säger det, men det verkar onekligen inte som det.

Citat:
Tror du vi kommer stå där vintern 2023 med krav på vaccinpass med minimum dos 5?

Vad tror du själv? Att staten som vill vårt bästa kommer att "vakna upp" och befria oss från inskränkningarna som de lagt på oss? Om det ändå vore så väl. Om det försvinner beror det på hård press, och visst jag har läst två artiklar från massmedia idag, men jag kommer inte fira något förrän det blir slag i saken.

Citat:
Folk protesterar redan. Flera experter dömer ut vaccinpass i kritiska insändare på våra största tidningar, till och med krönikörerna Cantwell och Kroon undrar hur länge vansinnet ska pågå. Politiker i riksdagen gör det. Till och med folkhälsomyndigheten gör det. Färre och färre kommer ta en dos 3 eller dos 4. Det kommer vara alldeles för liten vaccinationstäckning för att man ska kunna hålla igång samhället med vaccinpass. Tänk lite långsiktigt och strategiskt din tröga åsna. Tyskland och Österrike har skjutit upp kravet på obligatoriskt pass eftersom politikerna vet att folket går man ur huse.

Jo jag är en trög åsna som såg igenom detta från början, samt röstade in SD i riksdagen då jag direkt såg igenom lögnerna. Jag är trög för att jag inte är naiv eller vad snackar du om? Det är svårt att inte vara cynisk och pessimistisk med så många år som politiskt medveten och oliktänkande. När särskilt SD konstant svikit de som stöttat dem, särskilt de som röstade in dem 2010.

Österrike har skjutit upp det i två månader p.g.a. infrastruktur-problematik med systemet, det är åtminstone den officiella förklaringen. Den nuvarande tyska regeringen är helt sjuka i huvudet, så det skulle inte förvåna mig det minsta om de skulle brutalt slå ner på demonstrationer och andra protester. Hur sjukt det än låter så är den nyare tyska regering värre än Merkels, och hon var en katastrof.

Citat:
Om du tror att det blir mindre vaccinpass i närtid med denna S-regering så är du själv extremt jävla naiv. Hallengren sa själv i dagens pressträff att när smittspridningen börjar gå ner till våren så ska vaccinpass användas mer brett. Då är det hejdå till krogen, restauranger och gym.

S är fortfarande mindre dåliga än M. Så med din logik bör jag rösta på S, eftersom SD aldrig kommer få något inflytande, särskilt inte från M i vaccinfrågan.

Citat:
Gå och rösta på ditt jävla promilleparti. Klaga inte sen när hälften av de röstberättigade till valet 2030 är invandrare från MENA. För då är det verkligen försent att vända riktning.

Allt jag kan säga är att du är demokratiskadad. Skulle inte parlamentarism existerat hade du förmodligen antingen lagt dig ned i fosterställning och skakat, eller låtsas som ingenting likt alla andra zombies i vårt samhälle.

Om du är orolig för att svenskar blir en minoritet så krävs det betydligt hårdare lösningar än de SD föreslår. För SD är alla tusentals tredje världen-invandrare med svenska medborgarskap fullvärdiga svenskar, och de vill inte ens stoppa invandringen heller. Däremot slösa skattepengar på att få ut invandrare som går med på det, samtidigt som nya kommer in.
Senast redigerad av Patch1 2022-01-11 kl. 00:00.
Citera
2022-01-11, 00:04
Medlem
Citat:
Jo de säger det, men det verkar onekligen inte som det.

Vad tror du själv? Att staten som vill vårt bästa kommer att "vakna upp" och befria oss från inskränkningarna som de lagt på oss? Om det ändå vore så väl. Om det försvinner beror det på hård press, och visst jag har läst två artiklar från massmedia idag, men jag kommer inte fira något förrän det blir slag i saken.

Jo jag är en trög åsna som såg igenom detta från början, samt röstade in SD i riksdagen då jag direkt såg igenom lögnerna. Jag är trög för att jag inte är naiv eller vad snackar du om? Det är svårt att inte vara helt cynisk och pessimistisk med många år som politiskt medveten och oliktänkande. När särskilt SD konstant svikit särskilt de som röstade in dem 2010 så blir det riktigt provocerande.

Österrike har skjutit upp det i två månader p.g.a. infrastruktur-problematik med systemet, det är åtminstone den officiella förklaringen. Den nuvarande tyska regeringen är helt sjuka i huvudet, så det skulle inte förvåna mig det minsta om de skulle brutalt slå ner på demonstrationer och andra protester. Hur sjukt det än låter så är den nyare tyska regering värre än Merkels, och hon var en katastrof.

S är fortfarande mindre dåliga än M. Så med din logik bör jag rösta på S, eftersom SD aldrig kommer få något inflytande, särskilt inte från M i vaccinfrågan.

Allt jag kan säga är att du är demokratiskadad. Skulle inte parlamentarism existerat hade du förmodligen antingen lagt dig ned i fosterställning, eller låtsas som ingenting likt alla andra zombies i vårt samhälle.

Om du är orolig för att svenskar blir en minoritet så krävs det betydligt hårdare lösningar än de SD föreslår. För SD är alla tusentals tredje världen-invandrare med svenska medborgarskap fullvärdiga svenskar, och de vill inte ens stoppa invandringen heller. Däremot slösa skattepengar på att få ut invandrare som går med på det, samtidigt som nya kommer in.
Österrike skyller på infrastrukturproblem. Sanningen är att de skiter i brallan. De vet det själva. Tyska regeringen vet detta också. Tyskarna har redan attackerat hälsoministerns kontor. Regeringen manar till demokratiska samtal och en moralisk debatt om saken innan beslut om obligatorisk vaccin fattas. Allt detta tack vare att folk har vaknat. Och vi blir fler och fler. Poliser är utbrända och pallar inte mera. Franska politiker som tänkt rösta igenom kravet på vaccinpass har fått kulor hemskickade.

Det är inte logiskt att tro att själva konceptet vaccinpass kommer kunna fungera om det ska krävas tre doser eller fyra doser för att man ska kunna få carte blanche med vaccinpass, just eftersom färre kommer ta dos 3 och dos 4. Det går inte att stänga ute 40-50 procent av samhällets befolkning.

Vad vet du om att SD inte kommer kunna sätta press på M? De har röstat nej till pandemilagen en gång och kommer göra det nu också. I kombination med att detta är ett övergående problem så måste du blicka till 2026-2030 och inse att förändringen måste ske nu i invandringsfrågan, energifrågan och drivmedelsfrågorna. Samt mycket annat.

Vad vet du om mina åsikter om parlamentarism? Jag är realist. Jag och SD inser att vägen till makten sker genom parlamentet och att inte gå full retard från första början. Det gäller att flytta fram sina positioner sakta men säkert. Ni i afs och NMR ska bara ha ha och ha. Om du inte ens tror på parlamentarismen så kan du avstå från att rösta, för du har redan gett upp på förhand. Problemet är att svensken är efterbliven. Ska man övertyga och få med svensken på sin sida så måste man vara någorlunda balanserad.

Den demografiska utvecklingen går inte att göra något åt. Om du tror man kan kasta ut 2 miljoner mörkhyade från det här landet så är du bara naiv. Stäng av kranen nu genast och öka incitamenten för att svenskar ska föda fler barn. Svårare än så är det inte.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-11 kl. 00:11.
Citera
2022-01-11, 01:14
Medlem
Citat:
Österrike skyller på infrastrukturproblem. Sanningen är att de skiter i brallan. De vet det själva. Tyska regeringen vet detta också. Tyskarna har redan attackerat hälsoministerns kontor. Regeringen manar till demokratiska samtal och en moralisk debatt om saken innan beslut om obligatorisk vaccin fattas. Allt detta tack vare att folk har vaknat. Och vi blir fler och fler. Poliser är utbrända och pallar inte mera. Franska politiker som tänkt rösta igenom kravet på vaccinpass har fått kulor hemskickade.

Den viktiga "detaljen" här med Tyskland är att tyskarna har "gjort kaos", och inte suttit med armarna i kors eller med händerna knutna i fickorna, som ni "realister" troligen hade gjort efter att ha förlorat valomröstningen.

Citat:
Det är inte logiskt att tro att själva konceptet vaccinpass kommer kunna fungera om det ska krävas tre doser eller fyra doser för att man ska kunna få carte blanche med vaccinpass, just eftersom färre kommer ta dos 3 och dos 4. Det går inte att stänga ute 40-50 procent av samhällets befolkning.
Man behöver faktiskt inte snöa in sig på vaccinpassen i sig heller. Det vi ser är ett ökat kontrollsamhälle, vilket är en oroande utveckling minst sagt. Vaccinpassen kanske försvinner, men kan likväl snabbt ersättas med ett annat då folket blivit så vana vid den här skiten nu. Det är bara naivt att tro att samma makt som inskränker våra friheter och rättigheter är beredda att ge oss tillbaka dem utan vidare.

Citat:
Vad vet du om att SD inte kommer kunna sätta press på M? De har röstat nej till pandemilagen en gång och kommer göra det nu också. I kombination med att detta är ett övergående problem så måste du blicka till 2026-2030 och inse att förändringen måste ske nu i invandringsfrågan, energifrågan och drivmedelsfrågorna. Samt mycket annat.

SD kommer inte ingå i någon M-regering. Det enda de kan hoppas på att bli som V, fast på högersidan. Dvs SD skulle då stötta en M-regering, kanske i utbyte mot en eller kanske två frågor. Vilka frågor är det då? Möjligen deras kärnfrågor? Och sist jag kollade var inte vaccinfrågan ett av dem.

Här är grejen... hade M varit ungefär som S, dvs usla men inte katastrofala, då hade troligen en röst på SD gjort nytta. Men nu befinner vi oss i en situation där M som skulle kunna bli regeringsparti är en katastrof i vaccinfrågan, och SD är "emot" och kommer inte att bli ett regeringsparti. Jag kommer inte våga riskera rösta på SD, för jag har inga garantier från dem. Det finns inget "vi kommer rösta ner M om de är för vaccinpass". Det är som att singla slant, och inget jag vill riskera. Ja så dåliga är M i den här frågan. Du ifrågasätter mig att jag inte tror att SD kommer kunna pressa M, men då kan jag även fråga dig: varför tror du att SD skulle få M att ändra sig i frågan? Och tror du verkligen att SD skulle strida för denna fråga om de håller på att få igenom kraftigt minskad invandring?

Citat:
Den demografiska utvecklingen går inte att göra något åt. Om du tror man kan kasta ut 2 miljoner mörkhyade från det här landet så är du bara naiv. Stäng av kranen nu genast och öka incitamenten för att svenskar ska föda fler barn. Svårare än så är det inte.

Jag har inte pratat om att kasta ut två miljoner invandrare. Det var du som ojade över att svenskarna kan bli minoritet. Men jo, allt går med vilja. Bara en loser säger "det här är orealistiskt". Din sort är alltid förlorarna, för ni är alltid villiga att kompromissa trots att utgångsläget redan är uselt, det är därför ni alltid förlorar mark medan vänstern aggressivt slår in på ny terräng.
Citera
2022-01-11, 02:21
Medlem
Citat:
Det är svårt att förstå hur vaccinfrågan kan avgöra hur man lägger sin röst i ett helt riksdagsval. Ännu svårare är det att förstå hur vaccinfrågan har blivit ideologiserad. Att vaccinkritik på något sätt blandas samman med höger/vänster eller GAL/TAN, när vaccinet är en helt separat fråga som inte går att placera in på en skala.
Citera
2022-01-11, 02:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Lite ohållbar situation och det är enbart massinvandringspolitiken som gör de valt detta läge och det intressanta är ju då hur länge de kan föra en frontalkrockpolitik med sig själva för så blir det ju om de samarbetar med vänsterblocket.

Som ett par redan nämnt så är det också SD som parti. C måste vara mot SD bara för att. Annie skulle få äta upp en hel skofabrik om hon gick in i samma regeringsunderlag som SD. C måste sparka henne för att komma ur den knipa hon satt C i.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Via en gemensam vän fick jag chansen under en kväll på puben i helgen att prata med en rätt luttrad fd moderat lokalpolitiker i en kranskommun till Stockholm som varit med i moderaterna i 20 år snart och har örat mot rälsen i partiet.
Det var ingen jättepositiv diskussion tyvärr om man vill ha maktskifte. Lät nästan som att delar av M redan har gett upp att vinna valet. Ska fritt från minnet sammanfatta ungefär kontentan av vad han sade:
* Moderaterna har hoppats kunna triangulera väljare från S, SD (moderaternas grundsyn verkar vara att SDare till största del är missnöjda moderater eller i alla fall potentiella moderater) samtidigt som man inte velat vara radikala nog för att skrämma bort väljare till S och C. Resultatet blev en mesig och otydlig mellanväg. Samtidigt hade det nog i alla fall för 2-3 år sedan varit svårt att få acceptans i partiet för att tydligt välja väg åt något av hållen. Kompromissen blev denna fega medelväg som partiledningen officiellt fortfarande tror är bäst.
* Magdalena Andersson har underskattats samtidigt som många inom M tycker att partiet borde gå hårdare åt henne. Tystnaden är oförklarlig och börjar irritera många inom partiet.
* Internt är beröringsskräcken för SD med undantag för delar av stockholmsfalangen inte så stor. Vad det istället handlar om är att man är rädd för att tappa kvinnor till S/C samt tappa andraplatsen till SD och det hoppas man undvika genom att vara ledaren för oppositionen samt hålla SD på lite otydligt avstånd. Tar man för stort avstånd tappar man istället män till SD.
* Många moderater förstår inte hur otroligt impopulär Reinfeldt har blivit. Moderaterna hade vunnit på att ta ett mycket tydligare avstånd från politiken han drev rörande nästan allt förutom arbetslinjen. Samtidigt förstår moderaterna egentligen att många väljare har svårt att lita på partiet. De stora föesvarsnedskärningarna under Reinfeldt var nog den enskilt största chocken bland äldre moderater.
* Precis som med Reinfeldt underskattar många stockholmsmoderater hur impopulära MP är. De förstår att det inte är ett populärt parti men inte hur impopulära de är. Finns fortfarande många moderater som hellre sammarbetar med MP än SD om de måste välja.
* Kristersson sitter säkert och oppositionen i partiet är än så länge i alla fall inte så stark. Man är inte nöjd med partiets utveckling i opionsmätningarna, men det finns ingen som skulle vilja ta över partiet just nu. I dagsläget skulle en som Sonesson vara alldeles för impopulär bland partiföreträdarna.
* Samtidigt ökar kritiken mot att Kristersson är så osynlig. Har han redan gett upp eller är han bara rätt bekväm där han är?
* Återvandring är en vattendelare men överlag ett impopulärt förslag. Partiet tror internt och externt fortfarande på att vem som helst kan integreras i Sverige och bli skötsam om de får ett jobb och lär sig svenska. Det är därför man inte protesterar högre att Sverige delar ur överlägset mest medborgarskap per capita I EU tex.
* Rörande S och Magdalena Andersson finns det två falanger, de som tror hon är övermäktig M och redan gett upp och de som tror att det mest är en extra lång smekmånad där elpriser och kriminalitet ska vinna tillbaka väljarna. Det är många inom M som är livrädda för att S ska svänga i kärnkraftsfrågan då M just nu vill göra den till en stor valfråga (det är i praktiken en officiell strategi).
* För att M rejält ska svänga krävs det en svidande valförlust i valet där SD blir större med marginal. Annars är risken stor att många inom M tror att de förlorade valet för att de sammarbetade för nära SD och därmed skrämde över kvinnliga väljare till S.
* Risken finns att det blir "låg energi" i moderaternas valrörelse om partiet fortsätter tappa väljare.
Egentligen inga nyheter för de flesta i denna tråden, men tycker ändå det är intressant att få det bekräftat från någon som i alla fall har lite insyn i partiet.

Tack för en intressant redogörelse. Suck moderaterna är sådana liberala globalister helt fast i 1900-talets politik. Det behövs ett nytt liberalt parti som MED. Hur skall vi kunna få något gjort med ett sådant tramsparti? Kanske måste vi bearbeta sossarna istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Någon annan som tror att Moderaterna nog hade vunnit mer på att förespråka "restriktioner med måtta" dvs, kritisera Sossarna för att just nu ta i för mycket utifrån hur "lugnt" läget ändå är överlag stället som att nu förespråka ännu mer restriktioner?

Är en erhörd coronatrötthet i samhället och jag tror att moderaternas nuvarande linje kan driva bort väljare. Även vanliga medelsvensson som tagit sina sprutor men bara är less.

Det går ju dåligt ihop med att vara liberaler. SD som ogillar liberalismen är mer liberala än M.......

Citera
2022-01-11, 02:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Om det är något man bör ha lärt sig vid det här laget, så är det att se hur partier och politiker agerar, inte vad de skriver eller säger. Om M blir ett regeringsparti och SD får chans att få igenom sakfrågor så kommer de knappast kräva något i vaccinfrågan, hur kan någon på fullaste allvar tro det? De kommer ställa krav på minskad invandring och kanske hårdare kriminalpolitik, och eventuellt något mer som pensionsfrågan. Expo Karlsson försäkrade rätt nyligen till Expo att han tog avstånd från en person som kritiserade vaccinpass:https://www.friatider.se/sd-toppen-tar-avstand-fran-egna-profilen

Självklart, vad spelar det för roll om vi slipper vaccinpass i ett arabiskt Sverige? Kanske kan ni starta ett vaccinparti och få 0,4 % av rösterna. Vi andra måste rädda Sverige.

Citat:
Förnekar du att Expo-Karlsson svansar efter Expo? Ja eller nej?

Han trollar ju dem. Hur skall de använda sina skattepengar till att jaga SD när SD samarbetar med dem?
Citera
2022-01-11, 07:21
Medlem
Nya SIFO är ute:

S får 30,8 procent
SD 19,8
M 19,7 procent
Vänsterpartiet (V) 9,9 procent,
Centern (C) 6,9 procent
Kristdemokraterna (KD) 5,2 procent.

MP och L ligger under riksdagsspärren med 3,4 procent respektive 2,7 procent.

Källa: https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/sd-naest-stoerst-med-knapp-marginal.XR3TWppce
Citera
2022-01-11, 08:28
Moderator
Ancistruss avatar
Ny undersökning om partiledarnas (/språkrörens) förtroende i Januari 2022 presenteras i dagens Expressen. Inte oväntat ligger partiledarna för de största partierna högst upp och partiledarna för de minsta längs ner. Mao som vanligt.

Citat:
Magdalena Andersson (S):51 procent (+1)

Ulf Kristersson (M):32 procent (-2)

Jimmie Åkesson (SD):29 procent (+1)

Nooshi Dadgostar (V):29 procent (-3)

Ebba Busch (KD):25 procent (-1)

Annie Lööf (C):24 procent (+2)

Nyamko Sabuni (L):9 procent (-2)

Per Bolund (MP):8 procent (-1)

Märta Stenevi (MP):7 procent (-2)

(Andel som uppger att de har ganska stort eller mycket stort förtroende. Förändring mot december 2021 inom parentes.)

https://www.expressen.se/nyheter/andersson-i-fortroendetopp-nu-aven-bland-mannen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in