2022-01-10, 16:27
Medlem
Åhhh snyft. Offerkoftan på.

Du har problem med att formulera dig. Tvivlar på hög iq, sorry.
Citera
2022-01-10, 16:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Du styrs också av känslor. Rationalitet utan känslor är en motsättning.

En förmåga till både empati och rationalitet är nödvändigt. För att ta ett exempel; om du har svårt att sätta dig in i andra människors situation och behov av stöd eller hjälp så kan det rationella beslutet kanske varit att skita i att vårda skadade eller gamla. Ett samhälle utan denna förmåga kommer inte komma långt. Ty människan kan och ska inte vara robotar. Det tror inte jag att du tycker innerst inne.

Att empatisera med ett sjukt husdjur är en förutsättning för att ta ett slutgiltigt beslut att avlivning är det mest humana. Det betyder inte att man inte känner sorg eller ledsenhet.
Har du något som styrker detta eller tjej-gissar du?

I själva verket visar alla tester att sjukvården måste ta faktabaserade beslut, liksom t.ex skolan och polisen. Det är bara din "känsla" att du tog rätt beslut med husdjuret känslomässigt. Men det är ju självuppfyllande. I själva verket tar en dator mycket bättre beslut om vilka betyg en elev ska ha, och ganska snart även om sjukdomar i form av AI-doktorer på nätet.

Du är som gjord för astrologi hur som helst. Som jag skrattar åt, jag föredrar astronomi.
Citera
2022-01-10, 16:51
Medlem
Paris24s avatar
"Män är rädda för starka kvinnor!" är tillverkat av kvinnor för kvinnor. Kvinnor saknar oftast självförtroende och måste därför peppa sig hela tiden med slogans typ Kvinnor Kan. Deras hjärnor tänker inte automatiskt Jag är bäst, som många mäns hjärnor gör, inte alla.
Citera
2022-01-10, 19:58
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Har du något som styrker detta eller tjej-gissar du?

I själva verket visar alla tester att sjukvården måste ta faktabaserade beslut, liksom t.ex skolan och polisen. Det är bara din "känsla" att du tog rätt beslut med husdjuret känslomässigt. Men det är ju självuppfyllande. I själva verket tar en dator mycket bättre beslut om vilka betyg en elev ska ha, och ganska snart även om sjukdomar i form av AI-doktorer på nätet.

Du är som gjord för astrologi hur som helst. Som jag skrattar åt, jag föredrar astronomi.
Du tror att förmåga till empati utesluter förmågan att ta faktabaserade beslut.
Som sagt, detta extrema förakt gentemot känslor, empati. Och även svaghet. Vår förmåga till empati är en del av det som drivit forskningen framåt, att lindra smärta, och att ta hand om våra sjuka. Hur jävla svårt kan det vara att erkänna detta?

Robotar skiter i om människor dör eller lever.

Jaså? Jag är fullkomligt ointresserad av astrologi, men du kanske ”känner” att det är så, och då ska jag inte slå den villfarelsen ur dig .
Citera
2022-01-10, 20:32
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du tror att förmåga till empati utesluter förmågan att ta faktabaserade beslut.
Som sagt, detta extrema förakt gentemot känslor, empati. Och även svaghet. Vår förmåga till empati är en del av det som drivit forskningen framåt, att lindra smärta, och att ta hand om våra sjuka. Hur jävla svårt kan det vara att erkänna detta?

Robotar skiter i om människor dör eller lever.

Jaså? Jag är fullkomligt ointresserad av astrologi, men du kanske ”känner” att det är så, och då ska jag inte slå den villfarelsen ur dig .
Så då är det OK om jag "känner" att du gillar astrologi fast det är falskt? Och du tycker att världen gick framåt med denna min känsla? Den känslan är totalt värdelös, jag är ledsen.

All forskning drivs av känslor, forskare älskar sitt jobb. Men resultatet än känslofritt, annars är det värdelöst.
Senast redigerad av Paris24 2022-01-10 kl. 20:35.
Citera
2022-01-10, 20:47
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Så då är det OK om jag "känner" att du gillar astrologi fast det är falskt? Och du tycker att världen gick framåt med denna min känsla? Den känslan är totalt värdelös, jag är ledsen.

All forskning drivs av känslor, forskare älskar sitt jobb. Men resultatet än känslofritt, annars är det värdelöst.

Vad tror du händer i ett samhälle där människor saknar förmågan till empati?
Citera
2022-01-10, 20:48
Medlem
gorillaglues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att vara rädd för att en partner ex. äger styrka, är en svaghet i sig.
Sant.
Citera
2022-01-10, 20:50
Medlem
Citat:
"Män är rädda för starka kvinnor!" är tillverkat av kvinnor för kvinnor. Kvinnor saknar oftast självförtroende och måste därför peppa sig hela tiden med slogans typ Kvinnor Kan. Deras hjärnor tänker inte automatiskt Jag är bäst, som många mäns hjärnor gör, inte alla.

Ja, man ser att män här på Flashback sprudlar av god självkänsla och gott självförtroende.
Citera
2022-01-10, 20:50
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vad tror du händer i ett samhälle där människor saknar förmågan till empati?
Det är en värld som inte går att leva i.

Att ta beslut på faktagrunder är inte samma sak som att sakna empati. En bra läkare har empati med sin patient och tar enbart faktabeslut. Jag går bara till kvinnliga läkare, som är mer empatiska. Jag förutsätter att de tar lika bra beslut som manliga, för om de inte gör det så är empatin inte lika mycket värd.
Citera
2022-01-10, 20:52
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Det är en värld som inte går att leva i.

Att ta beslut på faktagrunder är inte samma sak som att sakna empati. En bra läkare har empati med sin patient och tar enbart faktabeslut. jag går bara till kvinnliga läkare, som är mer empatiska.
Jamen herregud det är ju precis det jag säger.
Citera
2022-01-10, 20:53
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Ja, man ser att män här på Flashback sprudlar av god självkänsla och gott självförtroende.
Alla män har inte gott självförtroende. men det är bara kvinnor som i könssegregerad grupp hittat på att säga Kvinnor Kan. Maggan Andersson förutsätts säga detta, men inte Stefan Löfven. Fundera på varför LO-arbetare inte står upp unisont och säger Män Kan så har du kommit något på spåret.
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jamen herregud det är ju precis det jag säger.
Människor ska inte vara robotar. Men bra beslut om t.ex medicin, operation, vem som ska överleva, kan tas av robotar. Helt känslomässiga beslut "vi ska ta in alla tiggare" kan vara värdelösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in