2022-01-10, 18:32
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Det händer ju redan i dag iofs, att folk kastar sig framför bilar, men upptäcker att bilarna har kameror. Då faller ju hela bedrägeriet.
Min tanke var snarast att en hel del försäkringsärenden kan vara väldigt lätthanterade för Tesla Insurance Inc.. med tanke på kamerorna.

Jaha, du menar bedrägeri, då är jag med dig. Trodde du hade helt tappat det för en sekund.
Citera
2022-01-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Enligt starlinks webbsida så kommer användare kunna förvänta sig mellan 100-200 Mbps. Att jämföra med de snabbaste fiberbaserade bredbanden som är 5-10 ggr snabbare.
Starlinks stora fördel är väl att de ska kunna ge bredband med täckning hela världen, vilket är suveränt.

Starlinks stora fördel är att dom har en otrolig vinstmarginal eftersom att dom skjuter upp sina satelliter groteskt billigt.

Eftersom att du, som vanligt, utgår från dig själv så förstår du inte hur dåligt och dyrt fiber är i andra länder. Betalar 160$ för 1 gbps i USA, och alla ISPer är hatade eftersom dom är totalt värdelösa. Jag bor i en av USAs största städer. Kommer utan tvekan skaffa starlink när det kommer.
Citera
2022-01-10, 19:26
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Starlinks stora fördel är att dom har en otrolig vinstmarginal eftersom att dom skjuter upp sina satelliter groteskt billigt.

Eftersom att du, som vanligt, utgår från dig själv så förstår du inte hur dåligt och dyrt fiber är i andra länder. Betalar 160$ för 1 gbps i USA, och alla ISPer är hatade eftersom dom är totalt värdelösa. Jag bor i en av USAs största städer. Kommer utan tvekan skaffa starlink när det kommer.

Elon själv säger ju att Starlink inte kommer att fungera i städer.
Så du gör bäst att välja fiber eller 4G som alla andra.

Och Starlinks vinstmarginal får du gärna utveckla lite, de går ju back så det sjunger om det, även i ett gynnsamt scenario.
Senast redigerad av Peppa-pig 2022-01-10 kl. 19:31.
Citera
2022-01-10, 19:30
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Så köp inga aktier då? Du frågar efter saker jag redan svarat på samtidigt som du resonerar retarderat. Jag bryr mig inte om just du inte förstår, inte ett dugg faktiskt.

Men du svarar ändå, det tycker jag är trevligt.

Jag har inga Teslaaktier, hade jag någon gång haft det skulle jag inte vågat behålla dem såhär länge eftersom det inte går att motivera på ett rationellt sätt.
Citera
2022-01-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Elon själv säger ju att Starlink inte kommer att fungera i städer.
Så du gör bäst att välja fiber eller 4G som alla andra.

Och Starlinks vinstmarginal får du gärna utveckla lite, de går ju back så det sjunger om det, även i ett gynnsamt scenario.

Det kommer att fungera i städer för de som lyckas få ett abonnemang.

https://caseyhandmer.wordpress.com/2019/11/02/starlink-is-a-very-big-deal/

Varsågod.
Citera
2022-01-10, 19:35
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Varsågod.

Inte när de andra också får abonnemang.
Citera
2022-01-10, 19:36
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Men du svarar ändå, det tycker jag är trevligt.

Jag har inga Teslaaktier, hade jag någon gång haft det skulle jag inte vågat behålla dem såhär länge eftersom det inte går att motivera på ett rationellt sätt.

No shit.
Rättelse, DU kan inte motivera det på ett rationellt sätt. Man måste ju vara en rationell person för det.
Även om du är kass på fundamental analys själv, kan du verkligen inte skilja duktiga analytiker från dåliga?
Citera
2022-01-10, 19:55
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ännu en "fysiker". Bra exempel på en "smart" person som vägrar tro. skall hitta "fel" reflexmässigt.

Fiber är 30% långsammare än ljusets hastighet. Starlink kommunicerar med laser i vacuum. dvs 30% snabbare än fiber. Du tror inte att Musk tänkt på det? Musk skulle aldrig bygga/göra nånting sämre vad det redan är. Utgå istället ifrån att Musk/Tesla inc aldrig bygger nånting som är sämre, dyrare eller likvärdig den produkt eller tjänst som redan existerar.

fiber har brytningsindex på 1.46 så ljuset färdas lite långsammare i fiber jämfört med vakuum, men det är en liten del av latency. I dag har starlink i genomsnitt sämre latency än fiberkommuikation på gund av många relästationer. Det stora problemet med starlink är att det kräver ohyggligt stort antal satelliter för att fungera. Dessutom är antalet kunder begränsat och bandbredden är tveksam. Antagligen går stor del av Musk vinst från aktieförsäljningen av Tesla till just Spacex som troligen är ett stort slukhål av kapital. Dom kommer aldrig att kunna konkurrera med 5G/6G och fiber där det finns tillgängligt.
Citera
2022-01-10, 19:58
Medlem
Citat:
Inte när de andra också får abonnemang.

Har du läst artikeln eller inte?

Snubben är en ingenjör som jobbar med att utveckla GPS.
Citera
2022-01-10, 20:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Varsågod.

Starlink fungerar så klart städer också. men med tanke på att priset är 1200kr/månaden och en startkostnad på antennen på 5000kr så har dom en bra bit till kostnad för fiber 200kr/månad. O kr mottagare. Kollade just min pingtid på fiber och den var 15ms. Spacex får kämpa hårt om dom ska få dom tiderna.
Senast redigerad av raskens 2022-01-10 kl. 20:05.
Citera
2022-01-10, 20:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Tycker det låter på dig som att även du kan erkänna att Tesla ligger främst. Tesla har obegränsat med pengar att lägga på detta. Pengar är inte allt, så även dom bästa hjärnorna är rekryterade. AI-Day handlar bara om att rekrytera. Skicka gärna nåt klipp på något som kör bättre än FSD beta gör i klippen från AI DRIVR eller Dirty Tesla. Jag vill gärna veta om jag felinvesterat hela pensionskapitalet.

FSD är mjukvara. First to market tar hela kakan. Kan inte se i något scenario hur gamla biltillverkare skulle bli AI bolag. Dom kommer licensiera från Tesla till 33% brutto. Hur många Google finns det?
Kineserna kopierar säkert rakt av för kinamarknaden, blir svårt för BMW att göra samma.

Juridiken lär handla om vem som kan försäkra. Kör FSD över färre fotgängare än dig kommer försäkringsbolagen stå i kö. Även där tar antagligen Tesla stor del av kakan. Utan försäkring så får dom naturligtvis inte vara på vägen.
Mercedes ligger före om vi ser till vilken tillverkare som fått level 3 godkänt för en mycket begränsad användning.
BMW kunde köra självkörande bilar i full gas runt banor på 00 talet, alla tillverkare kan levererar bilar som är autonoma inom avgränsade områden. Ingen tillverkare klarar att erbjuda det Tesla fanboys tror att Tesla skall uppnå med FSD ( och lovades av Musk uppnå redan år 2020).
Att ha helt självkörande bilar på alla typer av vägar och alla typer av miljöer kommer inte hända på länge än om någonsin.
Om den graden av självständighet mot all förmodan skulle uppnås så kommer inte Tesla vara ensamma om de ens är först.

Funktionen blir dessutom som att uppfinna guld för en alkemist, när genombrottet väl sker så blir det snabbt kraftigt devalverat pga tekniken blir snabbt väldigt vanlig så värdet av tekniken sjunker radikalt.
Men som ett sätt att pumpa upp värdet på bolaget fungerar FSD utmärkt.
Citera
2022-01-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Starlink fungerar så klart städer också. men med tanke på att priset är 1200kr/månaden och en startkostnad på antennen på 5000kr så har dom en bra bit till kostnad för fiber 200kr/månad. O kr mottagare. Kollade just min pingtid på fiber och den var 15ms. Spacex får kämpa hårt om dom ska få dom tiderna.

Vad pratar du om? Starlink kostar 99 dollar i månaden, med ett köp av antenn för 370 dollar om jag inte missminner.

Vilken ISP i USA ger fiber för 200 kr i månaden? Starlink har en ping på 20-30ms.

Återigen, lär er att se utanför er egna lilla bubbla, jag lovar er, det är då ni börjar tjäna pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in