Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-17, 13:10
  #7261
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Blir inte hans optioner värda mer om aktien stiger?

Vet inte vad han har för klausul med tesla. Kanske att han får köpa in till fast pris eller ett rabatterat pris eller annat.
Men något rabatterat pris känns troligast då han inte bryr sig om att aktien faller. Och till nästa år så kommer alla goda nyheter och aktien stiger igen när han väl avslutat sina försäljningar.

Min teori.
Citera
2021-12-17, 13:19
  #7262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Vet inte vad han har för klausul med tesla. Kanske att han får köpa in till fast pris eller ett rabatterat pris eller annat.
Men något rabatterat pris känns troligast då han inte bryr sig om att aktien faller. Och till nästa år så kommer alla goda nyheter och aktien stiger igen när han väl avslutat sina försäljningar.

Min teori.
https://www.nasdaq.com/market-activi...sider-activity

Han löser in optionerna för 6,24 dollar per aktie. Vän av ordningen frågar sig, är detta gratispengar som trycks? Nej, det är i praktiken nyemissioner som utförs, på bekostnad av befintliga aktieägare. Ca 14,7 miljoner aktier har tillförts i Tesla sen november genom Elons optionsinlösningar. För ca 91 miljoner dollar har Elon fått aktier till ett värde av ca 13 500 miljoner dollar, Elon tar inte lön från Tesla, han tar det direkt från aktieägarnas fickor.
Citera
2021-12-17, 13:29
  #7263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag såg presentationen och tyckte inte att han fick det att låta som att boten är färdig inom något år. Det enda han sa var att dom vill ha en prototyp nästa år. Jag har heller inte sett någon "fan boy" prata om boten här. Vad exakt är lögnen här?
Vad då "det enda han sa"?
Det är som att jag skulle hålla en presskonferens och meddela att nästa år ska jag presentera en prototyp på en super sportbil och när sen nästa år kommer så visar jag upp en ratt.
Jag tror vi är ganska överens om att mitt uttalande året innan hade varit en stor lögn i det scenariot.
Citera
2021-12-17, 13:32
  #7264
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.nasdaq.com/market-activi...sider-activity

Han löser in optionerna för 6,24 dollar per aktie. Vän av ordningen frågar sig, är detta gratispengar som trycks? Nej, det är i praktiken nyemissioner som utförs, på bekostnad av befintliga aktieägare. Ca 14,7 miljoner aktier har tillförts i Tesla sen november genom Elons optionsinlösningar. För ca 91 miljoner dollar har Elon fått aktier till ett värde av ca 13 500 miljoner dollar, Elon tar inte lön från Tesla, han tar det direkt från aktieägarnas fickor.

Ja, usch och fy för Elon som tagit från aktieägare som inte alls har gynnats av allt hårt jobb och pengar från egen ficka, för att Tesla inte bara skall överleva utan bli mer framgångsrikt än någon annan biltillverkare vi sett sen Ford i början på 1900-talet. Jag är så arg på Elon som bott i en skokartong och inte tagit ut lön, för att återinvesterat kapital skall kunna skapa så mycket tillväxt som möjligt. Fy på honom.
Citera
2021-12-17, 13:35
  #7265
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Vet inte vad han har för klausul med tesla. Kanske att han får köpa in till fast pris eller ett rabatterat pris eller annat.
Men något rabatterat pris känns troligast då han inte bryr sig om att aktien faller. Och till nästa år så kommer alla goda nyheter och aktien stiger igen när han väl avslutat sina försäljningar.

Min teori.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.nasdaq.com/market-activi...sider-activity

Han löser in optionerna för 6,24 dollar per aktie. Vän av ordningen frågar sig, är detta gratispengar som trycks? Nej, det är i praktiken nyemissioner som utförs, på bekostnad av befintliga aktieägare. Ca 14,7 miljoner aktier har tillförts i Tesla sen november genom Elons optionsinlösningar. För ca 91 miljoner dollar har Elon fått aktier till ett värde av ca 13 500 miljoner dollar, Elon tar inte lön från Tesla, han tar det direkt från aktieägarnas fickor.
Jag hade för mig han köpte för 70 dollar men Davids uppgifter verkar vara aktuellare.

I vilket fall är optionsprogram till för att styrelsen skall motiveras att hålla kursen hög. Skulle Musk avsiktligt försöka sänka kursen så bedrar han medvetet aktieägarna på ett sätt som troligen ledde till åtal.

Vare sig han säljer eller löser in optioner vill han ha en hög kurs. Det är hans skyldighet.

Just nu går TSLA närmast som en sten, model S och X är leveransstoppade, Musk säljer och varnade för det på Twitter. Alla signaler säger sälj.

Edit
70 kanske var innan någon split
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-12-17 kl. 13:56.
Citera
2021-12-17, 13:36
  #7266
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad har dom åstadkommit? Och en stor del av kompetensen som fanns där inför Model 3 har ju flytt företaget, gått över till tex Apple eller startat upp eget.

Vill du bara se mig skriva det, eller har du något slags filter aktiverat i din browser som sållar bort allt av substans?
Citera
2021-12-17, 14:01
  #7267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vill du bara se mig skriva det, eller har du något slags filter aktiverat i din browser som sållar bort allt av substans?
Du skriver att dom åstadkommit mycket och är den mest framgångsrika biltillverkaren genom tiderna, vad baserar du detta på? Jag är genuint nyfiken på exakt vad du anser dom har åstadkommit som är så värdefullt att det gör dem 10 gånger mer värdefulla än andra tillverkare som säljer 10 gånger fler bilar?

Menar du att det faktum att deras bolag är väldigt högt värderat gör dom mer framgångsrika än tex Toyota eller Volkswagen?
Citera
2021-12-17, 14:05
  #7268
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja deras påståenden väger ju lite tyngre med hänsyn till vad de redan åstadkommit och kompetensen de sitter på.

Sen har vi ju... hmm, dig.

Här har vi ett exempel på en professor i neurala nätverk som var optimistisk. han var riktigt positiv men ändå trodde tidigast 2050 hade dom nånting i närheten.

"I think we’d be looking at something like 2050"

https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/
Citera
2021-12-17, 14:47
  #7269
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du skriver att dom åstadkommit mycket och är den mest framgångsrika biltillverkaren genom tiderna, vad baserar du detta på? Jag är genuint nyfiken på exakt vad du anser dom har åstadkommit som är så värdefullt att det gör dem 10 gånger mer värdefulla än andra tillverkare som säljer 10 gånger fler bilar?

Menar du att det faktum att deras bolag är väldigt högt värderat gör dom mer framgångsrika än tex Toyota eller Volkswagen?

De orden jag yttrade om vad de åstadkommit och kompetensen de sitter på skrev jag främst i avseendet till deras framgångar inom AI. Du får ta en titt på deras AI dag om du undrar. Jag utgår bara ifrån att man kanske har tagit del av sånt om man uttalar sig om företagets värdering m.m.

De är definitivt framgångsrika på samma sätt som Ford var i början på 1900-talet då de orsakat en total disruption av marknaden. Tesla har uppnått en omatchad effektivisering av tillverkningsprocess med innovationer. De fungerar mer som ett techbolag hur de verkställer, löser uppgifter och gör förbättringar i design och tillverkning. En vinstmarginal på redan 30% vittnar om hur framgångsrika de är på produktion. Förstår inte att det ens är en diskussion med en produktionsökning på nästan 100% och en tillväxt på 60% från år till år. Jag förstår att du inte kommer fram till rätt värdering om du sitter och jämför försäljningen med bil för bil. Precis som att det inte finns intäkter från annat och vinstmarginalerna ser helt olika ut.
Citera
2021-12-17, 15:01
  #7270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
De orden jag yttrade om vad de åstadkommit och kompetensen de sitter på skrev jag främst i avseendet till deras framgångar inom AI. Du får ta en titt på deras AI dag om du undrar. Jag utgår bara ifrån att man kanske har tagit del av sånt om man uttalar sig om företagets värdering m.m.

De är definitivt framgångsrika på samma sätt som Ford var i början på 1900-talet då de orsakat en total disruption av marknaden. Tesla har uppnått en omatchad effektivisering av tillverkningsprocess med innovationer. De fungerar mer som ett techbolag hur de verkställer, löser uppgifter och gör förbättringar i design och tillverkning. En vinstmarginal på redan 30% vittnar om hur framgångsrika de är på produktion. Förstår inte att det ens är en diskussion med en produktionsökning på nästan 100% och en tillväxt på 60% från år till år. Jag förstår att du inte kommer fram till rätt värdering om du sitter och jämför försäljningen med bil för bil. Precis som att det inte finns intäkter från annat och vinstmarginalerna ser helt olika ut.
Vad jag vet är det huvudsakligen (typ i princip helt och hållet) bilarna som ger intäkter till Tesla, menar du att det inte är så? Hur mycket värderar du Teslas AI till idag? Hur mycket intäkter ger det till Tesla?

Slopar man saker som kvalitetskontroll får man såklart upp vinstmarginalen på sålda bilar, om det är vägen till framgång är jag inte så säker på.

VW har också 100%+ tillväxt på sina EV sales, ska dom också värderas med Tesla multiplar då?
Citat:
All-electric car sales by market - Q1-Q3 2021

Europe remains the largest market for the Volkswagen Group's BEVs, but the growth rate recently was the highest in China (in Q3 up 315% year-over-year to 28,900).

Europe: 209,800 (up 120%) and 26% market share
U.S.: 27,300 (up 212%) and 8% market share
China: 47,200 (up 201%)
others: 8,800 (up 159%)
Total: 293,100 (up 138% year-over-year)
https://insideevs.com/news/540994/vo...-sales-2021q3/
Citera
2021-12-17, 15:14
  #7271
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Här har vi ett exempel på en professor i neurala nätverk som var optimistisk. han var riktigt positiv men ändå trodde tidigast 2050 hade dom nånting i närheten.

"I think we’d be looking at something like 2050"

https://createdigital.org.au/how-rea...sks-tesla-bot/

Jag diskvalificerar automatiskt personer från diskussionen som uttalar sig självsäkert om framsteg som skett eller inte över ett så långt tidsspann. Det är svårt att föreställa sig vilka framsteg som gjorts inom AI på 5 års sikt, och skulle våga påstå att det är omöjligt på 50 års sikt. Når AI en singularitet så sker ökningen av intelligens exponentiellt. Jag har inte räknat in en Tesla-bot i värderingen av företaget över huvud taget. Jag tycker bara det är lustigt hur du av alla människor tror dig förstå neurala nätverk så bra så att du kan avfärda det rakt av. Teslas AI team är uppenbarligen av en annan åsikt då de gör stora satsningar. Tidshorisonten de har är säkerligen överoptimistisk, som vanligt, men efter att ha sett vad de åstadkommit hittills så tror jag de förstår vad som är möjligt bättre än denna professor. De bästa i branschen har inga titlar, de tycker inte bara massa saker, de gör.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2021-12-17 kl. 15:42.
Citera
2021-12-17, 15:32
  #7272
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Fantastiskt hur du lyckats tjäna pengar på att korta aktien ändå, när du tyckt att Tesla varit så otroligt övervärderad redan 2019, aldrig billig. Tänk vad mycket du hade tjänat på att vara lång.

Vart säljer de inte mest? Det är väl inte svår mattematik när de säljer allt de producerar och ingen annan tillverkare producerar i närheten av det. Spelar du ignorant?

Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Om du tror Tesla komer bli Seat eller Peugeot så borde du fortsätta med din blankningsstrategi, du borde väl isf ha blankat Tesla ända sen de överskred ett market cap på ~$50md?

Har både förlorat och tjänat på kortning av Tesla senaste åren, totalt sett några tusen plus men det är enbart på grund av tur med timing och inget jag sticker under stol med.
Visst hade det varit ekonomiskt bra att vara lång hela tiden men inte klokt. Jömförelsevis hade det ibland varit ekonomiskt lyckat att gå all in i poker med 2 & 7 på hand för att få en oväntad kåk. Det betyder inte att det är ett klokt beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tänkte du bara plocka hem vinsten, eller hela positionen? Jag vågade inte vara kvar av den där anledningen, jag fick 80% vinst och kände mig nöjd, och som du sa, det räcker med någon tweet i stil med att Tesla sålde 300 bilar till Polisen i Dortmund förra veckan så är det lätt värt 100 miljarder dollar i ökat börsvärde i retailers ögon...

Tar nog hem allt. Kollar igen i januari så får vi se.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback