2022-01-10, 16:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zionistreport97
Allt började med att västvärlden ska lägga sig i. Hade dom inte rört runt i Ukraina så hade vi inte sett denna utveckling idag.

Rört runt och rört runt... Sovjetunionen kollapsade av sig självt och det var den ryssvänlige ukrainske presidenten som vägrade skriva på ett färdigförhandlat avtal med EU.

Då bröt det folkliga upproret ut och ryssarna passade då på att ta bitar av ukrainskt territorium.
2022-01-10, 16:30
Medlem
Citat:
Allt började med att västvärlden ska lägga sig i. Hade dom inte rört runt i Ukraina så hade vi inte sett denna utveckling idag.

Det är ett märkligt och historielöst perspektiv. Var det t.ex. väst som 'rörde runt' i Östtyskland så att östtyskarna flydde till väst med risk för sina liv?

EU, USA, Ryssland m.fl. försöker självklart påverka Ukraina. Liksom alla andra länder. Men att Ukraina ville närma sig väst snarare än Ryssland har med vad folket ville att göra.

Totalitära regimer har svårare att få fans än öppna demokratier. Bu hu.
2022-01-10, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Men vad har det med Ryssland att göra? Enligt det ryska narrativet är Ryssland en mer eller mindre neutral part vars roll i Lugansk och Donetsk är som välvillig facilitator i förhandlingarna mellan Kiev och "rebellerna" i de östra delarna.

Ett av problemen med att ljuga är att det är svårt att hålla sina berättelser sammanhållna och motsägelsefria.

Ryssarna tog Krim. De gick in i östra Ukraina men håller på att åka på stryk där. Nu har de gjort omfattande invationsförberedelser kring norra, östra och södra Ukraina. Dessa förberedelser använder de för att ställa huvudlösa krav och tvinga sig till förhandlingar med USA.

Desperat? Kanske lite. Ryssarna är svaga. Inte för att det är ett svagt land eller en svag befolkning. Tvärt om. Ryssarna är fantastiska. Jag beundrar och respekterar våra grannar i öst något enormt. Alla dagar i veckan. Däremot har de ledare som försvagar och suger ut landet. Nu står dessa ledare med ryggen mot väggen och gör desperata och konstiga saker samtidigt som de berättar märkliga sagor om vad de gör och vill. Sagor som måste vara mycket svårt ens för dem själva att ta på allvar.

Det skulle kunna angå Ryssland, att först när Donbass har införlivats kan nato flytta in för fullt (det finns förstås redan gott om usa-gubbar i ua).
Det accepterar naturligtvis inte Ryssland, lika lite som något annat land med maktambition skulle göra i liknande fall.
2022-01-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleKnark
Det skulle kunna angå Ryssland, att först när Donbass har införlivats kan nato flytta in för fullt (det finns förstås redan gott om usa-gubbar i ua).
Det accepterar naturligtvis inte Ryssland, lika lite som något annat land med maktambition skulle göra i liknande fall.

Jag har svårt att se logiken i det. Ryssland har redan gott om direkta gränser mot nato-länder. Sovjet hade flera gränser direkt mot nato-länder även under kalla kriget.

Krim var speciellt på grund av flottbasen och rysk tillgång till havet, det är helt klart. Men, östra Ukraina? Varför skulle det vara ett problem för Ryssland om det, hypotetiskt, var del av NATO i framtiden? Inte för att det ens skulle ske. Ukraina är mycket långt från ett eventuellt nato-medlemskap och det vet Ryssland mycket väl.
2022-01-10, 17:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Det kan också leda till att Ryssland okejar att Finland och Sverige går med i NATO, inte tvärtom som de trångsynta eu-vänstern med Oksanen et al vill ha det till.
Detta handlar om USA och NATO i Östeuropa, och bara till en mindre del om Ukraina.
2022-01-10, 19:13
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:

Lägga sig i?
• Ukraina ville ha handelsavtal med EU. Avtalet skrevs under (2012).
När avtalet skulle ratificeras i Kiev ett år senare, så bestämmer sig den Moskva-trogne hunden Viktor Janukovytj, för att vara en lydig vovve och backar från dealen.

• Istället ville Janukovytj ansluta Ukraina till Putins Eurasia-projekt.
Då surnade oppositionen i Ukraina till och protesterna började. Ukraina hade vidare tröttnat på att Låtsas-Stormakten jävlades med gasleveranser och betedde sig allmänt Stormakt-aktigt.

• I likhet med länder som tidigare varit Sovjetrepubliker eller som ingått i Warszawa-pakten, visste man att Kreml inte var att lita på. Ville en WP-allierad genomföra demokratiska reformer och ge sitt folk mänskliga rättigheter, så var det som att beställa fram Moskvas pansartäter till torget i huvudstadens centrum.
Bevis?
- 1 100 stridsvagnar i Ungernrevolten 1956.
- 5 000-7 000 stridsvagnar under Pragvåren 1968.
- Polenkrisen 1981, som inte genererade någon inmarsch, men som fick Warszawapakten att inleda en omfattande övningsverksamhet längs med Polens gränser (en förberedelse för en intervention, utifrån Brezjnevdoktrinen). Det var nära ögat. Polenkrisen är det enda tillfälle efter andra världskriget då vi kallat in krigsbesättningar och påbörjat rustat delar av flottan (torpedbåtar) för strid.

• En sak förenar händelserna 1956, 1968 och 1981 under Kalla Kriget, med Euromaidan 2013-2014, protesterna i Belarus 2020-2021 och nu senast Kazakstan:

• Folket har i samtliga fall velat se demokratiska reformer, större öppenhet och mer av de friheter som vi i Sverige upplever som helt självklara.

• Detta har Kreml och de styrande i nyss nämnda länder sett som en farlig idé, och detta oavsett om man flaggat sovjetiskt eller ryskt vid Röda Torget.

• Hade inte Ryssland varit en repressiv, fascistoid förtryckarstat som tror sig kunna diktera villkoren för sina grannländer, så hade vi inte sett denna utveckling idag.
2022-01-10, 19:13
Medlem
Zionistreport97s avatar
Citat:
Det är ett märkligt och historielöst perspektiv. Var det t.ex. väst som 'rörde runt' i Östtyskland så att östtyskarna flydde till väst med risk för sina liv?

EU, USA, Ryssland m.fl. försöker självklart påverka Ukraina. Liksom alla andra länder. Men att Ukraina ville närma sig väst snarare än Ryssland har med vad folket ville att göra.

Totalitära regimer har svårare att få fans än öppna demokratier. Bu hu.
Du konsumerar mycket västerländsk media var dag, bredda dig lite för din egen skull.
2022-01-10, 19:42
Medlem
Citat:
Du konsumerar mycket västerländsk media var dag, bredda dig lite för din egen skull.

Tack för tipset. Det är ett bra råd. Jag försöker konsumera media med lite olika ursprung. När det gäller t.ex. RT som är enkelt tillgänglig för mig som inte kan ryska har de tyvärr förlorat trovärdighet i mina ögon för länge sedan. När media skriver om några förhållanden som man känner till väl och själv kan undersöka oberoende och när man på goda grunder kan misstänka att de ljuger med en ganska tydlig och genomskinlig agenda, då tappar man förtroende. För mig har det skett med RT och jag har svårt att se det som något annat än propaganda.

Sedan, som svar på mitt inlägg om hur Östeuropa har förhållit sig till Ryssland historiskt, så är det väl inte med mediakonsumtion jag behöver bredda direkt? Det är väl snarare historieskrivning.

Ta och prata lite med de ryska historiker som faktiskt fick tillgång till sitt lands historia under den ungefärliga perioden 1990 till 2010. Hör vad de har att säga om möjligheten att 'bredda' sina perspektiv i Rysland av idag.

Var glad och tacksam att du har något annat än Pravda att läsa just här och nu. Ta det inte för givet.
2022-01-10, 19:45
Medlem
Zionistreport97s avatar
Citat:
Tack för tipset. Det är ett bra råd. Jag försöker konsumera media med lite olika ursprung. När det gäller t.ex. RT som är enkelt tillgänglig för mig som inte kan ryska har de tyvärr förlorat trovärdighet i mina ögon för länge sedan. När media skriver om några förhållanden som man känner till väl och själv kan undersöka oberoende och när man på goda grunder kan misstänka att de ljuger med en ganska tydlig och genomskinlig agenda, då tappar man förtroende. För mig har det skett med RT och jag har svårt att se det som något annat än propaganda.

Sedan, som svar på mitt inlägg om hur Östeuropa har förhållit sig till Ryssland historiskt, så är det väl inte med mediakonsumtion jag behöver bredda direkt? Det är väl snarare historieskrivning.

Ta och prata lite med de ryska historiker som faktiskt fick tillgång till sitt lands historia under den ungefärliga perioden 1990 till 2010. Hör vad de har att säga om möjligheten att 'bredda' sina perspektiv i Rysland av idag.

Var glad och tacksam att du har något annat än Pravda att läsa just här och nu. Ta det inte för givet.
Så bara för att man är historiker så är man per automatik oberoende?
Tror ingen källa du hittar därute är oberoende vi människor influerar allt så att det passar vår egen agenda och syn på livet.
2022-01-10, 19:50
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Nästan så att man vill trampa på en truppmina efter se hur trångsynta ni svenskar är.

Enjoy the pain. And the bleeding, vatnik.
2022-01-10, 19:51
Medlem
Citat:
Så bara för att man är historiker så är man per automatik oberoende?

Självklart inte. Det finns inget i mitt inlägg som antyder det heller. Det enda historiker kan göra är att försöka vara så oberoende som möjligt.

Citat:
Tror ingen källa du hittar därute är oberoende vi människor influerar allt så att det passar vår egen agenda och syn på livet.

Homo mensura. Här är vi helt överens. Men bara för att det inte går att vara oberoende i någon absolut mening betyder det inte att det inte är bra att försöka. När det gäller t.ex. RT tycker jag att det är för tydligt att de inte försöker. Det är lite som att titta på tvättmedelsreklam för mig. Ja, ja, jag vet att du vill att jag köper tvättmedlet. Det finns f.ö. gott om västmedia som är ungefär lika illa. RT är kanske inte ens värst.
2022-01-10, 19:55
Medlem
Zionistreport97s avatar
Citat:
Självklart inte. Det finns inget i mitt inlägg som antyder det heller. Det enda historiker kan göra är att försöka vara så oberoende som möjligt.

Homo mensura. Här är vi helt överens. Men bara för att det inte går att vara oberoende i någon absolut mening betyder det inte att det inte är bra att försöka. När det gäller t.ex. RT tycker jag att det är för tydligt att de inte försöker. Det är lite som att titta på tvättmedelsreklam för mig. Ja, ja, jag vet att du vill att jag köper tvättmedlet. Det finns f.ö. gott om västmedia som är ungefär lika illa. RT är kanske inte ens värst.
Har inte nämnt något om att man bara ska konsumera sånt som RT. Man ska läsa allt från nordfront, ETC till Infowars bara för att få bredden.
Stödjer såklart Ryssland av mer än bara politiskt, kulturellt och själsligt också.
Det finns en extremt liten opinion för väst i Ryssland och det märker du när du åker dit någon dag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in