Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-10, 08:54
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulf Dahlsten är den som sent om sider talar om WT-män under mordnatten och 2013 kom han med ett påstående som verkar gått under radarn för MOP - intresserade. Då skrev han i kungliga krigsvetenskapsakademins tidskrift en artikel med rubriken "Finlands sak var vår". Dahlsten påstår där att Olof Palme hade inofficiella kontakter med USAs regering som inte ens ÖB ska ha känt till.

Om anledningen till att OP var så försiktig med dessa kontakter skriver Dahlsten "Olof Palme uttryckte till mig oro för att det kunde finnas en mullvad högt uppe i systemet", alltså en sovjetagent .

Gunnar Wall nämner detta i "Huvudet på en påle". Men är inte nämnvärt intresserad av vem denne mullvad skulle vara. Måhända stämde den uppgiften inte in på författarens världsbild..

Tanken på att OP likviderades pga sin kunskap om en sovjetagent i svenska samhällstoppen är långt ifrån ny . Den lanserades 1988 av pseudonymen Sven Andersson i boken "En spion i regeringen"
Inte utan att jag börjar fundera på om Dahlsten på något sätt var inblandad i dess tillkomst eller hade kontakter med författaren eller dennes tillskyndare .

Det är nyttigt att återvända till material.Tack för påminnelsen.

Dahlsten säger att FRA-chefen Pär Kettis är där dagen före mordet och föredrar ärende som rör speciella spaningsinsatser på statsministerns direkta uppdrag. Av hans text är det lätt att dra slutsatsen att det sker i samarbete med USA.

I Lisbets almanacka finns det dock inga spår av ett sådant möte. En invändning kan vara att hon inte borde känna till detta, men Polismyndigheten använder på andra ställen sin svarta penna. Torsdagen 27/2 finns inga sådana alls. Troligen minns UD fel på dag, men vi vet också att han har svårt med minnet just denna torsdag. Han hävdar att han hade kvällssittning med OP, medan utredningen slår fast att statsministern var hemma.

Kettis var för övrigt svåger till Hans Blix, som då var hövding för IAEA.
I MOP-sammanhang noterar jag att Kettis sedan blev ambassadör till Indien 1989.

Vidare hade jag glömt bort att Dahlsten uppger att han hade som mentor Hjalmar Mehr, vars far var god vän med Lenin. Hjalmar M var ett av namnen i Calle Perssons PM om bordellaffären. Mehrs hustru Liselotte hade ett förhållande med Ilja Ehrenburg, en känd sovjetisk propagandist som Hjalmar själv umgicks med.
Citera
2022-01-10, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Det är ju helt otroligt att PU och andra privatspanare inte kan följa ockhams rakkniv och bara lägga detta enkla pussel. Vi har ju sanningen mitt framför oss. Flera vittnen som säger samma saker och som man kan länka ihop till en kedja. Som grädde på moset har vi vittnet på Sturegatan omkring 23:35 som ger liknande detaljer. Detta skulle jag nog säga är den mest träffsäkra beskrivningen av gärningsmannens signalement samt gärningsmannens rörelse innan, under och efter mordet.

Tiderna går ihop. Kläderna går ihop. Ansiktsdragen går ihop. Huvudbonaden går ihop. Man inser helt plötsligt att Lisbeth såg rätt. Hennes vittnesmål om mörkblå täckjacka, stirrande blick och rektangulärt ansikte stämmer helt överens med det som vittnena på grand säger.

Lite längre mörkblå täckjacka. 40 år. 180 cm. Stirrande blick. Rektangulärt ansikte och framskjutet haka. Lantlig, fånig, töntig. Rör sig konstigt. Kort nacke. Kraftigt byggd.

Förstår inte varför man måste göra det svårare än vad det är. Grandmannen är gärningsmannen och han börjar följa efter LOP från grand tills han hinner ikapp dem vid mordplatsen, kommer gåendes i det närmaste jämnsides och avlossar skottet bakifrån. Punkt slut.

Sista säkra observationen av gärningsmannen sker på Östermalmsgatan/Sturegatan.

GM är en kuf med starkt palmehat som troligen ser makarna Palme av en slump utan livvakter och ser sin chans. Det förklarar hans delvis oprofessionella tilltag och handling. Det förklarar också varför mordet inte är löst eftersom personen agerat helt ensam och därefter hållit käften.

PS: Just detta med framskjutet hakparti är intressant eftersom YN lägger märke till just hakan på personen hon ser springa på DB gata.
Börjar luta åt samma håll som du.
CP följde efter LOP, gick runt kvarteret Adolf Fredriks Kyrkogatan Luntmakargatan och in på Tunnelgatan och ställde sig att vänta på LOP vid hörnet på Dekorima.
CP hittade och visste alla genvägar i området.
Citera
2022-01-10, 09:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Börjar luta åt samma håll som du.
CP följde efter LOP, gick runt kvarteret Adolf Fredriks Kyrkogatan Luntmakargatan och in på Tunnelgatan och ställde sig att vänta på LOP vid hörnet på Dekorima.
CP hittade och visste alla genvägar i området.

Du menar att han följer efter LOP och går en 120 m omväg + väntar i korsningen?

Han sprang runt kvarteret utan att märkas av LJ som gick på luntmakargatan?
Citera
2022-01-10, 09:53
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Det är nyttigt att återvända till material.Tack för påminnelsen.

Dahlsten säger att FRA-chefen Pär Kettis är där dagen före mordet och föredrar ärende som rör speciella spaningsinsatser på statsministerns direkta uppdrag. Av hans text är det lätt att dra slutsatsen att det sker i samarbete med USA.

I Lisbets almanacka finns det dock inga spår av ett sådant möte. En invändning kan vara att hon inte borde känna till detta, men Polismyndigheten använder på andra ställen sin svarta penna. Torsdagen 27/2 finns inga sådana alls. Troligen minns UD fel på dag, men vi vet också att han har svårt med minnet just denna torsdag. Han hävdar att han hade kvällssittning med OP, medan utredningen slår fast att statsministern var hemma.

Kettis var för övrigt svåger till Hans Blix, som då var hövding för IAEA.
I MOP-sammanhang noterar jag att Kettis sedan blev ambassadör till Indien 1989.

Vidare hade jag glömt bort att Dahlsten uppger att han hade som mentor Hjalmar Mehr, vars far var god vän med Lenin. Hjalmar M var ett av namnen i Calle Perssons PM om bordellaffären. Mehrs hustru Liselotte hade ett förhållande med Ilja Ehrenburg, en känd sovjetisk propagandist som Hjalmar själv umgicks med.

När jag ändå återvänder till Lisbets almanacka för torsdagen 27/2, så noterar jag att Anders Wijkman är inbokad på morgonen.
Han var vid tillfället generalsekreterare för Röda korset i Sverige. Senare i livet skulle fru Palme föreslå nämnde som ny ordförande i UNICEF Sverige.

Börje Wingren ägnar en liten del av sina förhör åt Viktor Gunnarssons möte i närheten av Östermalmstorg på mordkvällen med Thomas L******** från samma organisation.

Det är mycket maskningar i förhören med nämnde TL som tas in för förhör både 1986 och 1989. Det går att skönja att han uppger att han och VG druckit öl och skiljts åt vid Centralen kring 23-tiden. Dessförinnan ska VG lämnat en portfölj till någon.

Det är därför jag höjer ögonbrynet en smula när jag upptäcker att VG uppfattar just Anders Wijkman som en kontakt. Han finns nämligen i VG telefonbok på sidan 31. Adress och telefonnummer verifierat.
Citera
2022-01-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar att han följer efter LOP och går en 120 m omväg + väntar i korsningen?

Han sprang runt kvarteret utan att märkas av LJ som gick på luntmakargatan?
CP sprang aldrig, han lufsade jämt.
Ja, CP kan ha rundat hörnet på Tunnelgatan innan LJ gick på Luntmakargatan.
Dessutom gå går man lite i ”skugga” från godsmottagningen och att Luntmakargatan svänger.
Citera
2022-01-10, 10:48
Medlem
Citat:
När jag ändå återvänder till Lisbets almanacka för torsdagen 27/2, så noterar jag att Anders Wijkman är inbokad på morgonen.
Han var vid tillfället generalsekreterare för Röda korset i Sverige. Senare i livet skulle fru Palme föreslå nämnde som ny ordförande i UNICEF Sverige.

Börje Wingren ägnar en liten del av sina förhör åt Viktor Gunnarssons möte i närheten av Östermalmstorg på mordkvällen med Thomas L******** från samma organisation.

Det är mycket maskningar i förhören med nämnde TL som tas in för förhör både 1986 och 1989. Det går att skönja att han uppger att han och VG druckit öl och skiljts åt vid Centralen kring 23-tiden. Dessförinnan ska VG lämnat en portfölj till någon.

Det är därför jag höjer ögonbrynet en smula när jag upptäcker att VG uppfattar just Anders Wijkman som en kontakt. Han finns nämligen i VG telefonbok på sidan 31. Adress och telefonnummer verifierat.

Det är TL och VG:s bulgariske (bäste) vän "Michael" I***ov som umgås den 28/2 och bland annat dricker öl och skiljs åt vid centralen vid 23-tiden om TL:s uppgifter stämmer.

VG och MI har en gemensam vän ifrån Libanon som vill få en anhörig att kunna invandra till Sverige. Därför kontaktar VG TL och även Anders Wijkman (enligt VG). Angående AW finns det ett avsnitt av podden Palmemordet där Tobias läser ifrån VG:s bok Jag och Palmemordet ( jag kommer tyvärr inte ihåg vilket och hittar det inte i boken), och här berättas det om Libanesen och den anhörige och AW
Citera
2022-01-10, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
https://utsikterinsikter.blogg.se/2020/december/hemlig-militarovning-ledde-till-palmes-dod.html

Jag kan bekräfta att det är korrekt att Krister Petersson informerades om vad man kommit fram till 2017 angående övervakning med särskild analys av Wt. Det var en detaljerad och välgjord analys som leddemot en bestämd grupp personer. För att komma vidare hade Petersons företrädare begärt särskilda resurser för att komma åt denna grupp. Det handlade om tillgång till hemliga uppgifter från bland annat Must men också tekniska resurser som man nekats. Den minnesgode minns att det vid denna tid talades om att man sökte en mindre konspiration med anknytning till mordplatsen och att man visste vilka individer som kan ha ingått men inte deras specifika roller tillräckligt för att det skulle räcka till åtal.

Som vi alla vet vände Peterson från det spåret bakom kulisserna till det befängda Skandiamannenspåret.

Motorn där bakom var mannen som satt vid hans sida vid den famösa och parodiska presskonferens som annonserade nedläggning av utredningen.

Samme man hade under en lång tid före presskonferensen i bland annat kustjägarkretsar läckt om att Engström skulle utpekas för att lugna vissa personer som 2017 var oroliga.

2017 hade alltså utredarna en god uppfattning om vilka de sammmansvurna var men saknade bevis nog för dom och behövde resurser för att dyrka upp om man kunde väcka åtal för gärningen eller medverkan.

Must samarbetade dock inte frivilligt och man ansåg sig behöva resurser att övervaka personer i det syftet.

Pu nekades detta. När de utredarebsom jobbat med spåret var borta sjösatte man Engströmspåret publikt.

De är belagad med munkavle.
Citera
2022-01-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på att ryssroteln med Tore Forsberg finns på plats är också den sovjetiska U-tjänsten representerad denna kväll. Om det sedan är KGB eller GRU får vi förhoppningsvis reda på framöver.
Det intressanta är väl vilka interna överrockar de har. Näss påpekar ju även att den senare Ebbehistorien bland annat handlat om att övervaka honom själv.

Så vilka var dessa då. Enligt Rose har vi ju namnet på en av dessa eller?
Citera
2022-01-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Mycket möjligt. Tror inte heller Melander var helt nöjd med Peterssons hastiga slutsatser om Engström och nedläggning av utredningen.

Ett intressant fakta är förresten att det återfanns krutrester på Gunnarssons rockärm samt att kvällen den 28e februari var första gången som Gunnarsson använde den rocken.
Fel. MELANDER DREV DET SPÅRET. Han är den verkligen spindeln i nätet.
Citera
2022-01-10, 11:29
Medlem
Citat:
Just nu ser det ut som om Forsberg själv inte gjorde den kopplingen på natten.

Sovjetunionen kan mycket väl vara en anstiftare av mordet. Gömd bakom lager av agenter och ”nyttiga idioter” som tror att de agerar i nationens (Sveriges) intresse.

Sovjets motiv skulle kunna vara att OP identifierat/var på väg att identifiera en agent i sin närhet. Eller hans relation med och reformhjälp till Gorbatjov. Det blev så småningom två kuppförsök. Eller möjligen Sveriges vapenaffärer som drabbade vasallen Irak på ett negativt sätt, även nekanden av export.

Någon kraft har ju gått in och plockat bort Rimborn, Ulla och andra vittnesmål, tappat bort band, gett ok till att de civila poliserna inte vet vilka fordon/radioapparater de haft, dolt sin närvaro i olika sammanhang, ljugit om övervakningen.

Tänk vad dessa misstänkta ensamma gärningsmän kunnat åstadkomma. I stafett.

Var är logiken? Ryssarna skulle ha följt ryssbyrån på uppdrag att fånga en spion i syfte och med planen att utnyttja det för att bli av med Olof Palme?

Nej det hänger inte ihop.
Citera
2022-01-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/06/protokoll-over-rattsmedicinsk-obduktion.html
Svar nej!
Citera
2022-01-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Det är ju helt otroligt vad grejer som kommer fram när Matte går igenom och redigerar LAC Banden.

Kommit ett nytt avsnitt som är sensationellt, det visar klart och tydligt på en konspiration. T.om en skytts namn nämns men det lyckas jag tyvärr inte kunna höra på min ljudanläggning.

Noterar. Vilja personer vid mordplates menar man att det skulle kunna vara som talar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in