Citat:
Ulf Dahlsten är den som sent om sider talar om WT-män under mordnatten och 2013 kom han med ett påstående som verkar gått under radarn för MOP - intresserade. Då skrev han i kungliga krigsvetenskapsakademins tidskrift en artikel med rubriken "Finlands sak var vår". Dahlsten påstår där att Olof Palme hade inofficiella kontakter med USAs regering som inte ens ÖB ska ha känt till.
Om anledningen till att OP var så försiktig med dessa kontakter skriver Dahlsten "Olof Palme uttryckte till mig oro för att det kunde finnas en mullvad högt uppe i systemet", alltså en sovjetagent .
Gunnar Wall nämner detta i "Huvudet på en påle". Men är inte nämnvärt intresserad av vem denne mullvad skulle vara. Måhända stämde den uppgiften inte in på författarens världsbild..
Tanken på att OP likviderades pga sin kunskap om en sovjetagent i svenska samhällstoppen är långt ifrån ny . Den lanserades 1988 av pseudonymen Sven Andersson i boken "En spion i regeringen"
Inte utan att jag börjar fundera på om Dahlsten på något sätt var inblandad i dess tillkomst eller hade kontakter med författaren eller dennes tillskyndare .
Om anledningen till att OP var så försiktig med dessa kontakter skriver Dahlsten "Olof Palme uttryckte till mig oro för att det kunde finnas en mullvad högt uppe i systemet", alltså en sovjetagent .
Gunnar Wall nämner detta i "Huvudet på en påle". Men är inte nämnvärt intresserad av vem denne mullvad skulle vara. Måhända stämde den uppgiften inte in på författarens världsbild..
Tanken på att OP likviderades pga sin kunskap om en sovjetagent i svenska samhällstoppen är långt ifrån ny . Den lanserades 1988 av pseudonymen Sven Andersson i boken "En spion i regeringen"
Inte utan att jag börjar fundera på om Dahlsten på något sätt var inblandad i dess tillkomst eller hade kontakter med författaren eller dennes tillskyndare .
Det är nyttigt att återvända till material.Tack för påminnelsen.
Dahlsten säger att FRA-chefen Pär Kettis är där dagen före mordet och föredrar ärende som rör speciella spaningsinsatser på statsministerns direkta uppdrag. Av hans text är det lätt att dra slutsatsen att det sker i samarbete med USA.
I Lisbets almanacka finns det dock inga spår av ett sådant möte. En invändning kan vara att hon inte borde känna till detta, men Polismyndigheten använder på andra ställen sin svarta penna. Torsdagen 27/2 finns inga sådana alls. Troligen minns UD fel på dag, men vi vet också att han har svårt med minnet just denna torsdag. Han hävdar att han hade kvällssittning med OP, medan utredningen slår fast att statsministern var hemma.
Kettis var för övrigt svåger till Hans Blix, som då var hövding för IAEA.
I MOP-sammanhang noterar jag att Kettis sedan blev ambassadör till Indien 1989.
Vidare hade jag glömt bort att Dahlsten uppger att han hade som mentor Hjalmar Mehr, vars far var god vän med Lenin. Hjalmar M var ett av namnen i Calle Perssons PM om bordellaffären. Mehrs hustru Liselotte hade ett förhållande med Ilja Ehrenburg, en känd sovjetisk propagandist som Hjalmar själv umgicks med.