Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-16, 00:40
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Många på grand säger just 40 årsåldern. Många mordplatsvittnen pratar också om täckjacka. Jag tror det här med rock är en illusion många fick pga motljus och att de inte kunde observera GM lika fort som andra vittnen.
Helt sant. Man kan inte bara räkna antalet "rock" och antalet "jacka" och tro att högst antal är mest troligt. Det är typisk Borgnäs-logik.
Citera
2022-01-16, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Helt sant. Man kan inte bara räkna antalet "rock" och antalet "jacka" och tro att högst antal är mest troligt. Det är typisk Borgnäs-logik.
Dessutom var det väl vanligt på den tiden att smala jackor som gick ner till knäna/låren mer eller mindre ansågs vara rock.
Citera
2022-01-16, 00:42
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Nej, faktiskt inte. Per 100 000 invånare begick ca 150 personer självmord 1986. Antal invånare i Sverige 1986 var ca 8 miljoner. 100 000 x 80 = 8 miljoner. 150 x 80 = 12000.

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige

Vi är ju lite off topic nu men,

jag tror du tolkar graferna fel. Ser ut som att det var ca 30/100.000 för befolkningen 15 år och äldre. Borde ge en siffra på 1500-2000 självmord nånstans. Låter mer rimligt då självmordstalen senaste 20 åren legat kring 1500 med lätt fallande trend.
Citera
2022-01-16, 00:44
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Eino:
* Cirka 180 cm lång.
* 46 år gammal (född 1939).
* Gick alltid omkring i en blå täckjacka av bävernylon (detaljerad beskrivning av jackan har jag återgett minst tre gånger i tråden).
* Bar på stålbågade glasögon (framför allt vid jakt). Guldfärgade.
* Gick lite framåtlutad då han hade fel på ryggen (och var sjukpensionär pga detta).
* Hade mage/bukfett.
* Bodde i Jämtland (och kan därmed ha framstått som ”bonnig”/”lantlig” i Stockholmsmiljö).
* Alkoholist (här tycker jag att HAARP:s diskussion kring missbruksboende kan vara intressant ifall Eino kan ha varit inneboende hos någon).
* Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär. Öppnade ett nytt s.k. miljonkonto i juni 1986 och försökte ta ett billån, men fick avslag för att han hade för mycket eget kapital.

Jag menar framför allt att dessa personer kan ha haft en övervakningsfunktion. Signalement känns igen från Övervaknings-PM. Och övervakningen upphörde i en vecka under samma period som T.U fick barn och återuppstod igen när han lämnat barnet och modern.

T.U hade lånat stora summor pengar av sin egen mor, svärmor och sambo till någonting, oklart vad?
Tack för den sammanställningen.

Vad finns det för omständigheter som tyder på att de kan ligga bakom mordet?
Citera
2022-01-16, 00:51
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Vi är ju lite off topic nu men,

jag tror du tolkar graferna fel. Ser ut som att det var ca 30/100.000 för befolkningen 15 år och äldre. Borde ge en siffra på 1500-2000 självmord nånstans. Låter mer rimligt då självmordstalen senaste 20 åren legat kring 1500 med lätt fallande trend.
Ja, det stämmer märker jag nu, jag tolkade dem fel.
Citera
2022-01-16, 00:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Hur fick du fram Einos bild? Har du FUP?

Hur blev Eino, Raimo och TU kopplade till palmemordet? Var bodde de vid tidpunkten för mordet? Motiv? Är Eino palmes mördare av denna trio?

Tycker han faktiskt liknar en eventuell grandman och det Lisbeth beskriver av mördarens ansikte. Det rektangulära fyrkantiga ansiktet. Stirriga blicken. Hakan.

Vad är födelseåret på Eino?

Är det något jag nästan alltid trott så är det att Eino var den s.k. Grandmannen. Mycket annat ren spekulation kopplad till denna tro...
Citera
2022-01-16, 00:55
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Är det något jag nästan alltid trott så är det att Eino var den s.k. Grandmannen. Mycket annat ren spekulation kopplad till denna tro...

Svårt att inte hålla med. Skulle gärna vilja veta mer om TU, BP, EH, RR. Östling hade ju också finsk bakgrund. Vet du något om hur relationerna såg ut dem emellan? Förutom den mellan RR och EH? Finska flickornas iakttagelser går ju inte att bortse ifrån i sammanhanget heller förövrigt
Citera
2022-01-16, 00:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Dessutom var det väl vanligt på den tiden att smala jackor som gick ner till knäna/låren mer eller mindre ansågs vara rock.
Kanske, jag minns inte, men i en sådan här mordutredning är vittnen förmodligen noga med vad de menar så de som säger rock menar nog inte lång jacka, även om det kanske kallades så i folkmun.
Citera
2022-01-16, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Svårt att inte hålla med. Skulle gärna vilja veta mer om TU, BP, EH, RR. Östling hade ju också finsk bakgrund. Vet du något om hur relationerna såg ut dem emellan? Förutom den mellan RR och EH? Finska flickornas iakttagelser går ju inte att bortse ifrån i sammanhanget heller förövrigt
Får vara nog med dessa finska flickor. Nog med desinformation. Utgå från fakta. Vad är nästa steg? Att det fanns en vit volvo som blockerade Sigge på luntis precis när skotten föll?
Citera
2022-01-16, 01:01
Medlem
Citat:
Eino:
* Cirka 180 cm lång.
* 46 år gammal (född 1939).
* Gick alltid omkring i en blå täckjacka av bävernylon (detaljerad beskrivning av jackan har jag återgett minst tre gånger i tråden).
* Bar på stålbågade glasögon (framför allt vid jakt). Guldfärgade.
* Gick lite framåtlutad då han hade fel på ryggen (och var sjukpensionär pga detta).
* Hade mage/bukfett.
* Bodde i Jämtland (och kan därmed ha framstått som ”bonnig”/”lantlig” i Stockholmsmiljö).
* Alkoholist (här tycker jag att HAARP:s diskussion kring missbruksboende kan vara intressant ifall Eino kan ha varit inneboende hos någon).
* Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär. Öppnade ett nytt s.k. miljonkonto i juni 1986 och försökte ta ett billån, men fick avslag för att han hade för mycket eget kapital.
* Sköts själv till döds den 20:e november 1986, skott bakifrån (ett modus operandi som bara skedde två gånger detta år; vid MOP och Stegmordet - källa: SCB).

Jag menar framför allt att dessa personer kan ha haft en övervakningsfunktion. Signalement känns igen från Övervaknings-PM. Och övervakningen upphörde i en vecka under samma period som T.U fick barn och återuppstod igen när han lämnat barnet och modern.

T.U hade lånat stora summor pengar (femsiffrigt belopp) av sin egen mor, svärmor och sambo till någonting runt tiden för Palmemordet - oklart till vad? Spekulation - Att ge till Eino och kanske någon till för lyckat uppdrag? Någon kanske blev blåst på sina pengar och valde att göra någonting åt det (= Stegmordet).
Väldigt intressant. Stämmer väl med NF tensonman och kvinnan i bilen. Skulle till och med säga att det är en bra kandidat som gärningsman.

NF säger att tensonmannen var äldre än förhörsledaren som då var 44 år. Eino var alltså 46-47 år vid mordet och var nog säkert betydligt mer sliten vilket kan ha gjorts att hans ålder ansågs vara lite mer utifrån NF synvinkel.

Om vi vet var han bodde så skulle flyktvägen vara intressant att titta på då vi vet att GM flydde via humlegården till sturegatan-östermalmsgatan.

Lösningen kan vara nära grabbar.
Citera
2022-01-16, 01:03
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det räcker ju inte med att utseendet och beteendet osv stämmer väl överens med Eino. Något som starkt tyder på att han var där måste till för att det ska ha substans. Annars finns det ju mängder av sådana typer om man får välja fritt över hela landet. Till att börja med, finns det något som tyder på att han var i Stockholm vid tillfället?
Citera
2022-01-16, 01:06
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Får vara nog med dessa finska flickor. Nog med desinformation. Utgå från fakta. Vad är nästa steg? Att det fanns en vit volvo som blockerade Sigge på luntis precis när skotten föll?

Förstår inte vad du menar med desinformation. Om man skall pröva en hypotes bör man väl ha alla bitar med. Är väl upp till var och en vilket värde man tillskriver deras vittnesmål. Finns ingen som kan fastslå att det är falskt. Begriper inte vad SC vittnesmål har med saken att göra förövrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in