Citat:
Ursprungligen postat av
OPK123
Eino:
* Cirka 180 cm lång.
* 46 år gammal (född 1939).
* Gick alltid omkring i en blå täckjacka av bävernylon (detaljerad beskrivning av jackan har jag återgett minst tre gånger i tråden).
* Bar på stålbågade glasögon (framför allt vid jakt). Guldfärgade.
* Gick lite framåtlutad då han hade fel på ryggen (och var sjukpensionär pga detta).
* Hade mage/bukfett.
* Bodde i Jämtland (och kan därmed ha framstått som ”bonnig”/”lantlig” i Stockholmsmiljö).
* Alkoholist (här tycker jag att HAARP:s diskussion kring missbruksboende kan vara intressant ifall Eino kan ha varit inneboende hos någon).
* Hade ovanligt mycket pengar för att vara sjukpensionär. Öppnade ett nytt s.k. miljonkonto i juni 1986 och försökte ta ett billån, men fick avslag för att han hade för mycket eget kapital.
* Sköts själv till döds den 20:e november 1986, skott bakifrån (ett modus operandi som bara skedde två gånger detta år; vid MOP och Stegmordet - källa: SCB).
Jag menar framför allt att dessa personer kan ha haft en övervakningsfunktion. Signalement känns igen från Övervaknings-PM. Och övervakningen upphörde i en vecka under samma period som T.U fick barn och återuppstod igen när han lämnat barnet och modern.
T.U hade lånat stora summor pengar (femsiffrigt belopp) av sin egen mor, svärmor och sambo till någonting runt tiden för Palmemordet - oklart till vad? Spekulation - Att ge till Eino och kanske någon till för lyckat uppdrag? Någon kanske blev blåst på sina pengar och valde att göra någonting åt det (= Stegmordet).
Väldigt intressant. Stämmer väl med NF tensonman och kvinnan i bilen. Skulle till och med säga att det är en bra kandidat som gärningsman.
NF säger att tensonmannen var äldre än förhörsledaren som då var 44 år. Eino var alltså 46-47 år vid mordet och var nog säkert betydligt mer sliten vilket kan ha gjorts att hans ålder ansågs vara lite mer utifrån NF synvinkel.
Om vi vet var han bodde så skulle flyktvägen vara intressant att titta på då vi vet att GM flydde via humlegården till sturegatan-östermalmsgatan.
Lösningen kan vara nära grabbar.