2022-01-09, 18:55
Medlem
Någon som sett eller vet hur skidlandslagets planer är inför OS?

Ska någon åka i Planica?
Ska man till höjd i Europa, isf var och när?
När reser man till Kina?

Tackar på förhand! :-)
Citera
2022-01-09, 18:56
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Här är en direkt jämförelse av de olika OS-banorna: https://i.ibb.co/6ncqNTv/banprofiler-os-2022.png
Det har väl smugit sig in ett fel på 2,5 km banan när det gäller högsta och lägsta punkt?
Citera
2022-01-09, 18:58
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Ska någon åka i Planica?
När reser man till Kina?

Dom skall väl ladda på höjd i Seitzer Alm i Italien
Citera
2022-01-09, 19:05
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Leo kom 4:a igår med bara en norrman före sig och två svenskar.
Det var väl ett bra kvitto?

Mycket bättre än idag
Citera
2022-01-09, 19:10
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin
Mycket bättre än idag
Ja men om det var lite sämre idag varför inte se det positiva som var igår istället.
Jag tror alla atleter både i längd och skidskytte som har OS-biljett har kört ganska hårt under juluppehållet och är slitna så två tuffa lopp inom två dagar tär nog på krafterna.
Citera
2022-01-09, 19:16
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Ja men om det var lite sämre idag varför inte se det positiva som var igår istället.
Jag tror alla atleter både i längd och skidskytte som har OS-biljett har kört ganska hårt under juluppehållet och är slitna så två tuffa lopp inom två dagar tär nog på krafterna.

Självklart är det så. Men om man får en OS-biljett tidigt i december förväntar jag mig större jämnhet. Det är jag säker på att även förbundsledningen och Leo själv också gör. Jag hoppas verkligen att Leo är den unga åkare vi så hett eftertraktar. För att undvika haussade förväntningar tycker jag att man dock ska ha en viss kritisk hållning.
Senast redigerad av vackertsvin 2022-01-09 kl. 19:22.
Citera
2022-01-09, 20:09
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Självklart är det så. Men om man får en OS-biljett tidigt i december förväntar jag mig större jämnhet. Det är jag säker på att även förbundsledningen och Leo själv också gör. Jag hoppas verkligen att Leo är den unga åkare vi så hett eftertraktar. För att undvika haussade förväntningar tycker jag att man dock ska ha en viss kritisk hållning.
William Poromaa är ju både yngre och (åtminstone än så länge) bättre än Leo.
Så det är rätt ologiskt att tro att det är Leo som är ”frälsaren” (fd är ju ett smeknamn på Poromaa).
Att ifrågasätta uttagningen av Leo blir dock svårt då de enda svenskar som slagit honom i vinter (Poromaa x 4, Häggström en gång) också är uttagna. Dvs, även när han nu ligger och hårdtränar inför OS så finns det ingen av de ej uttagna som slår honom.
Citera
2022-01-09, 20:15
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife

Ska någon åka i Planica?
När reser man till Kina?

Byström har väl sagt att några OS-åkare ska åka i Planica.
Citera
2022-01-09, 20:51
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tolkade jag det rätt i Expressens sändning (som var över mina låga förväntningar) att man ska ha landslagsläger i Östersund nu där man även skulle köra några testlopp?
När åker man till Seiser Alm?

Ja, se mitt inlägg nån sida bakåt i tråden. 16 eller 17 kanske.
Citera
2022-01-09, 20:56
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
William Poromaa är ju både yngre och (åtminstone än så länge) bättre än Leo.
Så det är rätt ologiskt att tro att det är Leo som är ”frälsaren” (fd är ju ett smeknamn på Poromaa).
Att ifrågasätta uttagningen av Leo blir dock svårt då de enda svenskar som slagit honom i vinter (Poromaa x 4, Häggström en gång) också är uttagna. Dvs, även när han nu ligger och hårdtränar inför OS så finns det ingen av de ej uttagna som slår honom.

Jag ifrågasätter ingenting. Jag sätter frågetecken för hans form och kapacitet.
Citera
2022-01-09, 21:01
Medlem
bcdefgs avatar
Märkligt detta med antalet platser varje nation får. Formell tilldelning sker den 17/1, sedan har varje land två dagar på sig att tacka ja eller nej till respektive plats. Därefter delas restplatserna ut. Detta innebär vad jag förstår att Canada vet först den 20 januari om de får skicka fyra herrar eller inte, dvs man kommer inte veta om man kan skicka ett stafettlag eller inte förrän två veckor innan OS, dvs efter att Sverige påbörjat sitt höghöjdsläger. Förhoppningsvis har de redan kunnat räkna ut om de får ta med en fjärde herre eller ej och kan planera utifrån det. För det lär ju bli en del återbud för jag hoppas t ex att Irland inte använder alla sina platser.
Däremot kul att Brasilien får skicka två damer för deras glädje att undvika att bli varvade i teamsprintsemifinalen är ett av starkaste minnena från VM i Oberstdorf.
Citera
2022-01-09, 21:04
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Jag ifrågasätter ingenting. Jag sätter frågetecken för hans form och kapacitet.
Det kan man sätta för majoriteten av alla OS-uttagna kan jag tycka.
De enda jag känner mig trygg med just nu är Ebba, Frida, Jonna och Poromaa. Men jag är övertygad att majoriteten av åkarna kommer vara i mycket god form - nån lär säkert missa toppningen av formen men jag ser inget skäl att misstänka just Leo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in