OS banorna:
https://www.fis-ski.com/DB/cross-country/homologations.html?place=Zhangjiakou&disciplinecod e=&nationcode=chn&gendercode=&homid=2627&homologat iontype=DET§orcode=CC&homologationlevel=&homol ogationcategory=&valid=1
Jag tänkte gå igenom OS banorna. Jag börjar med sprint och jobbar mig uppåt. Jag tror jag har koll på vilken bana som används till vad men jag kan ha fel.
Sprint: Den enda som finns i länken ovan är 1,5 km, jag tror mig dock ha sett en som viker av tidigare i den långa stigningen. Men denna börjar utför innan den långa klättringen på 30 höjdmeter. Nedför samma backe och sedan är det 15 höjdmeter uppför innan man kommer in på stadion för sista 300 meterna slätt, typ som en friidrottsbana.
Damstafett: Det finns bara en slinga på 2,5 km så jag tror den används till både klassiskt och fristil. Utför från stadion och sedan två klättringar på 25 höjdmeter med bara en kort utförsbacke emellan. Vill man skapa något uppför så är det där för sen är andra halvan lika mycket utför innan man kommer till backen in på stadion för 15 nya höjdmeter i sista sprintbacken. 88 höjdmeter per varv ger 176 per sträcka vilket inte är jättetufft, troligen den lättaste banan på hela OS.
Herrstafett: Det finns bara en slinga på 3,3 km så jag tror den används till både klassiskt och fristil. Samma första del som damerna men efter två kilometer kommer den tuffaste backen på 30 höjdmeter. Sedan bär det utför mot stadion för sista sprintbacken. 133 höjdmeter per varv ger 400 per sträcka vilket är klart värre än för damerna och faktiskt den värsta banan under hela OS.
Skiathlon: Finns två slingor listade men de är sånär som på mätfel identiska. Samma första backe som i stafetterna men sedan en längre utförsbacke vilket ger en längre andra uppförsbacke på 44 höjdmeter innan man återansluter till herrstafettbanan. Därefter utför till 30-metersbacken och till sist sprintbacken. 150 höjdmeter per varv vilket per mil ger 400 som i herrstafetten.
Intervall: Jag är lite osäker på om herrarna kör 5 km eller 7,5 km slingan på intervallen. Men för damerna väntar 5 km slingan som inleder med samma två backar som i skiathlon. Sen stannar man kvar uppe på platån för två små backar längst till höger på kartan innan man kommer till herrstafettbanan för 30-metersbacken och sprintbacken. 192 höjdmeter per varv, dvs 384 höjdmeter totalt, så något lättare än skiathlon men fortsatt jobbigt.
Dammasstart (7,5 km): Samma start som på intervallen men när den slingan bara var en kort stund på platån fortsätter masstartsbanan ännu högre upp. Efter 2,5 km väntar en gul (alltså brant) backe på 35 höjdmeter och sedan ytterligare en något flackare backe på 30 höjdmeter. Sedan blir det mycket nedför till 30-metersbacken på herrstafettbanan och slutligen sprintbacken. 293 höjdmeter per varv vilket motsvarar 390 meter per mil och gör detta till den tuffaste banan under OS för damerna.
Herrmasstart (8,3 km): Nästan samma som för damerna. Enda skillnaden är att andra backen delas upp i två. Det som läggs till är en ganska enkel del. Så istället för att ta 44 höjdmeter i ett bräde blir det tre backar på 20, 25 respektive 30 höjdmeter, där den sista backen är värst. Totalt 327 höjdmeter per varv vilket motsvarar 392 höjdmeter per mil eller 1962 höjdmeter på alla fem mil.